Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten Hund til familie


Arielle
 Share

Recommended Posts

Welsh Corgi Pembroke. Utrolig trivelige aktive hunder (som røyter og lager litt lyd :/ ) Men kule små dyr

Lyd er individuelt, jeg var obs på starten på å stoppe lyd på min og hun lager lite lyd med mindre folk kommer på døra etc (der gidder jeg ikke :P)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for puddel. Klippet den kort over hele kroppen, unntatt ører og sveisen (kan såklart klippe det og, men jeg liker fluffy hode :ahappy: )Da burde det ikke være uoverkommelig mye stell i hverdagen. Hvor ofte napper man ørene og barberer potene forresten?

Er ikke så kjent med de andre ikke-røyterne, bort sett fra liten snuzer, men siden den ikke er aktuell ville jeg helt klart gått for puddel. Kule hunder som blir med på alt.

Mora til en venninne har shi tzu, og den vil knapt gå ut av huset. Ikke at det er nok til å dømme en hel rase såklart, men den gir meg generelt ikke inntrykk av å være så aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min røyter knapt i det hele tatt. Det ligger ettogannet hår her og der. Kan ikke sammenliknes med f.eks, golden, som røyter noe helt infernalsk til sammenlikning. Men joda, den dårlige helsen er ikke diskutabel engang. Det er vanskelig å finne en som sannsynligvis er frisk

Røytefri er de i hvert fall ikke og helsen er svært svært viktig også :) Har lite lyst at de skal få en hund som er syk for det er ikke kjekt for verken store eller små i huset. Og av andre personlige grunner kommer jeg aldri til å kjøpe hund av enkelte raser for jeg ikke ønsker å støtte opp om avl som jeg mener er dyreplageri.

Får bare tilføye litt på Shi Tzu... Det har riktignok et utseende som tiltaler meg svært lite, men det er jo smak og behag. MEN de har virkelig overrasket meg positivt i forhold til gemytt. Virkelig trivelige og enkle hunder. Ikke noe sånne miniatyrhund-diller og redsler på noen av de jeg kjenner. Trivelige med folk og andre bikkjer, ja, rett og slett greie hunder :)

Det er mitt inntrykk også av de jeg har møtt. Så det er absolutt en rase og se på :) Dette er svært nytt for meg og ingen av rasene her kommer inn under hunder jeg personlig kunne hatt verken av utseende, størrelse eller noen ting men det som er viktig for meg er at mamma og de får en hund som de kan trives med og om er et godt familiemedlem som de kan ha glede av i mange år :)

La meg gjette, din venninne stiller sine 2 pudler? Jo lenger pels, jo mer jobb, det er rimelig åpenbart. Ali, som er 6 mnd valp med fjonepels, bades annenhver uke, Leah, 3 år gammel med "sportsklipp" har vært badet 2 ganger hittil i år, og børstes ca 1 gang i uka. Det er ikke det pelsstellet jeg syns er mest jobb, jeg syns det er mer jobb med kvister og grus og sand og barnåler og whatever som fester seg i pelsen og må plukkes ut :P

Tanta mi har en shi tzu, og selv om det ikke er min type hund, er hun overraskende stødig i hodet. Det er ikke så mye som går inn på henne. Hun takler den før nevnte puddelvalpen, som er sånn passe hysterisk når hun hilser, ved å sette seg med ryggen til henne og bare ignorere henne. Imponerende hvor ignorert en valp som Ali kan bli, egentlig :lol:

Ja hun stiller en av de tror jeg men den andre er relativt nedklippet da. Men det du sier nå høres mer fornuftig ut :) Det å børste hunden en gang i uken ser jeg på som en selvfølge og til om med flaten min får en gjennomgang 1 gang i uken med kloklipp og litt sånn dill. Det er kanskje ikke så omfattende å bade de heller når de har en kortere klipp? :)

ang. shi tzu så tror jeg kanskje det kan være noe som kan passe de ganske greit. Tror jeg skal undersøke den rasen mye mer grundig :)

Lhasa og puddel kjenner jeg godt til etter mange år og flere individer av både storpuddel og Lhasa. Hadde også fullpelset storpuddel i flere år.

Man må drive pelsstell på "pelsstell-raser" uansett hvordan man snur og vender på det selv om man velger at dyret skal ha kort frisyre. Bade bikkja, nappe hår i ørene, klippe/barbere under potene, klippe/barbere i den fasongen man ønsker. Børste og gre dersom pelsen behøver det.

Stor fordel: Man slipper røyting.

Både jeg og vi vet at hunden uansett trenger pelsstell og det skal den få. Det er akkurat som at flaten min trenger pelsstell den også selv om jeg ser på den som meget vedlikeholdsfri egentlig så må det klippes hår hunder labber, klør må klippes, han må bades og han må klippes hvis jeg ønsker at han ser litt greit ut. Jeg forventer også at mine foreldre at de en gang i uken klipper klør, grer grundig gjennom pelsen og tar et grundigere pelsstell og jeg ser også for meg at de godt kan gre gjennom pelsen grundig 2 ganger i uken også og ved behov når det er kvister ol. som sitter fast. Det er ikke selve pelsstellet og hvor ofte men som sakt etter å ha snakket med min veninne med puddel så var det hvor omfattendes pelsstellet var. Det at det måtte omtrent settes av flere timer en gang i uken for bad, føn, klipp osv osv. og at dette MÅTTE gjøres korrekt for eller floket pelsen seg. Jeg var mer skeptisk til akkurat det og at det skulle bli så vanskelig å avanser å stelle hunden de kom til å slite med å få det til. Men etter 2ne sin beskrivelse så høres det jo absolutt overkommelig ut :)

Welsh Corgi Pembroke. Utrolig trivelige aktive hunder (som røyter og lager litt lyd :/ ) Men kule små dyr

Lyd er individuelt, jeg var obs på starten på å stoppe lyd på min og hun lager lite lyd med mindre folk kommer på døra etc (der gidder jeg ikke :P)

Røyter desverre og her er det mye mye mer ønsker med pelsstell enn hår over alt. Det er mammas kriterie for at det kommer hund i huset igjen at den ikke røyter.

Jeg ville gått for puddel. Klippet den kort over hele kroppen, unntatt ører og sveisen (kan såklart klippe det og, men jeg liker fluffy hode :ahappy: )Da burde det ikke være uoverkommelig mye stell i hverdagen. Hvor ofte napper man ørene og barberer potene forresten?

Er ikke så kjent med de andre ikke-røyterne, bort sett fra liten snuzer, men siden den ikke er aktuell ville jeg helt klart gått for puddel. Kule hunder som blir med på alt.

Mora til en venninne har shi tzu, og den vil knapt gå ut av huset. Ikke at det er nok til å dømme en hel rase såklart, men den gir meg generelt ikke inntrykk av å være så aktiv.

Puddel er kule hunder uten tvil :) Jeg synes de er virkelig kule de jeg har møtt og hatt noe med å gjøre men de har vært veldig aktive hunder hele gjengen og fulle av energi. De dvergpuddlene jeg har møtt har jo vært så proppa fulle med energi at de har ikke visst hvor de skal gjøre av seg omtrent og akkurat det gjør at jeg kanskje tror at de kan bli litt for mye. Det virker som en rase som har veldig godt av å få brukt seg på noe og brukt hode en del. MYE hund i liten kropp liksom så jeg er bare redd en sånn ikke vil fått alt den trengte og trivdes opptimalt hos mine foreldre.

At shi tzu er en roligere hund tror jeg også og jeg er mer komfortabel med at de får en rase som er litt mindre aktiv enn at de får en som er for mye. Hvor mye tur de trives med tror jeg også kommer ann på hva de er vandt med og at de ikke blir presset når de er små. Rett og slett at de har positive erfaringer med tur og at turer er kjekt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Shi Tzuene jeg kjenner er aktive, og med på turer med glede. Men uten å kreve noe, egentlig. De er like fornøyde om de går tur og trener, eller om de gjør ingenting. De har dog aldri blitt begrenset med aktivitet pga pelsen, som blir gjort med en del fullpelsede hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og vi vet at hunden uansett trenger pelsstell og det skal den få. Det er akkurat som at flaten min trenger pelsstell den også selv om jeg ser på den som meget vedlikeholdsfri egentlig så må det klippes hår hunder labber, klør må klippes, han må bades og han må klippes hvis jeg ønsker at han ser litt greit ut. Jeg forventer også at mine foreldre at de en gang i uken klipper klør, grer grundig gjennom pelsen og tar et grundigere pelsstell og jeg ser også for meg at de godt kan gre gjennom pelsen grundig 2 ganger i uken også og ved behov når det er kvister ol. som sitter fast. Det er ikke selve pelsstellet og hvor ofte men som sakt etter å ha snakket med min veninne med puddel så var det hvor omfattendes pelsstellet var. Det at det måtte omtrent settes av flere timer en gang i uken for bad, føn, klipp osv osv. og at dette MÅTTE gjøres korrekt for eller floket pelsen seg. Jeg var mer skeptisk til akkurat det og at det skulle bli så vanskelig å avanser å stelle hunden de kom til å slite med å få det til. Men etter 2ne sin beskrivelse så høres det jo absolutt overkommelig ut :)

Jepp, skjønte det, jeg svarte bare på "pelsstell-innlegget" til Čeahppi. :)

De Shi Tzuene jeg kjenner er aktive, og med på turer med glede. Men uten å kreve noe, egentlig. De er like fornøyde om de går tur og trener, eller om de gjør ingenting. De har dog aldri blitt begrenset med aktivitet pga pelsen, som blir gjort med en del fullpelsede hunder.

Shih tzu og Lhasa er greie sånn. De tar det de får ser det ut til. :)

Kjenner et par shih tzu som brukes i htm. Hun var vel her inne litt også. De bjeffer da.

Du kan oppleve både Shih tzu og Lhasa som hunder som varsler og liker sin egen stemme og de som ikke sier en dritt (og sikkert de "midt i mellom" også). Jeg har/har hatt begge deler. Han som jeg har nå sier ikke noen verdens ting. Skulle han mot formodning komme med et bjeff så går det an å be han tie stille og vips så er lyden slutt.

Det samme gjelder det å være sosiale/lite sosiale/ikke noe sosiale i det hele tatt. Han som jeg måtte avlive i desember var übersosial og kjente ALLE folk, og sånn var han fra han var valp. I ettertid kan jeg innrømme at akkurat det ble en litt slitsom innstilling til dagliglivet etter min mening, han som er igjen er absolutt ikke sånn. Han synes det er helt ok med folk, men vi behøver da ikke å hilse på alle, gjør vi vel?

Blablabla, Madam Mim - har noen putta på deg en 10´er? :icon_redface:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i første innlegget at de vil helst slippe unna røyting, men senere skriver du at det er et krav fra din mor at hunden ikke røyter. Hva mener du egentlig?

Kunne forslått papillon her. Det er litt variasjoner innen røyting, men leiter man så finner man nok oppdrettere som avler på papilloner uten underull, som er slik de skal være. Min papillon røyter året rundt, men ekstremt minimalt. Jeg merker ingenting til hennes røyting. Lite pelsstell er det også. Ellers passer de også alle kriterier, de er aktive og er med på alt, men krever lite. Lyd er det i dem, men dette kan som med alle andre trenes på. Min har ingen lyd inne i min leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...