Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor importere ørekupert hund?


tmp
 Share

Recommended Posts

Det som jeg ikke fikk svar på er hvordan vet dere at hunden ikke lider etter kupering ?.

Enten det gjelder haler eller ører ?

Vi kan ikke vite hvordan hunden føler etter kupering , eller hvor store smerter den faktisk har i ettertid.. Det er en grunn til at de stoppet kuperingen i Norge og at det er forbudt.

For å si det slik før var det mange som trodde at hunden ikke kunne drømme, men alle som har hunder vet jo at hunden drømmer . Der den ligger i drømmeland å tydeligvis springer etter noe fordi beina går i et akkurat som de springer.

Så hvordan vet dere med sikkerhet at hunden ikke lider ? Bare på grunn av det er vanlig i ulike land å kupere valper så betyr det ikke at det ikke gir smerter for hunden .

Angående Dobermann og grisehaler. Jeg skjønner ikke hvorfor oppdretterne ikke kan gjøre noe med det i tillegg til å avle bort kreft og hjerte/kar sykdommer. Finne friske individer uten grisehaler ? Det burde ikke være vanskeligere enn det. Klart det vil ta lang tid før en kan gjøre noe med alt og det er helt klart ikke gjort over natten, men det må jo finnes en måte å avle på så gjør at en kan ta tak i alle problemene som rasen sliter med ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min rase ble ørekupert - men jeg har aldri funnet noen som helst begrunnelse for hvorfor dette ble gjort. Det bare var sånn. Heldigvis har det i flere og flere land blitt forbud mot ørekupering, og vi

Det som et påfallende er hvor kraftig folk tar avstand fra ørekupering gjort av estetiske årsaker. Mens avl gjort av estetiske årsaker (der hundene gjerne lider hele livet grunnet sitt utseende) er fu

Nei, det er vel akkurat det man mener man ikke skal få lov til. Det er jo egentlig ikke så rart at man stiller spørsmålstegn ved å drive plastisk kirurgi på individer som ikke kan gi sitt samtykke. E

Ser ikke noen grunner til at folk som bare skal kjøpe seg en hund gjør det.

Fordi smaken er som baken heldigvis. :-) Det er mange som "bare" skal ha en hund, som bruker tid og penger på å finne det de vil ha. Og da må de vel få lov å bestemme om hunden de skal leve med i forhåpentligvis mange mange år, er kupert eller ikke. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Dobermann og grisehaler. Jeg skjønner ikke hvorfor oppdretterne ikke kan gjøre noe med det i tillegg til å avle bort kreft og hjerte/kar sykdommer. Finne friske individer uten grisehaler ? Det burde ikke være vanskeligere enn det. Klart det vil ta lang tid før en kan gjøre noe med alt og det er helt klart ikke gjort over natten, men det må jo finnes en måte å avle på så gjør at en kan ta tak i alle problemene som rasen sliter med ?.

Hadde det vært så enkelt, tror du ikke det hadde vært gjort? ;-) Og hva med dem som liker grisehalene, det er mange av dem. Før man får en skikkelig standard, så er halen bare en ekstradel. Klart fokuset da er på mer viktige ting?

Genetikk er ikke 2 pluss 2 og blir 4.

Det er estimert at 58 % av dobermann har forhøyet risiko for b.l.a DCM - uavhengig av linjer. Og hannhunder er mest utsatt.

Tro meg. De fleste samvittighetsfulle oppdretterene gjør hva de kan. Men det er ikke tema her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Dobermann og grisehaler. Jeg skjønner ikke hvorfor oppdretterne ikke kan gjøre noe med det i tillegg til å avle bort kreft og hjerte/kar sykdommer. Finne friske individer uten grisehaler ? Det burde ikke være vanskeligere enn det. Klart det vil ta lang tid før en kan gjøre noe med alt og det er helt klart ikke gjort over natten, men det må jo finnes en måte å avle på så gjør at en kan ta tak i alle problemene som rasen sliter med ?.

