Gå til innhold
Hundesonen.no

sunn/sunnere godis/dessert/snacks


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg lager grønnsaker med dip. Lettrømme med litt hvitløk, salt, pepper, paprikapulver, urter, etc etc etc, avhengig av hva jeg har i skapet, og så skjærer jeg opp stangselleri, gulrot og andre grønnsaker jeg har. Det er (no joke) den beste snacksen jeg får.

(Bortsett fra akkurat i dag da, når jeg er syk, da må Musikeren ta med sjokolade. :aww: )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Rullede skriver av ost og staver med agurk og gulrot hender det jeg spiser, gjerne til frokost.

Eller staver av agurk og gulrot (og/eller andre grønnsaker som egner seg) til rømmedip. Synes holiday dipmix er god, men fungerer fint å lage selv uten så mye salt og uten sukker og. Ekstra lett rømme får man og kjøpt nå.

Eplebiter med kanel hender det jeg spiser og, uten å varme de.

Eller diverse yoghurt, skyr er jo godt, eller gresk eller naturell yoghurt med litt kanel/honning og fruktbiter/bær.

Har du en overmoden banan eller to, kan du lage superenkle og sunne kjeks. Mos en overmoden banan (eller 2 for flere kjeks) i en bolle med en gaffel og tilsett passende mengde havregryn.

Fyll kan man velge selv, men veldig godt med blåbær i eller biter av mørk sjokolade.

Klapp på bakepapir runde og tynne kaker (behøver ikke se så pene ut) og stek til de er blitt gyldne.

Kan også lages uten fyll og heller spises med litt syltetøy på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, fristelsene er mange (sjokoholikk!), men jeg prøver å holde meg til:

  • fruktsalat (gjerne tilsatt et par biter med mørk mørk sjokolade)
  • lapper med smeltet mørk sjokolade (2 egg, 2 ss naturell yoghurt, 2 ss revet kokos og 1 ts fiberhusk røres sammen, la den stå i 10 minutter før du steker på medium varme med smør - lavkarbo nam nam)
  • ostesnacks (skiver med ost eller revet ost, helst begge deler, fordeles i passe "klumper" på et bakepapir og stekes på rundt 175 grader til de er gyldne)
  • grønnsaker med dip
  • atkins, atkins atkins (min daglige peanutt butter cup er å foretrekke)

Mye nam nam, men et kakestykke eller et skolebrød må til innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagd bananbrød noen ganger i det siste, veldig godt og enkelt, samt at det tar hånd om banene jeg ikke rekker å spise før de blir overmodne.

ca denne oppskrifta, men med mindre egg (eller uten egg, trenger ikke det siden banan er bindemiddel), dadler, forskjellige nøtter og kanskje noe bær. Jeg må steke på noe høyere varme enn oppskrifta sier også, men det varierer med ovnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn person som må ha noe kos og knask nesten hver dag for å være lykkelig. Da lager jeg gjerne grønnsaker og dipp (mager kesam), frukt og mager vaniljekesam (det tåler jeg ikke, finnes ikke i laktosefri variant, men noen ganger er det verdt litt vondt i magen), eller rett og slett druer - frosne eller ikke frosne. Smoothie-is er også godt, lag smoothie av det du ønsker og frys i ispinner. Tilslørte bondepiker kan også lages relativt sunne! Kok opp eplebiter med litt vann og kanel til de blir myke og gode, hell av vannet, legg lagvis med vaniljekesam og kjeks etter eget ønske i biter (kornmo, bixit - husk at det er endel kalorier i kjeks da). Frosne bær blandet i youghurt (naturell eller vanilje) er også smaskens.

Jeg har en enkel livsfilosofi når det kommer til mat - jeg kan spise så mye jeg vil av frukt og grønnsaker, også grønnsaker med dipp, så det er ypperlig når man har et behov for å virkelig "stappe i trynet".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...