Gå til innhold
Hundesonen.no

Foretok keisersnitt på hund uten tilstrekkelig bedøvelse – får fortsette som dyrlege


mushi
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nordland/foretok-keisersnitt-pa-hund-uten-tilstrekkelig-bedovelse-_-far-fortsette-som-dyrlege-1.12108482

Veterinæren skar opp en hund to ganger ekstra for å lete etter valper – den siste gangen uten tilstrekkelig bedøvelse. Nå lar Mattilsynet veterinæren beholde autorisasjonen.
....


«Det beskrives fra eier at hunden ikke var anestesert (bedøvet, red.anm.) nok og måtte holdes med makt for at inngrepet skulle bli gjennomført», ifølge rapporten fra Det veterinærmedisinske rettsråd.

Jeg kan ikke skjønne hvordan man er usikker på om det er flere valper igjen under et keisersnitt?? Helt grusomt og ekstra sårt når det er min egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er usikker på om det er valper igjen, så bør man vel strengt tatt ta røntgen og sjekke? Man driver da ikke og åpner for å SJEKKE om det er valper igjen. Jeg synes historien er meget spesiell, både fra veterinærens og dyreeierens side - at dyreeier VELGER å gå tilbake til en veterinær som åpner livmora for å kontrollere om det er valper igjen, er jo rimelig merkelig.

– Hunden bærer preg fortsatt preg av det hele. Buken er uthulet og hun ser vanskapt ut. Etter det som skjedde tar jeg ikke sjansen på å få valper på henne igjen, sier hundeeieren.

Man bør vel kanskje heller ikke ha flere valper på ei tispe som ikke klarer å føde normalt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo jeg på et sted der det nok kunne endt med å bli tatt et keisersnitt hjemme på kjøkkenbordet og intet rønktenapparat for å sjekke om det var flere valper igjen. Men det å ikke gi nok bedøvelse til hunden?! Uakseptabelt og jeg skjønner ikke at autorisasjonen ikke ble inndratt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klin umulig å miste autorisasjonen sin som veterinær (er vel bare en, såvidt jeg vet, som har gjort det. Han mistet fordi han skrev ut resepter over en lav sko..) :(

3 de siste 10 årene står det.

Når jeg leser sånn er jeg veldig glad for at jeg bor her jeg bor, men de valgmulighetene jeg har...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo jeg på et sted der det nok kunne endt med å bli tatt et keisersnitt hjemme på kjøkkenbordet og intet rønktenapparat for å sjekke om det var flere valper igjen. Men det å ikke gi nok bedøvelse til hunden?! Uakseptabelt og jeg skjønner ikke at autorisasjonen ikke ble inndratt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå vet vi vel ikke om hunden fikk "for lite" bedøvelse, det kan hende den fikk normal dose, men responderte dårlig på det, eller at virkningen gikk ut midtveis osv. Det kan også hende at tispa var så påkjent at han var redd for å ta livet av henne ved å gi en større dose. Det vet vi ikke siden det kun er dyreeier som har kommet med sin versjon. Det KAN skje at man ikke har ønsket virkning av bedøvelse, både hos mennesker og dyr, og det er derfor en fordel å være på en klinikk der man kan benytte seg av gassanestesi.

Det kritikkverdige for meg er i denne saken at det ble gjennomført TRE kirurgiske prosedyrer, og at det i ettertid ikke er korrekt journalført. Hendelsen med bedøvelsen har mest sannsynlig vært en uheldig situasjon; ingen veterinærer, dårlige eller ikke, gir for lite bedøvelse med vilje!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo jeg på et sted der det nok kunne endt med å bli tatt et keisersnitt hjemme på kjøkkenbordet og intet rønktenapparat for å sjekke om det var flere valper igjen. Men det å ikke gi nok bedøvelse til hunden?! Uakseptabelt og jeg skjønner ikke at autorisasjonen ikke ble inndratt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og som jeg forsto det, den tredje gangen var en annen dag på klinikken, da kunne man vel tatt røntgen først?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå vet vi vel ikke om hunden fikk "for lite" bedøvelse, det kan hende den fikk normal dose, men responderte dårlig på det, eller at virkningen gikk ut midtveis osv. Det kan også hende at tispa var så påkjent at han var redd for å ta livet av henne ved å gi en større dose. Det vet vi ikke siden det kun er dyreeier som har kommet med sin versjon. Det KAN skje at man ikke har ønsket virkning av bedøvelse, både hos mennesker og dyr, og det er derfor en fordel å være på en klinikk der man kan benytte seg av gassanestesi.

