Gå til innhold
Hundesonen.no

Turhund - hvilken rase?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Samboeren min har begynt å kikke litt på hund og da hjelper jeg selvsagt mer enn gjerne til :D Det blir jo min hund i hverdagen også! Siden jeg mest sannssynlig venter med neste hund til Melvs ikke er mer (og måtte den dagen aldri komme :P ) så blir jeg jo velig gira når han har lyst på egen :teehe: Fra før har vi en staff i hus, men samboer er glad i å dra på vinterturer og staffen er ikke helt optimal der dessverre. Han koser seg virkelig ikke stillesittende når gradestokken kryper mot null.

Han leter etter en hund med en god nok pels til å være med på telttur i noen minus. Hunden trenger ikke kunne sove ute altså (får komme inn i teltet), men den må trives i kuldegrader uten å trenge noen særlig form for påkledning utenom når den skal sove.

Ikke utpreget jaktinnstinkt, må ha gode muligheter for å kunne gå løs uten å stikke av.

Ikke typisk samkjønnsaggressiv.

Størrelse 45cm og oppover.

Hunden vil nok få mest fysisk trim (omkring 1,5-2 timer i skogen om dagen er det nåværende hund får), men også trening på triks og spor :)

Jeg har foreslått lapphundene for han, kunne de ha passet? Evt. andre? (hunder fra gr.1 er utelukket)

Edit: la til litt om aktivitetsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De fleste småttiser er søte med kløv da

Hmm...?

Tja, det spørs vell hva du sammenligner med.. Det er stor forskjell på spisshunder og de fleste gr 1 hunder, selv om man sammenligner stødige gode eksemplarer uten negative trekk. De er rett å slett b

Bjeffing? Aktivitetsnivå? Andre ting dere vil gjøre med hunden? Førerorientering? Barn? Andre dyr? Sykdomsproblematikk og hensyn man må ta der?

Hvordan er hunden dere har fra før og hvor gammel er den? En hannhund bør ideelt være 3-4 år før det kommer en ny hund i hus, først da kan han være en god farsfigur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffing? Aktivitetsnivå? Andre ting dere vil gjøre med hunden? Førerorientering? Barn? Andre dyr? Sykdomsproblematikk og hensyn man må ta der?

Hvordan er hunden dere har fra før og hvor gammel er den? En hannhund bør ideelt være 3-4 år før det kommer en ny hund i hus, først da kan han være en god farsfigur.

Ikke gneldrebikkje, litt bjeff er ok. Andre ting vi vil gjøre med hunden skrev jeg (triks og spor) ellers vil den jo være med oss rundt i hverdagen, få ca like mye tur som hunden vi har nå - omkring1,5- 2 timer i skogen om dagen. Helst noe førerorientert, men trenger ikke være på BC-nivå. Barn kommer sikkert etterhvert, men det kan vel alle hunder vennes til å omgås? Har ingen andre dyr utenom hunden. Tenker du sykdomsproblematikk hos oss menneskene eller den fremtidige hunden? :P Vi er hvertfall friske som fisk begge to, og vi vil ikke ha en hund som er mye utsatt for sykdom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten radius = retriever.

De bør dog ikke leke så enormt voldsomt med andre voldsomme hunder før den verste vekstfasen er unnagjort.

De hundene som har blitt nevnt her har stor radius, og lapphunden bjeffer noe helt forj****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav radius = retriever.

De bør dog ikke leke så enormt voldsomt med andre voldsomme hunder før den verste vekstfasen er unnagjort.

De hundene som har blitt nevnt her har stor radius, og lapphunden bjeffer noe helt forj****

Men hvordan er retrieverpels i kulda? Vet jo at hvertfall Labradorene har tykk pels, men det at den er kort gjør at jeg synes det ser kald ut i minusgrader? Hunder som er lagd for kjølig klima har jo mye lengre pels til å lagre varm luft i? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha sett på retriever :) Selv om du nok må regne med å kle på den på vintertur også. Min golden hadde god pels, men på telttur vinterstid måtte hun ha dekken og egen pose. Potesokker fikk hun og på når gradestokke krøp ned mot 20 blå.

Ellers hadde jeg strøket jaktinstingt, og liten radius og kjøpt polarhund. Utrolig mye bedre turhund enn de retrieverne jeg har møtt :P men skjønner dette med jakt og da. Det ER stress.

Ang AH hadde jeg ikke regnet med at en 1-2 åring kunne gått løs resten av livet. Instinktene kan godt komme litt senere.

