Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

Her i huset snakker vi ikke, men hun tar hendene til oss og legger hånda vår på det hun vil ha.. eller så peker hun :P

Vi er veldig god på tegnspråk og fysisk kommunikasjon :lol:

#duvetduerhundemenneskenår.... :lol:

:lol: Herlig! Pekes her og, og tar på tingene hun vil ha, men hun prøver alltid å snakke først, sier en hel haug på kaudervelsk eller hva det nå er hun snakker. Så da er lykken desto større når hun får det hun vil ha med bare ord. :D

Driver å planlegger barnerom, så om noen har noen gode tips å komme med så er det bare å hyle ut. Bittelite rom da, skal ha inn sprinkelsenga og en vanlig seng som vi skal ha som kosesofa/seng med masse gode puter og kosedyr. Og en tallerkenhylle som skal være til bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Fødselen din var nesten som å lese om min @SiriEveline . Tok laaaang tid for hver cm. Alt tok egentlig lang tid. Hos meg måtte de ta vannet da, ikke at det hjalp stort :P fikk også rie drypp ting uten at det hjalp heller :P

Slapp sugekoppen da, men de hadde den og tang klar samt kontaktet ang hastesnitt. Men de fikk dyttet og lirket hun litt oppi der så de fikk justert den armen som stoppet det :P

Hvordan er formen din nå da?

Edit: jeg ser også i ettertid at jeg ikke burde vært så sta og ikke ta imot epidural, hadde nok fått hentet meg litt mer inn da.

Fortsatt en slags sliten, men allikevel ganske god form. Men fy søren så sulten! Også spiser jeg 3 brødskiver og er jaggu sulten igjen kort tid etter :P

De siste timene etter epiduralbytte så pep maskinen om en trykkfeil. Men dette skjedde visst av og til og var bare å trykke vekk. Etter fødsel og under fjerning av epiduralen så ser Pål at slangen ut har ligget i klem. Så man kan jo lure på om den hindret tilførsel for det føltes ikke ut som jeg hadde noe smertestillende etter det, tvertimot var det vondere enn de verste riene før epiduralen. Men vi får jo aldri vite det sikkert.

Men imponert over effekten av disse tens greiene, rett og slett elektroder eller noe sånt som gir små støtt i ryggen for å fjerne fokus fra riesmertene. Funket utrolig bra til å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll hos jordmor i dag og alt var som det skulle :) Han har hodet ned og godt nede i bekkenet, men hun turde ikke fastslå om han har festet seg enda siden jeg kjenner omtrent like mye bevegelse og spark over hele magen og det føles om om han snurrer rundt der inne :P God tid fortsatt da, bare uke 32 foreløpig.

Fikk spurt om "menssmertene" jeg våknet av natt til i forgårs. Hun syntes det hørtes ut som modning, og ikke var noe å bekymre seg over så lenge det ikke ble veldig kraftig og regelmessig. Noen som har opplevd modningssmerter/modningsrier såpass tidlig? Hvordan kjentes det ut for dere som har hatt slike? For meg var det som menssmerter lavt nede foran på magen, som kom og gikk i styrke men ikke helt forsvant før det ga seg helt etter ca en halvtime. Neste dag var det litt ømt og svake, svake mensmurringer nesten hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en slags sliten, men allikevel ganske god form. Men fy søren så sulten! Også spiser jeg 3 brødskiver og er jaggu sulten igjen kort tid etter :P

De siste timene etter epiduralbytte så pep maskinen om en trykkfeil. Men dette skjedde visst av og til og var bare å trykke vekk. Etter fødsel og under fjerning av epiduralen så ser Pål at slangen ut har ligget i klem. Så man kan jo lure på om den hindret tilførsel for det føltes ikke ut som jeg hadde noe smertestillende etter det, tvertimot var det vondere enn de verste riene før epiduralen. Men vi får jo aldri vite det sikkert.

