Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder med HD


MonicaT
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med andre tråder her så snakkes det alltid om at man vil sjekke hoftene til hunden før man trener Ag, kløver etc

Dere som har hunder med HD, gjør dere noe spesielt? Tenker mest på de som har hunder som ikke har noen symptomer bortsett fra status på papiret.

Vi har en med D hofter. Merker ikke noe på han og han lever et aktivt liv som de andre. Vi sykler aldri på asfalt (med noen) og begrenser trening på fjellet i løssnø når det er mye snø/svømmeføre.

Bortsett fra dette er ting som vanlig. Han er kun to år og skal sjekkes på nytt til våren.

Han er med på snørekjøring og spiser normalt for. Så ingen forskjell på han og de andre.

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka har C-hofter. Hun brukes som min andre som er fri. Bærer kløv, trekker kjetting, snørekjører, sykler og koser oss som vanlig i ulike terreng. Jeg følger godt med på Nuka når vi er ute. Er oppmerksom på om hun endrer kroppsspråk og entusiasme. Hittil har jeg ikke sett noe særlig. Kun en gang da hun hadde en låsning i ryggen. Da var jeg hos en veterinær som også er en dyktig kiropraktor. Hun fiksa låsningen, og tøyde og sjekka bevegeligheten i hoftene. De er godt muskulert, og har god bevegelighet.

Jeg er også opptatt av å strekke ut og massere etter fysiske utfordringer. Ekstra påpasselig med Nuka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hund med e hofter tidligere. Han var liten, ca 12 kg voksenvekt, og hadde ingen problemer med hoftene før han fikk en skade i ryggen. Levde et aktivt liv med turer og variert trening :)

Ga glucosamin forebyggende

Masserte jevnlig

Gikk mye i ulendt terreng

Bakketrening 1-2 ganger pr uke, etter tips fra kiropraktor

BOT dekken etter "fysiske utskeielser"

Unngikk kløv og løping i løssnø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har behandlet ham som en frisk hund, men begrenset aktiviteter som kløv og trekk. Har merket fra han var ca 1-2 år gammel at aldri ligger med bakbenene strak ut bakover og at han har unormale bakbensbevegelser. Ikke halt men mye "kaninhopp" i gallopp. Har de siste årene blitt gradvis dårligere og går nå(9 år) på smertestillende ved behov. Foreløpig har han det bra og er med på lengre turer(men de lengste får han nå ikke være med på, selv om han har lyst), men han blir neppe 15 år for å si det slik. Min har D-hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite jeg hadde gjort annerledes og det er grunnen til at jeg ikke har giddet å betale til NKK for avlesning av røntgenbilder(som oppdretter ihvertfall påstår at nkk har). Hadde det vært jeg som hadde tatt sjekken så hadde jeg selvsagt også fått offisiell avlesning, men jeg betalte for en voksen hund som iflg oppdretter var røntget, så da orker jeg ikke å ta den regningen når det egentlig ikke har noen praktisk betydning for meg. Snørekjøring hadde jeg fortsatt med så lenge det går og hunden tåler det, kløving hadde jeg nok også fortsatt med da det er sjeldent jeg går på langtur i fjellet og jeg bruker ikke å laste kløven så voldsomt tungt, hun holdes jo i kløvform hele året, men turene her hjemme er ikke så stor belastning uansett og de i fjellet er lengre, men da er kløven lettere også. Eneste forskjellen jeg kommer på er nok at jeg hadde vært enda flinkere til å bruke BOT dekkenet og hadde tilsatt glukosamin i maten, ellers er jo god form og muskulatur alfa omega for hd hunder, det er det som tar belastning av leddet og holder hunden smertefri så lenge som mulig. Alle de andre hundene mine har vært røntget og fremtidige hunder kommer til å bli røntget, men jeg begynner med belastende aktivitet ganske lenge før røntgen, det bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare HD hunder, så hadde blitt stusselig om jeg skulle tatt fryktelig mye hensyn til det :P Jeg har Trym med HD C som har små forkalkninger på ene siden, han er sofahund uansett og er ikke med på joggeturer/skiturer/trimturer etc (det er ikke noe galt med han altså, han vil bare ikke) Tuva har HD C uten forkalkninger (ihvertfall uten når hun var 1 år, er 5 år nå så kan hende det har kommet noe) hun har vært med på alt som kan gjøres mer eller mindre, er min faste hund på skiturer og joggeturer, er med på fjellturer, har trent agility og er generelt veldig aktiv. Det samme med Vigdis som har D med små forkalkninger på begge sider, men hun er C sin partner in crime på felles turer (går jeg aleine har jeg begge to) Den eneste gangen det virker som om det har påvirket henne var etter en skitur i veldig tungt føre opp på en fjeltopp, så der kommer jeg til å begrense henne litt og gi Rimadyl hvis jeg tror vi har dratt det for langt (i samråd med dyrlege)

Men heller kort og aktivt liv enn langt og "kjedelig".

