Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterkurs for folk flest.


Mud
 Share

Recommended Posts

Sorry, men jeg kan ikke se at hverken du, @Margrete eller @Krutsi har noe som helst med hva f.eks jeg og mine hunder gjør resten av året, selv om vi en gang skulle havne på samme kurs som dere. Jeg syns faktisk at det er rimelig respektløst av dere at dere tror dere har noen rett til å mene noe som helst om det jeg, bare fordi vi evt har tatt et kurs sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil si det er stort spenn mellom å være en kursplager som aldri trener hunden sin og ikke kan noe, og ikke vil lære noe, til å være en normalt oppegående hundeeier som trener hunden sin, kan en de

Nå fikk jeg ikke helt sammenhengen i det du skriver - så jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle det å "kaste bort" tida til noen som stiller opp? Er det

Jeg vil poengtere at gjeting er ingen lek. Man bruker faktisk levende dyr med treningen. Derfor så synes jeg personlig at dette er ikke noe man gjør fordi det er morsomt, men fordi man vil drive med d

Sorry, men jeg kan ikke se at hverken du, @Margrete eller @Krutsi har noe som helst med hva f.eks jeg og mine hunder gjør resten av året, selv om vi en gang skulle havne på samme kurs som dere. Jeg syns faktisk at det er rimelig respektløst av dere at dere tror dere har noen rett til å mene noe som helst om det jeg, bare fordi vi evt har tatt et kurs sammen.

Ja, da er vi uenige om det :) Jeg føler at folk som dukker opp kun til bitearbeidsdelen og ikke trener noe som helst utenom er respektløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vi uenige om det :) Jeg føler at folk som dukker opp kun til bitearbeidsdelen og ikke trener noe som helst utenom er respektløse.

Jeg snakker om kursing generelt, ikke bare bitearbeid. Om jeg skulle ha behov for å teste Nora på sau sånn helt plutselig, så ser jeg ikke helt at de andre mer seriøse gjeterhund-folka skulle ha noe med hvorfor vi plutselig går kurs, så lenge vi betaler for plassen vår. Til tross for manglende ambisjoner om start og null sauer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om kursing generelt, ikke bare bitearbeid. Om jeg skulle ha behov for å teste Nora på sau sånn helt plutselig, så ser jeg ikke helt at de andre mer seriøse gjeterhund-folka skulle ha noe med hvorfor vi plutselig går kurs, så lenge vi betaler for plassen vår. Til tross for manglende ambisjoner om start og null sauer hjemme.

Det er ingen som har sagt noe annet? Teste må man da få lov til, om man sau eller ei, riktig rase eller ei.

Dette sier jeg:

En gang for å teste om dette er noe for seg og hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har tydeligvis gjort noe veldig galt jeg da som har gått agilitykurs med hunden min og ser meg om etter et agkurs til, til tross for at vi ikke har trent i mellomtiden :-o Jeg ser ikke problemet :-) Jeg vil gå agkurs fordi det er gøy og for å lære litt ag. Det kan jo være jeg starter å trene ag også, men tviler på at jeg får tid til det med mine prioriteringer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt noe annet? Teste må man da få lov til, om man sau eller ei, riktig rase eller ei.

Dette sier jeg:

Jeg syns ikke noen har noe med at jeg evt går kurs med henne 2 ganger i året heller jeg, altså. Blir påmeldingen min godtatt, har jeg like stor rett til å være på kurs som alle de mer ambisiøse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som stiller opp på kurs gang på gang på gang uten å trene i mellomtiden er dønn irriterende og tar faktisk opp plasser til de som vil noe mer og trener hver fordømte dag (konkuransetrening eller ei). Sorry, men de er veldig irriterende for den dedikerte som ikke får den plassen ;) For meg som kursdeltager spiller det ingen rolle, men for meg som har mistet plassen til en slik er det bare kjipt.

Men da får vel disse dedikerte kursdeltakerne sørge for å være tidlig ute med å melde seg på da vet du :P.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutsi og Margrete - jeg håper dere modererer innstillingen deres når dere befinner dere på kurs med de kursdeltakerne som dere mener er respektløse for det er antakelig ikke så hyggelig for dem å føle at de er uønsket på kurset. Man merker sånt.

Selv om jeg har personlige meninger, så betyr ikke det at jeg ytrer dem i tide og utide. Her blir det spurt hva folk mener, men betyr jo ikke at jeg verken er hyggelig eller sier slikt på kurs..

Selv om man er uenige om noe, så kan man fortsatt inneha normal folkeskikk imot andre mennesker..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er stort spenn mellom å være en kursplager som aldri trener hunden sin og ikke kan noe, og ikke vil lære noe, til å være en normalt oppegående hundeeier som trener hunden sin, kan en del og som har interesse av å lære mer. Ikke alle kan være hundesportens Petter Northug. Som vil vinne alt, være best i alt og skyver alle andre til side.