Har dere vurdert hovawart? Da jeg hadde nøyaktig samme kriterier som deg var det rasen jeg skulle ha. Kjenner nå til et par stykker som er flotte turhunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaten trenger potesokker og noen ganger kondomdrakt pga klabbing i pelsen, husker ikke på hvilket føre men mener det var kram snø med klabbingen og potesokker og når det var ekstra kaldt med potesokker men ikke klabbing ellers så fikk mine et dekken om natta og lov til å sove på et ligge underlag og dem koste seg skikkelig. dem likte seg godt ute når det var kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som nevner retrievere - tror de vil passe godt ja :) Er Golden generelt mer kuldetolerante enn Labrador? Flat utgår, den synes vi er mindre pen begge to :P Det er noe med den stoppen altså, den ser så merkelig og "flat" ut i ansiktet :P Ikke at det er det viktigste altså, men det er greit å like utseendet på hunden også, synes jeg ;)

Jeg ville nok ha sett på retriever :) Selv om du nok må regne med å kle på den på vintertur også. Min golden hadde god pels, men på telttur vinterstid måtte hun ha dekken og egen pose. Potesokker fikk hun og på når gradestokke krøp ned mot 20 blå.

Ellers hadde jeg strøket jaktinstingt, og liten radius og kjøpt polarhund. Utrolig mye bedre turhund enn de retrieverne jeg har møtt :P men skjønner dette med jakt og da. Det ER stress.
Ang AH hadde jeg ikke regnet med at en 1-2 åring kunne gått løs resten av livet. Instinktene kan godt komme litt senere.

Har dere vurdert hovawart? Da jeg hadde nøyaktig samme kriterier som deg var det rasen jeg skulle ha. Kjenner nå til et par stykker som er flotte turhunder :)

En polarhund hadde vært perfekt, jeg ser den altså. Jeg (og samboer forsåvidt) hadde kjøpt en Siberian med det samme - hadde det ikke vært for jaktinnstrinktet. På tur er det i og for seg ikke et problem, det gjør meg ingenting å gå tur med hund i bånd, men det er i hverdagen jeg ser for meg det kan bli slitsomt. Melvin kan vi bare åpne opp døra hjemme og si "gå ut og tiss" så fikser han seg selv og kommer tuslende inn. Ut av bilen når vi skal på besøk hos folk, bare å åpne opp og si "kom her" så tusler han etter oss uten bånd osv. Det er sånne småting som gjør hverdagen med en førerorientert hund uten særlig mye jakt så behagelig, synes jeg. Han er alltid der uten at vi trenger å klipse på båndet hele tiden :)

Hovawart har jeg knapt hørt om, skal kikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav radius = retriever.

De bør dog ikke leke så enormt voldsomt med andre voldsomme hunder før den verste vekstfasen er unnagjort.

De hundene som har blitt nevnt her har stor radius, og lapphunden bjeffer noe helt forj****

Ikke alle huskyer har stor radius. Min løper ikke lengre enn maks 50m bort.

 

En polarhund hadde vært perfekt, jeg ser den altså. Jeg (og samboer forsåvidt) hadde kjøpt en Siberian med det samme - hadde det ikke vært for jaktinnstrinktet. På tur er det i og for seg ikke et problem, det gjør meg ingenting å gå tur med hund i bånd, men det er i hverdagen jeg ser for meg det kan bli slitsomt. Melvin kan vi bare åpne opp døra hjemme og si "gå ut og tiss" så fikser han seg selv og kommer tuslende inn. Ut av bilen når vi skal på besøk hos folk, bare å åpne opp og si "kom her" så tusler han etter oss uten bånd osv. Det er sånne småting som gjør hverdagen med en førerorientert hund uten særlig mye jakt så behagelig, synes jeg. Han er alltid der uten at vi trenger å klipse på båndet hele tiden :)

 

Hovawart har jeg knapt hørt om, skal kikke :)

En siberian er det som oftest mindre sjanse for å ha løs enn en alaskan. Min alaskan kan jeg bare åpne ytterdøra for, og hun går på do og kommer inn igjen når hun er ferdig :) Hun er nok ikke en kjempe vanlig husky, men de finnes absolutt :)

Men er det viktig med løs og ikke jakt, så er det andre raser som passer bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår har finsk lapphund og den er mye ute både sommer og vinter, jeg har aldri hørt den bjeffe! Aldri, ikke en lyd fra den hunden, ungene leker på gata, sykler forbi, andre hunder går forbi, men han lager ikke et boff engang så tror det er litt individuelt dette med bjeffingen. Ble overrasket da jeg leste at lapphundene er ekstreme bjeffere, trodde de var superstille basert på nabohunden, hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav radius = retriever.

De bør dog ikke leke så enormt voldsomt med andre voldsomme hunder før den verste vekstfasen er unnagjort.

De hundene som har blitt nevnt her har stor radius, og lapphunden bjeffer noe helt forj****

Jeg tenkte også retriever, det er gode allround hunder. Eneste jeg er litt usikker på er nettopp radiusen, er den virkelig liten på retrieverne? Nå baserer jeg selvsagt mitt inntrykk på de 6-7 vi har hatt i familien (flat, og noen golden). Men samtlige av disse har hatt mye større radius enn både dvergpinscherne og whippeten (jeg er vant til hunder som aldri går ut av synsfeltet mitt, og dette betegner jeg som liten radius). Hannhundene kunne/kan gjerne stikke langt (flere km luftlinje) etter løpetidstisper. Min søster har nettopp kjøpt seg ny flat valp, og oppdrettere la vekt på at innkallingstrening var viktig, fordi rasen var glade i å ta seg turer alene .

