Gå til innhold
Hundesonen.no

Trafikksikkerhet helsveiset bur v.s. sammenleggbart


Aya
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har tidligere ikke hatt bur, fordi jeg har hatt et akkurat stort nok bagasjerom til å ha hundene i - med gitter fremover. Nå har jeg fått ny bil, fremdeles ikke med stor plass - det er akkurat stort nok til å skvise ett stort bur inn som de må dele. På lengre turer må jeg ta ut noen flere seter og sette inn et bur til. Poenget er - jeg kjører lite med hundene, og som sagt - når de er i bur er det akkurat stort nok til å skvise buret inn, så det står helt fast. Jeg har dårlig samvittighet for å ikke ha helsveiset bur, men samtidig vet jeg ikke om det i praksis ER så mye tryggere når bilen er så liten som den er. Hvis jeg kræsjer er det liksom ikke noe å gå på uansett, og hvis jeg må bråbremse eller lignende sitter de trygt i de burene jeg har. De er like trygge som et menneske som sitter i baksetet, liksom. Det eneste er hvis jeg totalvraker bilen - men hvor mye står et helsveiset bur imot, dersom bilen selv ikke holder imot? Hva tenker dere? Er det i overkant farlig og risikofylt å ikke ha helsveiset bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helsveiset bur holder mye mer enn et sammenleggbart. En bil er med vilje laget relativt myk slik at den vil "kollapse" ved kollisjon for å minske skadene til passasjerer, faktisk. Et sammenleggbart stålbur kan i verste fall splintre og skade hundene. Da ville jeg heller hatt de løse i bagasjerommet med grind. Det har også sine risikoer, men det meste er bedre enn stålbur, etter min mening.

Hvis du titter på finn.no så er det mye bilbur laget for ulike modeller som selges, så det trenger ikke å koste en formue å skaffe bilbur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt i samme baner som deg, og de er nå i et tøybur faktisk, mest fordi de har bedre feste og underlag enn i bagasjerommet - altså istedenfor grind, ikke istedenfor helsveiset bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt i samme baner som deg, og de er nå i et tøybur faktisk, mest fordi de har bedre feste og underlag enn i bagasjerommet - altså istedenfor grind, ikke istedenfor helsveiset bur.

Et tøybur vil jeg tro er like sikkert som grind, ihvertfall bedre en sammenleggbart i mine øyne. Skal litt til for at noe i et tøybur kan spidde hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tøybur vil jeg tro er like sikkert som grind, ihvertfall bedre en sammenleggbart i mine øyne. Skal litt til for at noe i et tøybur kan spidde hunden :P

Tja, jeg ville hatt grind i tillegg isåfall. Et tøybur er ikke sterkt nok så en hund vil fort bli kastet gjennom stoffet der med litt fart. Men det skader jo ikke hunden direkte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville hatt grind i tillegg isåfall. Et tøybur er ikke sterkt nok så en hund vil fort bli kastet gjennom stoffet der med litt fart. Men det skader jo ikke hunden direkte.

Ja det var det jeg mente, altså at man har hunden i tøybur i et område med grind, glemte å spesifisere det så bra du poengterte det :) Poenget mitt var bare at tøybur i motsetning til sammenleggbart ikke skader hunden med spidding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville hatt grind i tillegg isåfall. Et tøybur er ikke sterkt nok så en hund vil fort bli kastet gjennom stoffet der med litt fart. Men det skader jo ikke hunden direkte.

Ja det var det jeg mente, altså at man har hunden i tøybur i et område med grind, glemte å spesifisere det så bra du poengterte det :) Poenget mitt var bare at tøybur i motsetning til sammenleggbart ikke skader hunden med spidding :)

Bilen er konstruert slik at det er umulig at hunden blir kastet fremover ved en kollisjon når den står i tøyburet. Herregud, spidding. Det høres jo helt forferdelig ut. Aldri sammenleggbart i min bil i alle fall, da heller tøybur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er konstruert slik at det er umulig at hunden blir kastet fremover ved en kollisjon når den står i tøyburet. Herregud, spidding. Det høres jo helt forferdelig ut. Aldri sammenleggbart i min bil i alle fall, da heller tøybur!

