Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Hoi som tida flyr! I dag er Mathias 2 mnd gammel :D Samtidig virker det som det har gått et hav av tid og ei uke er både kjempelang og over på et blunk. Merkelige greier, hehe. Foreløpig har han vokst to klesstørrelser og lagt på seg over to kg. Han er jo fortsatt liten, men føles ikke så bitteliten som han var. Smiler masse, babler i vei, koseprater ved puppen og trener iherdig på å bære hodet sitt :ahappy: Og nå, for første gang, sover han ute i vogn på verandaen, yey! (Hetebølge og bråkete gravemaskiner stakk kjepper i hjulene)

Snart må vi vel begynne å tenke på barnehage vi og :| Nei nei, lenge til :sleep:

Inspirert av denne tråden og snakket om litt faste aktiviteter har jeg skaffet oss prøveuke på treningssenter for gravide og mammaer med baby. Godt med et spark bak ja. Skal bli bra og få litt fart på kroppen, trenger det kjenner jeg :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage, og synes det er trist å lese det dere skriver :( Er desverre sånn en del steder, men jeg tror mye av problemet er at vi får innvilget for få voksne per barn. Vi er 3 voksne på 18 barn, 3-6 år, og det er TØFT. Vi har 9 3åringer som trenger mye nærhet, tre som ikke snakker norsk og minst en stor som trenger ekstra hjelp. Synes det er synd at man ikke får bevilget mer midler i barnehagen, det er så utrolig viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebursdag er ikke lett.

Klønete nok har vi lovt A lekelandbursdag. Egentlig vil han ha fiskebursdag selvfølgelig, men det kommer ikke på tale så vi var begge veldig på lekelandbursdag når han foreslo det. Hjemmebursdag orker vi ikke.

Jeg betaler gladelig for outsourcing av vannviddet.

Men så er det jo begynt nye barn da. Og det er en som visstnok ikke spiser kjøtt ( veggisen her i huset sprutet ukorrekt nok ut i latter når A fortalte at de hadde prøvd å få han til å spise det ) og en som ikke kunne drikke vanlig melk.

Lekeland -menyene er pølse, grandiosa eller pannekaker.

Jeg gikk for pannekaker etter rådføring med mammaen til han som ikke kunne ha laktose ( hun tar med egne hvis ikke lekeland fikser ) , så den gikk i orden.

Kaka er allerede in the making ( vikingskip må vite ), men der regner jeg med det bare er å bytte til laktosefrie produkter på den mest spiselige delen.

Jeg lager selvfølgelig ikke kaka selv, jeg er ikke husmor nok og er så heldig å ha flinke folk rundt meg :P Don't judge me, jeg har andre moderlige egenskaper *dukke*

A vil ikke ha leker i gave selvfølgelig, så vi må i samarbeid få ut informasjon om at ungen heller ønsker seg sluk. Helst møresilda og vibrax-spinnere.

Får håpe foreldrene faktisk forstår det og ikke tror vi er slemme med ungen. Han blir mye mer glad for en sluk til 49 kr enn en leke til 150,-...

Vi satte ned foten ved levende mark forøvrig.

Det er fortsatt 20 dager til feiringen og jeg er sliten av hele greia.

Og folk lurer på hvorfor A aldri fikk navnfest :aww:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg forbi en stor basebarnehage. Det sto en ansatt og skulle vugge 35(!) vogner med barn i søvn. I et av hjørnene i barnehagen, inne i et kratt sto det et barn og hylgråt. Jeg så ingen voksne, men noen barn så regnet med at det sikkert kom noen snart. Da jeg gikk forbi 15 min senere sto barnet fortsatt og gråt inne i krattet, bare enda mer intens gråt. Jeg fikk tak i damen som fortsatt passet på de 35 vognene og sa at det sto et barn og gråt og at det hadde gjort det i minst 15 min.

Jeg får så vondt av de små barna som har så få voksne rundt seg. Det kan ikke være så mye trygghet i å ha det sånn :( Jeg er kjempeglad og takknemlig for at mitt barn går i en barnehage med mye færre barn og godt med voksne per barn. Der har de alltid et fang og alle de ansatte uansett om de jobber på småbarn eller storebarn vet hva mitt barn har gjort i løpet av dagen.