Red: Alle 3 får grønnleppemussling som tilskudd.

Endret av Stine
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stine Etter ekstra tunge turer kan de jo bli stive uansett så er jo ikke sikkert det er pga hd heller? :)

Neida, men fikk hun sjekket hos dyrlegen og hun viste tegn til ubehag ved hoftene og på ryggen der selen trykker (så hun kommer til å få ny sele nå) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke gjort noe spesielt etter hun fikk påvist C-hofter. Hun er med på alt av turer, trekker kjetting, bærer kløv, snørekjøring osv. Eneste er at jeg ikke laster kløven så veldig tungt, begrenser antall kg på kjettingen, og vi sykler ikke på asfalt. Men det gjorde jeg ikke før heller.

Jeg lurer på hva dere med HD-hunder forer med? Evt. hvilke tilskudd og hvorfor disse?

Vi bruker v&h nå, men fikk anbefalt av veterinær å enten tilsette glukosamin i maten eller finne et fòr med mye glukosamin i - for eksempel eukanuba healthy joints. Ser at der er i underkant av 500 mg/kg i det. Har prøvd å søke på nett og det jeg finner som er mest glukosamin i er orijen. Det var igrunn store variasjoner alt etter type - alt fra 400 mg/kg til 1500 mg/kg. Kjøpte nå en liten sekk vanlig adult og der er det 1400 mg/kg. Om jeg forer 50/50 på v&h og orijen vil vel dette være nok så jeg slipper å tilsette noe mer? Så på tabletter hos dyrebutikken og det kostet nesten 600 kr for en pakke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en med hd D og forkalkninger, han er 6 år nå. Vi har aldri begrenset han mtp aktivitet, han jobber i spannet på lik linje med de andre. Har trua på at det er bedre for han å være godt muskelsatt og holde seg i jevnt god fysisk form, heller en å bli begrenset. Han har alltid fått masse skyrt av bevegelsene sine på utstilling, og virker i heletatt uberørt av diagnosen. Han fikk tidligere tilskudd av glucosamin, men boksen med pulver ble liggende igjen i bilen etter et løp i fjor, siden har vi glemt det... Det er noe glucosamin tilsatt tørrforet, så noe får han nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjennom forskning ikke funnet bevis for at glukosamin har noen effekt. Men folk tror at det virker, så derfor selger det og derfor puttes det også i fôr.

Omega-fettsyrer er gunstig for hunder med leddsykdom så jeg sørger for å gi hunden min det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjennom forskning ikke funnet bevis for at glukosamin har noen effekt. Men folk tror at det virker, så derfor selger det og derfor puttes det også i fôr.

Omega-fettsyrer er gunstig for hunder med leddsykdom så jeg sørger for å gi hunden min det.

Det er ikke funnet bevis for at det har effekt nei, men tok min av det for 1 mnd siden og ser forskjell jeg altså. Skal på igjen asap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hund med HD. Av alle ting bikkjekreket skulle feile, så er hun fri på hofter og albuer. Men jeg tror ikke jeg ville begrensa min hund i særlig stor grad om hun hadde hatt HD. Jeg vil heller gitt henne et aktivt, men kort liv, enn et langt og mer kjedelig liv. Nå har jo jeg en hund som hadde misstrivdes totalt med en mindre aktiv livsstil, så da hadde det liksom vært få alternativer for henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie gutt med en c hofte..

-Jeg er nøye med oppvarming og å gå han godt ned etter agility trening

-Jeg passer på at han aldri blir overvektig

-Jeg gir han en blanding av grønnleppe musling, glukosamin og msm i maten

- Jeg tar han regelmessig til kiropraktor for å gå igjennom kroppen hans

- Bruker BOT dekken når han ligger i kjølig bil

merker ingen symptomer på han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@M&M vet ikke hvor lenge de tablettene hadde holdt, men her er pulver som koster ca 100 kr i mnd. Koster 699 for den største pakken, men det står at den skal holde i ca 6 mnd til en mellomstor hund. Ellers er jo olje og omega 3 veldig godt for ledd.

@M&M

Jeg fóret på v&h nr 33 og proplan med laks. Tilsatte glucosamin i pulverform, ingen fast merke, kjøpte stort sett når jeg var i Sverige eller Danmark.

Takk for svar, begge to. Tror nok jeg stikker innom vet neste uke og hører hva han sier i forhold til glukosamintilskudd. Hun får i seg litt gjennom maten, så mulig det er nok. Vil uansett kjøpe olje og tilsette i maten fremover :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...