Men imponert over effekten av disse tens greiene, rett og slett elektroder eller noe sånt som gir små støtt i ryggen for å fjerne fokus fra riesmertene. Funket utrolig bra til å begynne med :)

Jeg husker også at jeg var ekstremt sulten i dagene etter fødsel. Følte jeg aldri ble mett!

De epiduralpumpene klikker i vinkel om det er noe fysisk som hindrer flow i slangen, det går ikke an å ignorere det varselet. Om den er misfornøyd med trykket, så går det an å ignorere det når den varsler om det. Jeg har brukt mye tid med overfølsomme pumper :aww:

Epiduralen hjalp ikke meg noe særlig heller. Den tok bare smertene i magen, men det var jo ryggsmerten jeg syntes var ekstremt vonde. Jeg skulle ønske man kunne sette fødslen på pause så man kunne få sovet og hentet seg litt inn igjen så man hadde krefter til slutten.

Noen som har tips til gode amme-bher? Sist hadde jeg to veldig gode fra change. De kunne jeg jo få til mine mål. De sportsBH typene var jo komfertable men ble jo alt for store i omkrets og krøp langt oppover ryggen. I mindre størrelser ble jo puppene bare mos. AmmeBHene fra HM var ubrukelige. Noen som vet om andre steder man kan kjøpe BH i ordentlige størrelser og ikke bare S, M og L?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også at jeg var ekstremt sulten i dagene etter fødsel. Følte jeg aldri ble mett!

De epiduralpumpene klikker i vinkel om det er noe fysisk som hindrer flow i slangen, det går ikke an å ignorere det varselet. Om den er misfornøyd med trykket, så går det an å ignorere det når den varsler om det. Jeg har brukt mye tid med overfølsomme pumper :aww:

Epiduralen hjalp ikke meg noe særlig heller. Den tok bare smertene i magen, men det var jo ryggsmerten jeg syntes var ekstremt vonde. Jeg skulle ønske man kunne sette fødslen på pause så man kunne få sovet og hentet seg litt inn igjen så man hadde krefter til slutten.

Tro meg den pep HELE tiden, men jordmor fikk beskjed når hun sjekket opp med noen andre at de kunne klikke av og til og at det var bare å ignorere.

På slutten var jeg faktisk så sliten og kroppen lot meg endelig være "smertefri" mellom riene (hadde noen intervaller der jeg ikke fikk pause) og i de pausene så kjente jeg at jeg sløra bort, før neste bølge kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte dere av tilskudd og lignende under prøvingen? Og noen med erfaring med metformin? :) Skal til legen på tirsdag for å høre litt angående PCOS, medisiner og graviditet. Begynner jo trolig ikke med prøvingen før i august/september, men ønsker å gjøre det jeg kan i mellomtiden :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte dere av tilskudd og lignende under prøvingen? Og noen med erfaring med metformin? :) Skal til legen på tirsdag for å høre litt angående PCOS, medisiner og graviditet. Begynner jo trolig ikke med prøvingen før i august/september, men ønsker å gjøre det jeg kan i mellomtiden :innocent:

Folat. Skal helst tas fra før en planlegger å bli gravid. Jeg tok fra juni, og ble gravid i september. De har det på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat. Skal helst tas fra før en planlegger å bli gravid. Jeg tok fra juni, og ble gravid i september. De har det på apoteket :)

Har du noen erfaring med de ferdig pakkene (for eksempel Lifeline Gravid)? Eller er det bare tull, og like greit å bare kjøpe folat? :ahappy:

Håper spiren sitter raskt, men har PCOS og sjeldent (les: sykluser på rundt 300-400 dager) eggløsning, så er både oppmerksom og forberedt på at det vil ta litt tid :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen erfaring med de ferdig pakkene (for eksempel Lifeline Gravid)? Eller er det bare tull, og like greit å bare kjøpe folat? :ahappy:

Håper spiren sitter raskt, men har PCOS og sjeldent (les: sykluser på rundt 300-400 dager) eggløsning, så er både oppmerksom og forberedt på at det vil ta litt tid :icon_redface:

Etter at jeg ble gravid startet jeg med den rosa boksen fra Nycomed. Den første boksen heter "Nycoplus Gravid" tror jeg og er beregnet til ut første trimester. Etter det gikk jeg over til den neste (som heter " Nycoplus Mamma" som er for resten av svangerskapet pluss ammeperioden. Jeg syns de er veldig greie, for da vet jeg at jeg får de tilskuddene jeg bør ta.