What! :o

I min naive verden trodde jeg det var krav om antall voksne i forhold til antall barn?

Tenker også på denne artikkelen...

http://tvh.no/2015/07/01/jeg-sjeleglad-for-at-ingen-oljeingeniorer-har-passet-pa-mine-barn/#.VZTUgpOH4fs.facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg forbi en stor basebarnehage. Det sto en ansatt og skulle vugge 35(!) vogner med barn i søvn. I et av hjørnene i barnehagen, inne i et kratt sto det et barn og hylgråt. Jeg så ingen voksne, men noen barn så regnet med at det sikkert kom noen snart. Da jeg gikk forbi 15 min senere sto barnet fortsatt og gråt inne i krattet, bare enda mer intens gråt. Jeg fikk tak i damen som fortsatt passet på de 35 vognene og sa at det sto et barn og gråt og at det hadde gjort det i minst 15 min.

Jeg får så vondt av de små barna som har så få voksne rundt seg. Det kan ikke være så mye trygghet i å ha det sånn :( Jeg er kjempeglad og takknemlig for at mitt barn går i en barnehage med mye færre barn og godt med voksne per barn. Der har de alltid et fang og alle de ansatte uansett om de jobber på småbarn eller storebarn vet hva mitt barn har gjort i løpet av dagen.

Ring til rådmannen/fylkesmannen og fortell om hva du har observert. Dette er et sikkerhetsspørsmål og helt uforsvarlig.

Klager du til rådmann/fylkesmann så vil de ta det med styrer og styrer må ta tak i dette, kanskje kommer de til og med på tilsyn. Benytt dette som en mulighet til å bedre forholdene.

Vanlig bemanning er 1 voksen på 3 småbarn og 1 voksen på 6 storbarn. Det er altfor lite bare det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mer på at en dagmamma, som driver alene hjemme, kan ha 4 barn enn at det er 3 barn pr voksne i en bhg.

Dagmammaer går alene og har ikke noe hjelp hvis et par av barna trenger noe ekstra, mens i bhg er det flere voksne som kan trå til hvis flere barn trenger trøst samtidig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uendelig glad i Leo og fornøyd med hvordan han har tatt tilværelsen som storebror på strak pote hele veien! Han er ikke vant til små barn fra før, men har tatt det som verdens mest naturlige ting og ligger stadig og passer på eller er i nærheten, blir hun for ivrig i "kosen" trekker han seg bare rolig unna, eller henter en leke og legger ved henne :lol:

Er så godt og deilig å se på de 2 sammen :wub:

Ikke noe problem å dele seng :lol:

D70292F0-E90D-4DD1-869D-3AAA13346574_zps

Og frøkna synes Leo er så spennende og må bort å pelle litt på han :aww:

1C341D85-0810-45A8-B1D4-72556EECF781_zps

(Hun får en utrolig rask fart når hun finner ut at hun vil kose litt på han :lol: )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mer på at en dagmamma, som driver alene hjemme, kan ha 4 barn enn at det er 3 barn pr voksne i en bhg.

Dagmammaer går alene og har ikke noe hjelp hvis et par av barna trenger noe ekstra, mens i bhg er det flere voksne som kan trå til hvis flere barn trenger trøst samtidig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er ikke automatisk enig i den. Jeg føler at H fikk mer direkte voksenkontakt da han gikk i familiebarnehage enn da han gikk over i ordinær barnehage. Det var en helt annen ro og et annet tempo i familiebarnehagen både ute og inne, mye mindre institusjonspreg. Dessuten har familiebhgene pedagogisk ressurs på alle barna x antall timer i uka, det er ikke kun den ene voksne.

Jeg synes familiebarnehage var en god overgang inn i barnehageverden, hadde sannsynligvis valgt det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke automatisk enig i den. Jeg føler at H fikk mer direkte voksenkontakt da han gikk i familiebarnehage enn da han gikk over i ordinær barnehage. Det var en helt annen ro og et annet tempo i familiebarnehagen både ute og inne, mye mindre institusjonspreg. Dessuten har familiebhgene pedagogisk ressurs på alle barna x antall timer i uka, det er ikke kun den ene voksne. 

Jeg synes familiebarnehage var en god overgang inn i barnehageverden, hadde sannsynligvis valgt det igjen.

Jeg tror det er litt avhengig av hvilken dagmamma og hvilken barnehage man kommer til.. Jeg hadde ikke byttet til dagmamma istedenfor barnehagen vår hvis jeg hadde fått mulighet til det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt avhengig av hvilken dagmamma og hvilken barnehage man kommer til.. Jeg hadde ikke byttet til dagmamma istedenfor barnehagen vår hvis jeg hadde fått mulighet til det..

Vel, alt er jo avhenigig av hvilken dagmamma eller barnehage man kommer til, så det er ikke noe annerledes sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til rådmannen/fylkesmannen og fortell om hva du har observert. Dette er et sikkerhetsspørsmål og helt uforsvarlig.

Klager du til rådmann/fylkesmann så vil de ta det med styrer og styrer må ta tak i dette, kanskje kommer de til og med på tilsyn. Benytt dette som en mulighet til å bedre forholdene.

Vanlig bemanning er 1 voksen på 3 småbarn og 1 voksen på 6 storbarn. Det er altfor lite bare det.

Takk for tips. Jeg tenkte at dette burde vært rapportert videre, men visste ikke hvor jeg skulle ha henvendt meg. Jeg tenker at det er flaks at barnet bare gråt. Tenk om han hadde sittet fast i en hette eller snor eller noe og blitt kvalt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to på pergotime idag :) *spent spent*

Angående dagmamma/barnehage-debatten så spørs det veldig på både barnet og organiseringen. En barnehage med få barn per ansatt kan være like god som en fantastisk dyktig dagmamma, mens en barnehage med litt flere barn per voksen kan være bedre enn en dagmamma med et barn for mye. Det er både negative og positive aspekter ved hhv dagmamma og barnehager.

Jeg gikk selv hos dagmamma første året (grunnet mangel på barnehageplass) og barnehage de neste 4 :) Vi var vel 3 barn i alderen 9/10 mnd - 1,5 år. Syns begge deler var her kurant (i følge foreldre). Mine småsøsken har også hatt samme dame, bare da som ped. leder i barnehagen.

Normalpris i "vårt" område slik jeg har sett det er på rundt 8000 i mnd så lenge foreldrene mottar kontantstøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud jeg har en venninne med laktoseintoleranse som ikke tåler de laktosefrie kumelkproduktene. For de er ikke 100% laktosefrie. Så ville forhørt meg med moren om han tåler det eller ei. Regner med du vet at det er laktoseintoleranse og ikke allergi (kumelkprotein). Ellers fungere forskjellig plantemelk ypperlig som substitutt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud jeg har en venninne med laktoseintoleranse som ikke tåler de laktosefrie kumelkproduktene. For de er ikke 100% laktosefrie. Så ville forhørt meg med moren om han tåler det eller ei. Regner med du vet at det er laktoseintoleranse og ikke allergi (kumelkprotein). Ellers fungere forskjellig plantemelk ypperlig som substitutt da :)

Gikk greit med laktosefri fii jeg beskjed om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har små soverom så det blir naturlig med leke krok i stua (ikke at den er så stor heller). Noen gode tips, ideer eller inspirasjon sider for sånt? Hun er bare et år så vi sitter litt på gym matta og leker. Men mest skal hun gå rundt og bølle ....... Nå pakker vi sammen matta hver dag og rydder opp leker. Jeg kunne tenke meg å ha matta liggende (evt et teppe) og leke kurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har små soverom så det blir naturlig med leke krok i stua (ikke at den er så stor heller). Noen gode tips, ideer eller inspirasjon sider for sånt? Hun er bare et år så vi sitter litt på gym matta og leker. Men mest skal hun gå rundt og bølle ... Nå pakker vi sammen matta hver dag og rydder opp leker. Jeg kunne tenke meg å ha matta liggende (evt et teppe) og leke kurver.

Sånn ser det ut i stua i mens proppelen (på 7 mnd.) er våken. Hun velter lekekassene sine og drar ut leker og kaster de rundt seg :P

21E9407D-EE95-41AF-A921-9975DBDC1C1D_zps

Og når dagen er over ser det slik ut,

1F70E2FC-EC4D-473F-AEFC-1C19593DD6DE_zps

Ikke veldig intriørmessig vakkert, men funker fint som praktisk lekekrok :)

Hun har rom i andre etage, og ikke så stort så regner med at hun kommer til å ha lekekrok i stua ganske lenge. Har litt lyst til å kjøpe leketelt fra Kidsconcept og tilhørende lekekasser når hun blir 1 år, men tror kanskje det teltet vil ta litt mye plass i stua, og vi har ikke så stor stue og er bare et sted forløpig som egner seg til lekekrok. Får se litt når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der driver jeg og lurer på også... tenker jo å pusse opp et rom til C som blir veldig stort, så fint å leke på. Men ser for meg at lekene fort bare taes med inn i stua uansett.. Men først og fremst skal jeg få ordnet noen lekekasser med hjul, og siden jeg ikke finner noen jeg liker, så ender jeg nok opp med å lage selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isa har rom med dør inn fra stua. Hun leker sjelden inne på rommet sitt med drar alt ut i stua. Skjønner henne godt, det er mye mer sosialt å være der folk er. Nå er hun jo fortsatt liten, regner med at det går over når hun blir litt eldre.

Vi har lekekjøkken og lite bord med stoler i stua, men prøver å rydde alt annet tilbake på rommet om kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leker i stua. Rydder dem i kasser og setter inntil veggen om kvelden om det er tid og ork. Soverommet er i 2. Etasje og knøttlite.

Vi har et lite problem om kvelden da, hun nekter å ha dyne eller teppe over seg når hun skal sove. :/ får lirket på når hun har sovna somregel men hun rekker å bli litt kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leker i stua. Rydder dem i kasser og setter inntil veggen om kvelden om det er tid og ork. Soverommet er i 2. Etasje og knøttlite.

Vi har et lite problem om kvelden da, hun nekter å ha dyne eller teppe over seg når hun skal sove. :/ får lirket på når hun har sovna somregel men hun rekker å bli litt kald.

Her er det å vanskelig med dyne/teppe, får hun det på så spreller hun bare med beina eller drar i det. Har sånn sovepose til hun, men hun blir for varm i de til nå, må vente til det blir litt kaldere ute og på rommet vårt igjen før de kan funke, også blir hun nok ikke sæ blid av å få den på igjen, hun skal helsr ligge med beina på hverside oppå nestet sitt, skikkelig feminin stilling :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det å vanskelig med dyne/teppe, får hun det på så spreller hun bare med beina eller drar i det. Har sånn sovepose til hun, men hun blir for varm i de til nå, må vente til det blir litt kaldere ute og på rommet vårt igjen før de kan funke, også blir hun nok ikke sæ blid av å få den på igjen, hun skal helsr ligge med beina på hverside oppå nestet sitt, skikkelig feminin stilling :lol:

Sovepose tror jeg ikke jeg tør prøve engang. Hun kommer til å bli så sint og frustrert. Blir "neinei!" og gråt om vi tar på teppe eller dyne...

Haha søt da. Her soves det på magen med stompen i været. Gjerne med kaninen innunde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose tror jeg ikke jeg tør prøve engang. Hun kommer til å bli så sint og frustrert. Blir "neinei!" og gråt om vi tar på teppe eller dyne...

Haha søt da. Her soves det på magen med stompen i været. Gjerne med kaninen innunde seg.

Hun havner rundt på magen av og til, og da våkner hun og er sinna. Ikke snu deg på magen om du ikke vil sove sånn :lol:

Kanskje hun må sove i sånn ullpysj med føtter? Så hun holder varmen selvom hun inke har dyne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...