Hadde det vært så enkelt, tror du ikke det hadde vært gjort? ;-) Og hva med dem som liker grisehalene, det er mange av dem. Før man får en skikkelig standard, så er halen bare en ekstradel. Klart fokuset da er på mer viktige ting?

Genetikk er ikke 2 pluss 2 og blir 4.

Det er estimert at 58 % av dobermann har forhøyet risiko for b.l.a DCM - uavhengig av linjer. Og hannhunder er mest utsatt.

Tro meg. De fleste samvittighetsfulle oppdretterene gjør hva de kan. Men det er ikke tema her. :-)

Å endre på slike trekk er ikke så vanskelig nei, og man kan produsere markante endringer ila få generasjoner. Er problemet så alvorlig som du her skisserer bør man faktisk søke om å få krysse inn andre raser med normale haler, det er overhodet ingen formildende omstendigheter ved å behandle dyr på denne måten. Halen er en ekstradel? Det er en av de viktigste kroppsdelene hunden har, hvordan hadde du følt deg uten høyrehånden? Litt naken og hemmet i kommunikasjon kanskje?

Det er likefullt svært kritikkverdig å støtte denne industrien bare fordi man "liker" typen. Trenger man en penisforlenger i kraft av en kupert hund får man kanskje gjøre noe med seg selv eller oppsøke litt mer rosa miljø dersom man er så avhengig av å fremstå som gatas skrekk og ikke fremelske lidelse og svekkede kommunikasjonsbaner hos dyr. Nå er dobermann i tillegg en rase som sliter markant ift mentalitet, så jeg ville vært veldig varsom med å tilgodeskrive dette som helt problemfritt ift andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi smaken er som baken heldigvis. :-) Det er mange som "bare" skal ha en hund, som bruker tid og penger på å finne det de vil ha. Og da må de vel få lov å bestemme om hunden de skal leve med i forhåpentligvis mange mange år, er kupert eller ikke. ;-)

Ja, smaken er som baken, men er det god grunn for unødvendige kosmetiske operasjoner på en hund?..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kuperte ører og haler og språk:

Jeg pleier faktisk å si til nye shibaeiere at de må passe skikkelig på valpen sin ute i verden. Der kommer shibaknertene fulle av krutt, futt og sjøltillit, med perky ståører og freidig krøllehale, og skjønner ikke et kvekk dersom voksne hunder synes de er litt for fulle av seg sjøl og framstår som frekke.

Hunder med ståører og krøllehale eller høyt heva hale er by default å anse som "på" av andre hunder, og også gjerne mennesker. Det er ikke bare fordi det skulle være lite å ta tak i at bikkjer blei kupert/blir kupert, det er også fordi de skal virke årvåkne og fulle av sjøltillit.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi smaken er som baken heldigvis. :-) Det er mange som "bare" skal ha en hund, som bruker tid og penger på å finne det de vil ha. Og da må de vel få lov å bestemme om hunden de skal leve med i forhåpentligvis mange mange år, er kupert eller ikke. ;-)

Nei, det er vel akkurat det man mener man ikke skal få lov til.

Det er jo egentlig ikke så rart at man stiller spørsmålstegn ved å drive plastisk kirurgi på individer som ikke kan gi sitt samtykke. Eller? Jeg synes at vi skal ha såpass respekt for hunder og deres egenverdi at de kirurgiske inngrep vi gjør bør være på medisinsk grunnlag eller for å bedre livskvaliteten.

Altså bør de dobermann som får problemer med halen sin få den fjernet om det er hensiktsmessig, men som forebyggende tiltak kommer det hånd i hånd med en god del etiske spørsmål man ikke bør ignorere.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy

Krøllehale er ikke et gagnende trekk for hunder, det er veldig unødvendig at den er konstruert slik og skulle man hatt dyrevelferd i fokus hadde man ikke avlet på den type haler heller. Men det blir en litt annen diskusjon.

Både basenji og shiba har krøllhaler, så det er åpenbart en naturlig seleksjon på det eksteriøret trekket, uansett hvor unødvendig det er.

