Gå til innhold
Hundesonen.no

Adventskalender-ideer


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Adventskalender som ikke er typisk pakkekalender eller sjokoladekalender, men som ungene (eller voksne) liker allikevel?

Jeg har laget en selv som var en stor suksess da eldstejenta var 3 år:

Bildecollager av hele slekten, og ekstra mange av henne og oss i ulike situasjoner, med litt tekst til hvert bilde. To collager ble skrevet ut i A5-format, laminert og laget hull i. Sammen med førstesiden fulgte to ringer som bandt sammen alle sidene. En side hver dag. Utrolig mye jobb, men veldig koselig :)

I fjor hadde vi rett og slett sjokoladekalender, men i år er det visst ønskelig med noe annet, og jeg har lyst til å lage noe enkelt men annerledes. Kanskje noe med hobbyartikler så de får være litt kreative? Er det noen som har gjort noe sånt, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen får adventskalender i år. Et Lego byggesett delt i 24 biter, så får han bygge litt og litt fram mot julaften :ahappy:

Er det en ferdig kalender? Eller har du delt den opp selv? En av ungene kunne sikkert syntes det vært artig, men kalenderen som har vært tidligere har vært bare sånne enkelt-søppelsett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ferdig kalender? Eller har du delt den opp selv? En av ungene kunne sikkert syntes det vært artig, men kalenderen som har vært tidligere har vært bare sånne enkelt-søppelsett :hmm:

Samboeren til mamma pleide å kjøpe et større legosett, og selv dele opp i 24 deler. Han gav delene sånn at guttungen ikke fant ut hva det tilslutt ble før langt uti desember. Var vist en stor hit for store og små :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma laget en utrolig kul adventskalender til oss et år. Vi fikk billetter til Hair som gikk på Det Norske Teatret, tror det var rundt den 20. desember. Hver dag fikk vi små hint som f.eks. sangstrofer, og måtte gjette oss frem til hva vi skulle. Det var litt synd, for jeg skjønte det på hint nr. 2, mens det var gøy med søsteren min som ikke tok den før rundt 15. Broren min skjønte ikke før vi sto utenfor teateret hva vi skulle. Tantene mine hadde gjort det samme for kusinene og fetrene mine, så det var en hel familiebegivenhet.

Ellers har hun pleid å lage koselige pakkekalendere med småting til oss helt frem til i forfjor (da var jeg 30...). Ingen store, dyre ting, men småting som tannbørste, tannkrem, strømpebukser på julaften (det har det vært i julekalenderen helt siden jeg var liten. Veldig praktisk, for man kommer alltid på at man mangler strømpebukse når man egentlig ikke har tid til å dra og kjøpe...), en liten sjokolade, eller en koselig håndskrevet oppskrift fra mormors oppskriftsamling (f.eks. sjokolade- eller karamellpuddingen hennes).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje litt ann på hvor gamle barna er, men: hva med å finne ideer til enkel julepynt, eller annen pynt. Gi materiale for det hver dag; enten alt materiale for en gjenstand hver dag, eller litt hver dag som man f.eks i helga kan lage. Vet ikke om det var forståelig?

Eller en "aktivitetskalender", hvor man finner på ulike aktiviteter hver dag. F.eks en dag bake julekaker, en annen dag lage julekort, hogge juletre osv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt den gangen mamma kjøpte Julemysteriet av Jostein Gaarder. Da satt vi oss ned hver kveld med masse telys, pepperkaker og gøgg, mamma leste og det var magisk :ahappy:

Sånt fungerer veldig bra på papiret her .. men når vi skal til å gjøre det så er stemningen alt annet enn magisk ;) Det er alltid en som skal på do, eller to som krangler om pepperkakene, eller som synes det er kjedelig, osv :ahappy: Men i teorien digger jeg ideen!

@laikamor .. jeg tenker en kombinasjon av det du foreslår. Får håpe hun på 7 slipper lekser i desember slik at vi har ettermiddagene fri til å gjøre juleting :) Den yngste er 3,5 så kan være med på det meste hvis det ikke er for komplisert, men er ikke like fingernem som storesøsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her opplevde jeg at pakkekalender ikke ble satt pris på. Det var mye "den bilen var ikke kul, jeg ville heller har en annen" og slikt. For ikke å snakke om oppstusset dersom det dukket opp et par sokker i kalenderen. Derfor sluttet jeg med det, og gikk over til aktivitetskalender. Det har vært en stor suksess her. Og i år er andre året vi skal ha det Hele adventstiden og guttungen gleder seg.

Jeg bruker mye aktiviteter som uansett er naturlige å gjøre når man har barn. Og jeg bestemmer aktiviteten dagen før, eller om morgenen før jeg vekker gutten. Dermed kan jeg tilpasse aktiviteten etter dagsformen og etter hvor travel dagen er.

Aktiviteter er f.eks

Henge opp julelys ute

Sette opp fuglenek

Male på julekuler med gullmaling/glitterlim

Lage papirlenke

Klippe ut snøstjerner i papir

Skrive julekort

Dra på posten og sende julekort

Lage pepperkakedeig

Lage pepperkaker (inkl deler til pepperkakehus)

Pynte pepperkaker med melisglasur

Pynte pepperkakehus

Lage hvite kakemenn

Male på hvite kakemenn med konditorfarge

Sette nelikkspiker i klementiner

Ta frem julepynt

Pynte juletre

Dra til byen og se på julegatene om kvelden

Gå på kino og se en julefilm

Gå i skogen og plukke kogler

Male konglene med gullmaling og feste bånd i dem så de kan brukes til julepynt.

Osv

Det er bare noen av de vi har brukt. Har ikke hatt problemer med å få til 24 aktiviteter. Og flere av tingene, som å lage julestjerner eller sette i nelikkspiker, tar bare minutter.

I tillegg deler jeg ofte opp aktiviteter, f.eks blir pepperkaker totalt 4 aktiviteter. Dette er både fordi pepperkakedeig skal være kald når den kjevles ut, og kakene må være kalde før de dekoreres. Men også fordi jeg merker at da blir aktivitetene passe lange. De blir ikke stress, og han mister ikke konsentrasjonen.

I tillegg får han NRKs kalender, Donald-kalender (fordi vi kjøper bladet hver uke), og en sjokoladekalender til 10kr...så jeg synes absolutt ikke synd på ham for at han ikke får 24 smågaver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...