Et par minus tåler forøvrig også de fleste korthårede hunder godt da..Jeg tenker dere står rimelig fritt med tanke på rasevalg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er retrieverpels i kulda? Vet jo at hvertfall Labradorene har tykk pels, men det at den er kort gjør at jeg synes det ser kald ut i minusgrader? Hunder som er lagd for kjølig klima har jo mye lengre pels til å lagre varm luft i? :P

Labradoren er laget for å kunne fungere i iskaldt vann, vår stortrives i kulda. Sover i sovepose når vi er på hytta, også på vinterstid, tar han inn når det er veldig kaldt. Får aldri snøballer under potene pga svømmehud.

Edit; @. Selv om labradoren er definert som korthåret så har den en massiv underull som varmer svært godt, Det er ikke mange andre hunder som kan jobbe flere timer i vann som holder 4 grader. Siden dere først og fremst vil ha en turkamerat så ville jeg utelukket de hundene som har sterkere instinkter og noe høyere krav til eiersiden, men en labrador eller flat er på ingen måte noen latmannshund.

Jeg tenkte også retriever, det er gode allround hunder. Eneste jeg er litt usikker på er nettopp radiusen, er den virkelig liten på retrieverne? Nå baserer jeg selvsagt mitt inntrykk på de 6-7 vi har hatt i familien (flat, og noen golden). Men samtlige av disse har hatt mye større radius enn både dvergpinscherne og whippeten (jeg er vant til hunder som aldri går ut av synsfeltet mitt, og dette betegner jeg som liten radius). Hannhundene kunne/kan gjerne stikke langt (flere km luftlinje) etter løpetidstisper. Min søster har nettopp kjøpt seg ny flat valp, og oppdrettere la vekt på at innkallingstrening var viktig, fordi rasen var glade i å ta seg turer alene .

Et par minus tåler forøvrig også de fleste korthårede hunder godt da..Jeg tenker dere står rimelig fritt med tanke på rasevalg her :)

Nå uttaler jeg meg om rasen slik den skal være og slik jeg kjenner den. Det er ingen hemmelighet at enkelte egenskaper har blitt vannet ut etter at man begynte å fokusere på eksteriør i avl (og kun det), men dette er ikke noe problem om man velger rett oppdretter. Grunnen til at en retriever har så liten radius er at de holder seg med jegeren. Hvis du ser en klassisk retrieverjakt så går hundene som regel rett bak eier/jeger - helt løse. På "løstur" kan de få en raptus her og der, men det er sjeldent snakk om lengre distanser og det er enda sjeldnere snakk om at de ikke kommer lynkjapt tilbake. Hvis dette er et uttalt problem ville jeg også stilt endel spørsmål ved opptreningen av hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarhundene stikker jo ikke nødvendigvis av bare for å stikke, så i hverdagen burde det ikke være noe stort problem, med mindre det er masse katter i nærheten, men det kan jo de fleste hunder reagere på, selv om alle kanskje ikke mener jagingen så alvorlig som en polarhund kan så er det jo nok til at de kan løpe ut i veien eller løpe avgårde i jakt på en katt å "bli borte". Det er mer på tur når de ser noe at problemene begynner om de er løse. Det er ikke for alle altså, jeg kjente mye på det selv og det er vell en av de få grunnene som gjør at jeg kvier meg litt for en ny polarhund selv om de har så mye bra og passer meg så godt på mange andre måter.

Flere av retrieverne tenker jeg kan passe, dere må kanskje regne med et dekken, men regner med de klarer seg rimelig greit på telttur uten veldig mye styr. Trenger sikkert noe godt isolerende underlag og et varmt dekken, evt en litt mer dekkende dress/dekken på skikkelig kalde netter for å trives. Det fine med dem er jo at de er store nok til å bære alt slikt selv i en kløv :)

Ellers tenker jeg flere av spisshundene kan passe, men de kan jo ha en del jaktinnstinkter å litt vanskeligere for å høre på fører når det dukker opp noe spennende, selv om de ikke er på samme nivå som de polare trekkhundene.. Noen kan også ha litt lyd selv om jeg ikke har møtt veldig mange som har et problematisk lydnivå. De jeg har møtt har enten ikke laget lyd eller bjeffet når de blir giret, noe som lett kan begrenses/unngåes etter ønske. Buhund eller lapphund feks. God pels, fin str, enkle greie sjeler som er med på det meste men ikke krever all verdens. Evt også den lapske vallhunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stryker jaktinnstinkt, så blir jo mulighetene straks mye større ;) Mange fine spisshunder, og ikke minst borzoi :drool:

Borzoiene er noen aldeles fantastiske turhunder, kommer seg fram overalt, lydløse, forholdsvis liten radius (om de ikke ser noe) sover fint i telt og har pels som tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...