Vi har fokus på at åpne haler er det ønskelige på shiba (idealet er en sabelformet hale båret over ryggen, som uansett er en ganske så perky holdning). Veldig mange synes det er kjempesøtt med en "kanelsnurr" på ryggen, men når jeg påpeker hvor smertefullt det er for en hund med tett ringla hale (som vanligvis i det minste er delvis forkalka fordi det ikke går an å rulle den ut) å feks sette seg fast i en grein i skogen, så forstår de fleste hvorfor det er uønska. De er jo først og fremst jakthunder av natur, sjøl om de lever som familiehunder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både basenji og shiba har krøllhaler, så det er åpenbart en naturlig seleksjon på det eksteriøret trekket, uansett hvor unødvendig det er.

Naturlig seleksjon? Det er nå en gang vi som selekterer hundene som skal avles på og hvilke trekk vi vil ha, så helt naturlig er det vel ikke. Men ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at dobbermann knekker lett halen og derfor må vi forebygge. Tja hvorfor forebygge på alle. Da er det bedre å ta halen når/hvis det skjer.

Kjenenr igjen ordlyden med halen og alt fra Vorstehhund miljøet da forbudet skulle komme. HAr jo ikke full oversikt men endel og kan ikke si jeg har hørt så mye om trøbbel med halen. En og annen med sår som har vanskelig for å gro ja men det er et fåll.

Fantom smerter er krusome etter hva jeg er blitt fortalt og opperere på friske dyr nop. Da bør avelen elelr se på å endre på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi smaken er som baken heldigvis. :-) Det er mange som "bare" skal ha en hund, som bruker tid og penger på å finne det de vil ha. Og da må de vel få lov å bestemme om hunden de skal leve med i forhåpentligvis mange mange år, er kupert eller ikke. ;-)

Hvorfor det egentlig? Bare fordi man skal leve med en hund i mange år, bør ikke være god nok grunn for å utsette den for unødvendige operasjoner. Hvorfor må mennesket absolutt endre på utseendet til hunden ved en operasjon? Er trist at hundene blir behandlet nærmest som en gjenstand man kan forme til og operere på "bare fordi".

Haleamputasjon pga skade er jo en selvfølge at man gjør, man lar jo ikke en hund lide med knekt hale bare fordi man er imot kupering, men det er noe helt annet.

Kupering = endre på utseendet kun av kosmetiske årsaker KUN til glede for eier mens hunden må ta all risiko i forhold til narkose, smerter og fare for infeksjoner.

Amputasjon = amputere en kroppsdel grunnet skade e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har avlet fram en hale som KNEKKER og blir skadet av normal aktivitet, så er det kanskje på tide å gjøre noe med avlen, framfor å kutte av halen? Å kutte av halen for å forebygge haleskader virker rimelig bakvendt.

Greia er vel at dobermann alltid har vært en kuperingsrase, så halen har aldri blitt tatt hensyn til, så den har blitt dysfunksjonell som et resultat av at den har blitt ignorert.

At dobermannfolket prioriterer DCM og kreft støtter jeg de veldig i. Dette er mye viktigere problemer enn å fikse en dårlig hale da dette er ting hundene faktisk dør av. En problematisk hale kan man fikse ved å kutte den av og den kan man i så henseende fikse ved et senere tidspunkt når man har bedre kontroll på alvorlige og dødelige helseutfordringer i avlen.

Avl er alltid et spørsmål om prioriteringer, og jeg har ingen problem med å støtte at oppdrettere prioriterer helse foran hale akkurat nå.

Det jeg derimot har et problem med er at de fikser problemet før man vet at det er et problem. VI kan kutte av de halene som er problematiske, ikke kappe av alle fordi de kan bli et problem. Jeg tviler ikke på at noen dobermann får problemer med halen sin, men jeg tipper at de aller fleste har det ikke og da bør de også få beholde den akkurat der den er.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at dobermann alltid har vært en kuperingsrase, så halen har aldri blitt tatt hensyn til, så den har blitt dysfunksjonell som et resultat av at den har blitt ignorert.

