Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelaget julegodt


sham
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ferdig: +Kjøttrull (skal kokes og presses på mandag), krydderblandingen er selvsagt statshemmelighet! +Berlinerkranser: 4hardkokte eggeplommer, 4 rå eggeplommer, 250g sukker, 750g mel, 5

Mine fløtekarameller!

Jeg lagde noen vanvittig gode snickers-kuler. Smeltet 1,5 dl lys sirup og 1 dl sukker. Så tok jeg i ett glass med peanøttsmør (300 gr). Det skal ikke koke. Blandet det godt. Så puttet jeg oppi 8 dl kn

Prøvde meg nylig på konfekt. Med mørkt sjokoladetrekk og hvit sjoko/m tranebær inni. De ble gode. Men ville ikke slippe formen (silikon) så måtte pensle toppen med nytt trekk. Noen tips til å få greiene lett ut av formene??

Ren form og riktig tempering av sjokoladen må til..

Ta deg er googlesøk, står masse der ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kurs i å lage konfekt med Pralin Sjokoladeverksted for et år eller to siden. Da fikk vi følgende gode tips for å smelte sjokolade til rett temperatur:

Smelt 2/3 av sjokoladen i vannbad som vanlig. Når den er smeltet, legg så den siste tredjedelen oppi den smeltede sjokoladen. Da vil alt smeltes og sjokoladen vil få riktig temperatur (sjokolade smeltet ved riktig temperatur skal ikke behøve å settes i kjøleskap for å stivne).

Jeg har tenkt å forsøke meg på hjemmelagde Ferrero Rocher til jul, blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage fløtekarameller. Gi bort i gave, også må vi jo ha noen selv også. Noen som har en god oppskrift å dele? :)

Jeg lagde karameller i helga, med sukker, lys sirup og fløte, 2dl av hver. Kok og kok og kok (oppskrifta sa mellom 20 og 40 min, men mine måtte koke mye lengre) og sjekk om de er ferdige ved å ta kuletesten :) Fant oppskrifta på godt.no.

@Tabris Lærte du noe på sjokoladekurset om hvordan enklest mulig trekke ting med sjokolade? Jeg greier å smelte sjokoladen liksom, men det blir så klumpete og grisete etterhvert, så det er vanskelig å få det jevnt dekket. Har hørt at man kan tilsette noe fett av noe slag i sjokoladen? Sa de noe om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de bruker ulike mengder kakaofett i sjokolade, alt etter hva det skal brukes til. F.eks er det mye kakaofett i sjokoladefontener (noe som etter min personlige mening gjør den sjokoladen lite god).

Jeg vet ikke om de sa noe direkte om det, men jeg ser for meg at en god løsning kan være å sette en tannpirker i biten, dyppe den i sjokoladen også forsikig dra av overflødig sjokolade og sette den på bakepapir. Og evt gjenta en gang eller to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg prøve meg på Troika sjokolade, hjemmelagd marsipan, Mozart kuler, kanskje Rocky road sjokolade, fløtekarameller litt konfekt av noe slag. Blir spennede å se om jeg får sjokoladen til å slippe formen, har fått tips om å vaske formene med zalo og gnikke med tørre. Tips til fin og blank sjokolade som er lett å jobbe med er visst å smelte litt delfia fett sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på konfekt i fjor, lagde med espresso, konjakk og triple sec. De ble fantastisk gode, men jeg fikk virkelig ikke til å lage kuler (to skjeer var ikke bra, brukte jeg hendene smeltet alt) og alle glassene ble fulle av fukt da de stod i kjøleskapet. En uheldig kar fikk et glass med én svær sjokoladeklump under juletreet. :lol:

Hvilken sjokolade bruker dere når dere lager konfekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir de fløtekaramellene? Altså blir de harde eller mer bløte?

Jeg vil gjerne prøve meg på noen som ikke blir spesielt harde...

Har aldri prøvd det før, men de jeg fikk av min søster ble iallfall myke og deilige!:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir de fløtekaramellene? Altså blir de harde eller mer bløte?

Jeg vil gjerne prøve meg på noen som ikke blir spesielt harde...

Hardheten avhenger av hvor lenge man koker dem. Kort koketid = myke karameller, lengre koketid = harde karameller... forskjellen på myk og hard går ett eller annet sted som man fort mister :lol:. Jeg greier alltid å lage harde karameller fordi jeg er livredd for å få slike som bare blir ekkelt myke :lol:.

Men oppskrift aner jeg ikke... fant noe på nett i fjor som fungerte finfint i hvert fall. Men jeg kokte dem ikke særlig lenge liksom? maks 15-20 minutter tror jeg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har noen gode oppskrifter på sursild og evt andre sildeoppskrifter?

Jeg blir så forvirra på nettet.. Jeg trodde at når man la spekesildi lake og satte på tett lokk, så var holdbarheten lang. Men mange steder står det at det er Max ei uke. Andre steder igjen står det at silda bør stå 14 dager før man begynner og spiser av den..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardheten avhenger av hvor lenge man koker dem. Kort koketid = myke karameller, lengre koketid = harde karameller... forskjellen på myk og hard går ett eller annet sted som man fort mister :lol:. Jeg greier alltid å lage harde karameller fordi jeg er livredd for å få slike som bare blir ekkelt myke :lol:.

