Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter i anklene


Helinor
 Share

Recommended Posts

Har en tispe på halvannet år, mellompuddel, med mye energi og mange uvaner (...prøv å være førstegangs hundeeier med en veldig livlig hund og to barn...). Skal forsøke å plukke av henne de verste, og søker råd om denne:

Når vi går over gulvet, er hun snar med å følge etter og bite oss i anklene. Ikke bite som i å sette tennene i oss, men markere bitt (hun kan bitehemming). Hun vil åpenbart leke eller ha oppmerksomhet.

Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte med dette.

Vi har klikketrent litt, så jeg er kjent med konseptet. Fra tid til annen spaserer jeg rundt med henne med en godbit hun vet hun skal få (en enkel godbit, en fylt Kong etc.). Da biter hun ikke.

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får hun utløp for energien sin? Trener dere noe?

Pumien min liker å hoppe opp og bite meg i rumpa når han stresser seg opp og har mye energi. Da sier jeg strengt "nei" og får han til å sette seg eller gir en annen kommando for at han skal "skru på" hjernen igjen.

I tilegg får han bruke energien sin på å gå spor og annen trening. Merker fort at han roer seg når han har jobbet i forhold til dager der han ikke har fått brukt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut ankelbitingen med et tyggebein eller noe annet som er lovlig. Altså ta bikkja bort fra det som den ikke får lov til å tygge på og stapp umiddelbart det lovlige inn i munnen dens. Gjør evt noe utav den lovlige bitesaken slik at den evt blir enda mer attraktiv.

Edit: gode erfaringer med dette gjennom et langt hundeliv og forskjellige raser. :ahappy:

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tispe på halvannet år, mellompuddel, med mye energi og mange uvaner (...prøv å være førstegangs hundeeier med en veldig livlig hund og to barn...). Skal forsøke å plukke av henne de verste, og søker råd om denne:

Når vi går over gulvet, er hun snar med å følge etter og bite oss i anklene. Ikke bite som i å sette tennene i oss, men markere bitt (hun kan bitehemming). Hun vil åpenbart leke eller ha oppmerksomhet.

Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte med dette.

Vi har klikketrent litt, så jeg er kjent med konseptet. Fra tid til annen spaserer jeg rundt med henne med en godbit hun vet hun skal få (en enkel godbit, en fylt Kong etc.). Da biter hun ikke.

Noen som har gode råd?

3 alternativer.

1. Snu deg å fortell at det der ikke er greit.

2. Avbryt med en gang du ser tendensen og sett henne i timeout (i bånd eller på et annet rom feks)

3. Viss hun er lydig avbrytt det hun gjør å be hun legge seg (roer hjernen litt).

Nå vet ikke jeg hva dere gjør av aktiviteter på en dag, men min erfaring er at slik "pøbel" adferd oftere kommer av manglende grenser/lettstresset hund enn for lite aktivitet. Er de litt ivrige tar det fort litt av å de har godt av litt strenge regler for å få kontroll på galskapen. Veldig firkanta regler er også lettere å forholde seg til i en vanskelig periode, da er det liksom ingen tvil om hva som kreves. Og/eller ro trening. Hun får ikke fotfølge dere, eller sprette opp hver gang noen reiser seg. Da ville jeg vært i forkant jeg, "nei, legg deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd. Mye av dette gjør vi allerede, men ikke konsekvent nok, kanskje.

1. Gjør vi.

2. Gjør vi også.

3. Det er hun ikke. Skal forsøke å få lært henne det.

Problemet er aller størst om morgenen, og det går da mest ut over mannen min. Etter at han drar på jobb er hun mer rolig og klar over at vi nok også drar snart. Hun legger seg alltid og slapper av en stund før vi andre går ut døra.

