Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir dette?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Er det nå jeg skal svare "Herremåne! Hvis du tok deg nær av det må jeg bare beklage på det sterkeste....". Synes du også har vært meget nedlatende i denne diskusjonen med dette ferrari vs toyota styret ditt. At du kjenner TS og vet hva hun vil ha kan ikke jeg eller andre her vite, vi vet kun det som står i startinnlegget. Du må tåle å få svar med samme mynt i en diskusjon, og det var på ingen måte hensikten at du skulle føle at jeg gikk på deg som person, men ærlig talt.. Selvfølgelig ber jeg om utdyping når noen kommer med påstander man selv ikke har erfart, det er noe man må regne med når man kommer med påstander.

Hvis du tolker mine svar til deg som nedlatende, så beklager jeg virkelig det, det har ikke vært meningen, og da er vi egentlig stuck, for samme hva jeg sier, så vil du synes jeg er nedlatende. Så for siste gang, dette begynte med at jeg skreiv:

Jeg tror Margrete ser etter en hund som har litt mer av det meste enn hva det er i den :)

Dette svarte Margrete 9 minutter senere på det samme innlegget, men det ble oversett:

Jeg har holdt på så lenge med hunder jeg har måttet virkelig gå i dypet av meg selv for å få til noe og det er jeg skikkelig lei av! Så når jeg fikk Nix i hus, fikk jeg smaken på hvor "lett" det kan være. Nå vil jeg ha litt "gratis" om man forstår. Som førbarhet, trenbarhet, stødig mentalt osv. Jeg vil heller temme egenskaper, fremfor å vekke de.

La meg da minne alle her på at så vidt vi veit, så er ikke eieren av den hunden på videoen her, så vi burde ikke diskutere den, burde vi vel?

Nei. Jeg beklager, men jeg orker ikke å presisere ovenfor en raseentusiast hvorfor den rasen ikke er spesielt egnet til en sport som er egnet ikke bare for en håndfull raser, men også bare en håndfull av hunder av de rasene. RIK-programmet krever en del av hunden, som en skikkelig heftlig lekelyst, kamplyst, høyt mot, forsvarslyst osv. Det er ikke vondt ment, jeg likte hunden på videoen jeg, han er en fin gutt han :)

Her presiserer jeg at jeg tror/veit/mener hva Margrete trenger mer av, men det ble også oversett. Og vi hopper bukk over at jeg sier at jeg liker bikkja på videoen, selv om jeg ikke nødvendigvis tror sånn type hund er noe for Margrete, det gjør jeg selvsagt bare på ****, nedlatende som jeg er.

Her tolker jeg det som at i "det meste" betyr alt det TS spør om. Ikke KUN ipo. Når man kommer med påstander i et debattforum må man vel være forberedt på å utdype? Er ingen "raseentusiast", men er fint å vite hvilken rase som ikke kan brukes til noe, slik at jeg kan velge en annen neste gang ;-) Er ikke mange lapske her i Norge, men kanskje du er en av de heldige som har hatt en eller kjent en? Hvis ikke er det vel ikke mye man kan uttale seg om, iallefall ikke på en slik måte, om en rase :-) Forøvrig kjenner jeg ikke til hunden i videoen og det var heller ikke jeg som linket til den. Jeg er kun interessert i å lære om rasen fra andre som har noe å lære bort. Det var derfor jeg spurte deg, i og med at det virket som du hadde erfaring med den. Men mulig jeg tok feil siden du ikke orker å forklare?

Til info oppfyller iallefall MIN lapske nesten alle kriteriene! Jeg er heldig <3

Du kaller meg nedlatende, men her tillegger du meg meninger jeg hverken har eller ytrer. Jeg har ikke sagt at lapsk vallhund "ikke kan brukes til noe". Jeg har ikke sagt jeg har hatt eller kjent en lapsk vallhund, men jeg har faktisk møtt hunden i videoen, selv om det ikke var du som linket til den. Og grunnen til at jeg ikke orker å forklare, er for at diskusjoner som dette ender om som denne når man uttaler seg om en rase, og en med den rasen ikke er enig. Hver gang. Og jeg tok ikke feil, gjorde jeg vel?

Det er klart jeg er forbredt på å utdype, men jeg kjenner Margrete, veit hva slags hunder hun har/har hatt, jeg veit hva hun vil bruke de til. Deriblant IPO. Jeg veit også at Margrete ønsker at det er hun som er begrensningen, ikke hunden. Da er det ikke så himla mange raser å velge i, selv om man på sonen ynder å dra frem alle mulige slags raser som kan gjøre det bra i ymse hundesporter på lavere nivå.

Som @Tonje er inne på, er det vanskelig å forklare eksakt hva "mer av alt" er for en som ikke har større erfaring i "mer av alt" - og jeg mener det ikke nedlatende, men hadde du hatt den erfaringen ville du ikke spurt om hva jeg mente. Eneste ligninga jeg kan dra, er at Margrete egentlig ønsker seg en Ferrari, og hun har fått forslag om mange Toyotaer. Det er jo greit det, Toyota er en fin bil, men det er ikke en Ferrari, og en som vil ha en Ferrari, vil ikke synes at det er noe morsomt med en Toyota. Om det gir mening?

