Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing


Recommended Posts

Det er masse du kan gi av grønnsaker og frukt. Jeg gir kokte moste grønnsaker for å sikre best opptak av næringstoffer og da gir jeg søtpotet, potet, brokkoli, spinat, gulrot, blåbær, erter, brekkbønner, alfalfaspirer, blomkål, rødbeter, sukkererter. Jeg krydrer også med litt urter ved behov, basilikum, oregano, spisskummin, gurkemeie. Jeg gir også "greens" type hvetegress og spirulina ved behov. Hvitløk gir jeg på sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du blande inn noe da? Kan du ikke gi bare v&h?

Synes det er veldig greit å tilsette litt :) for å drøye maten litt i stedet for 2 jafs.

Det er masse du kan gi av grønnsaker og frukt. Jeg gir kokte moste grønnsaker for å sikre best opptak av næringstoffer og da gir jeg søtpotet, potet, brokkoli, spinat, gulrot, blåbær, erter, brekkbønner, alfalfaspirer, blomkål, rødbeter, sukkererter. Jeg krydrer også med litt urter ved behov, basilikum, oregano, spisskummin, gurkemeie. Jeg gir også "greens" type hvetegress og spirulina ved behov. Hvitløk gir jeg på sommerhalvåret. 

Brokkoli er jo irriterende for tarm. Og løk skal ikke hunder ha..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gir det ikke fryst. Og velger å supplere med ting i stedet. Og jeg har lest at hunder ikke skal ha brokkoli, så da gir jeg ikke brokkoli :)

Ja, beklager, det virket som du ville ha tips på hva du kunne gi, og siden du selv sa at greia var at det varte 2 tygg og du ville at hunden skulle ha litt mer å spise på så forsøkte jeg å komme med tips...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager, det virket som du ville ha tips på hva du kunne gi, og siden du selv sa at greia var at det varte 2 tygg og du ville at hunden skulle ha litt mer å spise på så forsøkte jeg å komme med tips... 

Jo, men jeg synes ikke det er noe særlig å gi frosset vom. Min forrige staff slukte like helt allikevel. Derfor tiner jeg den..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig greit å tilsette litt :) for å drøye maten litt i stedet for 2 jafs.

Brokkoli er jo irriterende for tarm. Og løk skal ikke hunder ha..

Som andre har skrevet her så er kokt brokkoli helt trygt og veldig sunt for hunder. Hvitløk i små doser over korte perioder er heller ikke farlig. Om du virkelig er interessert i ernæring burde du lese deg litt opp på temaet og være litt kildekritisk. Eksempler på veterinærer med stor kunnskap om ernæring er Dr. Billinghurst, Dr. Pitcairn, Dr. Dodd med fler. Dette er alle veterinærer som har skrevet lettfattelige bøker om ernæring hos hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter et egg innimellom (av og til med eggeskall også) også strør jeg alltid litt kruskakli på toppen, før han får maten :) Grønnsaker gir jeg lite av, da han bare spiser rundt og spiser kun vommen :P Ellers tar jeg det jeg har tilgjengelig og som jeg vet han kan tåle :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser du ikke er interessert i mer informasjon om hvitløk, men i tilfelle andre som leser tråden er interessert så svarer jeg likevel. Hvitløk og annen løk (gul løk/rødløk) er ikke det samme. Hvitløk i store mengder over lengre tid kan gi anemi (blodmangel) for hund. Men i begrensede mengder og i begrensede tidsrom er det ikke farlig. Jeg har selv gitt det til hunden min i perioder for å styrke immunforsvaret, jeg snakket om dette med dyrlegen som var helt enig i min vurdering. Men en bør ikke gi det i store doser eller som fast tilskudd.

Du bestemmer jo selvsagt helt selv hva du vil gi til din hund, jeg har ingen interesse av å overtale deg til noe som helst :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Vom og hundemat, supplerer med å gi rått kjøtt av ymse slag innimellom, ev fisk. De får også rå grønnsaker (gulrot, brokkoli, mm), litt frukt (banan, eple), og de får vanlige matrester etter oss tobente. Som brødskalker, middagsrester uten sterke krydder i ol. I tillegg får de litt tørrfor som godbiter, og for at de skal kunne fordøye tørrfor om jeg ikke har annet valg (reiser ol, av praktiske grunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det står at hvitløk gjør det samme over tid. Desverre. Men jeg ville ikke ha noe diskusjon på det. Jeg ville bare ha tips. Det her blir som å ta hunde-sjokolade diskusjon med eldre hundeeiere..