Hun er lettstresset/blir veldig lett gira. Men hun vet utrolig nok grensene de gangene belønningen er god nok. Dersom hun vet at vi for eksempel skal ut på tur, så er hun kjempelydig og lar sokker og ungenes kosedyr ligge. De får vanligvis skambank når hun kjeder seg. Samme hvis hun vet at det er Kong med leverpostei på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd. Mye av dette gjør vi allerede, men ikke konsekvent nok, kanskje.

1. Gjør vi.

2. Gjør vi også.

3. Det er hun ikke. Skal forsøke å få lært henne det.

Problemet er aller størst om morgenen, og det går da mest ut over mannen min. Etter at han drar på jobb er hun mer rolig og klar over at vi nok også drar snart. Hun legger seg alltid og slapper av en stund før vi andre går ut døra.

Hun er lettstresset/blir veldig lett gira. Men hun vet utrolig nok grensene de gangene belønningen er god nok. Dersom hun vet at vi for eksempel skal ut på tur, så er hun kjempelydig og lar sokker og ungenes kosedyr ligge. De får vanligvis skambank når hun kjeder seg. Samme hvis hun vet at det er Kong med leverpostei på gang.

Pass på at dere ikke gjør alle, velg heller en metode å hold dere til den, da er det også mye lettere for henne å forstå. Om mannen din vil ha fred på morgenen så gjør det enkelt, bind henne fast, gjør det han skal gjøre, løsne henne å dra på jobb. Eller sett henne på soverommet eller noe slikt (vet ikke hvordan dere har det hjemme med hund og hvor den skal oppholde seg og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått inn og byttet uønsket oppførsel med noe hunden har lyst på .. det blir jo som å belønne hunden for å bite dere i anklene, som er stikk motsatt av det dere ønsker :P Hadde det vært meg så hadde jeg ikke hatt tålmodighet til sånt, og sikkert endt opp med å løfte henne opp for å hindre henne i ankelbitingen og satt henne i en lekegrind eller noe frem til jeg hadde tid. Jeg har full forståelse for at det er hektisk om morgenen i en småbarnsfamilie, og da er det lov til å gjøre det enkelt for seg selv :)

Det @Malamuten skriver er fornuftig. Og jeg har tro på å bryte vaner over tid.. feks ved å gjøre anklene utilgjengelige eller hunden opptatt av noe annet på de tidene hun vanligvis begynner å bite ankler. Og selvsagt passe på at hun får dekket behov for lek og aktivitet på andre måter :-)

Og når ulykken først er ute, dvs at hun er på full fart bort for å ta en ankel, så går det an å avlede henne med en leke eller godbit FØR hun kommer frem. Hvis hun er kjent med betinget forsterker så burde det funke å si "bra" (og late som det er en innkalling eller noe) for å stoppe henne, og så belønne med lek/godbit. Da vil hun også lære at det lønner seg å stoppe før hun biter. Men ikke vent med godbit/lek til hun allerede sitter i ankelen. Men dette oppfordrer jo egentlig til mer aktivitet, så ...

... dersom dere vil at hun er rolig i de periodene hun nå biter ankler så kan det være at det er bedre å gi en fylt, frossen kong hver morgen før hun viser antydelig til å bølle. Evt la henne få gjøre noen triks eller noe for å få kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg meg på tak og var klar med godbitene. Ikke en eneste ankel bitt. Kom for sent på jobb da, men det er nå så :P

Da mannen min tok på seg sokkene (morgenens høydepunkt for hunden) lå hun rett foran meg og stirret meg intenst inn i øynene. Selv om hun egentlig heller vil spise sokkene hans.

Da vi drakk kaffe satt hun på samme måte ved siden av meg i sofaen.

Det går greit å avbryte henne før hun tar en ankel, spesielt dersom jeg roper på henne fra kjøkkenet. Det er nesten en fordel at hun er (for) tynn, for peanøttsmør, cocosa og leverpostei er hun villig til å jobbe godt for.

Kjenner det var godt å lufte seg litt og få litt friske øyne på dette. Det er ikke så lett bestandig å være den eneste i familien som jobber aktivt med hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...