Gå til innhold
Hundesonen.no

På tur i Islandsk natur?


Mud
 Share

Recommended Posts

Vi vil til Island.

Vi vil først og fremst oppleve naturen og ikke hotell.

Vi kunne gjerne tenkt oss en tur fra turisthytte til turisthytte , men vi har med en på 4 år.

Han er vant til å bo i naturen, men han er meget upålitelig når det kommer til langdistanse som barn flest.

Telt er et alternativ, men hvordan er det å telte der? Hvordan er det å fyre bål i april - august?

Jeg tenker at vi like gjerne kan dra i april-mai , før vi får varmen i oss her i Norge også er det jo varme kilder der.

Et par dager på hotell kan vi overleve, men det blir uforholdsmessig dyrt når vi drar dit pga naturen.

Er det noen som har vært der som kan fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å hjelpe til med ds jeg bare har vært der en langhelg og bodde i Reykjavik. Men åh, Island :heart: må tilbake, være lengre og oppleve mer!

Dere burde i hvertfall få med dere Pingvellir, Geysir og Gulfoss. Det er typisk turist steder, men vrldig fine steder, og Geysir er morsom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å hjelpe til med ds jeg bare har vært der en langhelg og bodde i Reykjavik. Men åh, Island :heart: må tilbake, være lengre og oppleve mer!

Dere burde i hvertfall få med dere Pingvellir, Geysir og Gulfoss. Det er typisk turist steder, men vrldig fine steder, og Geysir er morsom :D

Jeg tenkte det uansett var lurt å holde oss rundt "den gyldne sirkel" , det er jo der det skjer visstnok.

Sånn sett praktisk at Reykjavik er i nærheten i tilfelle uvær...

Egentlig er vel august den beste måneden pga temperatur og blåhval har jeg skjønt, men vi får tenke litt mer på det..

Vi vil oppleve et fantastisk fiske, geysirer, varme kilder og ridning!

Guttungen vil oppleve lava, men han om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide telt når vi var der, men brukte det ikke :lol: Men nå husker jeg ikke hvordan reglene var med å campe der. Men med et raskt søk på google finner du ut av det :)

Ellers vil jeg tipse dere om leiebil om dere ønsker det til en rimelig penge. Vi brukte SADcars, og ser det er mange typisk backpackere som bruker dem da de er rimelige. De har ikke nye biler, men hva gjør vel det? :) De plukker deg også opp på flyplassen.

Vi kjørte ringveien rundt hele Island, også var vi selvsagt innom Geysir, Gullfoss, Skogafoss, Námafjall og en varm kilde for å ta oss et bad. Det finnes også en «blå lagune» i nord (ved Námafjall) som ikke er like turistifisert som Blue Lagoon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville nok styrt unna april/mai om målet er å gå på tur. Jeg har ikke vært ute i naturen der (unntatt tur med islandshest), men jeg har vært der i månedsskifte april/mai, og da var det snø og snødde da vi kom. Vi var heldige og fikk fantastisk vær, så det meste smelta mens vi var der, men uka før hadde det visst ikke vært noe trivelig vær og føre. Det er jo ikke noe problem å være på overnattingstur i snø, men akkurat den overgangen mellom vinter og vår kan være ganske slitsom å ta deg frem i her i Norge og sikkert ikke noe annerledes på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok styrt unna april/mai om målet er å gå på tur. Jeg har ikke vært ute i naturen der (unntatt tur med islandshest), men jeg har vært der i månedsskifte april/mai, og da var det snø og snødde da vi kom. Vi var heldige og fikk fantastisk vær, så det meste smelta mens vi var der, men uka før hadde det visst ikke vært noe trivelig vær og føre. Det er jo ikke noe problem å være på overnattingstur i snø, men akkurat den overgangen mellom vinter og vår kan være ganske slitsom å ta deg frem i her i Norge og sikkert ikke noe annerledes på Island.

Vi var der rundt 17.mai og droppet å telte pga været. Vi ble litt hindret pga snø, så om man ønsker å se vulkaner, telte og slikt ville jeg nok ventet til August f.eks. Da er veier i høylandet åpnet, men da må du sørge for at du har en bil du kan kjøre med der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Island juli 2013, riktignok ikke med telt, men anbefaler hvert fall Thingvellir! Fantastisk flott sted! Vi tok også turen gjennom Landmannalaugar. Utrolig natur! Der var det mange som teltet også. Og det er en kilde det går ann å bade i der. Deilig vann! :) Men om dere skal gjennom der anbefaler jeg å ikke leie den billigste bilen på markedet om dere skal kjøre selv. Vi kjørte "beste" veien inn og "nestbest" ut og for å si det sånn var jeg veldig glad for at gubben (som har vært yrkessjåfør i ca 20 år) kjørte. Mye elvekryssing på vei ut igjen og noen interessante veibiter her og der. Men vanvittig flott natur!