At dobermannfolket prioriterer DCM og kreft støtter jeg de veldig i. Dette er mye viktigere problemer enn å fikse en dårlig hale da dette er ting hundene faktisk dør av. En problematisk hale kan man fikse ved å kutte den av og den kan man i så henseende fikse ved et senere tidspunkt når man har bedre kontroll på alvorlige og dødelige helseutfordringer i avlen.

Avl er alltid et spørsmål om prioriteringer, og jeg har ingen problem med å støtte at oppdrettere prioriterer helse foran hale akkurat nå.

Det jeg derimot har et problem med er at de fikser problemet før man vet at det er et problem. VI kan kutte av de halene som er problematiske, ikke kappe av alle fordi de kan bli et problem. Jeg tviler ikke på at noen dobermann får problemer med halen sin, men jeg tipper at de aller fleste har det ikke og da bør de også få beholde den akkurat der den er.

Ja, jeg skjønner at de prioriterer DCM og kreft, men det er rimelig skakkjørt å kutte av halen før den i det hele tatt er et problem. Da vil man jo ALDRI få avlet fram individer med korrekte haler, fordi man aldri finner ut om akkurat dette individet har en korrekt hale eller ikke (den er jo kuttet av).

Men hvis det ikke finnes individer som er både sykdomsfrie og uten skavanker som ødelagte haler, er det kanskje ikke en levedyktig rase? Jeg har knapt møtt en dobermann over seks år, og alle jeg kjenner har hatt hjertesykdom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at de prioriterer DCM og kreft, men det er rimelig skakkjørt å kutte av halen før den i det hele tatt er et problem. Da vil man jo ALDRI få avlet fram individer med korrekte haler, fordi man aldri finner ut om akkurat dette individet har en korrekt hale eller ikke (den er jo kuttet av).

Nå er kupering ulovlig i en rekke land og aktivitetssperre finnes det også, så vi er ikke der at alle dobermann kuperes. Det blir mindre og mindre kupering, flere og flere haler.

Men hvis det ikke finnes individer som er både sykdomsfrie og uten skavanker som ødelagte haler, er det kanskje ikke en levedyktig rase? Jeg har knapt møtt en dobermann over seks år, og alle jeg kjenner har hatt hjertesykdom.

Jeg synes vi hopper innmari fort til ikke levedyktig rase, det blir et litt enkelt trumfkort synes jeg.

At halene er vært nedprioritert har en naturlig forklaring, det har ikke vært en skavank før man sluttet å kupere. Det vil automatisk bli en overgang etterhvert som flere og flere får beholde halen sin, man kan ikke forvente annet og det blir derfor litt rart bruke det som et argument for å si at rasen ikke er levedyktig. Siden vi har aktivitetssperre på kuperte hunder så vil det automatisk også bli noe oppdrettere må ta hensyn til, da de er avhengig av å evaluere avkom og avlsdyr for å drive seriøst.

At en rase ikke er utbredt betyr ikke at den ikke er levedyktig, vi har mange fåtallige raser. Calina skrev noe tidligere om forekomsten av hjertefeil, jeg føler meg absolutt ikke kompetent nok til å si at det er for mye og dermed uetisk å avle. Det er uansett veldig off topic i denne tråden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kupering ulovlig i en rekke land og aktivitetssperre finnes det også, så vi er ikke der at alle dobermann kuperes. Det blir mindre og mindre kupering, flere og flere haler.

Jeg synes vi hopper innmari fort til ikke levedyktig rase, det blir et litt enkelt trumfkort synes jeg.

At halene er vært nedprioritert har en naturlig forklaring, det har ikke vært en skavank før man sluttet å kupere. Det vil automatisk bli en overgang etterhvert som flere og flere får beholde halen sin, man kan ikke forvente annet og det blir derfor litt rart bruke det som et argument for å si at rasen ikke er levedyktig. Siden vi har aktivitetssperre på kuperte hunder så vil det automatisk også bli noe oppdrettere må ta hensyn til, da de er avhengig av å evaluere avkom og avlsdyr for å drive seriøst.