Jeg går ikke ut fra at alle kjenner Margrete, men jeg veit at jeg gjør det. Mine svar baseres ut fra det. Akkurat som at dine svar baseres ut fra det lille du har fått av informasjon her, og ikke noe mer. Det betyr ikke at jeg mener å tråkke på de ømme tærne dine. Og jeg syns jeg har vært **** så hyggelig jeg, frem til etter dette innlegget.

Observerer at min ballbusting av argumenter oversees, mens man fortsetter sine feilaktige argumenter mot andre. Kjipent ass.

Det er ikke at argumentene dine er ballbusting du overses, du overses fordi at enhver diskusjon vi begge deltar i, ender opp med munnhuggeri om bagateller hver gang, og jeg gidder det ikke lenger. Men jeg antar det er det her du mener var ballbusting:

Hvis argumentet er at lapsk vallhund ikke passer fordi den ikke har motor/ræv/hau/bitt/whatever nok for RIK - så finnes akkurat de samme argumentene mot Schaferhund i enkelte sportsgrener. Hvis ikke hadde vi da sett mange flere schaferhunder i agility og jakt? Men de egner seg ikke som konkurransehunder i disse to store norske hundesportene, så da er det kanskje ikke vits å foreslå den? Ser ikke schäfere i toppen på hundekjøring heller.

Nå ser jeg faktisk ikke heller at Margrete har spesifisert "skal være konkurransehund" heller. Det står kun "hund som passer til HVILKEN SOM HELST sportsgren".

Dermed synes argumentasjonen er "fordelsaktig" schaferhund og lite åpen/følger ikke premissene satt i åpningsinnlegget. Enten så får man si man på død og liv skal drive med RIK og IPO på konkurransenivå, eller så får man holde seg til det man sa: en hund som passer til en hvilken som helst hundesport.

Så da henviser jeg til det jeg har sitert Margrete på over her:

Jeg har holdt på så lenge med hunder jeg har måttet virkelig gå i dypet av meg selv for å få til noe og det er jeg skikkelig lei av! Så når jeg fikk Nix i hus, fikk jeg smaken på hvor "lett" det kan være. Nå vil jeg ha litt "gratis" om man forstår. Som førbarhet, trenbarhet, stødig mentalt osv. Jeg vil heller temme egenskaper, fremfor å vekke de.

Men at Margrete ikke virker videre interessert i rasen, er selvsagt likegyldig. Det er mye viktigere å nægge på meg om hvorfor jeg mener at lapsk vallhund ikke er rasen for henne. Det er så ****** fint med sonen, vi kan få enhver diskusjon til å handle om hvor grusom jeg er.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 292
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan prøve.. Skriver det nedenfor Nå er det omtrent INGEN av de egenskapene du har beskrevet som er viktig for c-arbeidet, som da er bitedelen i IPO/schutz. Jeg er såpass fordomsfull

Men det er jo nettopp det som er poenget? Hvis du ikke har ambisjoner om konkurranse og de høyere klassene så spiller det ikke så stor rolle hvilken rase du velger. Lapphund fungerer helt fint til lek

Mot betyr stort sett det motsatte av å løpe bort å bite. De som har mot, trygghet og selvstendighet trenger ikke å bite de, de bare holder stand og passer på til eier kommer. De som ikke har mot, de s

Posted Images

Men er det ikke litt forståelig at dersom man har ambisjoner, som jeg vet TS har, så ønsker man en rase som er godt utprøvd, som har hevdet seg i de grenene man har lyst til å drive med, som man har godt utprøvde linjer å velge i, som er stor nok til at man faktisk kan få det man ønsker seg og ikke må ta til takke med å være forsøkskanin selv?

Jeg skjønner veldig godt hva som menes med "mer", har lite, og heller dårlig, erfaring med lapsk, så den erfaringen er knapt verd å nevne.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det som i utgangspunktet virket som en ganske lett (som i ikke gravalvorlig) tråd om til en noe småtullete og helt unødvendig diskusjon nå? Syns kanskje det er såre tær her som ingen i utgangspunktet egentlig har prøvd å tråkke på, "alle" sportsgrener tolker jeg her, med all forbehold om feil, som at man har en hund der man selv kan plukke hva man vil drive med innen IPO, bruks, lydighet, AG, ikke jakt etc. med tanke på hvilken rase trådstarter har fra før. Da er det jo klart at det er forskjeller i hvilke raser som fyller de kriteriene uten at noen mener disse hundene er mindre verdt enn de mer tradisjonelle brukshundrasene. Forskjellig hund til forskjellig bruk og ambisjoner, det må det jo gå an å si uten at det legges vond vilje i det :)

Så for å komme tilbake til tema slenger jeg ut Hovawart, uten noen som helst forutsetning for å vite om den egner seg, men fordi det er en rase jeg lenge har vært smånysgjerrig på selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil påstå at det er himmelvide forskjeller i den nedarvede kontra innlærte biten. Eller kan jeg bare kjøpe meg en Malle, sette meg på en ipo bane, og fyre bål til bikkja er god nok til prøvestart? :D

Selvsagt må en ipo hund ha rett arvelig ballast, men den består i egnethet for å lære, ikke i ferdige egenskaper ;)

Selvfølgelig må en hund igjennom en læringsprosess, men hvor mye arbeid det blir er avhengig av hva hunden har med i genene.. Akkurat som gjeting..

