Gå til innhold
Hundesonen.no

Trafikksikkerhet helsveiset bur v.s. sammenleggbart


Aya
 Share

Recommended Posts

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article847808.ece -om festing av hund i bil, anbefalinger fra ADAC. For de som kan tysk, eller liker Google translate: http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/haustier_im_auto/default.aspx#tabid=tab3

På engelsk oppsummert med den tyske videoen: http://www.dogheirs.com/dogheirs/posts/585-car-safety-for-your-dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skulle jeg hatt tøybur til hunden i bilen ville jeg ha valgt noe ala https://www.youtube.com/watch?v=l9qI-6mrEXk, virker som greie bur for små hunder.

Vi har Sleepypod og er kjempefornøyde!

Når man fester den i bilselen som instruksjonen viser, sitter den bom fast. Ingen fare for at du får den i bakhodet. Og dyret sitter så trygt og beskyttet som det er mulig i tilfelle ulykken skulle være ute. Toppen er seig-elastisk, gir etter for støt men er likevel utrolig sterk. Selv ikke 7,5 år med daglig gnaging, kloring og soving har satt spor på konstruksjonen. Det er fort gjort å feste poden i bilen og fjerne den igjen etter bruk. Med den tilhørende myke foringen er den også populær som seng. Sleepypoden passer riktignok bare til små hunder.

For mellomstore og store hunder har jeg hørt mye godt om denne: http://sleepypod.com/clickit

Er det noen som har erfaring med denne selen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekt og fart

fant ikke tabellen nå men dette

En løs hund på 20 kilo vil få en vekt på 786 kilo ved en bråstopp i 50 km/t. Det kan ta livet av personen i setet foran.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/sikring-av-bagasje-nyttige-tips/

Så jeg hadde ikke valgt stoff og jeg ahdde brukt lastestropper som tåler mye til å stropep fast buret i bagasjerommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Sleepypod og er kjempefornøyde!

Når man fester den i bilselen som instruksjonen viser, sitter den bom fast. Ingen fare for at du får den i bakhodet. Og dyret sitter så trygt og beskyttet som det er mulig i tilfelle ulykken skulle være ute. Toppen er seig-elastisk, gir etter for støt men er likevel utrolig sterk. Selv ikke 7,5 år med daglig gnaging, kloring og soving har satt spor på konstruksjonen. Det er fort gjort å feste poden i bilen og fjerne den igjen etter bruk. Med den tilhørende myke foringen er den også populær som seng. Sleepypoden passer riktignok bare til små hunder.

For mellomstore og store hunder har jeg hørt mye godt om denne: http://sleepypod.com/clickit

Er det noen som har erfaring med denne selen?

Ved bruk av sele på hund i bil: https://m.youtube.com/watch?v=KlVk67ebFdo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av sele på hund i bil: https://m.youtube.com/watch?v=KlVk67ebFdo

Ja, det er visst mange dårlige hundebilseler på markedet som ikke bare svikter men også forverrer skadene, for eksempel ved å henge/knekke nakken på dyret.

Click-it skal være utviklet ved hjelp av krasjtester, og fikk i 2013 pris for best i test for hundesikring i krasjtest

http://youtu.be/WbFAlJPANoM

En velfungerende sikkerhetssele synes for meg å være sikrere for hunden enn et metallbur. Metall er blant de hardeste materialene for levende kropper å møte, og metallstenger burde være det siste man ønsker å ha mellom seg selv og resten av verden i en heftig kollisjon. Jeg tenker nå på hundekroppen. Hvis metallburet er godt sikret der bak, burde vel menneskekroppen være ganske sikker i forsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velfungerende sikkerhetssele synes for meg å være sikrere for hunden enn et metallbur. Metall er blant de hardeste materialene for levende kropper å møte, og metallstenger burde være det siste man ønsker å ha mellom seg selv og resten av verden i en heftig kollisjon. Jeg tenker nå på hundekroppen. Hvis metallburet er godt sikret der bak, burde vel menneskekroppen være ganske sikker i forsetet.

De fleste metallbur er laget slik at de gir noe etter, og det er altså ikke som å treffe en metallvegg. På den annen side så er det nettopp pga dette at buret gjerne skal være i passe størrelse og ikke for stort, slik at hunden forflytter seg kortest mulig og dermed oppnår minst mulig kraft før den treffer noe.

Det sagt så kan det godt være at en god sikkerhetssele er bedre, men min hund skal være i bagasjerommet, ikke i baksete, og den skal kunne være der uten oppsyn når jeg ikke kjører men f.eks. er på trening. Da ønsker jeg ikke å ha hunden festet i en sikkerhetssele den kan surre seg fast i. Derfor blir mitt soleklare valg en løsning i bagasjerommet (jeg har lastegrind og grind ved døra, samt skillevegg i treverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt så kan det godt være at en god sikkerhetssele er bedre, men min hund skal være i bagasjerommet, ikke i baksete, og den skal kunne være der uten oppsyn når jeg ikke kjører men f.eks. er på trening. Da ønsker jeg ikke å ha hunden festet i en sikkerhetssele den kan surre seg fast i. Derfor blir mitt soleklare valg en løsning i bagasjerommet (jeg har lastegrind og grind ved døra, samt skillevegg i treverk).

