Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til Border Collie?


Titovn
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde en venninne som foreslo Mudi. Ikke at hun hadde noe spesielt kjennskap til dem sånn sett, men hun hadde et inntrykk at de krevde mindre. Jeg personlig har heller ikke noe erfaring med dem, ei heller et spesielt inntrykk.

Noen som kan komme med noe innspill på rasen? :)

@Pingo er oppdretter av rasen, hun kan sikkert fylle inn litt. De er vell beskrevet ellers rundt på forumet til tider :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pingo er oppdretter av rasen, hun kan sikkert fylle inn litt. De er vell beskrevet ellers rundt på forumet til tider :)

Takk :) Skal se om jeg finner litt info om dem også, hadde ikke tid til det i stad. Men hadde selvsagt vært fint å hørt litt fra noen som har kjennskap til rasen også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som foreslo Mudi. Ikke at hun hadde noe spesielt kjennskap til dem sånn sett, men hun hadde et inntrykk at de krevde mindre. Jeg personlig har heller ikke noe erfaring med dem, ei heller et spesielt inntrykk.

Noen som kan komme med noe innspill på rasen? :)

Vanskelig å svare ja /nei på det spm, fordi det kommer helt ann på om personer og hunder. Men om man tror at man ikke klarer en BC, en belger eller en kelpie, så tror jeg nok at jeg generelt ikke ville anbefalt en mudi.

Det er ikke aktivitetsnivået som er problemet, men at dette er hunder som krever at man er konsekvente og ligger ett steg forran i trening/oppdragelse, og vet å sette grenser på en fin måte.

Men om dette er noe de kan klare kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner de som skal ha seg hund :)

Mudi er ingen vanskelig hund sånn sett, men noen mennesker klarer ikke å henge med i svingene uansett, mens andre tar det helt naturlig fra dag1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare ja /nei på det spm, fordi det kommer helt ann på om personer og hunder. Men om man tror at man ikke klarer en BC, en belger eller en kelpie, så tror jeg nok at jeg generelt ikke ville anbefalt en mudi.

Det er ikke aktivitetsnivået som er problemet, men at dette er hunder som krever at man er konsekvente og ligger ett steg forran i trening/oppdragelse, og vet å sette grenser på en fin måte.

Men om dette er noe de kan klare kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner de som skal ha seg hund :)

Mudi er ingen vanskelig hund sånn sett, men noen mennesker klarer ikke å henge med i svingene uansett, mens andre tar det helt naturlig fra dag1 :)

Tusen takk for svar! :) Ut i fra hvordan jeg kjenner disse personene, virket Mudi som et litt bedre alternativ for dem på en måte. Det som gjør venninnen min litt usikker er dette stresset og intensiteten en BC gjerne har. Hvordan er pelsstellet til en Mudi? :) De virker ihvertfall veldig herlige hunder etter å ha lest litt om dem og sett bilder, nesten så jeg ønsker meg en selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette med linjer har jeg nevnt for dem. De ser ikke for seg en hardbanka konkurransehund de kommer til å satse skikkelig med, med det første, men man skal jo ikke se bort i fra at de kommer til å konkurrere litt heller, da i AG og LP. Gjerne stille ut også. Har du evt. noen oppdrettere å anbefale av de som ikke avler på de aller heftigste BC'ene? Send gjerne på PM.

Jeg skal snakke mer med dem om det ihvertfall. De er jo ikke på samme interesse-nivå som meg, som satser i konkurranse, men de ønsker å bruke hunden litt, altså ikke bare sånn typisk familie-/turhund. Chihuahuaene dems har ikke blitt trent til noe spesielt (utenom tispa de ønsker å stille og har begynt å trene henne), men interessen har økt den siste tiden med å bli mer aktiv med hund. Slik jeg har forstått det er det kjæresten som ønsker mest å drive med Agility, mens min venninne er litt mer på Lydighets-fronten og utstilling liksom. Slik jeg har forstått ønsker de en arbeidsglad hund de kan ha det morro med, både på trening og konkurranse - og kanskje de blir bit av konkurranse-basillen etterhvert, det vet ikke jeg eller dem. Men det jeg ihvertfall ønsker for dem er en hund som de kan ha det morro med i trening og ikke minst lære med, siden de ikke har så mye erfaring med hundetrening generelt selv om de har hund fra før :) Om det er en gjeter eller en spisshund vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke for dem sin del og hunden sin del at de føler de skal ha valgt feil rase og dermed blir det beste for alle parter å omplassere hunden (risikoen er jo der uansett riktignok, men derfor ønsker de å gjøre en grundig jobb først med å finne ut mer om enkelte raser som høres interessante ut) .