 

Jeg er heller ikke interessert i å overtale deg, men jeg syns dette blir dårlige argumenter. Løk er ikke det samme som hvitløk. Hvitløk i perioder, som foreslått, er ikke det samme som å gi hvitløk over tid. Å gi fryst råför, i alle fall innimellom, er et godt tips. Det kan være greit å sette pris på tips man får om man spør om dem, selv om det er noe en ikke selv tenker at man vil prøve ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Jeg er heller ikke interessert i å overtale deg, men jeg syns dette blir dårlige argumenter. Løk er ikke det samme som hvitløk. Hvitløk i perioder, som foreslått, er ikke det samme som å gi hvitløk over tid. Å gi fryst råför, i alle fall innimellom, er et godt tips. Det kan være greit å sette pris på tips man får om man spør om dem, selv om det er noe en ikke selv tenker at man vil prøve ut...

Vel, som sagt så har jeg lest flere steder at løk og hvitløk er nei mat. Og da blir det nei mat for min del..

Jeg tar imot tips jeg, men svarer på dem også. For min del så er fryst vom litt nei pga at jeg har en som sluker maten sin. Tint eller fryst. Og akkurat det samme gjorde første staffen. Og du kan jo tenke deg når de deler klumpen i 2 og svelger og svelger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt så har jeg lest flere steder at løk og hvitløk er nei mat. Og da blir det nei mat for min del..

Jeg tar imot tips jeg, men svarer på dem også. For min del så er fryst vom litt nei pga at jeg har en som sluker maten sin. Tint eller fryst. Og akkurat det samme gjorde første staffen. Og du kan jo tenke deg når de deler klumpen i 2 og svelger og svelger..

Så hvis jeg sier her at V&H er nei-mat, slutter du å gi det da? Eller sjekker du kanskje pålitelige kilder for hvorfor det skulle være skadelig for hunden din?

Det er greit å være forsiktig, men "lest et sted" kan man få veldig mye av, og da kan det være greit å tenke litt selv og gjøre seg opp en egen mening, eventuelt være nøye på at man ser til kvalifiserte kilder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt så har jeg lest flere steder at løk og hvitløk er nei mat. Og da blir det nei mat for min del..

Jeg tar imot tips jeg, men svarer på dem også. For min del så er fryst vom litt nei pga at jeg har en som sluker maten sin. Tint eller fryst. Og akkurat det samme gjorde første staffen. Og du kan jo tenke deg når de deler klumpen i 2 og svelger og svelger..

Derav kong. Trenger ikke være hele måltidet heller, vei kongen før du stapper den og etter så du vet omtrent hvor mye som er I den, frys den og gi ved neste måltid + resten vanlig. Kjekt med 2-3 konger å veksle mellom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva veterinærkatalogen sier om løk: (http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/forgiftninger/generell/loEk)

Toksisitet: Hvitløk og «matløk». Ved inntak av planteløk se de respektive plantene. Begrenset erfaring med overdoser. Hund: Japanske hunderaser (f.eks. akita, shiba) er mer sensitive for forgiftning. >0,5% løk av kroppsvekten (f.eks. 50 g løk til 10 kg hund) ga lett forgiftning. 15-30 g/kg ga moderat forgiftning. Katt: Katter er spesielt sensitive. 5 g/kg ga moderat forgiftning.

Klinikk: Symptomer kommer vanligvis fra 12 timer til 5 dager etter inntak. Letargi, GI-symptomer (oppkast, diaré, hypersalivasjon, magesmerter, anoreksi), hemolyse, takykardi, takypné, Heinz-body hemolytisk anemi, bleke eller ikteriske slimhinner, kramper. Løklukt av ånden (ved nylige inntak) forekommer.

Behandling: Ventrikkeltømming og kull hvis indisert. Behandling anbefalt ved inntak >0,5% løk av kroppsvekten. Ved moderat til alvorlig forgiftning vurder oksygen, væskebehandling, blodoverføring ved behov. Monitorer dyrets hematokrit i flere dager. Symptomatisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...