Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til Border Collie?


Titovn
 Share

Recommended Posts

Dette skriver jeg på vegne av en venninne og kjæresten hennes, som ønsker seg en ny hund, så dette gjelder ikke meg :) Men det kan være lurt føler jeg å få noen innspill fra andre hundemennesker også.

Fra før av har de to chihuahua'er på 2 år (tispe) og 3 år (hann). Dette er helt greie hunder, men de har aldri gjort noe spesielt med dem liksom. Det er først den siste tiden de har blitt mer og mer interessert i det å bruke hund for å si det slik, og de er nå på jakt etter en hund nr. 3 - noe de føler de har plass og tid til.

Det som er er at kjæresten til min venninne har egentlig låst seg litt på Border Collie (han er oppvokst med dem, men foreldrene gjorde ikke noe annet enn å gå mye tur og var aktive slik), men venninnen min er litt skeptisk til å ha en BC per das dato pga hun er redd for at det liksom skal bli for mye. Hun selv har lyst på en Border Collie, men ikke akkurat som neste hund, hvis dere skjønner.

En Border Collie har liksom det de liker, både utseendemessig og arbeidsmessig. De har ikke planer om å satse direkte i konkurranser, men de skal bruke hunden så det blir vel konkurranser for morroskyld etterhvert, så ser man hvor det utvikler seg.

Så det jeg lurer på, er om det finnes et fint alternativ til en Border Collie? Som er egentlig akkurat som en Border Collie, men ikke nøvendigvis med den intensiteten - hvis noen skjønner hva jeg mener. Er litt håpløs på å forklare :P

De har selvsagt noen krav da:
- Hunden skal brukes i hovedsak til Agility og Lydighet
- Den skal være førerorientert
- Stor, men ikke veldig stor heller. (Min Elvis måler ca 57 i skulderhøyde, så ikke noe særlig større)
- Litt pels, men ikke for mye pels (Collie f.eks blir for mye, men BC med mellom-langt hår liksom funker)
- Medium pelsstell, gjerne mindre
- Skal trives med trening og like å trene (altså en arbeidsglad hund, men ingen overivrig hund liksom)
- Helst ha lav terskel for bjeffing (f.eks helst ikke bjeffe i AG-løp, vet dette også er treninsgsak)

Jeg syns det var vanskelig å komme med noen gode forslag selv, så derfor spør jeg her, i håp om noen kommer med noen :) De liker utseende på Border Collie veldig godt, så jeg foreslo Australsk Gjeterhund, ettersom mitt inntrykk er at de er ganske like både utseendemessig (Ser jo klart litt forskjell da) og er en hund som liker å jobbe - men ikke nøvendigvis har den intensiteten. Klart er jo det også mye individavhengig og linje-avhengig også. Men jeg har ikke så mye peil på Aussien så hvis noen kan komme med noen innspill der er jeg takknemlig! Enten om jeg er helt på bærtur av inntrykket mitt eller om det egentlig stemmer :lol: Det må også nevnes at venninnen min da foretrekker ikke Aussie med veldig masse pels (regner med det er show-varianten?), etter at jeg visste henne litt bilder av rasen på nett. Låner et bildet av to Aussier hun likte veldig godt, ettersom pelslengden var akkurat passe :)

img_8425.jpg?w=560
Bildet er lånt herfra: http://dalsrud.wordpress.com/ - Takk for lånet!

De er ikke helt sikre på kjønn heller. De har jo som sagt både tispe og hann fra før, men chihuahuaer. Hannhunden sliter de litt med at han er veldig hannete, markerer mye og blokkerer dem litt ute (enda de har trent og jobbet masse med han), og de sliter med at han bl.a. markerer inne hos andre også. Tispa er helt alright, litt tilbaketrukken og "engstelig" men dette er blitt på bedringens vei. Venninnen min har blitt med oss i hundeklubben som tilskuer (og hun har meldt seg inn), og hun trener tispen til å kunne stilles ut bl.a. :) Så jeg er ikke i tvil om at de kan klare å ha en relativt aktiv hund som brukes, men jeg også tror Border Collie kanskje kan bli litt mye for dem akkurat. Men jeg tror de absolutt kan ha Border Collie ved en senere anledning. De er utrolig ivrige etter å lære ihvertfall!

