Gå til innhold
Hundesonen.no

Fungerer Back on track dekken?


Recommended Posts

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg må vennes til BoT, jeg har en for å ha rundt leggen, og om jeg har den på for lenge så gjør det vondt. men øker jeg gradvis kan jeg til slutt ha den på døgnet rundt :)

Han brukte det jo litt i fjor vinter også, men da jobba jeg helt anderledes, (og bodde i et myyye varmere hus) så da ble det liksom aldri såå lenge.. Men nå har jeg begynt tilvenningen igjen, så hvis jeg bare tilvenner han gradvis så er det ikke farlig at han har det på i 14-15 timer? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Finner ikke igjen artikkelen, men den "magiske kraften" ble ihvertfall fillerista og avkledd som juks av flere anerkjente luringer. Utover placebo og varme (varme fører til økt blodsirkulasjon, så ma

Har sydd flere, mest ulldekken med nylon, så de er varme og vannavstøtende. Har dessverre ikke bilde av det jeg sydde til welsh-ponnien da jeg jobbet i stall i England. Men har noen: Feilbere

Jo, men det passer nok best for hunder med krøllhale og høyere feste. Ligger for langt oppe på ryggen for Casper. Dessuten ville han ha bæsjet på dekkenet isåfall, så skjønner ikke helt at det hullet

Posted Images

3 minutter siden, Jeas_89 skrev:

Han brukte det jo litt i fjor vinter også, men da jobba jeg helt anderledes, (og bodde i et myyye varmere hus) så da ble det liksom aldri såå lenge.. Men nå har jeg begynt tilvenningen igjen, så hvis jeg bare tilvenner han gradvis så er det ikke farlig at han har det på i 14-15 timer? ?

Jeg tror ikke det, står det en slags bruksanvisning? Det finnes jo senger og sengetøy osv, men det kan hende de er litt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg tror ikke det, står det en slags bruksanvisning? Det finnes jo senger og sengetøy osv, men det kan hende de er litt annerledes. 

Den har jeg sikkert kasta for lenge siden.. ?  Men vi har jo hatt hester på stallen som har stått med både dekken og bandasjer 23 timer i døgnet året rundt, så da regner jeg med det går bra så lenge han får bra nok tilvenning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at hunden skal ha på seg dekkenet når du er hjemme med den? Eller at den også har på seg BOT dekkenet når den er alene? Jeg vet ikke, men jeg hadde ikke likt tanken på at hunden min gikk med dekken som kan sette seg fast osv når den er alene hjemme, men så er kanskje jeg over middels bekymra for at "noe kan skje".  Samt at min hund tror han er Houdini, men mangler helt evnen til å komme seg løs fra ekle dekken og seler - han setter seg bare mer fast.

Når det er sagt så er BOT Minifilt et veldig godt alternativ til dekken inne synes jeg. Jeg har en minifilt i hver hundeseng og min hund foretrekker de glatt fremfor alt annet liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jeas_89 skrev:

Drar opp igjen denne. ?

Er det noen fare vet å ha på bot dekken mange timer sammenhengende? Har en hund som blir veldig stiv i rygg og hofter når det er kaldt, og det er veldig tydelig på han at han liker å ha det på og at det fungerer.. Lurte på om jeg skulle la han ha det på seg når jeg er på jobb og det kan bli litt kjøligere hjemme, men det blir jo en del timer da når han i tillegg har det på seg om natta når det blir enda kaldere også.. 

Det skal jo være en tilvenningsperiode, utover det oppfatter jeg det som jo mer man bruker det, jo bedre er det. Også skal man vell helst ha en pause fra bruk hver 3-4 uke eller noe for og opprettholde virkning. Det står nok på sidene deres, jeg husker ikke akkurat hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bakgrunn til begrensning av bruk? :)

Keo har et BOT-regndekken, det bruker vi hele året fordi det holder seg tørt og nogen lunde varmt. Når varmen ikke fungerer godt i hundegården eller han må ligge lenge i bur med åpen bil så bruker jeg dekkenet. Har i grunnen ikke tenkt på at det kan brukes 'for mye'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BOT noen effekt ved uregelmessig bruk? Jeg glemmer litt å bruke det, og jeg har enda ikke fått gjort den 6-8 ukers greia med 6 timer (eller noe) hver dag.... (er en stund siden jeg leste bruksanvisningen). Men jeg burde jo bare bli flinkere. Synes bare det er litt kjipt at han må ha det på inne, ikke at han har noe i mot det, men sikkert deiligere å ikke ha noe rundt seg hele tiden.

edit:

jeg får bare bli flinkere, for slik jeg bruker det nå har det sikkert ingen annen effekt enn at det holder ham litt varmere enn ellers. Vil jo gjerne ha den fulle effekten. Kan kanskje begynne å bruke det om natten, sover med vinduet litt oppe, så da kan det sikkert være litt godt. 

Slik fungerer Back on Track®

Alle Back on Tracks ledd- og muskelbeskyttere er produsert av funksjonstekstiler med varmereflekterende egenskaper. Tekstilene er en synergi mellom gammel kinesisk kunnskap og moderne vitenskapelig tekstilteknologi. Ved framstillingen av polyester- eller polypropylentrådene smeltes keramiske partikler inn i trådene.

De keramiske partiklene har den egenskapen at når de varmes opp av kroppsvarmen, utstråler de varme som så treffer kroppen. Varmen som reflekteres på denne måten, er en langbølget varmestråling som er det samme som langbølget infrarød stråling.

