Gå til innhold
Hundesonen.no

VM i hestesport


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voltige er gøy (og skummelt), jeg syslet litt med det i min ungdom selv. Men for min del så er ikke voltige så imponerende på hestesportmåten - det er egentlig bare et turnprogram som tilfeldigvis er

Det utsagnet der har jeg vansker for å kjøpe. De fleste konkurransehestene jeg har sett står på frimerkestørrelse paddocker ALENE, går i skrittemaskin, får en treningsøkt om dagen og står resten av ti

Her kan vi kose oss med å kommentere, snakke og spørre om VM i Hestesport! Gøy med feltritt, men trives best som tilskuer

Jeg bruker helst noen med lengre utdannelse enn et helgekurs, for det har jeg nok av selv ;)

Pussig hvor mange av "skolene" som er nettopp det om man sjekker opp litt. Maraton kjøring er dritgøy å se på,vi fikk kjøre litt maraton tospann på Starum for vi tok eksamen i kjøring og ble kjøreinstruktører i samme slengen. Veldig gøy selvom det var på lavt nivå :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om hva sprangrytterne bruker, men det er ikke noe å gjøre narr av at mange bruker god tid på å finne riktig tilpasset sal. Det skulle vel heller bare mangle når man har ansvaret for et levende individ.
Hundefolk er jo nøye på å finne seler som passer og ikke gir ubehag under arbeid feks. og det er jo en BRA ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om hva sprangrytterne bruker, men det er ikke noe å gjøre narr av at mange bruker god tid på å finne riktig tilpasset sal. Det skulle vel heller bare mangle når man ansvaret for et levende individ.

Hundefolk er jo nøye på å finne seler som passer og ikke gir ubehag under arbeid feks. og det er jo en BRA ting.

Jeg har stått på flere konkurransestaller og mange av de hestene og ponniene hadde tilpasset utstyr, så det er heldigvis ikke bare "hobbyryttere" som har det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på flere konkurransestaller og mange av de hestene og ponniene hadde tilpasset utstyr, så det er heldigvis ikke bare "hobbyryttere" som har det.

Jeg vet ingenting om hva sprangrytterne bruker, men det er ikke noe å gjøre narr av at mange bruker god tid på å finne riktig tilpasset sal. Det skulle vel heller bare mangle når man ansvaret for et levende individ.

Hundefolk er jo nøye på å finne seler som passer og ikke gir ubehag under arbeid feks. og det er jo en BRA ting.

Det ble bare litt snålt når brukere på et hundeforum mener de har mere greie på utstyr enn de fire finalistene i VM

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bare litt snålt når brukere på et hundeforum mener de har mere greie på utstyr enn de fire finalistene i VM

Å være bruker av et forum utelukker heldigvis ikke kompetanse på andre områder også. :)

Men jo, jeg vil nok tro at de merker rytterbyttet bedre enn salbyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel ikke kompetanse på samme nivå er jeg ganske sikker på

Så en veterinær eller kiropraktor på hest med tilleggskompetanse på utstyr ville aldri meldt seg inn på hundesonen, det er greit å vite.

Det var uansett diskusjonen som kom etterpå jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel ikke kompetanse på samme nivå er jeg ganske sikker på

Så man må ha "kompetanse" på samme nivå for å kunne uttale seg om noe som helst? Jeg syns også du skal passe deg litt med hvordan du uttaler deg, for du aner ingenting om andres kompetanse uten å kjenne dem, eller? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: dere rakker ned på utstyrsvalget til finalistene i VM. Nina sa det bra første dagen når hun kommenterte speedhoppingen: "Ekspertene sitter på tribunen".