Så hvis noen har noe tips om:
- Alternative raser til Border Collie
- Rasen Australsk Gjeterhund (pelsstell, aktivitetsnivå, ja egentlig alt, og evt. oppdrettere verdt å ta en titt på)
- Hvilken kjønn tror dere vil passet best inn mtp. hundene de har fra før? (Vet det kan være vanskelig å si, men bare fyr løs med de tankene dere måtte ha)

Beklager litt langt innlegg, men jeg syns det er greit å pøse ut med så mye som mulig med en gang, da slipper man gjerne mye info underveis :ahappy: Håper noen kan komme med noe tips og hjelpe oss/dem! Også er det jo bare å spørre hvis det er noe man lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk Gjeterhund er ingen rase :) (Australske Gjeterhunder Norge er faktisk en klubb for Australsk Kelpie, Austrlian Cattledog og Australian Stumpy tail Cattledog ;) )

Men regner med du tenker på Australian Shepherd.

Som på BC så fins det mer og mindre aktive innen begge rasene.

Eks kan du spare deg mye ved å ikke kjøpe fra de mest ekstreme gjeterene på BC, men samtidig etablert oppdretter som kan gi råd og tips og velge den rette valpen til din hverdag.

Det samme gjelder Aussie/Australian Shepherd. Om man ikke vil ha for mye vokt/stress (noe den rasen gjerne har problemer med) så er det gjerne verdt å se etter de etablerte oppdretterene som gjerne har en del "show" linjer. Her er det greit å se etter at hundene er mentaltestet bla og får hjelp til å sjekke. Ikke minst møte hundene man er intressert i både i hjemmemiljø og evt ute i andre miljø.

Personlig vil jeg finne aktivtet o.l. nok så like på begge raser, spesiellt som unghunder.

Noen mer enn dette lar jeg de med mer dyptgående kunnskap skrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk Gjeterhund er ingen rase :) (Australske Gjeterhunder Norge er faktisk en klubb for Australsk Kelpie, Austrlian Cattledog og Australian Stumpy tail Cattledog ;) )

Men regner med du tenker på Australian Shepherd.

Herregud, ja selvfølgelig gjør jeg det, og det vet jeg jo :lol: Men gikk visst litt fort i svingene her jeg skrev i iveren! :) Takk for at du rettet på meg!

Som på BC så fins det mer og mindre aktive innen begge rasene.

Eks kan du spare deg mye ved å ikke kjøpe fra de mest ekstreme gjeterene på BC, men samtidig etablert oppdretter som kan gi råd og tips og velge den rette valpen til din hverdag.

Det samme gjelder Aussie/Australian Shepherd. Om man ikke vil ha for mye vokt/stress (noe den rasen gjerne har problemer med) så er det gjerne verdt å se etter de etablerte oppdretterene som gjerne har en del "show" linjer. Her er det greit å se etter at hundene er mentaltestet bla og får hjelp til å sjekke. Ikke minst møte hundene man er intressert i både i hjemmemiljø og evt ute i andre miljø.

Personlig vil jeg finne aktivtet o.l. nok så like på begge raser, spesiellt som unghunder.

Noen mer enn dette lar jeg de med mer dyptgående kunnskap skrive :)

Takk for svar :) Ja, vet at mye er avhengig av oppdretter og linjer også, og man kan være å få et individ som er som man ønsker og omvendt. De tenker selvsagt å møte hunder av rasen(e) de vurderer også, og det er absolutt viktig.

Inntrykket mitt er at aktivitetsnivået på Aussien er jo ganske mye - men samtidig ikke så mye. Men kan jo være som sagt jeg tar feil, jeg har jo ikke så mye erfaring med forskjellige Aussier :) Inntrykket mitt er basert på voksne hunder riktignok, unghunder regner jeg med har litt mer futt i seg siden de er unge.

Igjen, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie fra utstillingslinjer/moderate linjer? (altså en bc med litt mindre driv/intensitet)

Ja ja vi var inne på det også, men pleier ikke border collier fra utstillinglinjer å ha mer pels? De vil veldig gjerne ikke ha en fluffy hund liksom, da de ikke syns det er så veldig pent med for mye pels og pga pelsstellet (vet ikke om det er så stor forskjell fra veldig langhåret BC kontra mindre langhåret BC?). Ikke at utseende er en avgjørende faktor altså, men kan de helst unngå det liksom vil de gjerne det, og derfor er åpen for å evt. høre forslag om andre raser også :) Slenger med et bildet av en bc de føler blir for mye pels på:

