Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing. Usikkerhet?


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Okei nå har det seg slik at jeg har en herlig og snill bichon Havanais. Hun elsker mennesker, vil hilse på alle når hun går tur, eller vi får besøk.

MEN når hun er løs ute hjemme, eller andre plasser eller er i bånd ute ( med oss tilstede) så bjeffe hun, nesten sånn ul bjeffing, og kan springe etter folk, ikke for å bite eller noe, men for å bjeffe og samtidig hilse. Om dere skjønner? Hun logrer fælt med halen når hun bjeffe også så virker ikle redd. Men kanskje hun er usikker?

Har drevet litt ro trening og slikt uten for butikk foresempel, der vi sitter til hun roer seg ned . For hun vil jo som sagt hilse på alle. Og da bjeffe hun ikke. Så jeg skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal få henne til å slutte med det.

Til nå har jeg klikket hver gang hun har sett på folk gå forbi, for da avbryter jeg henne hun ser på meg og får godbit .. De gangene jeg har glemt kliklern hjemme så sier jeg eh-eh som liksom er nei her i huset. Hun bjeffe ikke like intenst da men gir seg ikke før eventuelt personen er borte eller snakker/hilser på..

Noen tips? Fortsette slik jeg holder på eller endre noe?? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at hun bjeffer når hun er i bånd (bånd i hagen, bånd på tur, bånd utenfor butikk)? Da kan det være litt stress/frustrasjon/usikkerhet fordi hun er begrenset av båndet. Varselbjeffing i hagen er temmelig normalt.

Jeg ville fortsatt og trent slik du gjør. Bruk gjerne et fast ord som en verbal klikker (f.eks "Bra!"), slik at du kan bruke samme treningsmetode hvis du glemmer klikkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trent slik du gjør nå: belønn før hun bjeffer. Gjerne klikk for at hun ser på folkene, uten å bjeffe. Er det vanskelig så gi henne mer avstand.

For noen fungerer det også å gi hunden en oppgave.. f.eks at hunden må gå fot forbi dem dere møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bjeffe ikke fordi hun vil være løs, kun når hun ser folk passere Hagen vår. Hun bjeffer ikke når vi går tur, og møter folk.

Hun bjeffer kun når folk passer eiendommen vår, bestemora mi sin eiendom, svigers, er hun løs på stranda og det kommer noen forbi eller mot oss bjeffer hun. Og da klikker jeg FØR hun bjeffer og sier braa ☺️ Men da fortsetter jeg bare og satser på at det løsner ? vanskelig å forklare. Men hun bjeffer ikle når hun møter folk på tur, i bånd. Ei heller ved ro trening med folk som passerer. Er liksom så rart synes jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å stole på klikkeren! Når du har klikket skal du kun belønne, ikke snakke i tillegg! :-)

Mye av grunnen til at klikkeren fungerer såpass godt på slik trening, er fordi lyden er kort og konsis, i tillegg til at den treffer «lengre inn» i hjernen, så læringen blir mye mer effektiv. Ha en klikker i alle lommer, og dersom du glemmer den kan du velge å snu å gå andre veien, eller benytte «Bra!» eller «ja!» slik som du bruker klikkern. Bare husk at dette ordet må betinges først før du kan bruke det i treninga :)

Ellers høres det ut som at hun er litt i spøkelsesalderen (synes å huske at du hadde valp), i tillegg til at hun varsler dere - noe som kan bunne i usikkerhet på grunn av spøkelsesalder :)

Men sånn som du trener nå er veldig fint, så hold deg til den metoden framover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...