Men hvis du eller noen andre tenker på en helt annen type hund (ikke gjeter i det hele tatt f.eks) så er det bare og komme med forslag, de er åpne for å sjekke ut andre raser som sagt, selv om de heller veldig mot BC men ikke føler seg helt sikker der.

Det er egentlig umulig å foreslå noe som helst når man ikke vet noe mer enn det som hittil har kommet frem. Om de skal konkurere eller ikke er jo revnende likegyldig for hunden. Hunden er fornøyd så lenge den får det den trenger. Ikke alle som konkurrerer trener mye og ikke alle som ikke konkurrerer trener lite, så mer viktig er vell sånn omtrent hvordan de ser for seg hverdagen.

Som gråtass sier så lever jo de fleste (av alle raser egentlig) som "familiehunder" i varierende grad (hunder hos folk som ikke satser i konkurranse eller bruker flere timer om dagen på å trene hund). Det er greit nok, å selv om det er et godt poeng i den forstand at det er lov å være realistisk (hunder er ikke såå overdrevet vanskelig eller krevende som det noen ganger kan fremstå) så finnes det en mellomting, det er hyggeligere for alle om man velger en hund som faktisk passer inn i livet man ønsker å leve, for det er forskjell på dem, men man trenger jo ikke slå fra seg de typiske brukshundene bare fordi man ikke har kjempeambisjoner. Enten så kjøper man seg valp (om man tror man kan gi den det den trenger), eller om man vil ha en av de litt roligere så finnes det alternativer, som gråtass også sa, unge/voksne som ikke er nok hund til det bruket eieren hadde tenkt. Eller se litt på forskjellige linjer. Jeg er ikke stor fan av å avle ned en rase så de passer "alle", men i de fleste raser så er det forskjellige linjer og forskjellig bruk. Bredde i rasen er bare greit å det er fult mulig å ha uten å dra ut i det ekstreme. Det finnes gråsoner og mellomting, det må ikke være enten eller.

ellers så er det jo forskjell på raser, ikke bare på aktivitetsnivå, men også på andre ting, vakt/vokt, stress, etc etc, ting som kan være mye verre å håndtere enn litt aktivitet, så da er jo igjen spm hva er dine venner på utkikk etter? Hva ønsker de seg? Hva ser de på som et problem/utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Ut i fra hvordan jeg kjenner disse personene, virket Mudi som et litt bedre alternativ for dem på en måte. Det som gjør venninnen min litt usikker er dette stresset og intensiteten en BC gjerne har. Hvordan er pelsstellet til en Mudi? :) De virker ihvertfall veldig herlige hunder etter å ha lest litt om dem og sett bilder, nesten så jeg ønsker meg en selv :lol:

En mudi går ikke så opp i gjeterinstinktet sitt som en BC kan gjøre, men kan fint bli nokså intens og stresset om man ikke forebygger og og jobber med dem. De har mye kapasitet og egenvilje,men er nokså førervare . Som valper/unghunder krever de en del i form av miljøtrening og gi dem masse positive erfaringer med miljø, hunder og folk, og rotrening. Om de ønsker en hund med mindre kapasitet og en rase som har mindre feilmargin kan jo feks Pumi være noe?

Pelsstellet til mudi er mer eller mindre ikke-eksisterende... børst når de røyter og når du har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst, jeg sa vel det var linje og slektsbasert?

