Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterkurs for folk flest.


Mud
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil si det er stort spenn mellom å være en kursplager som aldri trener hunden sin og ikke kan noe, og ikke vil lære noe, til å være en normalt oppegående hundeeier som trener hunden sin, kan en de

Nå fikk jeg ikke helt sammenhengen i det du skriver - så jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle det å "kaste bort" tida til noen som stiller opp? Er det

Jeg vil poengtere at gjeting er ingen lek. Man bruker faktisk levende dyr med treningen. Derfor så synes jeg personlig at dette er ikke noe man gjør fordi det er morsomt, men fordi man vil drive med d

Hva mener du nå 2ne? Rasen vår heter faktisk belgisk fårehund. Den er kanskje ikke renavlet på gjeting som BC og WK på mange år, og den gjeter på en annen måte. Men den er likefullt en gjeterhund. Du kan like det, eller la være - men det er fakta!

Nedover i Europa finnes det mange forskjellige raser av gjeterhunder, som ofte hadde forskjellige oppgaver på samme eiendommen. I f.eks England hadde du Bearded collie som hentet sauen i skogsområdene og drev dem ut på åpne sletter - der BC tok over.

Så å si at en rase ikke er en gjeterhund fordi den ikke gjeter på samme måte som BC eller WK blir for meg helt feil. Synes forresten jeg har hørt at for 4-5 ti-år siden var også BC en kroppsgjeter.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du nå 2ne? Rasen vår heter faktisk belgisk fårehund. Den er kanskje ikke renavlet på gjeting som BC og WK på mange år, og den gjeter på en annen måte. Men den er likefullt en gjeterhund. Du kan like det, eller la være - men det er fakta!

Tror det var ment litt sarkastisk ettersom Helianthus skrev indirekte at belgeren ikke er en "ekte" gjeterhund.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphundene er vel heller ikke gjetere. De er jo spisshunder! :getlost:

Jeg mener: det er jo flere tiår siden samene fikk snøscootere. Hundene har sikkert mistet alle instinkter og all brukbarhet på disse årene. Bruksegenskapene har rett og slett bare fordampet med scootereksosen.

BC og WK er ekte gjetere, og det var det.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de fleste vet at det er forskjell på eye og kroppsgjetere.
Det at kroppsgjetere ikke gjeter på samme måte som BC og WK blir ofte dratt frem som om man ikke forstår rasen eller gjetemåten. Fakta er at mange raser, da spesielt av kroppsgjetere, plages man med at hundene faktisk ikke tenner på sau. De viser liten eller ingen interesse, forstår ikke oppgaven, mangler egenskapene for å kunne fullføre oppgaven eller rett og slett mangler evnen til konsentrasjon. Når folk får diplom for å delta på gjeterhundkurs for kroppsgjetere, uten å ha tent hunden, da er det noe galt med både kurset og forventningene av hunden.

Ja, selvfølgelig finnes der både belgere, schäfere, lapphunder, aussie osvosv som tennes eller til og med gjeter ordentlig, men når det oppleves som supre enkeltindivider fremfor en vanlig raseegenskap, så sliter jeg virkelig å stemple rasen som gjeterhund. En ekte gjeterhund er ikke basert på rase, men at den har bevist seg verdig som gjeterhund i praksis.

Og nei, det sier jeg ikke bare fordi jeg har BC, det er mulig å tenke lengre enn sin egen hund.

Til trådens opprinnelige tema, så finnes der observatørplasser på samme type kurs for de som ikke ønsker å bruke hunden i praksis :)

Edit: Dette gjelder selvsagt også BC og WK, der finnes mye møl der også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullpreik! Er så glad når folk VET hva de snakker om

Og ja, du kan bli så sint og fornærmet du bare vil, men belgere er ekte gjetere selvom de ikke gjeter på samme måte som BC og WK

Nå har du klikket på to ironiske innlegg etter hverandre. De er jo på "vår" side :P

Altså, de fleste vet at det er forskjell på eye og kroppsgjetere.

Det at kroppsgjetere ikke gjeter på samme måte som BC og WK blir ofte dratt frem som om man ikke forstår rasen eller gjetemåten. Fakta er at mange raser, da spesielt av kroppsgjetere, plages man med at hundene faktisk ikke tenner på sau. De viser liten eller ingen interesse, forstår ikke oppgaven, mangler egenskapene for å kunne fullføre oppgaven eller rett og slett mangler evnen til konsentrasjon. Når folk får diplom for å delta på gjeterhundkurs for kroppsgjetere, uten å ha tent hunden, da er det noe galt med både kurset og forventningene av hunden.