Jeg sier Ja takk til bredde i hundesporten. Har du lyst og interesse så har du lov å gå kurs og trene hund. Jeg liker bedre å gå på kurs med sånne folk enn "jegermyebedreennalleandreforjegtrenerogkonkurrerforåvinnealt-folk".

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en liten forskjell på gjeterkurs og andre kurs på grunn av sauene. Når det gjelder gjeting så må sauenes dyrevelferd komme først. Det er stressende for sauer å gjetes, spesielt av nybegynnerhunder.

Derfor synes jeg at det er en type virksomhet man bør tenke litt mer over enn feks agkurs (hinderne skiter i om du meier dem ned ørtifjøri ganger).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står da fritt til å delta på kurs om man vil, uavhengig av om man trener i mellomtiden eller ikke (blir kanskje litt annerledes med gjeting som nevnt over dog).


Men, dere som irriterer dere over dette - gjør instruktøren også det? Selv holder jeg på med en litt spesiell type trening av hest, og når de svært flinke og kjente kommer til Norge fra Danmark og Sverige er det ikke førstemann til mølla-prinsippet. Det arrangeres kurs der du må bli invitert, kurs der du må melde interesse og skrive litt om deg selv og hvilket nivå du er på før de velger ut noen, etc. Rett og slett fordi det er begrenset med plasser, og det finnes massevis av instruktører som kan instruere nybegynnere og ikke fullt så mange som kan instruere de som har kommet et stykke og har større ambisjoner. Det er jo en mulig løsning, om det er noe som plager mange altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står da fritt til å delta på kurs om man vil, uavhengig av om man trener i mellomtiden eller ikke (blir kanskje litt annerledes med gjeting som nevnt over dog).

Men, dere som irriterer dere over dette - gjør instruktøren også det? Selv holder jeg på med en litt spesiell type trening av hest, og når de svært flinke og kjente kommer til Norge fra Danmark og Sverige er det ikke førstemann til mølla-prinsippet. Det arrangeres kurs der du må bli invitert, kurs der du må melde interesse og skrive litt om deg selv og hvilket nivå du er på før de velger ut noen, etc. Rett og slett fordi det er begrenset med plasser, og det finnes massevis av instruktører som kan instruere nybegynnere og ikke fullt så mange som kan instruere de som har kommet et stykke og har større ambisjoner. Det er jo en mulig løsning, om det er noe som plager mange altså...

Det blir gjort på noen av kursene..

Innimellom så ser jeg at instruktøren blir oppgitt.. Særlig når de stiller opp på dugnad for å hjelpe folk som et tilbud for gruppa, og så er det noen som ikke orker å prøve og gjøre slik instruktøren sier..

Det er en annen ting jeg ikke skjønner med noen kursfolk.. Hvorfor gå på kurs hvis man ikke er intr å gjøre noe av det instruktøren foreslår?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er stort spenn mellom å være en kursplager som aldri trener hunden sin og ikke kan noe, og ikke vil lære noe, til å være en normalt oppegående hundeeier som trener hunden sin, kan en del og som har interesse av å lære mer. Ikke alle kan være hundesportens Petter Northug. Som vil vinne alt, være best i alt og skyver alle andre til side.

Jeg sier Ja takk til bredde i hundesporten. Har du lyst og interesse så har du lov å gå kurs og trene hund. Jeg liker bedre å gå på kurs med sånne folk enn "jegermyebedreennalleandreforjegtrenerogkonkurrerforåvinnealt-folk".

Er vel dette jeg prøver å si, men som ikke vil leses på den måten :P

Men, dere som irriterer dere over dette - gjør instruktøren også det? Selv holder jeg på med en litt spesiell type trening av hest, og når de svært flinke og kjente kommer til Norge fra Danmark og Sverige er det ikke førstemann til mølla-prinsippet. Det arrangeres kurs der du må bli invitert, kurs der du må melde interesse og skrive litt om deg selv og hvilket nivå du er på før de velger ut noen, etc. Rett og slett fordi det er begrenset med plasser, og det finnes massevis av instruktører som kan instruere nybegynnere og ikke fullt så mange som kan instruere de som har kommet et stykke og har større ambisjoner. Det er jo en mulig løsning, om det er noe som plager mange altså...

