Gå til innhold
Hundesonen.no

Låne en Westie


Annabelle
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg og samboeren min planlegger å kjøpe en westie valp til neste år (vi er i samtale med flere oppdrettere). Da jeg har litt pelsdyrallergi i familien, og bare har vært hos oppdretterne noen timer av gangen når vi har besøkt de, så kunne vi tenkt oss å låne en westie i noen dager. På den måten kan vi ha hunden hjemme hos oss og forsikre oss om at ingen av oss reagerer. Marerittet er jo å reagere på en hund man har kjøpt og tatt med seg hjem, så bare for å forsikre oss om at dette går bra, kunne vi gjerne tenke oss å låne en liten tass i noen dager. Vi holder til på Lørenskog i Akershus. Ta gjerne kontakt dersom du kunne tenke deg å hjelpe oss med dette! :)

Hilsen Bettina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sånt er det nok best å ta kontakt med oppdrettere som vil ha en egeninteresse i å låne bort bikkja si, og de har ofte litt flere å ta av også. :) Det er heller ingen aktive på forumet her med westie. Utover det, så er det en kjempegod plan å teste før en kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sånt er det nok best å ta kontakt med oppdrettere som vil ha en egeninteresse i å låne bort bikkja si. :) Det er heller ingen aktive på forumet her med westie.

Vi har jo faktisk en aktiv her akkurat nå.

Men jeg anbefaler også å ta kontakt med raseklubben og oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lett det er å finne noen som vil låne bort hunden sin til ukjente, men du kan jo lete opp noen oppdrettere og spørre. Jeg vet at noen oppdrettere av mine raser sender en konvolutt med pels til folk som vil sjekke om de er allergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Vi skulle låne en hund av en oppdretter, men dette ble avlyst pga diverse forhold oppdretteren slet med i perioden vi snakket om dette. Vi har hørt med flere oppdrettere, og så langt er det ingen andre som har sagt ja til å låne bort. En konvolutt med pels hjelper dessverre ikke, da det er huden på hunden som gjelder i forhold til den allergien jeg har i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Vi skulle låne en hund av en oppdretter, men dette ble avlyst pga diverse forhold oppdretteren slet med i perioden vi snakket om dette. Vi har hørt med flere oppdrettere, og så langt er det ingen andre som har sagt ja til å låne bort. En konvolutt med pels hjelper dessverre ikke, da det er huden på hunden som gjelder i forhold til den allergien jeg har i familien

Jeg tror nok at istedenfor å høre rundt om å låne en, så ville jeg ha bygget en relasjon til en oppdretter, dratt og besøkt flere ganger og da kanskje, kan man få låne en hund.

Jeg hadde ikke lånt ut mine hunder uten videre til fremmede, valpeinteressert eller ei.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det også er godt mulig at dere reagerer på valpen, men ikke når den blir voksen. Jeg reagerer ofte på valpepels selv, men så og si ikke på ren og velstelt voksenpels. :)

Produkter dere kan bruke ifht allergi er f.eks Petal Cleanse produktene. Har hørt mye bra om dem fra andre og har hatt supre resultater selv og innad i familien med produkter derifra. :)

Ang utlån så anbefaler jeg deg og gjøre som affinity sier, meget sjelden folk låner bort hundene sine sånn uten videre. Eventuelt så kan du jo melde deg inn i facebook grupper for ditt området og si dere veldig gjerne passer hunder av rasene dere er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fremgangsmåten er best som Affinity sier- finn en oppdretter dere har god kjemi med, dra på besøk og vær interessert i rasen. Etter hvert kan det kanskje bli mulighet for å låne en hund. Skjønner godt at folk ikke låner bort hundene sine til ukjente jeg! Bli kjent med folk, bli med de på tur, dra på besøk så kommer det seg etter hvert. Det må nesten være litt naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det også er godt mulig at dere reagerer på valpen, men ikke når den blir voksen. Jeg reagerer ofte på valpepels selv, men så og si ikke på ren og velstelt voksenpels. :)

Produkter dere kan bruke ifht allergi er f.eks Petal Cleanse produktene. Har hørt mye bra om dem fra andre og har hatt supre resultater selv og innad i familien med produkter derifra. :)

Ang utlån så anbefaler jeg deg og gjøre som affinity sier, meget sjelden folk låner bort hundene sine sånn uten videre. Eventuelt så kan du jo melde deg inn i facebook grupper for ditt området og si dere veldig gjerne passer hunder av rasene dere er interessert i.

Takk for fine tips! :) Jeg har lest mye om petal cleanse, og det høres ut som om mange har gode erfaringer med dette produktet. Det beste hadde jo så klart vært å slippe unna, men det er jo en god løsning dersom man reagerer.

Forøvrig så er vi fullt klar over at det ikke er mange som vil låne bort hunden sin til "vilt fremmede", så det er jo nettopp derfor vi spør i tillfelle noen føler at dette er ok :) Den som intet prøver, intet vinner!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at dere ikke reagerer på den hunden dere låner, men at dere begynner å reagere på den valpen dere får.

Hundene er ganske forskjellige i både hus og pels som man kan reagere på, men det er ihvertfall tryggere å låne en hund først å se ann og da ville jeg gjort som andre sier her, bygg opp en relasjon til en oppdretter, så er de litt mer sikre på å låne bort en hund til dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...