 

Det kritikkverdige for meg er i denne saken at det ble gjennomført TRE kirurgiske prosedyrer, og at det i ettertid ikke er korrekt journalført. Hendelsen med bedøvelsen har mest sannsynlig vært en uheldig situasjon; ingen veterinærer, dårlige eller ikke, gir for lite bedøvelse med vilje!

Dobbelpost men er på mobilen.

Dessverre har jeg vært borti dyrleger som ikke gir mer dop når kalvene våkner for tidlig mens man avhorner de og bare gir beskjed til bonden om å "legge seg på kalven for å holde den nede". Hører ikke til flertallet men er desverre noen dyrleger som ikke er så sympatiske. Nå tror jeg ikke der var noe sånt som skjedde i denne saken altså, og som Terese sier så har vi jo bare hørt saken fra eiers side - veterinær har sikkert en annen versjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som våknet opp under kastrering, fikk da ekstra dop og våknet vel mer eller mindre ikke ordentlig før dagen etter. Jeg måtte også ta henne med hjem mens hun fortsatt sov siden de ikke hadde noen til å se etter henne på natta. Hun blødde også som en gris når jeg løftet henne opp for å bære henne til bilen, de anntok det var en åre som ikke var stoppet? godt nok så de valgte å ikke åpne henne igjen for å sjekke (siden de skulle hjem?) jeg kan jo legge til at hunden ble avlivd noen mnd seinere pga rot inni der etter dårlig utført operasjon (bla tarm som hadde grodd seg fast i buken) jeg angrer på at jeg ikke meldte fra til noen, men akkurat der og da tenkte jeg ikke på det. Snakket senere med Astrid Indrebø om det, og alt jeg kunne gjøre var å varsle mattilsynet om det så de hadde det inne. Da hadde det gått så lang tid at jeg følte det ikke var noen vits...

Veit ikke helt hvor jeg vil med innlegget mitt :P Men kom til å tenke på denne episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi vel ikke om hunden fikk "for lite" bedøvelse, det kan hende den fikk normal dose, men responderte dårlig på det, eller at virkningen gikk ut midtveis osv. Det kan også hende at tispa var så påkjent at han var redd for å ta livet av henne ved å gi en større dose. Det vet vi ikke siden det kun er dyreeier som har kommet med sin versjon. Det KAN skje at man ikke har ønsket virkning av bedøvelse, både hos mennesker og dyr, og det er derfor en fordel å være på en klinikk der man kan benytte seg av gassanestesi.

Det kritikkverdige for meg er i denne saken at det ble gjennomført TRE kirurgiske prosedyrer, og at det i ettertid ikke er korrekt journalført. Hendelsen med bedøvelsen har mest sannsynlig vært en uheldig situasjon; ingen veterinærer, dårlige eller ikke, gir for lite bedøvelse med vilje!

Greit nok, men da fortsetter man vell ikke å skjære`? Det er jo ikke greit...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men da fortsetter man vell ikke å skjære`? Det er jo ikke greit...

Det er vel en avveining hvor langt man har kommet. Er man helt i slutten av inngrepet så kan det være like ille å stoppe opp for å lete fram mer bedøvelse (som kan ta tid før den virker) mens hunden ligger og er våken enn å sy de siste stingene. Fikk den ikke nok fra starten av er det derimot meget kritikkverdig. Men som sagt er det vanskelig å si noe når man ikke vet hva som skjedde, når i operasjonen det skjedde og hva slags middel hunden fikk.

En ting jeg er helt klar på er at gassanestesi er det som bør brukes, for da har man full kontroll hele veien, og man risikerer ikke verken over- eller undersedering, men får en jevn anestesi og får avsluttet anestesien når man er ferdig, verken før eller etter.

Dessverre har jeg vært borti dyrleger som ikke gir mer dop når kalvene våkner for tidlig mens man avhorner de og bare gir beskjed til bonden om å "legge seg på kalven for å holde den nede". Hører ikke til flertallet men er desverre noen dyrleger som ikke er så sympatiske. Nå tror jeg ikke der var noe sånt som skjedde i denne saken altså, og som Terese sier så har vi jo bare hørt saken fra eiers side - veterinær har sikkert en annen versjon.

Slikt bør rapporteres inn! Det er ikke greit! Dyra skal ha tilstrekkelig sedasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...