Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryser og vil bæsje inne


ViCa
 Share

Recommended Posts

Samboeren min og jeg har nylig fått en liten JRT-valp. Hun går inn i sin 10. uke nå.
Hun har på kort tid blitt kjempeflink til å gå på do ute, selvom noen uhell har forekommet.
De siste to kveldene har hun frøset veldig når hun er ute på do og da har hun rett og slett holdt seg helt til med en gang hun kommer innenfor døren, da bæsjer hun. Hun tisser i fullfart og bråsnur og vil inn igjen.

Har dere noe triks for å få det mer attraktivt å gå på do ute? Hun får en liten godbit når hun har vært flink og gått på do ute! Er det vanlig at man kler på dem dekken når de er så unge?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter dere henne opp og ut når hun bæsjer rett innenfor døra? Så hun kan gjøre seg ferdig ute, og deretter få masse skryt?

Vi bor i blokk så det tar litt tid å komme seg ut. Har lest så mye forskjellig; noen vil at man skal bære ut valpen og avføringen. Andre sier det er best å overse det hele og bare vaske godt, slik at de ikke forbinder å gjøre fra seg inne med å få komme ut å leke/belønning. I dag tidlig bæsjet hun så fort hun kom innenfor blokken og da bar jeg henne ut på plenen ute med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er den taktikken jeg nevnte jeg har brukt/bruker selv. Men hva med å være ute helt til hun har bæsjet?

Hun blir helt febrilsk etter å komme inn, skjelver piper og drar mot døra. Men ja, jeg tar meg selv i å ikke være tålmodig nok. Får prøve litt til :) Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien min ville ikke gjøre fra seg ute hvis det var regn, hadde regnet eller var dugg i gresset fra jeg fikk henne og til hun ble ganske stor.
Så jeg stod der til hun gjorde det. Jeg gikk ikke inn uansett hvor mye det regnet eller hvor mange klokken var på natten. Det tok litt tid med henne for hun ville absolutt ikke. -Når hun kjente etter så måtte hun ikke allikevel og sånn :P
Og jeg lærte henne også å gå på do på kommando. Litt etter litt slapp det taket og vi var over det. Tok faktisk tid, men må man så må man. Hun er ikke begeistret for å få våte gresstrå i ratata nå heller, men nå er hun så stor at hun forstår at konsekvensen for ikke å gå ute er å gjøre på seg inne, noe hun ikke synes er alright lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler på valpene ja, og meg selv godt *ler* Selv så tidlig som dette på året. De er kort fra bakken, vått gress og pelsløs mage er nok ubehagelig, men mine har raskt skjønt at når de får genseren på (gjort som nevnt over her latt de tisse så tatt på genser og ventet de ut) at da er det bare å la det stå til, for mamsen holder ut i en evighet når hunden har klær på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...