Før positiv test tok jeg bare folat. Tror det er litt hip som hap egentlig før en blir gravid, det viktige er at en tar folat i anbefalt dose. I hvert fall så lenge en spiser normalt sundt og variert :)

Selv om det tar tid gjør det ikke noe å ta folat. B - vitaminer er vannløselige og det skal en del til for å få for mye. De anbefalte dosene er vel nettopp blitt økt for både gravide og generelt for alle (kvinner) i reproduktiv alder uansett tror jeg. Det er fordi mange starter å ta i seneste laget. Ofte oppdager en jo ikke at en er gravid før det har gått noen uker og det er jo de første 12 ukene det er viktigst :)

PCOS kan jo gi noen ekstra utfordringer ja, men håper ting ordner seg raskt for dere likevel :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å være obs på vitaminer og slikt under amming i alle fall..

Da slipper man å gå på en smell etter noen Mnd og ha både vitaminmangel og jernmangel til tross for variert kost.. *host* nå var det sikkert litt mer som gjorde det til meg, men man blir veldig fysisk sliten av slikt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å være obs på vitaminer og slikt under amming i alle fall.. Da slipper man å gå på en smell etter noen Mnd og ha både vitaminmangel og jernmangel til tross for variert kost.. *host* nå var det sikkert litt mer som gjorde det til meg, men man blir veldig fysisk sliten av slikt :P Sent from my iPhone using Tapatalk
Bra du sier! Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov? Her er det fortsatt full forelskelse :) Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld. Spørsmål: Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg. Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter? Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg får en sånn visshet om noen måneder. Jeg har på en måte lyst på tre barn, men egentlig synes jeg to er nok. Foreløpig er planen å se om vi overlever nr 2 :lol:

Jeg har også eeeegentlig lyst på tre barn. Men jeg orker fremdeles ikke tanken på å gå gravid igjen :lol: Så om det blir en til med samme svangerskap som sist, så blir det garantert ikke noen nr 3.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AbsoluteEntertainer jeg tok ikke noe tilskudd denne gangen. Jeg tok sånn gravid samle pakke begge gangene sist og da mistet jeg, så fikk for meg at det skulle jeg ikke nå :P hverken legen min eller jordmor sa noe på det faktisk.

@Krutsi haha, tok ikke mange dagene med amming før jeg merket det på kroppen, utrolig sliten man blir fysisk ja, klarte virkelig ikke å komme ovenpå før jeg startet opp med vitaminer.

@SiriEveline du får 2 forskjellige amme pakker med vitaminer på apoteket, en gul fra Lifetime og en rosa fra Nycoped (ta navna med en klype salt, tror de heter det, men fargen på eskene er i hvertfall riktig :P ) jeg bruker den gule pakka. :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så satt vi her da. Våknet en stk veeldig varm unge, tok henne ut på badet for å sjekke temp og ser at hun ser solbrent ut på kroppen. Hønemor ringer legevakten og det var visst normalt, men med temp på 40 og så rød i huden så ville de at vi skulle gi paraceten en time på å virke før vi sjekker temp igjen og eventuelt drar inn med henne om den ikke går ned.

Tung og våt bleie da, så jeg er ikke veldig bekymret, men veldig glad vi har veldig fin legevakttjeneste som det går an å ringe. Får snakke med sykepleier med en gang og om de ikke kan svare eller er i tvil så får de lege til å ringe opp igjen.

Håper virkelig all denne sykdommen roer seg snart, for nå syns jeg hun har hatt nok. Håper alle har rett som sier at første året er verst, det kan jo ikke være bra for kroppen å være så mye syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sier!Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov?Her er det fortsatt full forelskelse :)Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld.Spørsmål:Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg.Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter?Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!