Hudson%202%20years%20stacka.jpg

Men hvis det er noen som har noen oppdrettere å anbefale av BC med utstilingslinjer/moderater linjer, hyl ut eller send meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man syns BC har for mye pels så kan man egentlig glemme Aussie ;)

Jeg vil ikke si at verken Aussie eller BC har mye stell som egentlig må gjøres etter de blir voksen, med mindre man ønsker stille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på Collie, jeg, da, ikke alle har den voldsomt tykke pelsen. :)

Der jeg bodde tidligere var det av en eller annen grunn mange Collier, og flere av disse så litt mer ut som "Lassietypen", kanskje med litt mer pels, men absolutt ikke i nærheten av som de mest voldsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man syns BC har for mye pels så kan man egentlig glemme Aussie ;)

Jeg vil ikke si at verken Aussie eller BC har mye stell som egentlig må gjøres etter de blir voksen, med mindre man ønsker stille da.

Ja det var også litt det jeg tenkte på, men så så jeg aussier som ikkemye pels igjen, derav bildet jeg la til i første innlegg. Tenkte det kanskje kunne vært litt linje-betingen? Litt på samme måte som at grå schäferhunder gjerne finnes i brukslinjer liksom. Som sagt har jeg ikke mye peil på Aussien så er jo bare høye tanker fra meg :)

Tenkte på Collie, jeg, da, ikke alle har den voldsomt tykke pelsen. :)

Der jeg bodde tidligere var det av en eller annen grunn mange Collier, og flere av disse så litt mer ut som "Lassietypen", kanskje med litt mer pels, men absolutt ikke i nærheten av som de mest voldsomme.

Jeg har også sitti å tenkt litt for meg selv at Collie kunne kanskje vært noe, men de føler at det er en rase som ikke hadde passet dem og ikke bare pga. pelsen. De har hilst på noen collier, bl.a. venninnene mine som jeg bor med da de har hver sin collie, en amerikans og en britisk (eller hva man definerer det som). Hun er veldig glad i den amerikanske (den har hun hatt med kontakt me dog kjent siden den var valp), men føler det liksom ikke er en hund som passer dem. Nei jeg får kanskje foreslå collien, evt. korthåret og høre hva de kanskje tenker :) De har jo mulighet til å møte mange fine collier som vi kjenner også så!

Chodsky Pes

Jeg anbefaler den i mange tråder her inne kjenner jeg, men det er en rase jeg har et veldig godt inntrykk av som jeg tror passer veldig godt som "et alternativ til BC"

Takk for forslag! Den har jeg så vidt hørt om, så den skal sjekkes ut mer. Men etter et kjapt google-søk så de veldig fine ut ihvertfall! Skal nevnes for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med å lete etter en rolig BC som man syns BC er for krevende. Hvorfor ikke bare velge en rase som har det aktivitetsnivået man ønsker?

Det er også litt den tanken jeg sitter med, og derfor jeg egentlig lagde denne tråden. Jeg tror de føler at de gjerne kan ha en BC, men ikke som neste hund da jeg opplever at de ønsker litt mer erfaring innen hundetrening og slikt før de evt. skaffer seg en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell gjerne brukslinjene av aussie som har mindre pels og da snakker vi ofte om ganske krevende hunder igjen ;-)

Ja det regner jeg jo med, men det jeg da lurte på var om de var like krevende som en BC liksom?

Forøvrig er det ikke snakk om at det blir en Aussie eller at Aussie er et bra alternativ for dem fremfor en BC. Blir den egentlig akkurat som en BC er den ikke aktuell uansett liksom :) Men ettersom jeg selv ikke kunne komme med noe god informasjon om rasen tenkte jeg å kunne høre fra andre med erfaringer med aussie.

