Gå til innhold
Hundesonen.no

Inngjerdet friområde for hunder i Oslo?


Sobchak
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg og Sambo adopterte en 5 år gammel dalmatiner rett før jul, stor stas :) Han er ikke skikkelig sosialisert, og heller ikke veldig god på innkalling, så vi trenger et inngjerdet område hvor vi kan trene. Noen som kjenner til områder i Oslo som kan brukes? Har hørt at det ligger en inngjerdet park ved politihuset på Grønland, stemmer dette?

Setter stor pris på ideer og forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var ikke superfan av parken på grønland, den ble fort for liten om det var ett par andre slitsomme hunder. Og tidvis kan det være veldig rare folk der.

Friområdet i frognerparken fungerte mye bedre for henne, siden området var såpass mye større og mer åpent, så det dannet seg sjeldent en stor mølje/klikk, men heller flere mindre.

Frognerparkens område er ikke skikkelig ingjerdet, men det skal endel til for at de fleste hunder stikker derifra.

Husk å følg med på hva hunden gjør, og ta den ut av situasjoner du føler er ubehaglige. Det er din jobb å beskytte hunden din i slike situasjoner.

F.eks vil de fleste ta unna hunden sin om det er jukking på gang/tydelig dårlig vibes, men om en BC begynner å gjete andre hunder har ikke nødvendigvis BC eieren vett nok til å ta unna hunden sin, da kan det være greit å fjerne egen hund før den blir for sint på den besatte BC'en (som ikke gir seg samme hva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var ikke superfan av parken på grønland, den ble fort for liten om det var ett par andre slitsomme hunder. Og tidvis kan det være veldig rare folk der.

Husk å følg med på hva hunden gjør, og ta den ut av situasjoner du føler er ubehaglige. Det er din jobb å beskytte hunden din i slike situasjoner.

Støtter Tekopp, men dro ut et par tre setninger som er vesentlige. :) Må bare legge til litt om inngjerdingen ved politihuset.

Der er det er ofte tendens til f.eks. at flere hunder jager en hund, "står over" en hund som ligger nede, driver å jukker på en som ligger nede. Eierne står der, eierne synes det er helt greit, eierne synes det der er kjempefestlig og leser handlingen på sin egen måte, eierne er veldig av den oppfatning at det der greier bikkjene å ordne opp i selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller enn Frognerparken ville jeg da dratt på Ekeberg. Området der er stort nok til at det ytterst sjelden blir bråk, det er plass til å bevege seg rundt, og det er lengre unna vei og turfolk enn hundejordet i Frognerparken. Så om du ikke har en hund som stikker langt avgårde så kan det være et ok sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Frislipp-parker er ikke stedet jeg ville ha brukt for å få en hund vant til å omgås andre hunder, kan derimot fungere bra for godt sosialisere og stødige hunder.

Men dra hvertfall en tid på døgnet når det er få der som du alt har sagt, og se godt an hundene som er der, for negative opplevelser vil jo bare gjøre det vanskeligere. :)

Har selv forøvrig brukt litt en gruppe kun for småhunder for treff, for min hund som ikke er superglad i fremmede hunder, men der er også nesten alle hundene mindre enn min egen og det har gått veldig fint, men er aldri noen selvfølge at eiere har selvinnsikt, så følge godt med må man jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at hunden stikker av ut av syne, eller at den bare ikke gidder å komme tilbake når du roper? Om den stikker og drar sin vei, da forstår jeg ønsket om inngjerdet område. Men om den bare ikke gidder å komme tilbake, men likevel er i nærheten, da kan dere like gjerne gå på en stor uinngjerdet plass å trene. Eventuelt kan du også bruke langline.

Er du kjent med hvordan man trener innkalling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at hunden stikker av ut av syne, eller at den bare ikke gidder å komme tilbake når du roper? Om den stikker og drar sin vei, da forstår jeg ønsket om inngjerdet område. Men om den bare ikke gidder å komme tilbake, men likevel er i nærheten, da kan dere like gjerne gå på en stor uinngjerdet plass å trene. Eventuelt kan du også bruke langline.

Er du kjent med hvordan man trener innkalling? :)

Til nå har jeg trent på innkalling mens den er i langline, bruker kommandoen på plass når den har ddratt lina helt ut, og roser den hele veien inn når den reagerer. Han får gjerne en godbit hvis han kommer med en gang. Om dette er riktig måte å trene den på vet jeg ikke, men håper det :P

Den har aldri stukket av fra meg, men forrige eier sa at han ikke var til å stole på når det kom til innkalling, så har forholdt meg til det. Vi skal på kurs om et par uker, håper å plukke opp noen gode tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dalmatiner! Hvilken oppdretter er den fra?