Hvordan er det umulig? Fordi buret står klint inni en seterygg? Det er langt fra alle kollisjoner som er frontkollisjoner. Det er antageligvis like sannsynlig å få en bil skjenende inn i siden, eller at bilen gjør rundkast. Så lenge det er åpent mellom bagasjerom og kupeen så er det helt mulig at hunden blir kastet fram, med mindre den er i et solid bur som er godt festet i lastekroker e.l.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det umulig? Fordi buret står klint inni en seterygg? Det er langt fra alle kollisjoner som er frontkollisjoner. Det er antageligvis like sannsynlig å få en bil skjenende inn i siden, eller at bilen gjør rundkast. Så lenge det er åpent mellom bagasjerom og kupeen så er det helt mulig at hunden blir kastet fram, med mindre den er i et solid bur som er godt festet i lastekroker e.l.

buret er låst helt fast og må legges sammen for å komme noen vei. Det eneste unntaket måtte være dersom bilen havnet på hodet og buret revnet, kanskje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med ett tøybur (og ikke noen grind) er ikke hunden sikret i det hele tatt. Ved en evt. kollisjon vil hunden da bli ett flyvende missil som kan skade fører/passasjerer kraftig.

Enten helsveisa bur eller sikkerhetsbelte, da sitter hunden fast i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite holder egentlig slike tøybur? Jeg har lyst til å kjøpe tøybur til DPen.. Hun trives ikke baki bagasjen der de andre sitter, så vi har begynt å ha henne fremme i plastbur... Innbiller meg at tøybur er sikrere, men 4 kg utgjør jo mye i fart da...

Skulle jeg hatt tøybur til hunden i bilen ville jeg ha valgt noe ala sleepypod, virker som greie bur for små hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite holder egentlig slike tøybur? Jeg har lyst til å kjøpe tøybur til DPen.. Hun trives ikke baki bagasjen der de andre sitter, så vi har begynt å ha henne fremme i plastbur... Innbiller meg at tøybur er sikrere, men 4 kg utgjør jo mye i fart da...

Et plastbur som er stroppet fast i et sete (baksete f.eks.) vil jeg tro er veldig sikkert, skal jo litt til før et plastbur (særlig de som er godkjent for flyvning) faktisk blir ødelagt av hunden inni i fart. Et tøybur kan jo fort revne ser jeg for meg, og du får en projektil på 4kg som fyker ut av buret, men mulig at 4kg i fart ikke har nok kraft til å revne et tøybur altså, bare jeg som tror at det er mulig.

I tillegg er det vanskeligere for hunden å komme seg ut av et plastbur om den skulle få panikk, og en bitende vettskremt hund er mye mindre farlig inne i et plastbur en løs i bilen. Og en løs bitende hund kan hindre redningsmannskap i å få deg som menneske ut av bilen, evt. kan hunden stikke av ut av en knust rute og bli borte. Men dette blir krisemaksimering, men det er jo det jeg personlig ønsker å se for meg slik at jeg vet at min hund er sikret optimalt både for min egen del, men også hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er plass over buret?

Nei, egentlig ikke :) Jeg mener ikke å kverulere altså, og ER opptatt av sikkerhet når hundene er i bilen en sjelden gang, men med mindre jeg har helsveiset bur tror jeg dette er den nest beste løsningen :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite holder egentlig slike tøybur? Jeg har lyst til å kjøpe tøybur til DPen.. Hun trives ikke baki bagasjen der de andre sitter, så vi har begynt å ha henne fremme i plastbur... Innbiller meg at tøybur er sikrere, men 4 kg utgjør jo mye i fart da...

Jeg ville absolutt hatt plastbur. Når jeg har lånt bil har jeg hatt plastbur i baksetet spent fast i sikkerhetsbeltet. De fleste plastbur er laget myke nok til at de vil gi etter heller enn splintre, som er den eneste faren jeg kan se med det.

Nei, egentlig ikke :) Jeg mener ikke å kverulere altså, og ER opptatt av sikkerhet når hundene er i bilen en sjelden gang, men med mindre jeg har helsveiset bur tror jeg dette er den nest beste løsningen :=)

Altså, jeg er absolutt enig med deg. Ville bare oppklare en relativt vanlig misforståelse om at så lenge hunden er hindret i å bli kastet i én retning (framover) så er det trygt. ;)

Definitivt bedre enn stålbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart tøybur over stålbur - jeg bruker tøyburet om vi bruker en annen bil der Variocagen vår ikke passer inn.

Jeg føler jeg skriver dette i hver enste tråd som handler om bilbur :teehe: , men jeg synes det er verdt å tenke på: Hvis det sitter noen i baksetet foran hundeburet ville jeg aldri satt inn et helsveiset stålbur ala Kela. Jeg har sett bilder av disse burene etter kollisjon, og de har ikke en eneste skramme! Vi hadde Kela i den forrige bilen vår, men når vi fikk ny bil hvor det var plass til folk i baksetene (oftest samboers lillebror på 4 år) kjøpte vi ikke nytt Kela av nettop den grunnen. Skulle vi bli påkjørt bakfra i stor fart vil et helsveiset bur skyves frem og inn i ryggen på de som sitter i baksetet - livsfarlig!