Ellers er de åpne for å høre om andre raser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke med pels, men greit å ha i bakhodet at det finnes flere linjer, man trenger jo ikke gå for det heftigste av det heftigste (eller det mest ihjælavla andre veien). Jeg vet jo ikke hvor aktive de er eller hva de ser for seg, men en middels heftig border collie vil jo ikke være noe verre enn mange av de andre som evt vil erstatte BC, ser ikke for meg at en aussie feks krever veldig mye mindre (litt avhengig av linjer og slikt der også så klart) eller en langhårsbelger, men aussie og belger kan vell ha litt mer vokt/vakt/skarphet igjen som betyr andre typer utfordringer, litt avhengig av individ og linjer. Viss de eller du (?) er så usikre på om de greier/ønsker en slik hund så er det kanskje like greit å safe litt mer og gå for noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke med pels, men greit å ha i bakhodet at det finnes flere linjer, man trenger jo ikke gå for det heftigste av det heftigste (eller det mest ihjælavla andre veien). Jeg vet jo ikke hvor aktive de er eller hva de ser for seg, men en middels heftig border collie vil jo ikke være noe verre enn mange av de andre som evt vil erstatte BC, ser ikke for meg at en aussie feks krever veldig mye mindre (litt avhengig av linjer og slikt der også så klart) eller en langhårsbelger, men aussie og belger kan vell ha litt mer vokt/vakt/skarphet igjen som betyr andre typer utfordringer, litt avhengig av individ og linjer. Viss de eller du (?) er så usikre på om de greier/ønsker en slik hund så er det kanskje like greit å safe litt mer og gå for noe helt annet?

Ja dette med linjer har jeg nevnt for dem. De ser ikke for seg en hardbanka konkurransehund de kommer til å satse skikkelig med, med det første, men man skal jo ikke se bort i fra at de kommer til å konkurrere litt heller, da i AG og LP. Gjerne stille ut også. Har du evt. noen oppdrettere å anbefale av de som ikke avler på de aller heftigste BC'ene? Send gjerne på PM.

Jeg skal snakke mer med dem om det ihvertfall. De er jo ikke på samme interesse-nivå som meg, som satser i konkurranse, men de ønsker å bruke hunden litt, altså ikke bare sånn typisk familie-/turhund. Chihuahuaene dems har ikke blitt trent til noe spesielt (utenom tispa de ønsker å stille og har begynt å trene henne), men interessen har økt den siste tiden med å bli mer aktiv med hund. Slik jeg har forstått det er det kjæresten som ønsker mest å drive med Agility, mens min venninne er litt mer på Lydighets-fronten og utstilling liksom. Slik jeg har forstått ønsker de en arbeidsglad hund de kan ha det morro med, både på trening og konkurranse - og kanskje de blir bit av konkurranse-basillen etterhvert, det vet ikke jeg eller dem. Men det jeg ihvertfall ønsker for dem er en hund som de kan ha det morro med i trening og ikke minst lære med, siden de ikke har så mye erfaring med hundetrening generelt selv om de har hund fra før :) Om det er en gjeter eller en spisshund vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke for dem sin del og hunden sin del at de føler de skal ha valgt feil rase og dermed blir det beste for alle parter å omplassere hunden (risikoen er jo der uansett riktignok, men derfor ønsker de å gjøre en grundig jobb først med å finne ut mer om enkelte raser som høres interessante ut) .

Men hvis du eller noen andre tenker på en helt annen type hund (ikke gjeter i det hele tatt f.eks) så er det bare og komme med forslag, de er åpne for å sjekke ut andre raser som sagt, selv om de heller veldig mot BC men ikke føler seg helt sikker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er vel ikke noe problem å kjøpe border collie. 90% av den rasen er jo familiehunder selv om sonen ynder å mene noe annet. Om de er redde for å få en valp som blir for mye, så kan de jo kjøpe en unghund som ikke har det som trengs for å være gjeterhund, de er det mange av til salgs. Vet om en hannhund nå på 20 mnd som skal selges fordi han ikke tenner på sau. De er det flere av hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at bc kan være en grei rase for dem :) bor selv med en bc av den rolige typen, og vet de ikke er så sjeldne som mange skal ha det til :) bruk heller litt tid på å finne en oppdretter som ikke avler overgira arbeidsjern, eller sats på en unghund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det regner jeg jo med, men det jeg da lurte på var om de var like krevende som en BC liksom?

Forøvrig er det ikke snakk om at det blir en Aussie eller at Aussie er et bra alternativ for dem fremfor en BC. Blir den egentlig akkurat som en BC er den ikke aktuell uansett liksom :) Men ettersom jeg selv ikke kunne komme med noe god informasjon om rasen tenkte jeg å kunne høre fra andre med erfaringer med aussie.

Ellers er de åpne for å høre om andre raser også :)

Har selv en aussie tispe med veldig moderat pels (mindre enn den border collien over her f.eks) men hun har også sine perioder ila året hvor hun er full av pels. Men stort sett ikke :lol: Pels kommer veldig an på linjer og foreldredyr. Men jeg klarer ikke anbefale aussie til folk som syns BC blir for mye. Aussien er vel så mye som en BC, bare med mindre eye og snik-gjeting... Men så har man jo alle aussie-traitsene som kommer istedenfor.