Om interessen er stor for vulkanutbrudd og lava har gården Thorvaldseyri åpnet besøkssenter/minimuseum hvor de viser film fra utbruddet på Eyjafjallajökull i 2011. Ganske stilig i grunn. Også selger de selvsagt masse souvenirer. :P

Island :wub: Vi skal garantert tilbake før eller siden!

Endret av JailyTina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det uansett var lurt å holde oss rundt "den gyldne sirkel" , det er jo der det skjer visstnok.

Sånn sett praktisk at Reykjavik er i nærheten i tilfelle uvær...

Egentlig er vel august den beste måneden pga temperatur og blåhval har jeg skjønt, men vi får tenke litt mer på det..

Vi vil oppleve et fantastisk fiske, geysirer, varme kilder og ridning!

Guttungen vil oppleve lava, men han om det...

En god løsning kan også være å leie seg en guide hvis man skal bevege seg i de høytermiske områdene. Jeg var der en sommer og gikk dagsturer med guide. Det er ikke helt ufarlig å bevege seg i fjellet der alle steder, pga kokende gryter (som ser fredelige ut) mm, så jeg fikk veldig respekt for naturkreftene som ligger der under overflaten da jeg gikk der.

Mange arrangerer gruppe-turer med guide, både til hest og til fots.

Overnatting/hotell er veldig dyrt på Island. Mat er rimelig (og god!).

Juni - august er nok de beste månedene. Jeg var der medio/ultimo juni og hadde da 14 grader i reykjavik og pluss 5 grader på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo gull verdt! :D

Ok, da får vi sikte oss inn på august.

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg egentlig tenkte å reise med Norwegian pga pris, men det går vel ikke pga bagasje?

Vi må jo ha med minst 1 telt +++

Alle sier det er fryktelig dyrt i Island, men hvis man sover i telt og fisker egen mat så er det vel bare reisa som blir dyr.

Leie av bil tror jeg kanskje er et must pga ungen. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo gull verdt! :D

Ok, da får vi sikte oss inn på august.

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg egentlig tenkte å reise med Norwegian pga pris, men det går vel ikke pga bagasje?

Vi må jo ha med minst 1 telt +++

Alle sier det er fryktelig dyrt i Island, men hvis man sover i telt og fisker egen mat så er det vel bare reisa som blir dyr.

Leie av bil tror jeg kanskje er et must pga ungen. .

Prisene er ganske like som i Norge, var i hvertfall det når vi var der for 1 1/2 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene er ganske like som i Norge, var i hvertfall det når vi var der for 1 1/2 år siden :)

Jeg sover liksom aldri på hotell i Norge :P

Men jeg regner med vi er sjølberga på fisk i hvertfall. Et par hotellovernattinger er praktisk , sånn første og siste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Island juli/august 2013, og var heldig og hadde bare fint vær :) Må tilbake en gang, er så mye å oppleve :wub:

Thórsmörk nasjonalpark var et av stedene vi var innom(vi kjørte der med guide som tydelig elsket landet sitt), mye elver og krysse med bil, mange steder hvor man kan gå ut for å se og oppleve. Vi var inni en grotte-ting som det rant en elv i, innerst kunne man klatre ut og komme ut på toppen av en ås :ahappy: Der var det egentlig 9 års aldersgrense, men lillebror på 7 fikk være med. På turen stoppet vi også ved en isbre og gikk rundt bak den og ende opp på oversiden av den.

Vi bodde riktignok på hotell når vi var der (og fløy med Icelandair), men det fine var at "attraksjonene" plukket oss opp der. Iceland air var noe helt annet en norwegian! Norwegian tar deg fra A til B, som jo egentlig er helt OK, mens Iceland air har gode seter, filmskjermer og valg av film på sete foran deg ;)

Dyrt? Njæ, jeg syntes det var billig, men alt har veldig rare priser :P

Vi var også i lavagrotter, det er kult det, ihvertfall når man er 7 år! Det var vi innom på vei "hjem" fra nasjonalpraken ;)

Jo, vi var også på ridetur når vi var der! Eller jeg og mamma var, lillebror ville ikke ri så han og pappa dro i badeland. Turen var veldig fin, eneste var at det var vindstille noe som ga myyyye fluer... Vi badet i hot-springs(det å lete etter det kaldeste stedet for å bade er ikke vanlig for oss nordmenn) på turen, mens hestene sto og spiste. Lunsjen, badetøy osv var pakket i vesker på hestene. Akkurat den rideturen vi var på anbefaler jeg ikke til noen med små barn, ihvertfall ikke hvis de ikke er ryttere fra før av. Det gikk i til tider høyt tempo og vi hadde med flere på turen som aldri hadde ridd før, og dermed også hadde problemer med å kontrollere hestene.

