Gå til innhold
Hundesonen.no

operere HD


Linn-K
 Share

Recommended Posts

leste på nettet her om dagen at man kunne fjerne en muskel i hoften på en hund som har HD. Er det noen som har prøvd dette? hva koster en slik operasjon, og hvordan ble hunden etter dette?
Håper på å få gjort dette med vår hund. Skal snakke med vetrinær når vi skal inn å røngte han igjen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

leste på nettet her om dagen at man kunne fjerne en muskel i hoften på en hund som har HD. Er det noen som har prøvd dette? hva koster en slik operasjon, og hvordan ble hunden etter dette?

Håper på å få gjort dette med vår hund. Skal snakke med vetrinær når vi skal inn å røngte han igjen =)

Trodde i grunnen dem bør være godt muskel satt så musklene hjalp til å holde leddet der det skal være. Det var intressant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste på nettet her om dagen at man kunne fjerne en muskel i hoften på en hund som har HD. Er det noen som har prøvd dette? hva koster en slik operasjon, og hvordan ble hunden etter dette?

Håper på å få gjort dette med vår hund. Skal snakke med vetrinær når vi skal inn å røngte han igjen =)

Aldri hørt om og ser ikke helt for meg hva godt det skal gjøre for hunden, heller tvert imot. God muskulatur er bra. Men de opererer jo inn nye hofter da på hunder som er skikkelig dårlige. Ei venninde som gjorde det på sin golden, tror hun betalte 15-20 000 for en hoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver Astrid Indrebø om behandling av HD:

Kirurgiske operasjoner

Det er prøvd ulike operasjoner ved HD. Den mest drastiske går ut på å skifte ut hofteleddet og sette inn et kunstig hofteledd. Dette er en komplisert og kostbar operasjon som utføres på enkelte større dyreklinikker. Resultatene ser foreløpig ut til å være gode. Diskuter gjerne dette med dyrlegen din som eventuelt vil henvise deg til en dyreklinikk som utfører slike operasjoner.

En mindre drastisk operasjon går ut på å foreta en muskeloperasjon som gjør at lårhodet blir riktigere plassert i hofteskåla. Dette vil kunne redusere smertene i leddet så mye at hunden blir haltfri, også på lang sikt. Forutsetningen er imidlertid at hofteskål og lårhode er nærmest normale mht dybde og fasong og at det er ingen eller lite forkalkninger, men lårhodet ligger langt ut i hofteskålen. Ved store forandringer i hofteleddet er det lite sannsynlig at man vil ha nytte av en slik operasjon.

Kilde: http://www.dyrlegenett.no/HD.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var akurat det jeg leste, siri

ved utskifting av hele hofta, er det ikke mye behandlinger etter dette? er også redd for at ting skal gå feil der, og det ender med avlivning. Siden mor til Odin har B hofter får vi ikke dekt noe av agria, så det blir fort en kostbar operasjon som jeg ikke føler meg sikker på.

gull i hofta har jeg og hørt om, noen som vet om pris å hvordan de gjør det?

her for en uke siden skulle jeg ta inn Odin etter at han har vært i linen sin og lekt med en fotball. når vi går opp det ene trappetrinnet klynker han til, og har haltet litt siden.

siden sambo er den eneste med sertfikat må vi vente til han kommer hjem for å komme oss til vetrinær å får tatt nye bilder av hoftene.

Siden jeg har slanket han litt tørr jeg ikke gi metacam, men har gitt han varme bad og ro, og har gått endel med back on track dekken.

han har ikke haltet slik siden i sommer, og det var meningen at vi skulle avlive han, etter samtale med vet. men han ble jo plutselig haltfri da.. tviler på at han blir det nå.. Ønsker jo lengre tid med han, og ser rundt på muligheter vi har. Dette er jo ig noe vi må ta opp med vetrinær da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme at du ikke får dekt med B hofter? B-hofter er jo fri! Hvilken grad har faren?

Om det faktisk stemmer at grunnlaget er B hofter så tror jeg du skal kontakte Agria igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ha misforstått for B er fri.

Litt OT. Jeg syns det er aldeles ulogisk og feil at forsikringsselskapene ikke har tatt inn over seg at mange raser opererer med HD-index nå. At de kategorisk sier at om foreldre har HD (C og utover) så får man ikke dekket skader på avkom. Absolutt alle undersøkelser og foreløpig statistikk viser at HD-statistikken synker ved at man har gått over til index istedet for kun foreldres avlesing.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vet at b er fri, men agria sa til meg at på grunn av det så dekte dem ingenting.. far har A hofter.

Har vurdert å bytte forsikring på han da mange rundt meg er superplaget med dem.

veninna mi sin boxervalp måtte avlives, trolig pga benspisende infeksjon i sin hofte., agria nekter å betale ut livsforsikring for de mener det var hd. denne valpen var fire måneder, og han var i røngten ved ca 8 ukers alder pga et fall, og alt var fint. vetrinær har forhørt seg med alt av vetrinærer og alle sier det ikke er HD..

Føler meg lurt nå..m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vet at b er fri, men agria sa til meg at på grunn av det så dekte dem ingenting.. far har A hofter.

Har vurdert å bytte forsikring på han da mange rundt meg er superplaget med dem.

veninna mi sin boxervalp måtte avlives, trolig pga benspisende infeksjon i sin hofte., agria nekter å betale ut livsforsikring for de mener det var hd. denne valpen var fire måneder, og han var i røngten ved ca 8 ukers alder pga et fall, og alt var fint. vetrinær har forhørt seg med alt av vetrinærer og alle sier det ikke er HD..

Føler meg lurt nå..m

Da hadde jeg spurt en gang til og fått det skriftlig. Ikke minst informert nkk. Agria sponser nkk og tydeligvis vet bedre enn avlesere og veterinærer hva som er en fri grad.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hei @Polfarer. Var i røngten med Odin, og han fikk C-hofter. Vetrinæren ga oss et lite opplegg vi kunne følge, og han ar idag en nesten haltfri hund :-) Nå er det mye rein i området da, så vi får ikke brukt skogen noe særlig, så er mest korte turer på asfalt for tiden. Men det ser mye bedre ut for han nå :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...