(har dalmatiner selv, så da blir jeg alltid nysgjerrig :P )

Dalmatinere har litt selektiv hørsel av og til, men pølse og ost gjør som regel susen :P

Den kommer fra Lovindas, dette kullet. http://www.123hjemmeside.no/lovindas/146777123

Det er grommingen med den sorte øyepatchen, Meeko. En skikkelig sjarmør! Og ja, han har selektiv hørsel, men er verdens lydigste hvis han skjønnet at det venter en godbit :)

Så fin Dalmatineren din er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg trent på innkalling mens den er i langline, bruker kommandoen på plass når den har ddratt lina helt ut, og roser den hele veien inn når den reagerer. Han får gjerne en godbit hvis han kommer med en gang. Om dette er riktig måte å trene den på vet jeg ikke, men håper det :P

Den har aldri stukket av fra meg, men forrige eier sa at han ikke var til å stole på når det kom til innkalling, så har forholdt meg til det. Vi skal på kurs om et par uker, håper å plukke opp noen gode tips der.

Det er ikke en veldig effektiv måte å trene på nei, så om du har mulighet tror jeg dere begge kan ha kjempe utnyttelse av innkallingskurs :)

I mellomtiden:

1. Alltid ha med gode godbiter, hunden må lære deg at det lønner seg å komme til deg - hver gang.

2. Belønn frivillig innkalling. Hver gang hunden frivillig tar kontakt med deg ute - belønn. Belønn også hunden får å oppholde seg i nærheten av deg, eller om den tilfeldigvis kommer innom uten å nødvendigvis ta kontakt.

De første gangene kommer gjerne hunden inn til deg bare noen få ganger. Eller kanskje den aldri kommee helt inn i det hele tatt. Etter en stund vil du derimot se at hunden kommer oftere og oftere inn til deg. Når hunden tar kontakt med deg rimelig ofte er du klar til neste steg.

Legg kommando på frivillig innkalling, gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene:

1. Legg på kommando når hunden er 1 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 5 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

2. Legg på kommando når hunden er 10 meter fra deg, men allerede på vei mot deg.

Når dette er på plass kan du begynne å teste ut kommandoen på relativt korte avstander (1-10 meter), gå videre til neste steg når hunden lykkes 90% av gangene. Etterhvet kan også avstanden økes enda mer.

1. Rop på hunden når den står i ro, men ser mot deg.

2. Rop på hunden når den står i ro, men ser en annen vei.

2. Rop på hunden når den står i ro, men står med baken mot deg.

3. Rop på hunden når den er i rolig bevegelse (samme punkter som over).

4. Rop på hunden når den løper (samme punkter som over, det vanskeligste er når den løper vekk fra deg)

Nå har du skjønt basicen.

Når innkallingen over sitter uten forstyrrelse, så kan du begynne å trene i områder med forstyrrelse. F.eks mennesker, hunder, osv. Men ha i bakhodet at hunden skal lykkes mest mulig. Ikke rop om du vet hunden likevel ikke vil komme, da vil du bare vanne ut ordet. Du kan ha et ord som ikke er så nøye til slike situasjoner. I områder med vanskelig forstyrrelser må du gjerne gå flere skritt tilbake enn det hunden klarer uten forstyrrelse.

Fortsett hele tiden å belønn frivillige innkallinger.

Håper dette hjalp litt. Det er ingen fasit på hvordan folk gjør det, men metoden over er enkel å følge, og fungerer bra :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer fra Lovindas, dette kullet. http://www.123hjemmeside.no/lovindas/146777123

Det er grommingen med den sorte øyepatchen, Meeko. En skikkelig sjarmør! Og ja, han har selektiv hørsel, men er verdens lydigste hvis han skjønnet at det venter en godbit :)

Så fin Dalmatineren din er! :)

Så søt, øyet er det fineste stedet å ha patch over synes jeg :D Har han patch over øret og?

Og takk for det, han er en herlig kar. Veldig koselig med flere dalmatinereiere her inne, du må gjerne lage en tråd til hunden din og dele noen bilder :)

Lykke til på kurs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Her var mye bra! Jeg trenger inngjerdet, da jeg har en Beagle. De er svært kjent for  å stikke av, uansett hvor god de er på innkalling. Om det er en tispe med løpetid, en biff, en pølse eller et ekorn, så lenge det er mer interresant enn meg og alt vi har trent på, så kommer han ikke. Kjenner ingen beagler som kommer på innkalling om den får snerten av noe. :P hehe !

 

Skal sjekke ut det med politihuset i morgen og kanskje den på Furuset til helgen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2015 at 11:46 AM, tmp skrev:

Det finnes et inngjerdet område på Furuset, ikke langt fra t banestoppet, vinterstid. På sommeren beiter der sauer, mens vinter fungerer det som hundepark.

 

12 timer siden, Trudis skrev:

Her var mye bra! Jeg trenger inngjerdet, da jeg har en Beagle. De er svært kjent for  å stikke av, uansett hvor god de er på innkalling. Om det er en tispe med løpetid, en biff, en pølse eller et ekorn, så lenge det er mer interresant enn meg og alt vi har trent på, så kommer han ikke. Kjenner ingen beagler som kommer på innkalling om den får snerten av noe. :P hehe !

 

Skal sjekke ut det med politihuset i morgen og kanskje den på Furuset til helgen igjen :)

Det går angivelig sauer på Furuset nå? Men vi skulle også hatt et friområde i den retningen i neste uke, så tar gjerne info om det ikke er det, og nøyaktig hvor den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...