Fikk ikke sett geysirer eller Gullfoss, men det kan jeg gjøre en annen gang :innocent:

Måtte bare legge med noen bilder...

1525024_565740150185726_1320487279_n_zps

1208811_509603859132689_527532290_n_zps8
089_zpsf63ca18c.jpg

103_zpsf81eea93.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder! :D

Grotter er ikke noe for minstemann enda desverre. Vi har mulighet for litt grottevandring i Kongsberg ( sandåsgrotta, anbefales. . ) så det er ikke første pri.

A er veldig glad i å ri, men en uerfaren rytter. Jeg tror ikke langtur på Islandshest er tingen for han, min erfaring er at det bor mer faenskap i de småtassene enn i en flokk travere til sammen.

Litt ridning må vi få med oss, men A må leies :P

Herregud, jeg gleder meg enda mer, håper ikke det dukker opp noe drit som gjør at det ikke blir noe av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo gull verdt! :D

Ok, da får vi sikte oss inn på august.

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg egentlig tenkte å reise med Norwegian pga pris, men det går vel ikke pga bagasje?

Vi må jo ha med minst 1 telt +++

Alle sier det er fryktelig dyrt i Island, men hvis man sover i telt og fisker egen mat så er det vel bare reisa som blir dyr.

Leie av bil tror jeg kanskje er et must pga ungen. .

Det er overnatting som fort koster og gjør reisa dyr, så med telt blir det jo billigere :) Flyr dere på litt «ukurante» dager (sånn ikke typisk reise på en torsdag og hjem på en søndag) får man fort billigere billetter. Men bare undersøk bagasje og hvor mye det evt koster med ekstra (Ja, Norwegian er billig, men der må du regne med bagasje utenom).

Sier det igjen: Sadcars.com har rimelig bilutleie.

Ikke nytt, men man kommer seg frem:

Island097_zpsdf2f4b5d.jpg

Ellers elsket vi begge Island, og kommer til å reise tilbake, men da blir det på sommerstid for å komme seg rundt i høylandet :)

Litt bilder:

Island022_zps3fbe67c7.jpg

Island071_zps95d231d8.jpg

Island081_zps476c7a8f.jpg

Island147_zps84a4e20d.jpg

bf50e001-f4c7-49f7-8db2-8195b1ec1a0a_zps

Island165_zps1bf6a4cd.jpg

Her finner du mange bilder på fb-siden vår: fb.com/wtraveltogether

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg egentlig tenkte å reise med Norwegian pga pris, men det går vel ikke pga bagasje?

Vi må jo ha med minst 1 telt +++

Alle sier det er fryktelig dyrt i Island, men hvis man sover i telt og fisker egen mat så er det vel bare reisa som blir dyr.

Leie av bil tror jeg kanskje er et must pga ungen. .

Vel, politisk ukorrekt er en ting, men det er jo synd om man er så lite oppegående at man ikke sjekke ALLE flyselskaper som flyr til Island, for det er ingen "regel" at Norwegian er billigst. Med baggasje så kan fort både Icelandair og SAS være billigere enn Norwegian, så vel som at flybilletter ofte er priset etter hvor mange som har kjøpt billetter på et fly. Hvis Norwegianflyene begynner å fylles opp (typisk turistsesong på island er juni-juli-august) så er det fort gjort å være vel så billig med Icelandair eller SAS - I TILLEGG TIL AT Norwegian ofte priser seg selv høyt fordi folk ikke gidder å sjekke alternativene siden Bjørn Kjos har hjernevasket det norske folk med at "jeg er så billig, humre humre!". Uansett politisk tilhørlighet så bør man sjekke alle priser før avreise.

Personlig har jeg reist med SAS og Icelandair, sistnevnte var en superherlig opplevelse, og hvem vil vel ikke få muligheten til å fly selveste NORDLYSFLYET? :)

B5ONQJ6CEAEf7vU.jpg

Har vært på island hvert år de siste 3 årene, men vet ikke hva som evt ikke er sagt enda. Jeg og gubben er sånne folk som alltid bor i hytte eller hotell, og som alltid har 4x4 leiebil fra Hertz eller Avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island er fint, men ikke reis i november. Det gjorde vi. Det var surt og kaldt det...

Ikke nødvendigvis. Har vært på Island henholdsvis i Desember, Mars og i Mai. Alle sesonger har sin egen sjarm, å bade i varme kilder mens det var -13 grader og blåste og snødde rundt oss var magisk :) Men kommer jo an på hva man vil. Vil man gå i marka er nok sommermånedene det lureste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...