Ja, selvfølgelig finnes der både belgere, schäfere, lapphunder, aussie osvosv som tennes eller til og med gjeter ordentlig, men når det oppleves som supre enkeltindivider fremfor en vanlig raseegenskap, så sliter jeg virkelig å stemple rasen som gjeterhund. En ekte gjeterhund er ikke basert på rase, men at den har bevist seg verdig som gjeterhund i praksis.

Og nei, det sier jeg ikke bare fordi jeg har BC, det er mulig å tenke lengre enn sin egen hund.

Til trådens opprinnelige tema, så finnes der observatørplasser på samme type kurs for de som ikke ønsker å bruke hunden i praksis :)

Foreslår at du googler australian shepherd + herding på google. Det gir utrolig mange treff. Aussien er et godt eksempel, for de blir brukt til gjeting titt og stadig de, over hele verden. Man må ikke lengre enn til Sverige og Danmark for å finne gjeter-konkurranser for aussien. De blir brukt til sau, ender, gris, kyr, rein ++++

Min aussie var "tent" på kyr fra fødselen av f.eks. Det trengtes aldri å vekkes hos henne. Merket det først når vi passerte jorder med ku-flokker da hun var valp. Så fikk hun være med å hente inn melkekyr fra et jorde en høst da hun var rundt 2år. Hun gikk frem og tilbake bak flokken og var tydelig opptatt av å drive og holde de samlet. Et par år senere fant hun en stooooor flokk med kyr på et jorde nede ved fjæra før jeg så dem.. Hun var 120m unna meg på sekunder, og plutselig sto hun nese mot nese foran den første kua fremst i flokken. Jeg er sjeleglad hun hadde en god innkalling da, matmor var sjelven...

Det jeg vil frem til, er at det er ikke vanskelig å tenne en aussie på dyr. Absolutt ikke. Iallefall ikke om den har noe mer enn utstillingstitler i stamtavlen sin. ( :o hvordan kan en aussie ha GJETERTITLER? :o )

Selv om det er show-versjonen som er mest kjent for oss her i Norge betyr det ikke at det er den eneste versjonen som fins av aussie. Eller andre raser, for den saks skyld.

I noen land er det veldig populært med show-BC'er som neppe har noe særlig gjeteregenskaper å skryte av, men folk går ikke rundt der å disser BC som gjeterhund bare fordi de har sett flest show-hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke alle som tenner på sau, men så er det en veldig liten prosent som får eller tør prøve seg.

Så derfor blir det litt feil hele greia.

Nå har det vært en liten oppgang i antall kroppsgjetere som prøver seg og blir aktive og det er takket være slike som Fjellgjeting som har utdannet seg som trener for kroppsgjetere.

Han har også gjetet med AK i mange år og de var utrolig mye brukt på fjellet.

Om noen år så kanskje statistikken sier noe annet.

Bc, som den mest brukte hunden pr idag, er mer reinavlet for gjeting, men til og med der begynner det å bli en del dårlige individer.

Jeg tror personlig dette har med å gjøre at en del avler BC for agility og vil ha de mindre og tynnere i beinstammen for å gjøre de kjappere og for å få de i de mindre klassene.

Også har vi det svenskene har begynt å se.

At BC blir så reinavlet at de bare må gjete. På alt.

Jeg mener at det finnes en mellomting. Og at folk burde være mer åpne for andre gjetere

Sier ikke at folk skal kjøpe seg en schappendoes eller belger, men at de kan se nytteverdien av disse gjeterhundene som gjeterhunder.

På fjellet i fjor sommer måtte BC eierene trekke hundene sine tilbake fordi de holdt på å drive et lam rett i et tjern.

Derimot la schappendoesen på svøm rundt og inn bak lammet og holdt det der til ei av gjeterene kunne hente det.

Jeg ble imponert over denne karen og det ble bøndene der oppe også.

Jeg tror det er rom gjeterhunder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du googler australian shepherd + herding på google. Det gir utrolig mange treff. Aussien er et godt eksempel, for de blir brukt til gjeting titt og stadig de, over hele verden. Man må ikke lengre enn til Sverige og Danmark for å finne gjeter-konkurranser for aussien. De blir brukt til sau, ender, gris, kyr, rein ++++

Jeg er fult inneforstått med statusen for aussien. Aussie og AK er hva jeg har oppfattet som de vanligste kroppsgjeterne å bruke, og derfor har flere bedre individer å ta av. Sverige syntes jeg står merkbart ut hva angår gjeting med aussie, spesielt på grunn av formene på gjetekonkurransene :)

Men fortsatt, jeg har sett flere hunder, deriblant bruksaussier, som ikke tenner og mangler konsentrasjon i arbeidet sitt.