Det blir gjort mer og mer i mitt miljø her på østlandet i hvert fall :) Også ser jeg kurs der det blir satt opp som kriteriet at de skal f.eks ha startet kl1, eller i det minste ha bronsemerke kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om kursing generelt, ikke bare bitearbeid. Om jeg skulle ha behov for å teste Nora på sau sånn helt plutselig, så ser jeg ikke helt at de andre mer seriøse gjeterhund-folka skulle ha noe med hvorfor vi plutselig går kurs, så lenge vi betaler for plassen vår. Til tross for manglende ambisjoner om start og null sauer hjemme.

Nå er det vel uansett sånn at gjeterkurs for andre raser enn BC og WK arrangeres spesielt for disse "andre rasene", og der handler det antageligvis mest om å la hunden få løpe noen runder med sauen for å se at den kan ringe og drive, i beste fall. Disse kursene er ikke for de seriøse gjeterhundmenneskene - for de seriøse gjeterhundmenneskene går på andre typer kurs for ekte gjeterhunder :)

*********************** Resten er ikke svar til det 2ne skrev**************************

Dyrevelferd er utrolig viktig, og jeg er veldig betenkt til det etiske ved å bedrive kurs med hunder av raser som tidligere ble brukt til gjeting, for det er tross alt levende dyr som gjetes (eller jages). Jeg er også skeptisk til gjeting for konkurransens del. Gjeterhundprøver som et avlsverktøy er vel og bra, men utover det synes jeg ikke så mye om det.

Når det gjelder det @Margrete har skrevet om kursdeltagere som er mer opptatt av å ta kurs enn å trene, så blir det noe helt annet enn å prøve ditt eller datt med hunden sin. Jeg har forståelse for at det er irriterende å miste plassen til en som ikke egentlig er interessert i å bli flink/lære. Ja, den personen har betalt for kurset og er i sin fulle rett til å bidra og delta og trene så lite hun vil, men jeg har allikevel forståelse for at det kan være irriterende for både instruktør, andre deltagere og de som ikke fikk plass eller endte opp med observatørplass. Alles læring blir bedre om alle deltagerne har en viss fremgang.

Å invitere ønskede deltagere til spesialkurs, slik en eller annen foreslo, er en god løsning for å omgå problematikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel uansett sånn at gjeterkurs for andre raser enn BC og WK arrangeres spesielt for disse "andre rasene", og der handler det antageligvis mest om å la hunden få løpe noen runder med sauen for å se at den kan ringe og drive, i beste fall. Disse kursene er ikke for de seriøse gjeterhundmenneskene - for de seriøse gjeterhundmenneskene går på andre typer kurs for ekte gjeterhunder :)

Ah, sånt veit ikke jeg noe om, jeg har tross alt ikke en ekte gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til gjeting for konkurransens del. Gjeterhundprøver som et avlsverktøy er vel og bra, men utover det synes jeg ikke så mye om det.

Dette er jeg faktisk helt enig med deg i. Jeg har tenkt litt på dette, jeg også, for det må da være en stor belastning på sauene som blir brukt på disse konkurransene? Hvor mange ulike "flokker" har man tilgjengelig på en dag med gjeterhundkonkurranser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg faktisk helt enig med deg i. Jeg har tenkt litt på dette, jeg også, for det må da være en stor belastning på sauene som blir brukt på disse konkurransene? Hvor mange ulike "flokker" har man tilgjengelig på en dag med gjeterhundkonkurranser?

Akkurat det vet jeg ikke, men jeg håper jo at hundene oppfører seg bra mot sauene der i det minste. Forhåpentligvis har de flere flokker som kan bytte på, spesielt hvis det er varmt(!!). Kanskje noen som har vært på flere gjeterhundprøver kan svare?

På gjeterhundkurs som jeg har vært på så ble derimot både sauene utsatt for en del stygg oppførsel fra nybegynnerhunder, og det har vært mye pesing pga varme og bare én "flokk" med sau. Jeg håper jo at det er mer fokus på dette enn jeg tror, men vet ikke sikkert... Sauene er tross alt bare et verktøy når det kommer til trening for moro og konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at bønder trenger gjeterhunder til hjelp i jobben sin og de som da også vil drive med dette som sport og konkurrere bør jo gjerne gjøre det. Men for folk som ikke egentlig kan gjøre noen nytte med hundene sine (dvs være med på sank på fjellet eller hjelpe bønder i sitt arbeid med sauene) er det da noen vits i å ta opp gjeting?

Om man har lyst til å gjete er det ikke da verdt å ta kontakt med det lokale beitelaget og høre om de trenger hjelp på sank, sånn at hvis du får en godkjent gp så kan du være med å gjøre noen nytte for deg. Og da også høre om det er folk i ditt område som lar deg gjete jevnlig. For å få en hund som er god nok til å gjøre noen nytte, og ikke minst - ikke gjøre skade - må man trene mye og jevnlig.

