Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Hadde jeg fått en krone hver gang jeg fikk spørsmål om hun var snill, så hadde jeg vært rik. "ja, hun ER snill, men nei hun sover ikke!" "jammen du skjønte hva jeg mente... "

Kontrollfreaken har vondt i dag. Barnet og pappaen er på helsestasjonen uten meg. Uhørt! Prøvde meg med at jeg kunne jo ringe og flytte timen så jeg fikk være med, men neida, han kunne fikse sjøl han. Hmpf :lol:

Hahaha, har gitt noen krasse svar på sånne spørsmål selv :lol:

Du, det tenkte jeg på i dag, samboer er jo hjemme i permisjonen fra hun fyller 1 og skal i bhg. Så plutselig gikk det opp for meg at de sikkert skal på 1 årskontrollen uten meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Haha jeg kjenner til følelsen! Hadde akkurat samme smelt down da gubben tok med seg M på 1årskontroll uten meg.. Men de klarte det :P hvem hadde trodd det liksom? *host* :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Uhørt! Og så er han jo så flink til å referat da... "nei, det gikk vel bra?"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, har gitt noen krasse svar på sånne spørsmål selv :lol:

Du, det tenkte jeg på i dag, samboer er jo hjemme i permisjonen fra hun fyller 1 og skal i bhg. Så plutselig gikk det opp for meg at de sikkert skal på 1 årskontrollen uten meg :o

:o Var toårskontroll i dag jeg gikk glipp av :o nå er det vel ikke flere standardkontroller tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger og jeg sier slett ikke alltid, men noen ganger kan det være greit å følge råd fra helsesøster. Jeg står i fare for å bli hun dumme, men jeg syns dere veldig ofte ser på rådene fra helsesøster som noe som bare er å blåse i og støtter hverandre, uten engang å kjenne babyen det gjelder. Det er ikke bra at en baby ikke går opp i vekt. Om du vil unngå tidlig start med grøt, må du legge til hyppigere enn du kanskje er komfortabel med, i en periode. Det blir jo da ditt ansvar å få ham opp, ikke sant @SiriEveline? Gråt er på en ikke måte den eneste indikator på at noe bør endres. Helsesøster er jo ikke fienden, men den som kan litt mer enn oss om baby. Ingen liker å høre at alt ikke er perfekt, men nå er jo sjelden alt perfekt hele tiden, så bit nå i det sure eple å få kurven opp på en jevn oppgang, igjen. Ta det som en utfordring, men ta det på alvor :heart:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toårskontroll ja. Har ikke fått noen innkalling ennå! :| De ble to år i juli. Bør jeg ringe dem kanskje...

Gjør det. Vi hadde en ekstra kontroll i vår siden vi fikk ny helsesøster og hun ville bli litt kjent med oss. Da satte vi opp time til 2årskontroll da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger og jeg sier slett ikke alltid, men noen ganger kan det være greit å følge råd fra helsesøster. Jeg står i fare for å bli hun dumme, men jeg syns dere veldig ofte ser på rådene fra helsesøster som noe som bare er å blåse i og støtter hverandre, uten engang å kjenne babyen det gjelder. Det er ikke bra at en baby ikke går opp i vekt. Om du vil unngå tidlig start med grøt, må du legge til hyppigere enn du kanskje er komfortabel med, i en periode. Det blir jo da ditt ansvar å få ham opp, ikke sant @SiriEveline? Gråt er på en ikke måte den eneste indikator på at noe bør endres. Helsesøster er jo ikke fienden, men den som kan litt mer enn oss om baby. Ingen liker å høre at alt ikke er perfekt, men nå er jo sjelden alt perfekt hele tiden, så bit nå i det sure eple å få kurven opp på en jevn oppgang, igjen. Ta det som en utfordring, men ta det på alvor :heart:

Nå er jo problemet mitt at han faktisk går opp i vekt, men har lagt seg litt lenger ned på kurva (men fortsatt godt innenfor normalen).

Og det jeg reagerer på er at hun sier jeg skal introdusere grøt, noe som ikke er aktuelt.

Men vi skal nok få det til sammen, Christoffer, pappaen og jeg :) på den måten vi følger blir riktig for oss. Det innebærer og heller legge han til litt oftere slik at økningen kommer med morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo problemet mitt at han faktisk går opp i vekt, men har lagt seg litt lenger ned på kurva (men fortsatt godt innenfor normalen).

Og det jeg reagerer på er at hun sier jeg skal introdusere grøt, noe som ikke er aktuelt.

Men vi skal nok få det til sammen, Christoffer, pappaen og jeg :) på den måten vi følger blir riktig for oss. Det innebærer og heller legge han til litt oftere slik at økningen kommer med morsmelk.

Det er jo helt opp til deg, men er det ikke viktigere å gi det en sjanse og introdusere grøt istedenfor å bestemme seg hvilke måte som passer best uten at du har prøvd?

Det er ikke sikkert at morsmelken din er næringsrik nok.. Selv om helsedirektoratet anbefaler amming til 6 Mnd, så betyr ikke det at det faktisk er det riktige i alle situasjoner. Om du så må mate grøt i et måltid, så kan du jo fortsatt bruke selvmatingsprinsippet (eller hva det het) på andre ting..

Jeg har bestandig hatt, og har masse melk, men da mitt barn passerte 4 Mnd, merket vi at hun hadde behov og interesse for andre smaker og ny "stimuli"..

Jeg er ingen fan av alle helsesøstre, men de er faktisk utdannet i dette. Man bør i alle fall tenke over rådene dems istedenfor å bare tenke at disse er vanskelige.. Kontrollene er jo forsåvidt frivillige, så hvis du mener du kan det best, så er det vel like greit å droppe dem......?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt før 4mnd er jo vitterlig ikke anbefalt, og kan ha sine konsekvenser så jeg mener ikke at jeg vet bedre enn HS, men stoler mer på helsedirektoratet enn en enkeltperson altså.

Men nå syntes jeg dere får det til å hørtes ut som han har stagnert åå vekta, når han tvertimot faktisk har fulgt kurven sin siden sist gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt før 4mnd er jo vitterlig ikke anbefalt, og kan ha sine konsekvenser så jeg mener ikke at jeg vet bedre enn HS, men stoler mer på helsedirektoratet enn en enkeltperson altså.

Men nå syntes jeg dere får det til å hørtes ut som han har stagnert åå vekta, når han tvertimot faktisk har fulgt kurven sin siden sist gang.

Kan jeg spørre hva konsekvensene ved å introdusere grøt tidligere enn 6 mnd er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke noe om, jeg skrev før 4 mnd. Men dette bekreftet litt for meg at det leses det man ønsker å lese og ikke nødvendigvis det jeg skriver :P

Sorry, ligger med en arm på en frøken å prøver å ignorere hun i søvn, så både tasting og lesing blir litt så som så ;)

Men jeg kan endre ett tall jeg,

Hva er konsekvensebe ved å gi grøt før 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lå i nedre del av skalaen hele tiden, men gikk opp i vekt og fulgte sin kurve. Jeg valgte å fullamme til han var 5,5 mnd. Ved innførsel av fast føde gikk han faktisk ned i vekt i rundt en måneds tid. Så er ikke alltid det løser problemet heller. Uansett - lykke til. Det ordner seg nok @SiriEveline :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ligger med en arm på en frøken å prøver å ignorere hun i søvn, så både tasting og lesing blir litt så som så ;)

Men jeg kan endre ett tall jeg,

Hva er konsekvensebe ved å gi grøt før 4 mnd?

Det er vanskelig å finne konkrete studier på det, men jeg finner artikler som nevner, cøliaki, overvekt, overbelastning av nyrer og magebesvær ettersom fordøyelsesystemet ikke er klart for fast føde enda.

Men som jeg også skrev tidligere er det helsedirektoratet jeg lener meg på og som jeg ønsker å følge (trodde forøvrig at HS også skulle følge dette, men men). Det er liksom snakk om en liten uke før jeg "trygt" kan introdusere fast føde så jeg forstår ikke hastverken med å "stappe" i ham grøt imorgen liksom.

Må jo være mye bedre å heller legge han til litt oftere og så vurdere om det har effekt tenker nå jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt før 4mnd er jo vitterlig ikke anbefalt, og kan ha sine konsekvenser så jeg mener ikke at jeg vet bedre enn HS, men stoler mer på helsedirektoratet enn en enkeltperson altså.

Men nå syntes jeg dere får det til å hørtes ut som han har stagnert åå vekta, når han tvertimot faktisk har fulgt kurven sin siden sist gang.

Din er jo så og si 4 Mnd.. Men hvis det er behov, så kan begynne med føde tidligere enn 4 Mnd.. Det som er viktig er at han fortsatt får drikke så melk han vil, selv om du gir litt grøt ved siden av..

Anbefalingene til helsedirektoratet er basert på anbefalingene til verdens helseorganisasjon.. Der anbefaler de fullamming til 6 Mnd fordi alternativ kosthold kan være mye dårligere mtp næring i deler av verden, feks afrika..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne konkrete studier på det, men jeg finner artikler som nevner, cøliaki, overvekt, overbelastning av nyrer og magebesvær ettersom fordøyelsesystemet ikke er klart for fast føde enda.

Men som jeg også skrev tidligere er det helsedirektoratet jeg lener meg på og som jeg ønsker å følge (trodde forøvrig at HS også skulle følge dette, men men). Det er liksom snakk om en liten uke før jeg "trygt" kan introdusere fast føde så jeg forstår ikke hastverken med å "stappe" i ham grøt imorgen liksom.

Må jo være mye bedre å heller legge han til litt oftere og så vurdere om det har effekt tenker nå jeg da...

Kan det tenkes at hun mente du skulle starte med smaksprøve i morgen slik at han er klar for mer grøt om en uke? Man skal starte smått når en begynner å gi.

Og en liten uke fra 4 mnd tror jeg ikke har så mye å si heller men.

Jeg var i hvertfall i veldig lik situasjon, hoved forskjellen her var vel at hun nekta å legges til ofte, så vi begynte som sagt tidligere.

Og jeg har lest diverse artikler som sier det ene og det andre om begge deler jeg, så her stoler jeg på min magefølelse og kusina mi som er barnelege.

Men uansett så går det seg til på en eller annen måte, og han har jo ikke stagnert bare går saktere opp ogi sin "nye" kurvr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din er jo så og si 4 Mnd.. Men hvis det er behov, så kan begynne med føde tidligere enn 4 Mnd.. Det som er viktig er at han fortsatt får drikke så melk han vil, selv om du gir litt grøt ved siden av..

Anbefalingene til helsedirektoratet er basert på anbefalingene til verdens helseorganisasjon.. Der anbefaler de fullamming til 6 Mnd fordi alternativ kosthold kan være mye dårligere mtp næring i deler av verden, feks afrika..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan du vise til kilder der det står at man kan begynne med fast føde tidligere enn 4 mnd?

Jeg forholder meg til helst fullamming frem til 6 mnd, men mulighet for innføring av fast føde fra 4mnd ved behov. Og dersom vekta tilsier at det er et behov om en uke, så begynner vi med fast føde, så enkelt er det. Dette er altså Helsedirektoratets bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, støtter ikke den opp i det jeg sier da? Amming eller erstatning frem til 4mnd?

En uke til eller fra har ikke så mye å si i forbindelse med tarm osv.. I starten er det uansett ikke snakk om noen mengder allikevel..

Men du snakker om at du vil vente med fast føde til han er 6 Mnd.. Det er det jeg argumenterer imot ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke engang går an å lese det jeg skriver så er det ikke mulig med saklig diskusjon, så jeg gir meg her. Men sånn for the record, jeg er på ingen måte imot å starte med innføring av fastføde etter fylte 4mnd (bare ikke FØR). Krutsi: Jeg har snakket om BLW ja, som er fra 6mnd, men jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke kommer til å gi C fast føde om han trenger det etter 4mnd, kan jo starte BLW før også, da er det bare ikke helt etter "reglene". Men da skjønner jeg litt mer av diskusjonen og da er vi vel egentlig ganske enige, utenom at jeg velger å vente til han faktisk er fylt 4mnd da men poteto potato ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...