Det handler ikke om å rakke ned? Jeg personlig bare forstår ikke at de tør. Det handler ikke om å rakke ned eller snakke stygt om noen. De er fantastiske ryttere, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at noen som livnærer seg på ridning og konkurranse har mest kunnskap angående å hoppe så krevende baner, og en veterinær eller kiropraktor vil ikke nødvendigvis ha samme kunnskap det er viktig for å ri trygt gjennom banen. De jeg veit om bruker stort sett samme sal på hester dem har til tilridning, for salg og konkurranse. Da har dem en sal som passer rytter grunnet mange timer på en mengde hester. Blir rimelig dyrt i innkjøp av saler til samtlige hester.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertene sitter ringside i hundesporten også. Nå er 2 ukers hestefest over, g du verden så mye flott underholdning ! Nydelige dyr, stilige ryttere og kusker, kjempegøy feltritt og kjøring, stor takk til NRK !

Tenk om de også kunne sende litt fra store hundestevner, f. eks. bruks og LP ? Finnmarksløpet er bankers, men der foregår jo spennende saker i sommehalvåret også !

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at det i hesteverden er sånn at så lenge man kan livnære seg på hest, så er man ekspert, for det er helt klart ikke sånn i hundeverden - snarere tvert i mot, jo mer penger du tjener på hund, jo mer stiller folk spørsmålstegn ved kompetansen din..

Jeg syns heller ikke at spørsmålene om tilpasset utstyr var å rakke ned på, men jeg har leita lenge etter den halvnome/sykkelselen til terven her uten å finne den, fordi hun tydeligvis har en kroppsfasong seleprodusenter mener ikke trenger sele. Men det er tydeligvis en amatørgreie det, å ville ha best mulig utstyr for hesten? Jeg opplever det ikke sånn på hund.. Den gangen vi trente aktivt, var vi gjennom en del seler før vi fant den jeg syns var optimal i sporet f.eks. Ikke det at hun ikke kunne gå spor med andre seler, hun kan gå spor i bare halsbåndet eller løs og hun, men den optimale selen klemmer ikke over skuldre, glir opp så den presser på strupen, drar opp hodet hennes, gnager noe sted osv osv.

Og neida, jeg kritiserer ikke VM-deltakere, jeg tror ikke engang at mitt ene år i en traverstall gjør meg til en ekspert på hest (sant å si så kan jeg ikke stort om hest), men med tanke på hvor viktig jeg syns det er mer rett utstyr til rett hund for mine hobby-greier, så må det da være lov å synes at det er litt rart at det er ett fett hva slags sal du hiver på hesten, at det ikke har noe å si, uten at man nødvendigvis er nedlatende eller kritisk eller wannabe-ekspert av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så? At folk stiller masse spørsmålstegn ved kompetansen til de som : Er i 40-50 åra,konkurrerer i verdenseliten med topp resultater,lever av å trene hund og har gjort det i 30 år? Eller er det weekend-kurserne dere stiller spørsmålstegn ved? Jeg vet ikke altså jeg har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være litt forsiktig for du har virkelig ikke peil på hva eller hvem som sitter her inne åpenbart! Det er ikke bare hundefolk her ser du ;) Selv om Gulliksen ikke sitter her, så er det faktisk folk med høy kompetanse på hest som sitter her og de har ikke bare noen weekendkurs bak seg. Ydmykhet og slike fancy ord ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så? At folk stiller masse spørsmålstegn ved kompetansen til de som : Er i 40-50 åra,konkurrerer i verdenseliten med topp resultater,lever av å trene hund og har gjort det i 30 år? Eller er det weekend-kurserne dere stiller spørsmålstegn ved? Jeg vet ikke altså jeg har ikke peiling.

hehe.. Hvor mange hundefolk lever av å konkurrere med og trene hund?

