Gå til innhold
Hundesonen.no

Ølbrygging, vinlegging, ciderproduksjon m.m.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Er det flere soniser som driver med slikt?

Jeg pleide å brygge en del for noen år siden (ekstrakt og delvis også partial mash). Etter hvert flytta medbryggerne mine ut av byen, de kjøpte meg ut av utstyret, og jeg kom aldri skikkelig i gang igjen etter det.

Men nå har jeg lyst til å begynne igjen! Godt øl er dyrt, og det er en utrolig morsom hobby når man begynner å se resultater. Jeg har også begynt å eksperimentere litt med å sette sammen egne oppskrifter, og er veldig spent på hvordan resultatet blir. :)

I tillegg har jeg besteforeldre med alt for mange epletrær, så det hadde vært spennende å prøve seg på eplecider.

Det finnes selvfølgelig gode internettforaer for både brygging og vinlegging, blant annet har jeg lært mye av hjemmebryggerne på http://forum.norbrygg.no/ . Men tenkte det kunne vært morsomt med en tråd her inne også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venner som brygger øl, kjempegodt altså! :) Jeg har og lyst til å begynne med det, men det må bli når jeg bor et sted som er større enn 22kvm :) foreldrene mine pleide å lage vin før, men det var før jeg fikk lov til å drikke, så aldri smakt.

Er det vanskelig, mye som skal gjøres i forkant, eller er det bare å helle i forskjellige ingredienser og la det stå til? :P (tenker på øl, vin takler jeg ikke (venter fortsatt på å bli voksen når det gjelder det)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjøres omtrent så avansert eller enkelt som man vil selv. :) Det aller enkleste er kanskje å gå på europris, og kjøpe litt billig utstyr + et par ferdige ølsett. Da kan det være lurt å ikke følge den vedlagte oppskrifta, men heller gjøre sånn: http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett (er litt utenomsnakk og anekdoter der, men selve framgangsmåten er veldig fin).

Eventuelt: kjøp to ekstraktsett på europris, følg den vedlagte framgangsmåten, men bruk to sett i stedet for 1 sett + sukker. Samme mengde vann og gjær som for ett sett.

Strengt tatt trenger man bare gjæringskar med gjærlås, hevert, skikkelige reingjøringsmidler (viktig!), flasker etc til å ha det ferdige brygget på, og gjerne ei litt stor gryte til koking av vann. Kan være greit med en korkemaskin også, så man kan sette nye korker på brukte ølflasker.

Så kan man eventuelt avansere videre derfra, om man finner ut at man har lyst til det. :)

Her er en fin introduksjon til ulike måter å brygge på, også fra "guruene" i Norbrygg (Norsk Hjemmebryggerforening) http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man

Hvis man bor i Oslo eller en annen større by, kan man også gå innom en bryggebutikk og snakke med de som jobber der (f.eks Brygg Selv på Hasle i Oslo, eller Bakke Brygg i Trondheim). De pleier å være veldig hyggelige, og ser heldigvis ikke ned på folk selv om man er totalt nybegynner. :P Der har de også ferdige sett, men med bedre kvalitet enn de på europris.

Edit: la til litt info

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufrivillig godt informert om det som skjer i bryggemiljøet, gubben var i styret i fjor og hadde regelmessige telefonmøter. :P

Vi serverte hjemmebrygget øl i bryllupet vårt, og det kommer uregelmessig en batch eller tre i året her i huset. Akkurat nå tror jeg vi er nede på ett fat i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden sist jeg var i gang (div.varianter av vin, cider og mjød), men tenkte å sette en dunk hylleblomst/jordbærvin når ånden kommer over meg.

Bruker denne siden som håndbok: vinlegging.net

Hvordan gjør jordbær seg som vin? Har vært inne på tanken, men har inntrykk av at jordbærsaft fort smaker litt sånn... kunstig søtt. Så jeg har ikke turt. :P Er det derfor du kombinerer med hylleblomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har tenkt å brygge litt øl når vi en gang får tatt oss råd til å kjøpe utstyr, men han har brygget mye med en kompis som er kjempeflink og har lagd masse god øl :) Mange i omgangskretsen vår brygger øl :)

Vin står vi over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jordbær seg som vin? Har vært inne på tanken, men har inntrykk av at jordbærsaft fort smaker litt sånn... kunstig søtt. Så jeg har ikke turt. :P Er det derfor du kombinerer med hylleblomst?

Ble godt sist jeg laget det. Tror jeg brukte noe sitron oppi også, for å balansere smaken. Men med all hjemmelaget bærvin, så er jo sukkermengden en utfordring. Man må bruke nok til å holde alkohol prosenten riktig, men stoppe sukringen før det smaker likør av hele greia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...