At en rase ikke er utbredt betyr ikke at den ikke er levedyktig, vi har mange fåtallige raser. Calina skrev noe tidligere om forekomsten av hjertefeil, jeg føler meg absolutt ikke kompetent nok til å si at det er for mye og dermed uetisk å avle. Det er uansett veldig off topic i denne tråden.

Skavanken har jo vært der, det er bare ingen som har visst om den fordi de bevisst har mutilert hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skavanken har jo vært der, det er bare ingen som har visst om den fordi de bevisst har mutilert hundene sine.

Eller den har oppstått, ja, og kupering har skjult det. Jeg er litt usikker på poenget ditt her.

Haleskavanker bør ikke brukes som en grunn til å kupere preventivt, men det bør heller ikke holdes mot rasen da det lett forklares siden rasen alltid har vært en kuperingsrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy

Krøllehale er ikke et gagnende trekk for hunder, det er veldig unødvendig at den er konstruert slik og skulle man hatt dyrevelferd i fokus hadde man ikke avlet på den type haler heller. Men det blir en litt annen diskusjon.

Hvilke negative konsekvenser kan buet hale ha, annet enn at det evt. hemmer språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endre på slike trekk er ikke så vanskelig nei, og man kan produsere markante endringer ila få generasjoner. Er problemet så alvorlig som du her skisserer bør man faktisk søke om å få krysse inn andre raser med normale haler, det er overhodet ingen formildende omstendigheter ved å behandle dyr på denne måten. Halen er en ekstradel? Det er en av de viktigste kroppsdelene hunden har, hvordan hadde du følt deg uten høyrehånden? Litt naken og hemmet i kommunikasjon kanskje?

Det er likefullt svært kritikkverdig å støtte denne industrien bare fordi man "liker" typen. Trenger man en penisforlenger i kraft av en kupert hund får man kanskje gjøre noe med seg selv eller oppsøke litt mer rosa miljø dersom man er så avhengig av å fremstå som gatas skrekk og ikke fremelske lidelse og svekkede kommunikasjonsbaner hos dyr. Nå er dobermann i tillegg en rase som sliter markant ift mentalitet, så jeg ville vært veldig varsom med å tilgodeskrive dette som helt problemfritt ift andre hunder.

Hadde klart med fint uten høyrehanden. Men nå er det ikke mine kroppsdeler som diskuteres. Og du tolket nok mitt innlegg NOE for bokstavelig - jeg beklager på det sterkeste at du tok min ytring så ille opp. :blink: Men ja, uten en skikkelig rasestandard er halen å betrakte som lite relevant i forhold til andre mer akutte problemer i eksakt dobermann. Som nevn - b.l.a kreft og DCM.

Og så tror jeg kanskje du selv bør puste litt? Hvorfor er alle som har kupert dobermann i behov for en penisforlenger, eller har et ønske om å være gatens skrekk, som du så fint putter det? Snakk om diskriminering.. :no:

Og igjen - hva angår mentalitet, så er ikke dobermann så ille fatt at jeg skal måtte være varsom i en uttalelse på en undersøkelse som omfattet 431 hunder hvor man intet vet om alder, kjønn, livserfaring, møtesituasjon, førere o.l.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at dobbermann knekker lett halen og derfor må vi forebygge. Tja hvorfor forebygge på alle. Da er det bedre å ta halen når/hvis det skjer.

Kjenenr igjen ordlyden med halen og alt fra Vorstehhund miljøet da forbudet skulle komme. HAr jo ikke full oversikt men endel og kan ikke si jeg har hørt så mye om trøbbel med halen. En og annen med sår som har vanskelig for å gro ja men det er et fåll.

