Gå til innhold
Hundesonen.no

Rypejakt på vinteren


Poter
 Share

Recommended Posts

Om du jakter uten stående fuglehund og til fots, så sørg for at underlaget ikke er av slik snø som knaser høylytt for hvert steg du tar. Da blir det vanskelig å ikke skremme bort hver eneste fugl i terrenget :)

Vi jakter uten stående fuglehund, har med Eine som apportør. Vi kommer til å gå på ski, så noe svisjing vil det vel bli. Bærer lyden bedre/lengre i vinterterreng?

Husk at de er hvite, så dere ikke forventer mørke fugler ;)

:lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ååå, sier du det? :lol:

Det var noen som sa at de ikke likte vinterjakt, for da har dyrene det mye vanskeligere enn på høsten, bla med å få tak i mat, og at man dermed ikke burde jakte på dem da. Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jakter uten stående fuglehund, har med Eine som apportør. Vi kommer til å gå på ski, så noe svisjing vil det vel bli. Bærer lyden bedre/lengre i vinterterreng?

Det vet jeg ikke, men det er bra dere skal gå på ski, ettersom det ikke bråker like mye. Når du er på jakt, så tenk etter hvilke områder du tror du vil finne fugl: det må være tilgang til beskyttelse, vann og mat. Fjellrypen finner du kanskje på forblåste steder i fjellskrenten hvor vinden har blåst bort snøen slik at de får tak i føde, lirypen finner du kanskje i vannkanten om du ikke jakter så høyt. Gå støkkjakt i terrenget er det viktig å gå sakte og stoppe opp ofte. Går du for raskt og terrenget har mange gjemme-muligheter, så risikerer du at fuglen trykker til du har passert.

Gjør research over terrenget på forhånd og legg deg en plan over hvor du vil gå. Velg deg ut en rute som passerer noen fjelltopper og pek ut vannkildene på kartet. Kjenner du noen som har observert rype i området før? Gå innom disse områdene også. Mange jegere drar ut i skogen/på fjellet før jaktsesongen for å observere kull, og drar tilbake til området når sesongen er i gang. De holder seg ofte i det samme området når de blir eldre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jakter uten stående fuglehund og til fots, så sørg for at underlaget ikke er av slik snø som knaser høylytt for hvert steg du tar. Da blir det vanskelig å ikke skremme bort hver eneste fugl i terrenget :)

Nå har jeg ingen erfaring med jakt uten stående fuglehund, men det jeg har blitt lært og fortalt om "støkkjakt" er at fuglene trykker veldig, så verken lyd eller knalle farger er noe man trenger å bekymre seg over ettersom fuglene heller velger å ligge å trykke enn å flykte grunnet lyd.

Mulig dette var mer typisk for skogsfuglen altså, men tolket det som det også gjaldt rype.

Vedrørende dyrevelferd om vinteren, hvis dyra sliter med å få tak i mat og da evt. ikke kommer til å overleve uansett, så ser jeg ikke noe i veien med å la de slippe på en human måte (ja jeg ser på det som mer humant og bli skutt korrekt enn å sulte ihjel). Det vil jo da også bli mer mat igjen til de gjenværende fuglene.

Mye av eks. hjortejakt er jo med på å bedre overlevelsessjansene til dem som er igjen gjennom vinteren.

Fant forresten en fin link her:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article290540.ece

Der snakket de litt om hvilke fugler man bør fokusere på, som gjerne er enkeltfugler som flyr ut av flokken. Og selvom artikkelen peiler seg inn på høstjakt, vil jeg tro at mye passer til vinterjakt også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen erfaring med jakt uten stående fuglehund, men det jeg har blitt lært og fortalt om "støkkjakt" er at fuglene trykker veldig, så verken lyd eller knalle farger er noe man trenger å bekymre seg over ettersom fuglene heller velger å ligge å trykke enn å flykte grunnet lyd.

Mulig dette var mer typisk for skogsfuglen altså, men tolket det som det også gjaldt rype.

Jeg vet at det er veldig mange meninger rundt det, og det står alt mulig forskjellig på internett. Men min erfaring er at det er nærmest umulig å snike seg innpå rype om underlaget er som å trå på knekkebrød. Da flyr de opp leenge før de er på skuddhold. Hvordan det er med skogsfugl vet jeg ikke, det har jeg ikke jaktet på når det er isete snø på bakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er veldig mange meninger rundt det, og det står alt mulig forskjellig på internett. Men min erfaring er at det er nærmest umulig å snike seg innpå rype om underlaget er som å trå på knekkebrød. Da flyr de opp leenge før de er på skuddhold. Hvordan det er med skogsfugl vet jeg ikke, det har jeg ikke jaktet på når det er isete snø på bakken.

Det sikreste er nok da å heller være lydløs enn å skremme opp fugl ihvertfall :P

Det forundrer meg heller ikke om skogsfuglen foretrekker å trykke siden det er litt av et drog som skal opp på vingene, evt. løper de kanskje bare. Mens rypa har litt lettere for å bare lette og flakse grasiøst av gårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Synes i grunn det virker vanskelig å finne rype uten stående fuglehund. I høst gikk vi jo veeeldig masse og når vi først kom på et rypekull, var de så skjære at vi ikke kom på skuddhold. Men det har sikkert med erfaring også å gjøre, vil jeg tro.

Tenker vi skal se om vi kommer over noe spor etter hare også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...