Jeg har også en liten hund på str. med chihuahua, og det å skulle få en aktiv og småfrekk aussievalp i hus sammen med en så liten hund var en liten prøvelse i seg selv. Aussievalper leker ganske heftig og det kunne fort skade eller gjøre den andre hunden forbannet... Og aussievalper har gjerne sterke meninger fra tidlig alder som det ikke er så lett å skulle hanskes med når man bare veier 2,5kg.

Det er jo såklart et problem med alle raser og mindre hunder, men det er litt kjipt å måtte "drepe gleden" i valpen hele tiden fordi den andre hunden blir brydd. (som jeg føler skjer ofte med aussievalp/gjetervalper i hus :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det finnes da aussier fra brukslinjer/gjeterlinjer med masse pels også, og hunder fra "showlinjer" med lite pels. Det er jo kvaliteten på pelsen som tilsier hvor mye pelsstell det er, ikke mengden. En myk pels vil f.eks. tove lettere, og skitt, kvister osv. fester seg lettere, mens en korrekt og stri pels vil være nærmest vedlikeholdsfri.Og røyte gjør de åkke som, likesom alle andre raser med dobbel pels. Det skal dog sies at det er mer jobb under røytingen med korthårsschäferen her enn med aussiene mine... Den røyter MYE og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe problem å kjøpe border collie. 90% av den rasen er jo familiehunder selv om sonen ynder å mene noe annet. Om de er redde for å få en valp som blir for mye, så kan de jo kjøpe en unghund som ikke har det som trengs for å være gjeterhund, de er det mange av til salgs. Vet om en hannhund nå på 20 mnd som skal selges fordi han ikke tenner på sau. De er det flere av hele tiden.

Det var ikke en dum tanke :) Det skal jeg absolutt nevne for dem, takk!

Begge to har lyst på border collie. Rasen tiltaler dem begge både hva gjelder utseende og lynne. :heart:

Kan de ikke bare kjøpe den rasen de begge har lyst på da, nemlig border collie? Hvorfor skulle ikke det gå bra? Hvorfor fraråde dem? :)

Jeg fraråder dem direkte ikke, men jeg kjenner dem jo og ut i fra hvordan jeg kjenner dem + venninnen min er ikke helt sikker på om det er det riktige valget, sitter jeg litt med tanken på at det kanskje ikke er riktig tidspunkt for en BC :) Men for all del, det kan være BC de ender opp med også, men de vil også være helt sikre og derfor er interessert i å sjekke ut andre raser også -og det ser jeg ikke noe galt i. Kanskje venninnen min endrer følelse etterhvert også og dermed føler hun seg sikker på BC, men akkurat nå er hun usikker og da syns jeg ikke de burde rushe seg inn i det når en peson er usikker. Da føler jeg de burde sjekke ut BC mer og evt. andre raser som de også har sagt seg villig til. De ønsker heller ikke å rushe inn i noe og vil at de skal ta en så riktig valg som mulig :)

Har selv en aussie tispe med veldig moderat pels (mindre enn den border collien over her f.eks) men hun har også sine perioder ila året hvor hun er full av pels. Men stort sett ikke :lol: Pels kommer veldig an på linjer og foreldredyr. Men jeg klarer ikke anbefale aussie til folk som syns BC blir for mye. Aussien er vel så mye som en BC, bare med mindre eye og snik-gjeting... Men så har man jo alle aussie-traitsene som kommer istedenfor.

Jeg har også en liten hund på str. med chihuahua, og det å skulle få en aktiv og småfrekk aussievalp i hus sammen med en så liten hund var en liten prøvelse i seg selv. Aussievalper leker ganske heftig og det kunne fort skade eller gjøre den andre hunden forbannet... Og aussievalper har gjerne sterke meninger fra tidlig alder som det ikke er så lett å skulle hanskes med når man bare veier 2,5kg.