Fantom smerter er krusome etter hva jeg er blitt fortalt og opperere på friske dyr nop. Da bør avelen elelr se på å endre på seg

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet annet om vorsther annet enn sånn ca hvordan de ser ut. Men hva angår dobermann er det en av de nyere raser som er laget. Dens opphav er ukjent, og rasens kreator skrev intet ned. Han og påfølgende oppdrettere kuperte vekk det de ikke ville ha, og det er nå 3 forskjellige rase standarder. På 2 av dem står det at halen skal kuperes ved ca3 ledd. På FCI sin, som vi følger står det kun at halen skal opptre som en forlengelse av ryggsøylen. Dette gir jo da rom for alle typer haler, alt etter hvor og hvordan halefestet og krysset er konstruert. Det som arbeides med nå, er å isolere DCM gener, og prøve ¨kartlegge hva type kreft og i hvor stor del hundene dør av det. DCM har vært en heit potet de siste 10 år, og det blir heldigvis mer og mer åpenhet om dødsårsaker. Noe mer viktig enn en hale, spør du meg, og nå har jeg rotet meg helt bort i hva enn det var som var poenget med dette innlegget - sorry...haha. -jaha...

I et dansk kull kom nå av 8 valper, en med 90gr haleknekk på to steder. Den ble tatt med til dyrlege og kupert sin første levedag. Bortsett fra at den har attest, har den lekt og herjet som alle de andre i sitt kull, spist og sovet som normalt. Fantomsmerter er noe man i noen tilfeller kan få ved amputering av brukte kroppsdeler (jeg høres ut som en vrakbilselger, sorry) - men så ung som 1 dag gammel er ikke nervebaner utviklet i en hale.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet annet om vorsther annet enn sånn ca hvordan de ser ut. Men hva angår dobermann er det en av de nyere raser som er laget. Dens opphav er ukjent, og rasens kreator skrev intet ned. Han og påfølgende oppdrettere kuperte vekk det de ikke ville ha, og det er nå 3 forskjellige rase standarder. På 2 av dem står det at halen skal kuperes ved ca3 ledd. På FCI sin, som vi følger står det kun at halen skal opptre som en forlengelse av ryggsøylen. Dette gir jo da rom for alle typer haler, alt etter hvor og hvordan halefestet og krysset er konstruert. Det som arbeides med nå, er å isolere DCM gener, og prøve ¨kartlegge hva type kreft og i hvor stor del hundene dør av det. DCM har vært en heit potet de siste 10 år, og det blir heldigvis mer og mer åpenhet om dødsårsaker. Noe mer viktig enn en hale, spør du meg, og nå har jeg rotet meg helt bort i hva enn det var som var poenget med dette innlegget - sorry...haha. -jaha...

I et dansk kull kom nå av 8 valper, en med 90gr haleknekk på to steder. Den ble tatt med til dyrlege og kupert sin første levedag. Bortsett fra at den har attest, har den lekt og herjet som alle de andre i sitt kull, spist og sovet som normalt. Fantomsmerter er noe man i noen tilfeller kan få ved amputering av brukte kroppsdeler (jeg høres ut som en vrakbilselger, sorry) - men så ung som 1 dag gammel er ikke nervebaner utviklet i en hale.

Man kan ha fantomsmerter i et bein eller en arm man er FØDT UTEN, ergo så er det bare tull.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omgått min del dobermann og aldri hørt om plager med halene. Mynder har jo enda tynnere og lengere haler og der er det ikke vanlig å kupere. Det er jo spoileren deres :P Haleknekk på greyhonds er ganske vanlig, noen få amputerer halen i valpetiden på de som har knekk, andre ikke. Grunnen for at det er en del av dette er at det ikke tas hensyn til i avelen. Jeg liker ikke tanken på å gjøre ting i tilfelle det skjer. Det er jo ingen problem å amputere halen hvis hunden får plager, men la hunden ha sin hale hvis den ikke har plager.

Ørene på dobermann ble kupert siden de ikke klarte å avle inn ståører naturlig, og de ville ha et skarpere utseende på rasen pga bruksområdet. Da ble det enklere å lage dem selv. Rasen var jo nesten "ihjelblandet" fra før av. De fleste hunder med ståører er spisshunder og polarhunder, men de har jo sin del med pels. Så forstår at det kanskje ikke er så lett å få en glattpelset hund med de blandet. Terriere ble jo brukt, samt schæfer. Og har man dårlig tid, så blir det vel lett sånn :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...