Men det med myk pels tror jeg ikke på, faktisk, for min aussie har verdens mykeste pels (no kiddin') og jeg har aaaldri vært borti mer lettstelt pels O.o Det henger seg aldri noe fast, hun tar med utrolig lite sand og dritt inn siden hun tørker så fort og alt bare "renner av" den myke, glatte pelsen.

Ingen har noen gang tatt på henne uten å kommentert at hun er utrolig god og myk :lol: Skinner som sola gjør den og :wub:

Tror ikke helt du skjønner hva jeg mener med myk pels ;) Glatt og myk er to forskjellige ting, og med myk pels mener jeg ikke glatt/stri pels, men myk og ullen pels (også ofte veldig bølgete eller krøllete). En aussie skal ha dobbel pels med strie, glatte dekkhår (rette eller lett bølget) og myk underull. Myk pels er ofte mye mindre værbestandig og man ser ofte at de blir lett solbleket, sliter med snøballer om vinteren osv.

Og til TS, nei, den kan ikke sammenlignes helt med colliepels heller. Den er rett og slett ganske lik en border collie-pels, for BC har etter hva jeg har sett like stor variasjon i pelsmengde og -kvalitet som aussien (sett bort fra at aussie ikke finnes i korthårsversjon).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mudi går ikke så opp i gjeterinstinktet sitt som en BC kan gjøre, men kan fint bli nokså intens og stresset om man ikke forebygger og og jobber med dem. De har mye kapasitet og egenvilje,men er nokså førervare . Som valper/unghunder krever de en del i form av miljøtrening og gi dem masse positive erfaringer med miljø, hunder og folk, og rotrening. Om de ønsker en hund med mindre kapasitet og en rase som har mindre feilmargin kan jo feks Pumi være noe?

Pelsstellet til mudi er mer eller mindre ikke-eksisterende... børst når de røyter og når du har lyst.

Takk for info om Mudi, virker som en herlig rase! :) Pumi kan jeg også nevne for dem ja.

Og til TS, nei, den kan ikke sammenlignes helt med colliepels heller. Den er rett og slett ganske lik en border collie-pels, for BC har etter hva jeg har sett like stor variasjon i pelsmengde og -kvalitet som aussien (sett bort fra at aussie ikke finnes i korthårsversjon).

Da vet jeg det, takk for svar! :)

Takker for svar til alle, jeg selv har også lært en del via tråden her :ahappy: Jeg skal ta infoen videre til dem, og er det noe mer vi lurer på da spør jeg bare mer :) De kommer ihvertfall til å lese litt mer om rasene som er nevnt her, og de ville gjerne være med på utstillinger bl.a. for å både se og hilse på rasen også, så vi får se hva det blir til ;) De har heldigvis ingen hast heller og vil føle seg sikre på at de har valgt riktig rase. Igjen, tusen takk til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke direkte at de ikke skal kjøpe Border Collie, men når noen ikke føler seg sikre etter å ha anskaffet seg informasjon om rasen, at det er en rase som kunne passet dem, mener jeg bare at da bør man kanskje ikke anskaffe seg den rasen, ihvertfall ikke med en gang. Jeg personlig mener bare at man skal føle seg mer eller mindre 100% sikker på at det er riktig rase - men det er jo ikke alltid lett å vite heller, men ut i fra en grundig research da. Uansett, venninnen min var veldig usikker, og når noen er så usikre som hun var, da føler jeg bare at det kanskje ikke er så lurt å kjøpe det akkurat nå. Men kanskje senere. Og alt dette har jeg sagt til dem også, så de er veldig klar over hva jeg mener, uten at de har blitt fornærmet eller noe, for de vil jo akkurat det jeg vil: at de skal føle de har valgt riktig :)

Det å skaffe hund er gjerne en lang prossess noen ganger, og det er det i deres tilfelle, så da vil de gjerne bruke litt tid på å sjekke ut andre raser også, og det ser jeg ikke noe galt i. Det kan vre de finner en annen rase som passer bedre enn BC, eller det kan være de ikke finner en annen rase som passer noe bedre, og dermed blir det uansett BC. Så det kan godt være det blir BC som neste hund liksom. Tiden vil jo vise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...