Det er godt belagt og dokumentert at langbølget infrarød varmestråling øker blodomløpet. Det økende blodomløpet i vevet løser opp muskelspenninger og bidrar til økt prestasjonsevne. Et viktig bruksområde er den skadeforebyggende effekten man får når beskytterne brukes før trening og stevner. Stråling innebærer at en varmekilde utstråler varme som treffer en annen flate og varmer opp denne.

Back on Tracks produkter arbeider med strålevarme og stenger ikke varmen inne med isolering. Dette gjør at beskytterne kan ha pustefunksjon samtidig som varmeenergien i kroppsvevet øker.

Mennesker og dyr utstråler kroppsvarme både ved hvile og aktivitet. Men ved hvile er utstrålingen mindre enn når kroppen arbeider.

Råd om bruk av Back on Track®

Vennligst les nøye både rådene om bruk og vaskerådene før du bruker produktet.

Alle Back on Track-produkter skal tas i bruk gradvis. Bruk produktet maks. 4 timer de første 2–3 dagene. Kroppen får da muligheten til å venne seg til den virkningen som stoffet gir.

Grunnen til at vi anbefaler at man innleder med maks. 4 timers bruk, er at en del mennesker opplever smerter i begynnelsen. Hos hest og hund ytrer det seg som hevelse. Det kommer av det økte blodomløpet, hvilket faktisk er et godt tegn på at det keramiske stoffer virker. Smertene eller hevelsen i begynnelsen kan oppstå allerede etter en eller noen få timers bruk. Man bør da la være å bruke produktet mer den dagen og isteden introdusere det mer forsiktig og gradvis de følgende dagene.

Etter introduksjonsperioden bør man øke bruken til minst 8 timer per døgn, gjerne lengre. Allerede etter rundt en time oppleves ofte en positiv virkning på stramme muskler og stive ledd. Mer hardnakkede tilstander kan trenge flere dager, opptil 10–20 dager, før man oppnår ønsket resultat.

Etter de innledende 2–3 dagene er det viktig å fortsette å bruke produktet intensivt i minst 10, gjerne 20 dager, før man vurderer effekten. Ettersom det keramiske stoffet reflekterer mer av kroppens varmestråling når vi beveger oss, blir effekten størst om vi bruker produktet mens vi er aktive. Men Back on Track virker også ved hvile, også når vi sover.

Fortsett å bruke produktet etter det mønsteret du selv kommer fram til, eller bruk det i to uker og ta en pause den tredje uka for å unngå tilvenning. Følsomheten for slik tilvenning er individuell. For maksimal nytte må det keramiske stoffet være i direkte kontakt med huden (om nødvendig kan et tynt bomullsstoff legges imellom).

Merk: Vær forsiktig ved samtidig bruk av liniment eller liknende, siden virkningen da forsterkes.

Produktet skal bare brukes i samsvar med instruksjonene. Rådfør deg med lege hvis symptomer ikke forsvinner. Skal ikke brukes ved graviditet/drektighet.

Spesifikke bruksråd for hest og hund

Vær oppmerksom på at effekten av Back on Track øker ved bevegelse siden kroppsvarmen da stiger. I tillegg til å bruke pads og dekken i stallen kan hesten med fordel få røre seg med Back on Track-produktene på seg. Særlig egnet i denne sammenheng er arbeidsgamasjer, bandasjer, sjabraker, skrittdekken og skrittmaskindekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tempus skrev:

Hvor får en kjøpt BOT? Finnes det et vanntett et?

 

15 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Hooks.no blant annet. Vinterdekkenet er vel vannavstøtende tror jeg? Men tror ikke det finnes et regndekken nei.

Jeg har et vanntett regndekken, uten fór :)

Det ser forøvrig slik ut:

 

image.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det visste jeg ikke :) 

 

Liker det jeg har godt, netting, men litt irriterende at det er så langt bak, for Casper sin del skulle man tro. Han går med halen vannrett, og da henger det på. Skulle tro det var beregnet for hunder med konstant vannhale eller veldig lav haleføring. Men fint at det dekker ned bak når han ligger da. Skulle bare vært en måte å rulle det opp litt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lola Pagola skrev:

Ah, det visste jeg ikke :) 

 

Liker det jeg har godt, netting, men litt irriterende at det er så langt bak, for Casper sin del skulle man tro. Han går med halen vannrett, og da henger det på. Skulle tro det var beregnet for hunder med konstant vannhale eller veldig lav haleføring. Men fint at det dekker ned bak når han ligger da. Skulle bare vært en måte å rulle det opp litt på tur.

Er det ikke glidelås til å ta halen igjennom på det da? Er det på mitt vinterdekken i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Er det ikke glidelås til å ta halen igjennom på det da? Er det på mitt vinterdekken i alle fall..

Jo, men det passer nok best for hunder med krøllhale og høyere feste. Ligger for langt oppe på ryggen for Casper. Dessuten ville han ha bæsjet på dekkenet isåfall, så skjønner ikke helt at det hullet er brukbart utendørs, og dekkenet må være håpløst for hunder med krøllhale :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Jo, men det passer nok best for hunder med krøllhale og høyere feste. Ligger for langt oppe på ryggen for Casper. Dessuten ville han ha bæsjet på dekkenet isåfall, så skjønner ikke helt at det hullet er brukbart utendørs, og dekkenet må være håpløst for hunder med krøllhale :P 

Det funker veldig fint til Nemi i alle fall, og ikke bæsjer hun på det heller :) så noen fungere det jo til. 

2015-11-07%2017.24.34_1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...