Poenget mitt er, uavhengig av rase, det er ikke en gjeterhund med mindre individet har vist seg verdig som gjeterhund. Spesielt ikke stemple raser som gjeterhunder når en stor det har problemer med å i det store og hele tenne som gjeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullpreik! Er så glad når folk VET hva de snakker om

Og ja, du kan bli så sint og fornærmet du bare vil, men belgere er ekte gjetere selvom de ikke gjeter på samme måte som BC og WK

Jeg var helt og holdent sarkastisk der :-)

Jeg tror det skal godt gjøres å avle bort de instinktene som har gjort lapphundene brukbare som reingjetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært enklere å forstå hverandre om folk skrev oppriktig eller bruker tegn som for eksempel :sheldon:?

Unnskyld. Jeg trodde det var helt åpenbart ut fra teksten at jeg var sarkastisk. Men jeg skal ha det i bakhodet at de fleste her tror jeg er helt idiot, sånn at det er nødvendig å bruke sånne :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er, uavhengig av rase, det er ikke en gjeterhund med mindre individet har vist seg verdig som gjeterhund. Spesielt ikke stemple raser som gjeterhunder når en stor det har problemer med å i det store og hele tenne som gjeter.

Nå er det jo slik at rasene er inndelt i grupper, og gruppe 1 hvor aussie, bordercollie og en rekke andre raser hører inn under, kalles bruks, hyrde og gjeterhunder. Det helt uavhengig av om de gjeter eller er brukshunder i praksis. Eller hva med fuglehunder? Er de ikke fuglehunder med mindre det er skutt fugl for dem? For de sorterer jo under gruppe 7 Stående fuglehunder - helt uavhengig av om de jakter.... bare for å kverulere litt :aww:. Det er rasebegrepet man viser til, ikke hva hundene FAKTISK blir brukt til.

Jeg har jo kontakt med en oppdretter av min rase i Frankrike. Hun konkurrerer aktivt med sine briarder i gjeting, og som hun sa - det var alltid kulest de gangene de slo bordercolliene i konkurranse :D. Hun konkurrerer for øvrig i "høyeste klasse" - jeg aner ikke hva det heter, men... :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom tanken på å teste gjeting jeg også, bare for gøy og fordi jeg har en rase som faktisk kan brukes til det. Jeg kommer tvilsomt til å bruke hunden min aktivt til det, fordi det ikke er noe miljø for det her blant annet. Men jeg er jo også som TS, redd for å trigge noe. Ene broren til Tidi er blitt testet på sau mener jeg, og han var flink han :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom tanken på å teste gjeting jeg også, bare for gøy og fordi jeg har en rase som faktisk kan brukes til det. Jeg kommer tvilsomt til å bruke hunden min aktivt til det, fordi det ikke er noe miljø for det her blant annet. Men jeg er jo også som TS, redd for å trigge noe. Ene broren til Tidi er blitt testet på sau mener jeg, og han var flink han :ahappy:

Om hunder blir SÅ tente på dyr at de ikke fungerer i hverdagen etter å ha smakt på innstinktene sine, så mener jeg at de muligens kanskje ikke er så gode gjeterhunder alikevel. De skal tross alt ikke STÅ PÅ dyrene hele tiden, de skal kunne gi eier oppmerksomhet, ta kommandoer og ikke rase rundt i 120 km/t i gjete-rus..

Merkelig nok er det border collie folk som er redde for dette...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunder blir SÅ tente på dyr at de ikke fungerer i hverdagen etter å ha smakt på innstinktene sine, så mener jeg at de muligens kanskje ikke er så gode gjeterhunder alikevel. De skal tross alt ikke STÅ PÅ dyrene hele tiden, de skal kunne gi eier oppmerksomhet, ta kommandoer og ikke rase rundt i 120 km/t i gjete-rus..

Merkelig nok er det border collie folk som er redde for dette...

I den ideelle verden så er det sånn... Men ofte så rekker man ikke mer enn å vekke hundens interesse for dyr, de rekker å jage og så vips er kurset over. Og når hunden er kommet dithen, uten å ha fått opparbeidet seg noe lydighet, og alt det du ramser opp, så får man fort en hund som liker å springe etter noe. Selvfølgelig ikke alle, men ikke alle førere eller hunder er like, eller lever i den ideelle verden der man er en lydig gjeterhund etter første økt ;)

red: Og om den har potensiale eller ikke vet man jo ikke uten å ha prøvd, og da er det jo allerede for sent om man har en så aller helst vil jage :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...