Men oppskrift aner jeg ikke... fant noe på nett i fjor som fungerte finfint i hvert fall. Men jeg kokte dem ikke særlig lenge liksom? maks 15-20 minutter tror jeg :)

Enig med deg! Er alltid et eller annet sted i midten der som hadde vært perfekt :lol: Men de er nå tullete gode uansett, så det går jo ned :innocent:

Jeg har brukt denne oppskrifta og de ble veldig gode, men for myke til å begynne med. Kokte de en gang til jeg, rett og slett, og det ser ut til å ha funka :)

Ellers så har jeg akkurat lagd en porsjon med mint, bortsett fra at mine er finere enn de i lenken :innocent:

Også har jeg prøvd meg på peanøttpraliner, som består av peanøttsmør, litt smør, melis og knust cornflakes, også skal de dekkes med sjokolade. Helt tullete godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg prøvd meg på peanøttpraliner, som består av peanøttsmør, litt smør, melis og knust cornflakes, også skal de dekkes med sjokolade. Helt tullete godt!

Og da må jeg lage sånne og! Det hørtes helt tullete godt ut :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Er alltid et eller annet sted i midten der som hadde vært perfekt :lol: Men de er nå tullete gode uansett, så det går jo ned :innocent:

Jeg har brukt denne oppskrifta og de ble veldig gode, men for myke til å begynne med. Kokte de en gang til jeg, rett og slett, og det ser ut til å ha funka :)

Ellers så har jeg akkurat lagd en porsjon med mint, bortsett fra at mine er finere enn de i lenken :innocent:

Også har jeg prøvd meg på peanøttpraliner, som består av peanøttsmør, litt smør, melis og knust cornflakes, også skal de dekkes med sjokolade. Helt tullete godt!

Hahhaaa, ja alt går jo ned bare det heter karameller (men jeg foretrekker at de er så faste at man slipper å sleike dem av papiret liksom :lol:).

Jeg så at i den oppskriften skulle karamellene stå himla lenge før de ble faste - det har jeg aldri hatt problem med med mine - de stivner omtrent før jeg har fått dem ned i formen jo :lol:.

Åååååå... de mintgreiene så jo himla gode ut. DET skal testes i år tror jeg. Jeg elsker jo slik mint :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig lyst til å lage det som het negerboller da jeg var liten, men det er skrekkelig lite politisk korrekt, så nå vet jeg ikke hva de heter. Sjokolade, delfiafett og puffaris, men jeg sliter litt med det delfiafettet. Kan jeg smelte en blanding av melkesjokolade og kokesjokolade i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sjekka jeg akkurat karamellene mine, og det funka ikke... De er himla gode ja, men aaaaltfor mjuke! Bare smelter utover. Skjønner ingenting jeg, for jeg kokte dem jo kjempelenge! :hmm:

Ja, ja, da blir de ikke sånne fine som kan ligge framme på kaffebordet i jula, men må nok sakte, men sikkert fortæres til "etter-middag"- kaffen min gjennom adventstida. Å, så synd :icon_cry::innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig lyst til det som het negerboller da jeg var liten, men det er skrekkelig lite politisk korrekt, så nå vet jeg ikke hva de heter. Sjokolade, delfiafett og puffaris, men jeg sliter litt med det delfiafettet. Kan jeg smelte en blanding av melkesjokolade og kokesjokolade i stedet?

De har alltid hett risboller hos oss.

Det var mitt mest konstruktive innspill :D

Jeg skal bake en del i år, som i fjor - elsker å bake, forsøker å ikke lage for store porsjoner, så kan jeg heller ha flere sorter. 7 sorter? Jeg er oppvokst med nærmere 14 enn syv, i hvert fall :P Så mye godt...

Forhåpentligvis blir det mange besøk for å titte på valper, så jeg ikke må spise alt selv :whistle:

På agendaen står pepperkaker, julemenn, kransekakestenger (så mye enklere enn kransekake...), lussekatter til Luciadagen, sandkaker, mormorkaker (julekaker som mormor lagde, selvfølgelig), mammas iskake (bruker den som dessert til de ulike julemiddagene i år, tenker jeg, for den er innmari god, og enklere å ta seg et kakestykke enn å mekke dessert hver dag), risboller, delfiakake, Sarah Bernhard, marsipankonfekt, kokosmakroner, også fikk jeg litt lyst på den mintsaken lenger opp. Også vet jeg mamma kommer med en sort til når hun kommer på valpebesøk neste gang.

Jeg bare lurer på om jeg skulle begynt å bake NÅ, framfor å vente til nærmere jul - egentlig spiser jeg ikke sånt før tidligst 23. desember, det er litt helligbrøde. Men om det blir mye valpekjøperbesøk framover, er det jo praktisk å ha slikt til servering. Jeg har også mer tid nå som valpene enda er unge. Men hvor lenge holder ting seg vanligvis?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...