Derfor har vi Variocage nå, som heller komprimerer seg sammen med bilens bakdel enn å bli skøvet frem med full kraft. Jeg er jo såklart opptatt av å gjøre det sikkert for hunden også, men jeg sikrer hunden i bil først og fremst for å unngå skade på menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart tøybur over stålbur - jeg bruker tøyburet om vi bruker en annen bil der Variocagen vår ikke passer inn.

Jeg føler jeg skriver dette i hver enste tråd som handler om bilbur :teehe: , men jeg synes det er verdt å tenke på: Hvis det sitter noen i baksetet foran hundeburet ville jeg aldri satt inn et helsveiset stålbur ala Kela. Jeg har sett bilder av disse burene etter kollisjon, og de har ikke en eneste skramme! Vi hadde Kela i den forrige bilen vår, men når vi fikk ny bil hvor det var plass til folk i baksetene (oftest samboers lillebror på 4 år) kjøpte vi ikke nytt Kela av nettop den grunnen. Skulle vi bli påkjørt bakfra i stor fart vil et helsveiset bur skyves frem og inn i ryggen på de som sitter i baksetet - livsfarlig!

Derfor har vi Variocage nå, som heller komprimerer seg sammen med bilens bakdel enn å bli skøvet frem med full kraft. Jeg er jo såklart opptatt av å gjøre det sikkert for hunden også, men jeg sikrer hunden i bil først og fremst for å unngå skade på menneskene.

Tåler virkelig ryggen på et baksete så lite? Det er isåfall veldig skremmende generelt sett, bare tenk om man har noe annet i bagasjerommet som smeller inn i ryggen og er av en god tyngde.

En ting er jo at Kelaburene ser helt fine ut, men spørsmålet er jo hvordan bilen ser ut etterpå, om det faktisk har gjort skade på baksete eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mindre til enn folk tror. Vet om at det er personer som har blitt drept av en pc som lå i baksetet under kollisjon. Også av andre objekter som lå i bagasjerommet uten at jeg skal spesifisere mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mindre til enn folk tror. Vet om at det er personer som har blitt drept av en pc som lå i baksetet under kollisjon. Også av andre objekter som lå i bagasjerommet uten at jeg skal spesifisere mer.

Som da altså treffer ryggen på baksetet så det knekker?

Ting som ligger usikret er jo en ting, som PC i baksetet, men et helsveiset bur er jo normalt stroppet fast.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er stroppet fast er de jo ofte festet til gulvet og det blir annerledes. Men veldig mange har ikke stroppet de fast til gulvet og da generer objekter ekstremt store krefter. Skilleveggen i varebiler tåler heller ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er stroppet fast er de jo ofte festet til gulvet og det blir annerledes. Men veldig mange har ikke stroppet de fast til gulvet og da generer objekter ekstremt store krefter. Skilleveggen i varebiler tåler heller ikke all verden.

Men da har det jo ikke noe med buret å gjøre, men mangel på sikring av lasten.

Mitt spørsmål er av nysgjerrighet da jeg ikke var klar over at bakseter ikke tåler stort, og syntes dette er ekstremt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skremmende at folk generelt vet så lite om sikring av last i bil, inneforstått alt som ligger løst. Det er IKKE sikring og sette noe inntil et bilsete, selvom det ikke kan rikkes der og da, løs last må stroppes fast til understellet på bilen (eks via kroker i bagasjerommet). Som noen nevnte at bilen har komprimeringssoner for å forminske skader på passasjerer, likeledes er setene "løse" og flyttes ved kollisjoner. Nå husker jeg ikke alle tallene, men min hund på 13 kg får en vekt på over 1 tonn ved en kollisjon i 50 km/h (da revner hun lett et tøybur). Det vil ikke jeg ha i hodet ihvertfall. Selv en full brusflaske kan lage fatale skader i en ordentlig kollisjon hvis den treffer riktig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis buret er tungt og ikke festet tåler antagelig ikke baksetene kraften av bur og hund i fart. Dette er seff avhengig av både hastighet, tyngde bur og hund.

Det var det jeg lurte på, nå mener jeg jo selvfølgelig at bur skal stroppes, men var ikke klar over at baksetene tåler "så lite".

Men da kan det faktisk være farlig ned hun i tøybur for da vil jo hundene kraft treffe rett i baksetet, for det går jo ikke å stroppe fast et tøybur (ihvertfall ikke slik at det holder).

Men sikring av last vet folk veldig litt om ja, som skrevet og av Teserere er en full brusflaske potensielt veldig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...