Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress hos hund


lapphundjenta
 Share

Recommended Posts

Hei,
Jeg har en valp på 8 mnd som stresser veldig når andre hunder kommer på besøk eller om vi er på besøk hos andre. Man ser tydelig at hun blir sliten, men klarer ikke å slappe av!
Noen ganger passer vi på andre hunder, og hun kan gå en hel dag og bare følge etter den andre hunden og nekter å slappe av. Tidligere har vi også prøvd å gå lang tur før vi får besøk i håp om at hun da vil være sliten når andre hunder kommer, men det har ikke hjulpet. Hun begynner også å tisse inne når andre hunder er på besøk, til tross for at hun er veldig flink til å si ifra når hun må ut når hun er alene. Eneste vi har sett som hjelper er å adskille hun fra den andre hunden, men vi vil jo helst kunne ha dem sammen.
Også når vi drar på besøk til folk som ikke har hund så har hun vanskeligheter med å finne roen.
Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en fast liggeplass til henne i stua nær dere? Jeg ville trent på at hun skal forbli der til hun har roet seg. Jeg har en hund som også kan stresse seg opp og ikke alltid finner roen. Da må han gå og legge seg og bli der til han har roet seg ned. Jeg har lært ham det ved tålmodig og konsekvent (men uten kjeft) har ført ham tilbake til plassen sin gang på gang. Ikke før han av seg selv har lagt seg ned og slappet av (holder ikke med en avventede dekk) at jeg frir ham ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en "legg deg"-kommando? Hvis min hund stresser på nye steder "tvinger" vi har rett og slett til å slappe av, ved å finne et sted hvor han kan legge seg uten å bli forstyrret og blir bedt om å ligge der. Da stresser han seg hvertfall ikke mer opp på egenhånd, og stort sett så gir han opp og slapper av tilslutt - han trenger bare litt hjelp virker det som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha besøk av andre hunder, så prøv å gå tur sammen før dere går inn. Lær henne at hun skal ligge pent på plassen sin uten forstyrrelser først (slik Tabris beskriver), sånn at hun faktisk kan høre på det når dere har besøk av andre hunder eller er på besøk sjøl. Hun høres ut som typen som må "tvangsroes" (er ikke så fælt som det høres ut, altså), og når du beskriver at hun tasser etter besøkende hunder, så tenker jeg at det bare er å plukke opp bikkja og ha henne rolig hos dere så hun ikke får drevet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder må lære seg og være rolige, og da spesielt når det er forstyrrelser som andre hunder til stede. Gå inn å hjelp henne når hun ikke greier selv, be henne legge seg feks, ta henne på fanget, sett henne i bånd eller hva som helst egentlig. I starten må dere antagelig gjenta dere selv en del, men er man konsekvent så forstår de det som regel relativt raskt :) Bare fint å gå tur og slikt først, eller enda bedre om man går sammen med den andre hunden, men hun må sikkert ha litt hjelp til å slappe av i starten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også vært slik, han er nå 8 måneder. I sommer bodde vi hos svigers som har ei tispe, da var han ekstrem. Klarte ikke å slappe av, skulle leke og herje hele tiden. Tispa var med å lekte litt, men når hun var lei gikk hun å la seg, men han ble aldri ferdig :P så det endte ofte med at han lå en meter unna henne å bjeffet i ett sett. De gangene han virkelig ikke roa seg tok vi på han sele og bånd, og holdt han ved sofaen. Evt bandt han fast i bordbeinet (helt til han ble sterk nok til å dra det med seg :P ) da ble han tvangsslakt siden han ikke kom seg noen vei og la seg som et slakt og steinsov :)

Det er egentlig den eneste hunden har har vært virkelig ille med. Andre hunder som ikke har vært kjempelekne har han brydd seg mindre om, og lettere gått å lagt seg selv.

Det med tissinga skjer vel kanskje fordi hun er så gira av den andre hunden, at når hun må tisse så rekker hun ikke å si fra? Min har ikke tissa inne på flere måneder, men når vi tok inn hundene (er hos svigers nå) en dag tissa han inne. Da var hundene supergira når de kom inn og løp en runde i huset, så plutselig stilte han seg til å tissa. Var så gira at han ikke merka at han måtte tisse før det skjedde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tissinga hennes har ikke noe med å gjøre at hun må på do. Det er en del av hilseritualet hennes og mest sannsynlig for å fortelle den andre hunden at hun bare er snill. Den ene tispa mi var slik, det gjaldt også når vi fikk folk på besøk. Vi løste det med å ta hilsing ute.
Ellers er det nok lurt om hun lærer seg å slappe av inne selv om det er flere firbeinte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stresser veldig når han får være sammen med andre hunder, men håper det bare er en unghundsfase :P Han er veeeeldig opptatt av å leke, men andre hunder blir fort lei av maset hans.

Pleier å gå tur med ei venninne og hunden hennes og da sliter han seg rimelig ut, men klarer allikevel ikke å slappe av inne etterpå. Så da må han ha litt "hjelp", enten ved å måtte roe seg i buret eller at jeg holder han stille ved siden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar :)
Får se om det bedrer seg neste gang vi får besøk av andre firebente, da skal jeg prøve tipsene dere har kommet med.
Det med tissinga tror jeg kommer av at hun glemmer helt å si ifra siden hun blir så gira, så tror det også vil bedre seg om vi får klart å roe hun ned! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...