Finnes samlepakker.. Jeg prøvde en, men kroppen min ble skikkelig uvel av den.. Det er litt spesielle greier med kroppen min altså, så kan ikke skylde på eskene :lol: men jeg tok bare de vitaminene jeg manglet..

Ang tetris er det litt avhengig av hvilken type han er.. Mine hunder er lagt på eget rom. Da blir ikke de forstyrret når vi er oppe og romstere i senga, men mine stresset heller ikke da.. De bare skulle delta i absolutt alt..

Et annet alternativ er å legge han i et bur ved siden av gubben.

Er han bare overbeskyttende, ville jeg ha vært litt streng og bedt han om å gå og legge seg.. Ei jeg hadde var slik, og hun fikk klar beskjed at det var ikke hennes oppgave.. Men hun stresset ikke, mer sånn typ at hun reiste seg opp for å titte oppi vogna hvis ungen begynte å våkne til osv..

@AbsoluteEntertainer jeg tok ikke noe tilskudd denne gangen. Jeg tok sånn gravid samle pakke begge gangene sist og da mistet jeg, så fikk for meg at det skulle jeg ikke nå :P hverken legen min eller jordmor sa noe på det faktisk.

@Krutsi haha, tok ikke mange dagene med amming før jeg merket det på kroppen, utrolig sliten man blir fysisk ja, klarte virkelig ikke å komme ovenpå før jeg startet opp med vitaminer.

@SiriEveline du får 2 forskjellige amme pakker med vitaminer på apoteket, en gul fra Lifetime og en rosa fra Nycoped (ta navna med en klype salt, tror de heter det, men fargen på eskene er i hvertfall riktig :P ) jeg bruker den gule pakka. :)

Det er veldig fysisk utmattende å amme.. Men til meg endte det opp med full sykmelding osv da hun var ca 7-8 Mnd.. Da gikk kroppen helt ned i kjelleren etter en halsbetennelse..

Så litt lurt å være føre var :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes samlepakker.. Jeg prøvde en, men kroppen min ble skikkelig uvel av den.. Det er litt spesielle greier med kroppen min altså, så kan ikke skylde på eskene :lol: men jeg tok bare de vitaminene jeg manglet.. Ang tetris er det litt avhengig av hvilken type han er.. Mine hunder er lagt på eget rom. Da blir ikke de forstyrret når vi er oppe og romstere i senga, men mine stresset heller ikke da.. De bare skulle delta i absolutt alt.. Et annet alternativ er å legge han i et bur ved siden av gubben. Er han bare overbeskyttende, ville jeg ha vært litt streng og bedt han om å gå og legge seg.. Ei jeg hadde var slik, og hun fikk klar beskjed at det var ikke hennes oppgave.. Men hun stresset ikke, mer sånn typ at hun reiste seg opp for å titte oppi vogna hvis ungen begynte å våkne til osv.. Det er veldig fysisk utmattende å amme.. Men til meg endte det opp med full sykmelding osv da hun var ca 7-8 Mnd.. Da gikk kroppen helt ned i kjelleren etter en halsbetennelse.. Så litt lurt å være føre var :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Han er på eget rom nå, ikke gangen rett utenfor. Og han har stresset noe når baby har grått, men virker rett og slett som om han er litt usikker/skeptisk. Hjalp masse å få være inne på soverommet litt mens mannen trente litt rolig med godbiter, da gikk det helt greit med lyder fra baby. Det går seg helt sikkert til når han bare skjønner at dette er ufarlig og varig ;) Angrer litt på at han sov på eget rom allerede i forkant så han var litt vant til det. Men tror han roer seg etter noen dager. Bare passe på at han får sitt når vi er våkne :) Og at vi gjør alt veldig positivt for ham! Bur er under vurdering, må bare se hva som er best for T. Bur i samme rom som oss, eller løs på eget rom. Han er jo en veldig kontaktsyk hund, så kan jo være verdt forsøket med bur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sier!Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov?Her er det fortsatt full forelskelse :)Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld.Spørsmål:Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg.Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter?Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!