Feks bittet vi er veldig opptatt av skal være bra, det er forsåvidt arvelig. Du har hunder som aldri vil bli bra og andre har alltid hatt et bra bitt.

Et annet eks er vekslingene.. Hvor lett hundene tar det, handler om hva som er i topplokket ;)

Hvordan hunden jobber i sporet, er noe arvelig og rasebetinget..

Man kan ikke lære en hund noe annet enn rene lydighetsøvelser hvis de ikke har noe ifra før.. Noen knapt nok den grenen også, for de har ikke utholdenhet nok ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Kanger jakt kan virkelig ikke sammenlignes ettersom det faktisk kun er enkelte raser som får delta på prøver. Du kan ikke komme med noe annet enn grp 7 hund på prøve for stående fuglehund. Og siden vi ser etter en allsidig hund her, må man nesten gå utifra at det gjelder de vanlige sportene som enhver hunderase kan delta i.

Vet ikke om det samme gjelder gjeterhund, men forundrer meg ikke om det kun tillates raser som opprinnelig har hatt en form for gjeterjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig en Beauceron? For meg er rasen litt anonym, og de jeg har møtt har jo bare vært familie/gårdshunder. Greie hunder og har gitt meg et fint inntrykk av mentaliteten, men hvordan er de hvis man skal gjøre litt med dem?

Skal overhodet ikke ha den type hund nå, men synes jo gr1 hunder helt klart har sin apell. Er schäfer jeg liker best da, minus helsa...

Min erfaring med rasen er at selv "bare" familie/gårdshunder kan brukes om man gidder jobbe litt med dem. Synes de er artige å jobbe med, liker at de er naturlig reserverte (de skal IKKE være nervøse) og lite interessert i alt annet som skjer. I mine øyne er de veldig som poteten og kan brukes til det meste. Hadde en tispe boende (kun stått i en hundegård, redd så og si alt . enten det var folk eller fe), det tok ikke lang tid før hun taklet å være med på utstilling, gå i by'n og ta livet helt med ro, hun ble i grunnen en veldig happy og sosial hund. Hun var lett å jobbe med, lett å trene, og hun kunne vel blitt trent frem til det meste med unntak av schutz. Men, har trent litt med "bare" familiehunder, og det skal ikke mye oppgiring til før de er klare for det meste.

Har møtt individer som jeg ikke har vært helt sikre på hvor jeg har hatt, men dette har vært pga eieren, ikke hunden/linjene. En hanne med mye motor ble stående i bur det meste av døgnet, tatt ut et par ganger for å vises frem. Resultatet var en frustrert stor gutt som eieren forsøkte omplassere et par ganger, men som endte på bordet hos veterinæren.

Her i Norge er rasen lite kjent og svjv er det få som konkurrerer med dem. Det er vel ingen innen IPO f.eks, selv om rasen kanbrukes til dette. I Danmark er det et par vekterhunder. Frankrike har jo flere som driver med IPO, gjeting og lydighet (har jo i alle fall ei her i Norge som driver aktivt med sine da).

Jeg liker rasen veldig godt i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kanga (klarte å ta bort quotegreia, og det ble bare rot)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Schäferhund er det ulitmate som passer i alle sportsgrener jeg.
Agility, er for eksempel en sportsgren den ikke utmerker seg i.

Narkotikahund på flyplass er heller ikke noe man som oftest ser schäferhund som "ansatt" i.

Gjeting er (ironisk nok) heller ikke noe du ser schäferhunden på pallen i.

Og jakt? Har noen sett en schäferhund på topp i NM i jakt?

Nei, så hvorfor er det så innmari viktig med RIK'en og IPO'en når man sier: "- en hund som kan passe til hvilken som helst slags sportsgren." ( @Margrete )

og @2ne skriver: "Når TS skriver - som du uthever, og derfor har lest - hvilken som helst slags sportsgren (det inkluderer jo RIK, ikke sant), syns du da at lapsk vallhund var et godt forslag? I så fall, hvorfor syns du det? I hvilke grener er det de lapske vallhundene gjør det godt på høyt nivå? Hva regner du som høyt nivå?".

Hvilken som helst sportsgren, betyr det bare RIK, eller betyr det faktisk alle hundesporter? For da inkluderer det faktisk jakt, gjeting, agility et cetera.

Da får man bestemme seg. Skal man ha en hund som kan fungere til alt mener jeg det er andre hunderaser enn schäferhund som er mer omgjengelige og som hevder seg i flere hundesporter. Og hvis man mente at IPO/RIK er så viktig, så får man heller skrive det. Blir liksom så fånøttes å lage en tråd hvor man bare motsetter seg og lager egne definisjoner?

1: Jeg presiserte nok dårlig der, for i jakt er jo schæferen rent som en Lada å regne. Løpe hysterisk rundt og jage opp alt og bite litt i det ... blir ikke kjøtt i gryta av det :P Så da kjører vi på med nye kriterier: Som kan utmerke seg innen bruks (kan være så mangt) og lydighet. Den skal kunne fungere på en ag-bane, men ikke nødvendigvis noe jeg kan tenke meg (ergo, ha helsa og kropp til å fungere der å).

En sch kan fin fin ha en jobb som springer, cocker og labbe ha, men så har de nå funnet bedre egenskaper i springer, cocker og labbe da. Gjeting drives ikke med her i Norge, for det er ikke "marked" for det. Det betyr at sauebøndene her i Norge velger heller å bruke lapphunder (på reinsdyr?), WK, eller BC. Som er nøyaktig den type hund de vil ha. Gjeting er heller ikke bare gjeting ;) Far til Nix har annleggsprøve i gjeting og ble brukt før han flyttet til Norge. Så det bedrives gjeting nedover i kontigentet, ikke stor skala for all del, der er bc'n overlegen ;)

Ser du hvor jeg vil hen? Jeg vil ha en hund som KAN brukes med hell i de fleste sportsgrener/arbeid som en schæfer, eller malle, eller mange av de andre hundene som er foreslått her.

2: Jeg holder på med IPO, men jeg har sagt at jeg vil ha en hund som har egenskapene til en IPO hund, ikke nødvendigvis som kan bite seg fast i en arm.

Jeg regner med du vet at RIK er en samlebetegnelse for en del sportsgrener? SL = spor og lydighet, RSP = Lydighet, felt og spor, RRP = lydighet, felt og rundering, BH = ferdselsprøve, SPH = sporhund, UHP = utholdenhetsprøver og IPO = spor, bitearbeid og lydighet.

@Melgu Igjen dum quote!


Må bare si det, så barnslig du virker. Det er mulig å holde seg saklig, "djiiiiz". Hovedsakelig er den lapske en hund som i store deler av norden forsatt blir brukt som gjeterhund på rein. Rasen er forsatt relavtivt ny i Norge (pr d.d er det registrert 27 lapske i NLK). Dette er ikke mange og det er nok også avgjørende for at det ikke er mange i toppen i ulike grener. Mange av disse blir også (dessverre) stort sett bare brukt i utstilling. Min er kun unghund enda, men viser meget gode egenskaper i spor (blod og ID - skal bli ettersøkshund), rundering, lydighet og agility. Hun er faktisk meget lovende, så jeg ser lyst på fremtiden og gleder meg til fortsettelsen. Veldig glad for at jeg klarte å tenke utenfor denne standard "boksen" i bruksraser.

Ikke noe er bedre enn at du har funnet deg en rase du trives med, og som jobber godt til ditt formål :) Ingen som er slemme med vallhunden, men ingen tror den vil være brukanes til MINE krav.

Så om jeg vil gå i elite lp, samt konkurere agility og litt bruks så er Lapsk vallhund en hund som har lyst til å være med på det? Eller er det som så sykt mange andre raser man må motivere og jobbe seg ræva av for å få de opp fra klasse 1 og ikke snuse etc.
Med hva jeg vil så kjøper jeg jo ikke det, jeg satser heller på kelpie eller bc. Eller jeg kan stå og Stange hodet mitt i veggen med en medium ok hund.

Ja, ca det!

@Kanga dum quote IGJEN!

Observerer at min ballbusting av argumenter oversees, mens man fortsetter sine feilaktige argumenter mot andre. Kjipent ass.

Gi meg nå en mulighet til å stå opp ;) Har du fått svar på det du lurer på?

Jeg vil ha en slik hund, en som er våken og som har egenskapene i boks. Ja her ligger det ett hav av arbeid bak og fører er god, men dere skjønner hva jeg mener? Dropp IPO biten, den er ikke det avgjørende overhodet. Hadde jeg trivdes med noe lite, ville cocker og springer helt klart vært ett alternativ ;) (jajajaja de har såpefølelsen de å, men de er små og da tror jeg det føles anderledes :P )


Edit: Fikset så Melgu fikk @ foran seg
Edit: La til en forklaring på hva RIK er da, det virket som om noen ikke helt hadde fått det med seg :)

Endret av Margrete
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi i debattkjelleren og jeg ser bare vandring rundt grøten når man kommenterer argumentene framstilt. Det står svart på hvitt "en hunderase som egner seg til hvilken som helst hundesport" i første post, og definisjonen av hundesport er definert som aktivitet mellom eier og hund. Også her på hundesonen har BRUKSHUNDESPORT en egen kategori *under* hovedtema: HUNDESPORT. Ergo har man vært for dårlig til å spesifisere at man vil ha en hund som egner seg til bruks. Ikke hvilken som helst hundesport.

@Margrete skriver: "Jeg regner med du vet at RIK er en samlebetegnelse for en del sportsgrener?" - men hvorfor i alle dager skrev du ikke da: "en hunderase som egner seg til hvilken som helst RIK-øvelse". Det er faktisk mer til hundesportverden enn bare bruks/RIK, og i Norge er det mange hundesporter som er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om ts ikke vil drive med C-arbeid i RIK, så åpner det plutselig for veldig mye flere raser. RIK-programmet krever i utgangspunktet ikke få fryktelig mye mer av en hund enn NBF-bruks eller lp på høyt nivå. Det er bare litt annerledes og det vektlegges litt andre ting i bedømminga. Om TS vil drive med IPO, så er det veldig mye mer begrensa. Da er det schäfer eller malle eller nøye utvelging av linjer i noen få andre raser (resten av belgerne, rottis, dobber osv). Men nå var det vel ikke bitedelen av RIK ts var interessert i (om jeg husker rett, gidder ikke lese meg tilbake)?

Allikevel ville jeg droppa både lapphund, chodsky pes og hovawart om målet er å komme langt i noen gren eller å ha en hund man må styre istedenfor å jobbe opp. Disse er fine hunder, men av de jeg har møtt har det ikke vært noe å satse på om man skal kjøpe en hund for å trene med. Det er forskjell på å ville trene med hunden min og å kjøpe en hund for å trene (og konkurrere) med. Alle hunder kan trenes med. Nesten alle hunder kan komme langt med den rette eieren. Men ikke alle hunder er ett godt valgt for konkurranse forde. Jeg kjenner en boston terrier i elite lydighet. Kul hund. Flink eier. Men det er fortsatt ikke en rase jeg anbefaller for noen som vil ha konkurransehund (det gjør forøvrig ikke eieren heller). Det er en forskjell der.

Og den ferrari-sammenlikninga. Jeg tror det er noe som føles veldig naturlig når man har prøvd både lada, mercedes og ferrari. Har man kjørt lada og kjøper en mercedes, så kjennes det som å kjøre ferrari. Men har du kjørt ferrari, så blir mercedesen litt treig. Har du ferrari, så ønsker du deg antagelig bare en enda bedre ferrari :P Det betyr ikke at ferrari er det rette for alle :hmm:

Men så lenge det ikke er viktig med bitearbeidet i RIK, så er det ingen ting i veien for å kjøpe en retriever av de rette linjene. Eller spaniel for den saks skyld (eller selvfølgelig belger, men de vet jeg ts ikke liker). Eller bc, aussie osv. Men hadde jeg vært ts, så hadde jeg heller satt meg ned og tenkt gjennom akkurat hva jeg vil satse mest på. Disse brukshundene kan brukes til alt, men en schäfereller riesen er kanskje ikke den beste rasen til agility og en jaktlabrador vil ikke være noe godt valg om hun plutselig vil konkurrere i ipo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg angrer skikkelig på å ha foreslått lapsk vallhund her. Jeg synes bare den virker spennende selv, og er litt på den at jeg synes vi bør ta vare på de nordiske hundene. 27 registrerte lapske kan godt være grunnen til at de ikke akkurat utmerker seg på resultatlistene.

Grunnen til at jeg stikker hodet inn i dette igjen nå er at jeg lurer på hvorfor cocker spaniel er et bedre valg enn lapsk vallhund? De tre cockerne jeg har møtt (hvorav en jakthund) har vært av den ganske joviale familiehundtypen som krever mer arbeid enn styring. Lapsken ser mer lovende ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg skal ha som neste hund ;) Bare prøvde å drodle litt over hvilke raser som kunne sidestilles med en sch opprinnelige egenskaper. Sonens veier er uransakelige :) Og det er helt greit :)

Men som @Snusmumrikk sier, det er jo en del ting som ikke er nevnt som krav som slenges på langs oppløpet. Man starter med relativt åpne kort og en del krav, før man hardt innsnevrer kravene på oppløpslinja - både med overraskende og uforventede krav som at: det var ikke hundesport generelt, det var bitearbeid og helt spesifikt hundesportgrena RIK jeg tenkte på, det var egentlig ikke bare til hobby og kos, men jeg vil hevde meg i øverste sjiktet av konkurranser med denne hunden (siden det skal være en ferrari så regner jeg med man har NM-ambisjoner) og egentlig så skulle alt sidestilles med schafer.

Da er det ikke hundesonen som er uransakelig, da erre du som er uransakelig som åpner for en diskusjon uten de korrekte premissene eller en manglende åpen holdning.

Som Snusmumrikk og er ikke på, og det jeg forsøkte å formidle tidligere, er at det finnes flere hunderaser som kan være i nærheten av en schafers opprinnelige egenskaper - men i det man begynner å "se" eller "nærme" seg dette så slenges det på krav om IPO, men kanskje ikke bitearbeidet allikevel, men jo kanskje allikevel for det skal være samme motor som schafer/malle og mot og og og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kommer litt an på hva den skal brukes til. Det er vanskelig å si at "denne rasen passer til ALT", for det blir som regel alltid feil.

Skal du ha en hund til IPO så blir jo mange raser, som flere har sagt, utelukket med en gang. Utelukker du bitearbeidet har du derimot masse raser å velge i. Til RIK, LP, AG og bruks så ville jeg gått for enten Hollender eller Malle (eller en jaktlabbe). De er lettere i kroppen enn Schæferen og dermed er de også mer egnet for AG. Samtidig har både Hollenderen og Mallen mye av de samme egenskapene. Labben kan brukes til så mangt, men den har ikke den samme voktingen eller skarpheten som de andre to har. For meg er nok de tre de "ultimate" hundene, hvis det finnes noe slikt. De er lærevillige, førervare og på.

Lapsk Vallhund tørr jeg ikke uttale meg for mye om, men jeg tenker i de baner at det kanskje er en grunn til at det er så få av dem? Jeg sier ikke at de ikke kan brukes, men hvis det var en rase som jevnt over kan brukes til alt, da hadde man vel sett mye mer av den enn man gjør i dag?

Toyota og Ferrarri sammenligningen skjønner jeg alt for godt etter å ha godt fra Labbe til Terv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg angrer skikkelig på å ha foreslått lapsk vallhund her. Jeg synes bare den virker spennende selv, og er litt på den at jeg synes vi bør ta vare på de nordiske hundene. 27 registrerte lapske kan godt være grunnen til at de ikke akkurat utmerker seg på resultatlistene.

Grunnen til at jeg stikker hodet inn i dette igjen nå er at jeg lurer på hvorfor cocker spaniel er et bedre valg enn lapsk vallhund? De tre cockerne jeg har møtt (hvorav en jakthund) har vært av den ganske joviale familiehundtypen som krever mer arbeid enn styring. Lapsken ser mer lovende ut i mine øyne.

Nei ikke angre på det da! Viser vallhunden seg å være en hund som utmerker seg, skal jeg spise mine ord å si at jeg tok realt feil. Inntil den tid stiller jeg meg skeptisk uten å si noe om vallhundens egenskaper som passer til mitt bruk :)

Ang cockeren, så gjelder det jo å finne rette linjer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg angrer skikkelig på å ha foreslått lapsk vallhund her. Jeg synes bare den virker spennende selv, og er litt på den at jeg synes vi bør ta vare på de nordiske hundene. 27 registrerte lapske kan godt være grunnen til at de ikke akkurat utmerker seg på resultatlistene.

Grunnen til at jeg stikker hodet inn i dette igjen nå er at jeg lurer på hvorfor cocker spaniel er et bedre valg enn lapsk vallhund? De tre cockerne jeg har møtt (hvorav en jakthund) har vært av den ganske joviale familiehundtypen som krever mer arbeid enn styring. Lapsken ser mer lovende ut i mine øyne.

Nå klarer jeg ikke å lese igjennom alt for å finne ut hvor cocker er blitt nevnt som et bedre alternativ enn LV, men jeg har ingen problemer med å se at en cocker kan ha mange av kvalitetene som TS er ute etter. Når mangler de riktignok noen vesentlige ting som ståører, pels som nesten ikke trenger stell og som er praktisk i all slags vær, og ikke minst størrelsen til schæfer (ikke sant, TS? ;) ), men cockere kan være noen rå arbeidsjern, faktisk.

Jeg er positiv til LV - så positiv at jeg har vurdert rasen selv som en working kelpie light - men kom frem til at skal det være, så skal det være. Jeg tviler ikke på at man kan få en LV til å gjøre mye, men jeg tror faktisk det er klin umulig å få en LV til å tenke "MÅ ha den, bare MÅ ha den!!" i enhver sammenheng! Og det er i stor grad mulig å få en cocker som gjør, og garantert en schæfer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg angrer skikkelig på å ha foreslått lapsk vallhund her. Jeg synes bare den virker spennende selv, og er litt på den at jeg synes vi bør ta vare på de nordiske hundene. 27 registrerte lapske kan godt være grunnen til at de ikke akkurat utmerker seg på resultatlistene.

Grunnen til at jeg stikker hodet inn i dette igjen nå er at jeg lurer på hvorfor cocker spaniel er et bedre valg enn lapsk vallhund? De tre cockerne jeg har møtt (hvorav en jakthund) har vært av den ganske joviale familiehundtypen som krever mer arbeid enn styring. Lapsken ser mer lovende ut i mine øyne.

Men for å kunne forklare deg dette, så vil jeg spørre deg om en ting: hva er din tidligere erfaring innenfor hund og konkurranse?

Jeg er oppvokst med border collie, som ble brukt til gjeting og LP. Da jeg var 12, hadde jeg min egen gjeterhund. Da jeg var 14, fikk jeg tak i en jaktmaskin. Høy driftet, og det bare gikk og gikk og gikk..

Da jeg var 16-17, så ville jeg begynne med redningshund. Så jeg kjøpte meg schäfer. Ikke var jeg så veldig bevandret innenfor feltet, så jeg ringte på en oppdretter som hadde valper og virket oppegående, fortalte om mine planer og ble lovet en valp som ville passe ypperlig! Jeg kom hjem med en nedsnødd showschäfer.

Å gå fra en border collie til showschäfer, det var som verden stoppet opp.. Det gikk så treigt at jeg visste hva schäfern tenkte før han selv visste det.

Da jeg fikk min første rottis, var det en "problemhund" i den forstand at den hadde for mye drifter til at eierne klarte på den. Ingenting galt, den krevde bare mye for dem. Til meg gikk den under kategorien "familiehund".. Det var liksom kose og tulle hunden min..

Den siste rottisen jeg hadde var brukslinjer. Jeg kunne gjerne ha tenkt meg mer og elsket den hunden. Men, det var for mye hund til at noen ville feks passe den.. Gubben holdt på å klikke de to første årene fordi hun var så "mye".. Men i forhold til en annen brukshund, så var hun bare middels. Likevel ble flere av søsknene hennes avlivd eller omplassert fordi det ble for mye hund og man fant ikke passende eiere..

Så det er stor forskjell på hva man er vant med, hva man ønsker og hvilken type person man er..

Jeg passet en mops i 14 dager en gang. I mine øyne var det en rolig periode for jeg tok hensyn til han, og allikevel var han helt utslitt da han kom hjem og sov non-stop i ei uke for å hente seg inn igjen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg angrer skikkelig på å ha foreslått lapsk vallhund her. Jeg synes bare den virker spennende selv, og er litt på den at jeg synes vi bør ta vare på de nordiske hundene. 27 registrerte lapske kan godt være grunnen til at de ikke akkurat utmerker seg på resultatlistene.

Grunnen til at jeg stikker hodet inn i dette igjen nå er at jeg lurer på hvorfor cocker spaniel er et bedre valg enn lapsk vallhund? De tre cockerne jeg har møtt (hvorav en jakthund) har vært av den ganske joviale familiehundtypen som krever mer arbeid enn styring. Lapsken ser mer lovende ut i mine øyne.

Hvorfor angrer du på det? Det er jo ingen som har sagt et negativt ord om LV, det eneste som er sagt er at det ikke er en hund for TS (og ikke nødvendigvis pga hvor langt hunden kan komme, men fordi TS vil ha mer gratis og en annen type hund) og at det ikke går å sammenligne LV med brukssch eller malle, men hvilke raser kan egentlig det? Brukssch og malle er ekstreme hunder, det er tross alt ikke utelukkende positivt det heller, det er masse negativt som også kan komme med på kjøpet der og for mange så vil selv det positive med disse rasene (masse trøkk, fart og arbeidskapasitet) bli noe negativt, fordi det er mye som kan gå galt og det kan være fryktelig slitsomt.

Nå sto det vell ikke at cocker nødvendigvis var et bedre valg enn lapsk heller? Men cocker kan være så mangt, de finnes også i jaktvariant på samme måte som golden og labbe og det er noe helt annet enn den vanlige typen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi: jeg har hatt familieschäfer (rolig, men mye vokt), golden (happy go lucky i akkurat passe tempo), BC/JRT-blanding (den perfekte agilityhund i mellom) og Cavalier (kan forsåvidt løpe og hoppe, men det er sjelden noen hjemme i toppetasjen der) . Overgangen fra golden til BC/JRT var et realt sjokk. Der fikk jeg det "beste" av bruksegenskaper fra begge raser, for å si det sånn. Cavalieren ble anskaffet fordi den var enkel og grei, men herregud for et nepeskrell sammenliknet med BC/JRT'en. Jeg ga fort opp å trene henne til noe som helst, fordi jeg rett og slett ikke hadde tålmodighet til å vente på at polettene skulle ramle ned. Det tok meg nesten en uke med daglige økter å lære henne dekk! Hundene i første setning kan sammenliknes med en BMW stasjonsvogn, en Toyota Avensis, ettellerannet heftig sportslig med endel skummelt smårusk i maskineriet, og en Buddy elbil.

Etter å bare ha hatt cavalieren alene i et trekvart år har jeg dog gjenfunnet littegrann vilje til å trene med henne. Når jeg ikke har BC/JRT'en å sammenlikne med synes jeg ikke hun hører hjemme i klassen for "spesielle" elever lenger. ..så jeg føler meg klar for å få lapphund også :P

Var jeg singel og barnløs ville BC, belger eller rottis vært et mer naturlig neste valg, men slik ståa er nå er det så mye som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil snu litt på flisen jeg. Hundene er som regel mer enn bra nok, det er vel heller kravene til eiere som er helt bak mål. Vi lager konstruerte konkurranser, bedømmelser og sporter for å selv kunne skinne og avlen bærer preg av disse målene.