Men ja. Se på de store hundeskolene, Geir Nordenstam er vel den som har levd lengst av å trene hund og hundefolk i Norge, og allikevel så er det langt mellom de som bøyer seg i støvet av beundring for hans kompetanse. Man syns ikke nødvendigvis at Terje Østlie med kone er fritatt for kritikk heller, selv om de har hatt hund og trening av hund som jobb i gudene veit ikke hvor mange år. Det er få norske hundetrenere som har gjort mer for forståelse av hundens signaler enn Turid Rugaas, men kritisert i huet og ræva blir hun allikevel. Gry Løberg med Manimal er vel en av ytterst få som har universitetsutdannelse på hund og atferd, men hun blir ikke plassert på noen pidestall for beundring allikevel. Bare for å ta et par norske.

Skal vi nevne noen utenlandske, kommer vi ikke utenom Cesar Millan, som hundefolk elsker å hate. Victoria Stillvell har vel en litt større fanskare enn CM, men hun blir kritisert hun og.

Og for ei som har en del "weekendkurs", så syns jeg det er artig at du setter spørsmålstegn ved min kompetanse, basert på at det er weekendkurs. Hadde det vært bedre om det strakk seg over år? Jeg har sånne kurs og, nemlig, uten at jeg føler at jeg lærte mer der enn på weekendkursene. Men jeg tjener ikke penger på hund - snarere tvert i mot - så jeg har vel strengt tatt ikke kompetanse om hund i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, spørsmålet var hvorvidt mennesker på et hundeforum har mer kompetanse enn de som vinner VM i hestesport. Jeg vil anta at hadde man hatt bedre kompetanse enn sistnevnte så hadde man ikke kommentert hestesports VM på et hundeforum, men heller deltatt selv.

De er kanskje så ydmyk at de ikke deltar slik at andre skal få muligheten til å vinne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, spørsmålet var hvorvidt mennesker på et hundeforum har mer kompetanse enn de som vinner VM i hestesport.

Var akkurat det som var mitt poeng ja.

Trist at det er sånn i hundesport da,jeg aner ikke hvor mange som lever av å konkurrere med hund,var derfor jeg spurte. Tenkte hundekjørere feks?

2ne du blander korta litt,eller jeg uttrykte meg uklart. Det er VELDIG mange feks spesialutdannete saltilpassere som lever av hobbyen til folk,bare for å ta et eksempel som ble nevnt lengre opp. Noen av disse har fått utdannelsen sin gjennom noen få weekend-kurser og thats it,og de selger gjerne saler til 30.000. Nesten bestandig har folk "helt feil sal" som "vil ødelegge hesten om du forstetter å ri i den" feks og folk ender opp å betale i dyre dommer der de kanskje selv sitter med vel så mye erfaring som vedkommende og helt fint ut i fra egne kriterier kunne funnet en sal som passer selv. Evt fått alle mål og str og funnet brukt på nett. Dette var KUN et eksempel. Om du feks har tatt et weekendkurs i salmaking og tilbyr deg å sy/reparere lærutstyr for folk blir noe helt annet. Igjen - kun et eksempel :)

(men der har dere litt av bakgrunnen til at jeg er litt skeptisk til sånne kjappe kurs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Hvor mange hundefolk lever av å konkurrere med og trene hund?

Men ja. Se på de store hundeskolene, Geir Nordenstam er vel den som har levd lengst av å trene hund og hundefolk i Norge, og allikevel så er det langt mellom de som bøyer seg i støvet av beundring for hans kompetanse. Man syns ikke nødvendigvis at Terje Østlie med kone er fritatt for kritikk heller, selv om de har hatt hund og trening av hund som jobb i gudene veit ikke hvor mange år. Det er få norske hundetrenere som har gjort mer for forståelse av hundens signaler enn Turid Rugaas, men kritisert i huet og ræva blir hun allikevel. Gry Løberg med Manimal er vel en av ytterst få som har universitetsutdannelse på hund og atferd, men hun blir ikke plassert på noen pidestall for beundring allikevel. Bare for å ta et par norske.

Skal vi nevne noen utenlandske, kommer vi ikke utenom Cesar Millan, som hundefolk elsker å hate. Victoria Stillvell har vel en litt større fanskare enn CM, men hun blir kritisert hun og.