Gi han litt tid.

Loke turde ikke se på babyen de første ukene. Det var så smått og rart og så trodde han åpenbart at jeg kom til å drepe han hvis han gikk for nærme osv..

Han bjeffet ikke eller noe, men gikk store buer rundt og var åpenbart fryktelig oppmerksom på at det var en nykomling i huset.

Jonas brydde seg filla.

Etter noen uker var Loke den som passet på babyen hele tiden, han satt enten å stirret henført på babyen som lagde lyd, eller så la han seg så nære han kom.

Gråt babyen løp han rundt og hentet leker.

På tur gikk han som en prest hvis barnevogna var med ( og jeg som kjøpte grime og all ting ) og så direkte stolt ut. Skulle tro han var faren :lol:

Jonas brydde seg fortsatt filla og måtte skjermes litt fra ungen siden han gjerne tråkket på babyen om den lå i veien....

Det er litt rart det der med babyer for litt følsomme hunder.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er på eget rom nå, ikke gangen rett utenfor. Og han har stresset noe når baby har grått, men virker rett og slett som om han er litt usikker/skeptisk. Hjalp masse å få være inne på soverommet litt mens mannen trente litt rolig med godbiter, da gikk det helt greit med lyder fra baby. Det går seg helt sikkert til når han bare skjønner at dette er ufarlig og varig ;) Angrer litt på at han sov på eget rom allerede i forkant så han var litt vant til det. Men tror han roer seg etter noen dager. Bare passe på at han får sitt når vi er våkne :) Og at vi gjør alt veldig positivt for ham! Bur er under vurdering, må bare se hva som er best for T. Bur i samme rom som oss, eller løs på eget rom. Han er jo en veldig kontaktsyk hund, så kan jo være verdt forsøket med bur.

Linux stresset og en del i begynnelsen. Kanskje ikke så mye utad, ikke sånn bjeffing og sånt, men han turde ikke se på L, gikk lang runde rundt henne, og var ganske utilpass, selv om det gikk helt ok. Det har tatt sin tid for han å venne seg til situasjonen, men jeg tror det like mye går på at jeg har et annet fokus. Men jeg tror tid, og det å være litt avslappet rundt det hele er ivertfall det første man kan tenke. Og hvis man får til å gi han litt tid alene med deg eller mannen...Linux var ikke hjemme hos oss de første dagene etter vi kom hjem, han var hos foreldrene mine (som er et veldig kjent sted for han) og kom hjem etter ca to dager. Da fikk han masse kos av meg og mamma mens vi satt på gulvet med L på fanget. Hvis man kan det (og hunden ikke stresser helt ekstremt), så er det jo greit at hunden får snuse på babyen, se hva det er liksom. Så lenge du ikke er redd for at det blir negativt for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det løser seg med Tetris Siri

Gode råd Marianne kommer med

Prøv å ikke stress med det, for det vil smitte over til T og babyen. Ting er jo helt nytt for dere alle og man trenger ofte litt tilkjøring.

Jeg tar ikke noe tilskudd under amming og synes ikke det har vært slitsomt.

Hun er snart 10mnd og vi ammer fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig all denne sykdommen roer seg snart, for nå syns jeg hun har hatt nok. Håper alle har rett som sier at første året er verst, det kan jo ikke være bra for kroppen å være så mye syk?

Uff, god bedring til lillefrøkna :console:

Her stemte det iallefall, hun var mye mer syk første året i barnehagen enn hun har vært dette andre året. Klarer faktisk ikke å komme på at hun har vært syk og hjemme siden slutten av januar jeg..? Snufser litt nå og da, men ikke sånn at hun får feber eller dårligere allmenntilstand.

@AbsoluteEntertainer Jeg har kun tatt folat i mine svangerskap, ingenting annet og ikke noe tilskudd for amminga. Har gått helt fint her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider