Gå til innhold
Hundesonen.no

Fikk mattilsynet "på tråden" etter å ha kilt ei skate.


Hampus
 Share

Recommended Posts

"- Jeg ser ikke en glad fisk. Jeg ser et forsvarsløst dyr som prøver å beskytte seg mot et rovdyr som har halt det utenfor sitt element. Jeg ser en fisk som ikke får puste og som blir mishandlet, skriver en kar.

"
Jepp. Akkurat det ser jeg og, og det er hverken søtt eller morsomt. Det er stygt.
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med at folk fisker, men pining er pining, samme om det er fisk eller pattedyr, enten så dreper man den om man skal beholde den eller så slipper man den ut så raskt det lar seg gjøre.. Sikkert kjempegøy for fiske å ligge der å gape etter luft :rolleyes:

Hun kan jo le av at MT ringer, men at det der ikke er gøy eller underholdning burde vært ganske selvsagt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etterpå at kommentarene jeg hadde lest lå på avisa Nordlys sin facebook.

Men der er det altså den gjengse oppfatning at dette er greit fordi det er en fisk.

Fisk må såvidt jeg vet leve i vann for å ha det bra...

Godt det ikke bare er meg som reagerer på dette, begynte å lure på om det var meg det var noe galt med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt å se den kveles og krølle seg sammen i angst. Enda verre å se hvordan fiskeren kritiserer Mattilsynet for å være enige med Dyrevernalliansen. Tviler også på at den til høyre lever i beste velgående.

YouTube er forøvrig fullt av videoer av dyr som uttrykker smerte eller redsel, og kommentarfeltene fulle av folk som mistolker det til å være noe morsomt. Ikke alle som skjønner at dyr, i likhet med oss, er fulle av nerverceller, men tror de er en slags levende dukker og bamser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etterpå at kommentarene jeg hadde lest lå på avisa Nordlys sin facebook.

Men der er det altså den gjengse oppfatning at dette er greit fordi det er en fisk.

Fisk må såvidt jeg vet leve i vann for å ha det bra...

Godt det ikke bare er meg som reagerer på dette, begynte å lure på om det var meg det var noe galt med.

Jeg er helt enig med deg, og ble temmelig oppgitt når jeg leste kommentarfeltet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja, men hva med de millionene med fisk som blir tatt i not og kveles langsomt hver dag? Kanskje ikke søte nok til at DA bryr seg? Eller egentlig all form for fiske... Enten blir de halt inn etter kjeften (eller innvollene, om den har svelget kroken) Eller kvelt langsomt i garn eller på land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja, men hva med de millionene med fisk som blir tatt i not og kveles langsomt hver dag? Kanskje ikke søte nok til at DA bryr seg? Eller egentlig all form for fiske... Enten blir de halt inn etter kjeften (eller innvollene, om den har svelget kroken) Eller kvelt langsomt i garn eller på land...

De bryr seg jo så absolutt om det også, det ene utelukker ikke det andre.

Tror ikke det her handler om at denne fisken ble behandlet så mye verre enn andre fisker, men at pining av dyr brukes som underholdning. Har ikke sett på filmen selv, tåler lite sånt, men det høres alt annet enn morsomt ut...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell greit det så lenge de klarer å gå fra stedet etterpå å lever videre? :P

Ja, jeg mener ikke at vi skal ta livet av dem :P

Hmmm, ja, men hva med de millionene med fisk som blir tatt i not og kveles langsomt hver dag? Kanskje ikke søte nok til at DA bryr seg? Eller egentlig all form for fiske... Enten blir de halt inn etter kjeften (eller innvollene, om den har svelget kroken) Eller kvelt langsomt i garn eller på land...

Nå fisker ikke jeg, og jeg har ikke noe ønske om å forsvare fisking, men det er forskjell på litt langsom mishandling for moro skyld og litt langsom mishandling for matens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener ikke at vi skal ta livet av dem :P

Nå fisker ikke jeg, og jeg har ikke noe ønske om å forsvare fisking, men det er forskjell på litt langsom mishandling for moro skyld og litt langsom mishandling for matens skyld?

Ja, er det? Ofte også mat som er under minstemålet, og blir dumpet etter at de har gispet seg til døde ( og fisker lever jaggu meg lenge på land...) Eller sportsfiske med løsslipping. Altså; dra fisken etter kjeften en halvtime, ta bilder og så slippe ut (de dør jo gjerne av påkjenningen, men den ble sluppet ut da....)