Og for ei som har en del "weekendkurs", så syns jeg det er artig at du setter spørsmålstegn ved min kompetanse, basert på at det er weekendkurs. Hadde det vært bedre om det strakk seg over år? Jeg har sånne kurs og, nemlig, uten at jeg føler at jeg lærte mer der enn på weekendkursene. Men jeg tjener ikke penger på hund - snarere tvert i mot - så jeg har vel strengt tatt ikke kompetanse om hund i det hele tatt?

Men det går jo på treningsmetoder og slikt. Skal ikke lete så veldig hardt for å finne massiv kritikk av feks de store dressurrytterene og trenerene altså ;) Sånn sett skiller det seg ikke fra hundeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat det som var mitt poeng ja.

Trist at det er sånn i hundesport da,jeg aner ikke hvor mange som lever av å konkurrere med hund,var derfor jeg spurte. Tenkte hundekjørere feks?

2ne du blander korta litt,eller jeg uttrykte meg uklart. Det er VELDIG mange feks spesialutdannete saltilpassere som lever av hobbyen til folk,bare for å ta et eksempel som ble nevnt lengre opp. Noen av disse har fått utdannelsen sin gjennom noen få weekend-kurser og thats it,og de selger gjerne saler til 30.000. Nesten bestandig har folk "helt feil sal" som "vil ødelegge hesten om du forstetter å ri i den" feks og folk ender opp å betale i dyre dommer der de kanskje selv sitter med vel så mye erfaring som vedkommende og helt fint ut i fra egne kriterier kunne funnet en sal som passer selv. Evt fått alle mål og str og funnet brukt på nett. Dette var KUN et eksempel. Om du feks har tatt et weekendkurs i salmaking og tilbyr deg å sy/reparere lærutstyr for folk blir noe helt annet. Igjen - kun et eksempel :)

(men der har dere litt av bakgrunnen til at jeg er litt skeptisk til sånne kjappe kurs)

Ah, teit jeg, jeg visste ikke at man måtte være VM-deltaker eller salmaker for å kunne spørre om det var ett fett hva slags utstyr man brukte på hest. Jeg var ikke klar over at det var å kritisere noen heller.

Jeg veit ikke om noen som lever utelukkende av å konkurrere med hund jeg, da er det vel snakk om en håndfull hundekjørere antageligvis - og der pleier det forøvrig å være viktig med riktig sele til riktig hund.

Men det går jo på treningsmetoder og slikt. Skal ikke lete så veldig hardt for å finne massiv kritikk av feks de store dressurrytterene og trenerene altså ;) Sånn sett skiller det seg ikke fra hundeverdenen.

Åh, så det er lov å sette spørsmålstegn om det virkelig er lov å denge hesten sin med pisk altså, men om du spør om salvalg ikke har noe som helst å si, så tror du at du veit bedre enn VM-deltakere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på en rideskole hvor de som drev den konkurrerte aktivt i høye klasser i sprang. For å si det sånn, de fleste av de flinkeste rytterne der brydde seg ikke om hestenes velferd. Så jeg tror faktisk ikke på at alle toppryttere, selv VM-ryttere, er opptatt av hvordan hesten har det. Mange er sikkert det, men tviler på at alle er det. Mange av de rir jo faktisk bare uten å se hvordan hesten er ellers.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på en rideskole hvor de som drev den konkurrerte aktivt i høye klasser i sprang. For å si det sånn, de fleste av de flinkeste rytterne der brydde seg ikke om hestenes velferd. Så jeg tror faktisk ikke på at alle toppryttere, selv VM-ryttere, er opptatt av hvordan hesten har det. Mange er sikkert det, men tviler på at alle er det. Mange av de rir jo faktisk bare uten å se hvordan hesten er ellers.

Synes han nederlenderen som vant virka ganske opptatt av hesten, men det kan jo være et spill for galleriet for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...