Det høres ut som en solid løsning!

Vi har ikke behov for å ha hunden i bilen uten oppsyn, men ønsker likevel å finne ut av den tryggeste løsningen for hund og mennesker under transport. Etter det jeg har skjønt skal ikke hunden kunne surre seg fast siden kroppsselen i praksis sitter fast i baksetet. Men jeg er selvsagt bekymret for skader på indre organer mm fra rykket av selene. Skulle gjerne funnet mer oppdatert og seriøs informasjon om bur vs seler, ikke bare tester av ulike bur og tester av ulike seler.

Vi har en liten bil uten egnet bagasjerom, så vi trenger i så tilfelle en løsning som daglig kan monteres og demonteres fra baksetet uten for mye bal. Etter å ha sett Death Proof er jeg veldig skeptisk til sikkerheten i små rom av metall :-o Finnes det kanskje noe sånt som et bur med polstring i front?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett Death Proof er jeg veldig skeptisk til sikkerheten i små rom av metall :-o Finnes det kanskje noe sånt som et bur med polstring i front?

Herkulesburene har kollisjonsputer som passer inni sine bur hvertfall. Det er puter av noe skummateriale (vil jeg tro?) som demper sammenstøtet mellom hund og burvegg.

Hunden min satt i sele i baksetet i en front-mot-front-kollisjon hvor vi kom i ca 60-70km/t og møtende bil i rundt 40km/t. Han deisa rett i ryggen på førersetet, og det er jeg egentlig glad for. Jeg kjente fra mitt eget belte hvor utrolig hardt det var for kroppen - og jeg ble jo holdt fast med to reimer: en over fanget og en over brystet, pluss at airbagen bremsa farten min fremmover veldig. Hunden ville fått alt press på bryst og skuldre fra selen og ikke blitt dempa av noe forfra om han ikke hadde truffet baksetet - det tror jeg faktisk kunne tatt livet av han eller skadd han veldig hardt. Så vi bruker alltid bur når vi har mulighet for det, for i bilen vi har nå er førersetet såppass langt foran baksetet at sela vil ta imot før han treffer seteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herkulesburene har kollisjonsputer som passer inni sine bur hvertfall. Det er puter av noe skummateriale (vil jeg tro?) som demper sammenstøtet mellom hund og burvegg.

<3 Herkulesbur med kollisjonspute <3

"Puten består av flere lag støtabsorberende materiale med en kjerne av PVC" står det i beskrivelsen jeg fant.

Sånn vil jeg ha!

Jeg må bare ta opp med sambo den lille detaljen at vi samtidig må bytte ut vår urbane minibil med stasjonsvogn =D

Så skremmende å lese erfaringene dine fra front-mot-front kollisjonen. Dere var virkelig heldig at førerseteryggen ikke kollapset under vekten av hunden i fart! Det er jo ulempen med de gamle selene hvor dyret ikke sitter låst fast bak i seteryggen, men får lov å flyge frem før selen strammes. Selv med en sele som Click-it, som ikke tillater hunden å flyge fremover, og som har fordelt trykket noe, blir det jo en kraftig belastning på kroppen. Kom hunden din skadefri fra kollisjonen etter møtet med baksetet? Jeg innbiller meg at det å treffe baksetet vil fungere noe tilsvarende som å treffe frontveggen i et (litt for stort) polstret bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hunden din skadefri fra kollisjonen etter møtet med baksetet? Jeg innbiller meg at det å treffe baksetet vil fungere noe tilsvarende som å treffe frontveggen i et (litt for stort) polstret bur.

Han haltet på det ene frambeinet i noen dager etterpå, men etter noen dager med smertestillende fra vetrinær gikk det over, og de fant ingenting galt på han nå han ble undersøkt rett etter kollisjonen, han var nok bare litt forslått. Så jeg vil tro stoffet i seteryggen dempet noe før han traff selve den harde ryggen. Gikk bra med samboer som satt i førersetet også, han merka ikkenoe hund i ryggen, men han fikk en ganske hard smell av airbagen og besvimte, så da er det jo ikke så greit å vite helt hva man kjente :P Hvertfall ble ingen alvorlig skadd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fester dere bur i framsetene? Jeg får ikke til å feste plastburet vi har nå med beltet..
Ei venninne har plastbur med "spor" til sikkerhetsbeltet veit jeg, ellers er de vel ganske vanskelig å få til å sitte vil jeg tro, ser for meg de blir litt glatte? Edit: framsetet ja, det vet jeg ikke, venninnen min har buret i baksetet , men tipper det ville gått å feste det på samme måte foran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...