Nei altså, videoen er meningsløs nok. Det er oppstyret jeg ikke skjønner. Når man ser på det i forhold til det store bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det? Ofte også mat som er under minstemålet, og blir dumpet etter at de har gispet seg til døde ( og fisker lever jaggu meg lenge på land...) Eller sportsfiske med løsslipping. Altså; dra fisken etter kjeften en halvtime, ta bilder og så slippe ut (de dør jo gjerne av påkjenningen, men den ble sluppet ut da....)

Nei altså, videoen er meningsløs nok. Det er oppstyret jeg ikke skjønner. Når man ser på det i forhold til det store bildet...

Ja, jeg syns det jeg. Og greia med catch and release har jeg aldri skjønt, men som sagt, jeg fisker ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det? Ofte også mat som er under minstemålet, og blir dumpet etter at de har gispet seg til døde ( og fisker lever jaggu meg lenge på land...) Eller sportsfiske med løsslipping. Altså; dra fisken etter kjeften en halvtime, ta bilder og så slippe ut (de dør jo gjerne av påkjenningen, men den ble sluppet ut da....)

Nei altså, videoen er meningsløs nok. Det er oppstyret jeg ikke skjønner. Når man ser på det i forhold til det store bildet...

Jeg fatter ikke hvorfor folk alltid skal dra opp "verre" greier som et argument? Andre dreper, da kan vel jeg slå litt, ikke sant?

En urett forsvarer ikke en annen.

Vi fisker.

Vi fisker for mat. Faktum er at fisken vi fisker selv sannsynligvis har hatt et bedre liv og endelikt enn de vi kjøper, det er ett av argumentene våre for å fiske.

De drepes momentant med et slag i bakhodet. Jeg vet noen fiskere ( Monsen feks ), liker å vise fisken før de dreper den, men de fleste som fisker dreper fisken tvert.

Fisker som er under minstemålet er man pålagt å kaste uti igjen så lenge den er levedyktig pga bestanden.

Det er helt ok i min bok, de fleste fiskere har med tang for å få kroken fortest og mest mulig skånsomt ut.

Å pine en fisk på land for underholdningens del er noe helt annet og ikke greit.

Catch and release er heller ikke greit, og det er noe som har vært oppe i Norge før hvis jeg ikke husker feil, men faktum er igjen at de som gjør det ofte er til hjelp ved å overvåke fiskebestanden uten å forsyne seg av den.

Litt som når man fanger inn og merker fugler.

Vi kunne aldri drevet med det..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch and release er heller ikke greit, og det er noe som har vært oppe i Norge før hvis jeg ikke husker feil, men faktum er igjen at de som gjør det ofte er til hjelp ved å overvåke fiskebestanden uten å forsyne seg av den.

Litt som når man fanger inn og merker fugler.

Vi kunne aldri drevet med det..

Man overvåker ikke en fiskebestand vha catch & release... da bruker man prøvefiske med garn eller el-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var med på fiskebåt i Lofoten (utflukt med jobben) så ble bare all fisken kastet opp i en kasse UTEN å bli drept først, man trengte nemlig ikke bruke tid på det.

Jeg ble stående resten av utflukten ved den kassa og sløyet fisk - og gav mannskapet ganske grei beskjed om hva jeg syntes om det. Det tar faktisk ikke mange sekundene å drepe de så de slipper å ligge å pines..

Ellers er det tragisk hvor mye filmer som ligger ute av dyr som "ler" eller har det "gøy" på en eller annen måte. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man overvåker ikke en fiskebestand vha catch & release... da bruker man prøvefiske med garn eller el-fiske.

På små fiskevan er det helt vanlig at det henger en plakat om at man skal melde i fra størrelse og vekt på fiskene når man driver sportsfiske slik at man får overvåket bestanden. Derfor gikk jeg ut i fra at det var vanlig praksis og hadde en slags nyttefunksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Synes det her er skikkelig fælt. Jeg mister virkelig litt troen på menneskeheten når kommentarfelt fylles opp med så mye uvitenhet. Eller er jeg veldig enig med Lola. Det er relativt ny kunnskap, det at fisk også føler smerte (noe som burde være åpenbart). Det er tydeligvis j**** vanskelig for oss mennesker å skjønne at dyr uten samme type ansiktstrekk faktisk har mulighet til å føle på samme måte som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...