Det er jo såklart et problem med alle raser og mindre hunder, men det er litt kjipt å måtte "drepe gleden" i valpen hele tiden fordi den andre hunden blir brydd. (som jeg føler skjer ofte med aussievalp/gjetervalper i hus :lol: )

Takk for utstullende svar :ahappy: Nei det var kanskje det jeg også trodde, at BC og Aussie var litt like sånn sett, men som nevnt har jeg jo null peil på rasen, så derfor jeg spurte her inne :P Chihuahuaene har lekt med min Schäfervalp på 4 mnd, så de e litt vandt til lek med store hunder, så tror ikke det blir noe problem bare det er under oppsyntil valpen lærer seg å respektere chihuahuaene når nok er nok liksom :) Min har end aikke helt skjønt det men det jobber vi med :lol:

Å, det finnes da aussier fra brukslinjer/gjeterlinjer med masse pels også, og hunder fra "showlinjer" med lite pels. Det er jo kvaliteten på pelsen som tilsier hvor mye pelsstell det er, ikke mengden. En myk pels vil f.eks. tove lettere, og skitt, kvister osv. fester seg lettere, mens en korrekt og stri pels vil være nærmest vedlikeholdsfri.Og røyte gjør de åkke som, likesom alle andre raser med dobbel pels. Det skal dog sies at det er mer jobb under røytingen med korthårsschäferen her enn med aussiene mine... Den røyter MYE og lenge.

Takk for info Caroline! :) Røyting er jo en del av det uansett og det vet de jo også. Og ja, jeg nevnte at Schäferhund røyter mer enn hunder med type som aussie pels! Kan man si at Aussien røyter litt likt som en langhåret collie kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det finnes da aussier fra brukslinjer/gjeterlinjer med masse pels også, og hunder fra "showlinjer" med lite pels. Det er jo kvaliteten på pelsen som tilsier hvor mye pelsstell det er, ikke mengden. En myk pels vil f.eks. tove lettere, og skitt, kvister osv. fester seg lettere, mens en korrekt og stri pels vil være nærmest vedlikeholdsfri.Og røyte gjør de åkke som, likesom alle andre raser med dobbel pels. Det skal dog sies at det er mer jobb under røytingen med korthårsschäferen her enn med aussiene mine... Den røyter MYE og lenge.

Jovisst, jeg sa vel det var linje og slektsbasert?

Men det med myk pels tror jeg ikke på, faktisk, for min aussie har verdens mykeste pels (no kiddin') og jeg har aaaldri vært borti mer lettstelt pels O.o Det henger seg aldri noe fast, hun tar med utrolig lite sand og dritt inn siden hun tørker så fort og alt bare "renner av" den myke, glatte pelsen.

Ingen har noen gang tatt på henne uten å kommentert at hun er utrolig god og myk :lol: Skinner som sola gjør den og :wub:

Virker som om merler har mer stri pels enn tri og bi-color pels av en eller annen grunn føler jeg.

Takk for info Caroline! :) Røyting er jo en del av det uansett og det vet de jo også. Og ja, jeg nevnte at Schäferhund røyter mer enn hunder med type som aussie pels! Kan man si at Aussien røyter litt likt som en langhåret collie kanskje?

Aktivitetsnivået og behovet til begge er nok ganske likt, men både BC/aussie kommer med forskjellige "pakker" av ting som kan være krevende å hanskes med. Noe har de til felles mens andre ting skiller seg litt ut. :)

Jeg ville aldri sammenlignet aussiepels med colliepels. Colliepels er jo sååå lang i forhold, også er det jo såå mye mer ull og sånn. Vil heller si at aussier røyter som aussier. Eller som en BC om man absolutt skal sammenligne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsnivået og behovet til begge er nok ganske likt, men både BC/aussie kommer med forskjellige "pakker" av ting som kan være krevende å hanskes med. Noe har de til felles mens andre ting skiller seg litt ut. :)

Jeg ville aldri sammenlignet aussiepels med colliepels. Colliepels er jo sååå lang i forhold, også er det jo såå mye mer ull og sånn. Vil heller si at aussier røyter som aussier. Eller som en BC om man absolutt skal sammenligne :P

Ja jeg skjønner, da var de ikke sånn forskjellige som jeg trodde da :) Haha nei okei, grunnen til at jeg nemlig spurte om det var fordi de kjenner jo til collien til venninnen min, så da kunne jeg liksom bare sagt "pelsen er litt som den", men da blir jo det vanskelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som foreslo Mudi. Ikke at hun hadde noe spesielt kjennskap til dem sånn sett, men hun hadde et inntrykk at de krevde mindre. Jeg personlig har heller ikke noe erfaring med dem, ei heller et spesielt inntrykk.

Noen som kan komme med noe innspill på rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...