Man får aldri i pose og sekk, noen egenskaper kan rett og slett ikke sameksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns @Margrete har svart meget fornuftig i hele tråden :) Ja, det var litt uklart i første innlegg hvilke hundesporter hun egentlig mente, men hun presiserte dette senere :)

Sånn til topic så er det jo raser som kan sidestilles med schæferen. Hvis jeg skal tenke på raser som jeg føler kan brukes til alt (her utelater jeg jakt) så er det belger, border collie, kelpie, schæfer, aussie, hollender, jaktlabrador, jaktgolden, og jaktspringer. Med brukes til alt, så tenker jeg at de bare er brukenes, altså ikke toppen i alt. Schæfer blir for tung i kroppen til agility. Kelpie, aussie, og jaktrasene har kanskje ikke hode til bitedelen av RIK.

Hva er grunnen til at border collie er blitt dumpet egentlig? De kan vel gjøre alt i RIK muligens utenom bitedelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi: jeg har hatt familieschäfer (rolig, men mye vokt), golden (happy go lucky i akkurat passe tempo), BC/JRT-blanding (den perfekte agilityhund i mellom) og Cavalier (kan forsåvidt løpe og hoppe, men det er sjelden noen hjemme i toppetasjen der) . Overgangen fra golden til BC/JRT var et realt sjokk. Der fikk jeg det "beste" av bruksegenskaper fra begge raser, for å si det sånn. Cavalieren ble anskaffet fordi den var enkel og grei, men herregud for et nepeskrell sammenliknet med BC/JRT'en. Jeg ga fort opp å trene henne til noe som helst, fordi jeg rett og slett ikke hadde tålmodighet til å vente på at polettene skulle ramle ned. Det tok meg nesten en uke med daglige økter å lære henne dekk! Hundene i første setning kan sammenliknes med en BMW stasjonsvogn, en Toyota Avensis, ettellerannet heftig sportslig med endel skummelt smårusk i maskineriet, og en Buddy elbil.

Etter å bare ha hatt cavalieren alene i et trekvart år har jeg dog gjenfunnet littegrann vilje til å trene med henne. Når jeg ikke har BC/JRT'en å sammenlikne med synes jeg ikke hun hører hjemme i klassen for "spesielle" elever lenger. ..så jeg føler meg klar for å få lapphund også :P

Var jeg singel og barnløs ville BC, belger eller rottis vært et mer naturlig neste valg, men slik ståa er nå er det så mye som spiller inn.

Jeg har fullstendig forståelse at man må inngå kompromiss med seg selv, for man ta hensyn til omgivelsene. Det kalles realistisk, og ingenting annet..

Jeg feks kunne fint ha kjøpt meg malle hvis jeg var alene.. Men jeg har en 1åring i hus, 2 andre hunder, mann og skole som blir til fulljobb. Jeg må nok da bare nøye meg me noe ala rottis ;)

Jeg vil snu litt på flisen jeg. Hundene er som regel mer enn bra nok, det er vel heller kravene til eiere som er helt bak mål. Vi lager konstruerte konkurranser, bedømmelser og sporter for å selv kunne skinne og avlen bærer preg av disse målene. 

 

Man får aldri i pose og sekk, noen egenskaper kan rett og slett ikke sameksistere. 

Hvorfor er det værre at jeg setter krav til hva slags hund jeg har og konkurrerer enn de som setter krav til fotballskoene sine og konkurrerer i fotball?

For meg er det helt bortkasta tid å løpe etter en ball i 90min sammen me mange andre.. Andre mener det er helt bortkasta at jeg bruker så mye tid på hund..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil snu litt på flisen jeg. Hundene er som regel mer enn bra nok, det er vel heller kravene til eiere som er helt bak mål. Vi lager konstruerte konkurranser, bedømmelser og sporter for å selv kunne skinne og avlen bærer preg av disse målene.

Man får aldri i pose og sekk, noen egenskaper kan rett og slett ikke sameksistere.

Man har ingen plass i tråden sagt noe annet heller, men hvorfor er det evt et problem å ønske noe som er "mer" eller noe som er lettere å nå målet med, eller noe som bare rett og slett passer bedre til det man personlig trives med, enten det er kapasitet, fart, attitude, intensitet eller hva som helst?

Selv vet jeg av flere raser som for min del og utifra mine ønsker gir både i pose og sekk, og jeg har ganske store og forskjellige mål :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns @Margrete har svart meget fornuftig i hele tråden :) Ja, det var litt uklart i første innlegg hvilke hundesporter hun egentlig mente, men hun presiserte dette senere :) 

 

Sånn til topic så er det jo raser som kan sidestilles med schæferen. Hvis jeg skal tenke på raser som jeg føler kan brukes til alt (her utelater jeg jakt) så er det belger, border collie, kelpie, schæfer, aussie, hollender, jaktlabrador, jaktgolden, og jaktspringer. Med brukes til alt, så tenker jeg at de bare er brukenes, altså ikke toppen i alt. Schæfer blir for tung i kroppen til agility. Kelpie, aussie, og jaktrasene har kanskje ikke hode til bitedelen av RIK. 

 

 Hva er grunnen til at border collie er blitt dumpet egentlig? De kan vel gjøre alt i RIK muligens utenom bitedelen? 

For å fungere i lydigheten i RIK, må de være skuddfaste..

Der ryker ofte BC bort ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...