PS har ikke vært på mange treninger (men har vært med ei venninne noen ganger i Sverige) og der ble det byttet mellom fire flokker iløpet av kvelden. Hundene fikk ikke gå inn til sauene, men bare være på utsiden av et gjerde til instruktøren syntes at hundene beveget seg greit iforhold til sauen og ikke bjeffet eller stresset dem unødvendig. På treningen var det alle raser bla briard, kelpie, aussie, bc og en bc/collieblanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel uansett sånn at gjeterkurs for andre raser enn BC og WK arrangeres spesielt for disse "andre rasene", og der handler det antageligvis mest om å la hunden få løpe noen runder med sauen for å se at den kan ringe og drive, i beste fall. Disse kursene er ikke for de seriøse gjeterhundmenneskene - for de seriøse gjeterhundmenneskene går på andre typer kurs for ekte gjeterhunder :)

Voldsomt generaliserende, ikke minst provoserende!

Jeg er ikke noen ihuga gjeterperson, og bryr meg ikke mye om hvem/hva/hvor normalt sett. Men den setningen der... Sier alt om hvorfor ikke det ikke engang er verdt å prøve å kontakte "seriøse gjeterhundmennsker" om du ikke har BC el. WK.

Men hva vet vel jeg, jeg har ikke BC :icon_confused:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så ille at noen poengterer at ordentlige gjeterhunder er BC/WK? Det er jo faktisk de som er majoriteten og normen å bruke når folk skal ha seg gjeterhund..

Joda, det er mange som går i gruppa som gjeterhund, men mange som ikke har noen egenskaper igjen.

Snakker vi feks tjenestehundraser så er det schäfer og malle. Og skal jeg bli provosert da forid jeg sitter rottis og de kan også brukes? Det er til og med godkjente rottiser som tjenestehunder i landet.. Men det er ikke normen..

Boxer var en ok brukshund for mange år siden. Nå er den knapt det, selv om folk har individer som funker..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt generaliserende, ikke minst provoserende!

Jeg er ikke noen ihuga gjeterperson, og bryr meg ikke mye om hvem/hva/hvor normalt sett. Men den setningen der... Sier alt om hvorfor ikke det ikke engang er verdt å prøve å kontakte "seriøse gjeterhundmennsker" om du ikke har BC el. WK.

Men hva vet vel jeg, jeg har ikke BC :icon_confused:

Altså, dette har ikke så mye med rase å gjøre som med avl på egenskaper. Nå er det nå engang sånn at de to rase som avles på gjeteregenskaper i Norge er WK/BC, og så lenge det er sånn så er de de eneste ekte gjeterhundene. Jeg forstår at det er provoserende å ikke få være med i det gode selskap, men jeg synes egentlig ikke det er så rart at instruktører og saueeiere i feks NSG vegrer seg for å ta med raser hvis gjeteregenskaper de kjenner lite til på trening og kurs. Og hvorfor skulle de egentlig være interessert i å bruke av fritiden sin for at andre raser skal få "prøve seg" på sauene deres?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Siri" post="1853497" timestamp="1422550355

For øvrig er det ikke bare Fjellgjeting som tilbyr kurs for andre raser enn bordercollier nå. Briardklubben fikk i hvert fall tilbud nå om gjeterhundkurs hos en av de mer profilerte bordercolliefolkene - det er kanskje noen som ser et inntektsgrunnlag og ser at Fjellgjeting har skapt seg et slags næringsgrunnlag her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel uansett sånn at gjeterkurs for andre raser enn BC og WK arrangeres spesielt for disse "andre rasene", og der handler det antageligvis mest om å la hunden få løpe noen runder med sauen for å se at den kan ringe og drive, i beste fall. Disse kursene er ikke for de seriøse gjeterhundmenneskene - for de seriøse gjeterhundmenneskene går på andre typer kurs for ekte gjeterhunder

Og hva baserer du dette på??

Så i teorien kaller du meg et useriøst gjetermenneske?

Jeg har gått på kurs hos Fjellgjeting og deltok på fjorårets sauesanking i fjellet.

Men siden jeg har en belger så er jeg da ikke et ekte gjetermenneske med en ekte gjeterhund??

Hvis du virkelig mener dette blir jeg skremt av den åpenbare uvitenheten som finnes der ute.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva baserer du dette på??

Så i teorien kaller du meg et useriøst gjetermenneske?

Jeg har gått på kurs hos Fjellgjeting og deltok på fjorårets sauesanking i fjellet.

Men siden jeg har en belger så er jeg da ikke et ekte gjetermenneske med en ekte gjeterhund??

Hvis du virkelig mener dette blir jeg skremt av den åpenbare uvitenheten som finnes der ute.

Hvis du deltar på kurs med tanke på å bruke hunden så er vel alt vel og bra, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...