Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsbilder jaktretriever


charlotte
 Share

Recommended Posts

Retrieverjakt er så sinnsykt gøy! Alle med retriever burde prøve, jeg garanterer at de blir hekta - jeg ble i alle fall det! :D Hundene elsker det også.

Her er Zivas første møte med vilt, 3 mnd gammel. Hun hadde store planer om å beholde viltet selv, så det ligger litt trening mellom tidspunktet dette bildet ble tatt på og bildene i den øverste posten min, hvor hun faktisk er på vei til meg med viltet :P Hun er viltspontan da, det skal hun ha :D

zivakroke_zps4191a9f6.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverjakt er så sinnsykt gøy! Alle med retriever burde prøve, jeg garanterer at de blir hekta - jeg ble i alle fall det! :D Hundene elsker det også.

Det kan jeg skrive under på! Fikk jo labrador for å konkurrere i bruks med, men så har det bare blitt mer og mer jakt og nå til høsten skal vi på vår første jakt :D Veldig spennende og givende sport dette!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fine bilder! :D

Litt OT, men hvordan begynner man med retrieverjakt? Har jo en Labbe som jeg ser blir mer og mer interessert i and, og det hadde vært veldig kult å, i hvert fall, trene jakt med henne, siden hun er så glad i skog, vann og fugl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fine bilder! :D

Litt OT, men hvordan begynner man med retrieverjakt? Har jo en Labbe som jeg ser blir mer og mer interessert i and, og det hadde vært veldig kult å, i hvert fall, trene jakt med henne, siden hun er så glad i skog, vann og fugl :)

Anbefaler deg å kjøpe boken "apportering til vardag och fest". Den tar for seg det du trenger å vite for å komme i gang med jakttreningen, og det er samtidig en veldig lettlest og fin bok med illustrasjoner og masse tips til diverse øvelser :) Kan også være lurt å sjekke om retrieverklubben har avdeling i nærheten av der du bor, og følg med på om de har kurs eller fellestreninger. Listen over avdelinger i retrieverklubben finner du her: http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=246586

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe boken "apportering til vardag och fest". Den tar for seg det du trenger å vite for å komme i gang med jakttreningen, og det er samtidig en veldig lettlest og fin bok med illustrasjoner og masse tips til diverse øvelser :) Kan også være lurt å sjekke om retrieverklubben har avdeling i nærheten av der du bor, og følg med på om de har kurs eller fellestreninger. Listen over avdelinger i retrieverklubben finner du her: http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=246586

Det skal jeg gjøre! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dere som trener jakt, antar dere trener med noen? Her er det nemlig ingen i nærheten.. :(

Nei, jeg trener alene. Det er blitt flere som trener her nå, men jeg har ikke trent med dem. Synes det går veldig fint å trene alene! Nå skal jeg jo ikke bruke ham til konkurranser, men kun til praktisk jakt, så han har ikke like stort behov for å lære seg å jobbe sammen med andre hunder siden vi jakter alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som trener jakt, antar dere trener med noen? Her er det nemlig ingen i nærheten.. :( 

Jeg trener også alene, eller har i hvert fall gjort fram til nå. Går på kurs nå, så håper jeg kan fortsette å trene sammen med noen av de, for den lokale retrieverklubben har jakttreningene sine for langt unna der hvor jeg bor, til at jeg kan reise på de regelmessig.

Men det er jo mye man kan trene alene, i hvert fall når man er fersk, synes jeg. Også har jeg spurt noen ikke-jaktfolk på vanlige hundetreninger om de ikke kan kaste en markering eller to for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Poter @Gro

Takk for svar! Er det sånn at dere gikk på kurs først for tips om hvordan man kommer i gang eller bare begynte dere? Jeg har så innmari lyst, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne :lol:

Jeg bare begynte også stilte jeg tusen spørsmål til oppdretter + kjøpte to bøker (Apportering til vardag och fest og Retrieveren som apportør). Oppdretter har kommet med mange gode råd og tips og veiledningen derfra har vært og er helt super. Nå har jeg ganske nylig også vært på et nybegynnerkurs.

Jeg visste heller ikke hvor jeg skulle begynne, så det var godt å ha noen jeg kunne spørre + bøker jeg kunne hente ideer og tips fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Jeg kjøpte også akkurat de samme bøkene som @Poter :) Også leste jeg rundt på nett, meneo har noen artikler på sine sider. Så stolte jeg egentlig bare på magefølelsen, og begynte å trene.

Før første kurset i sommer hadde vi trent på sitt og bli, fotgående (over lengre avstander og i skogen, i motsetning til lp fvf), avleveringer, enkle markeringer og så vidt begynt på fløytesignaler, først og fremst innkalling.

Så gikk jeg et ukeskurs i Hensedal og nå går jeg et grunnkurs i regi av retrieverklubben. Har ikke retrieverklubben hos deg noe kurs? @soelvd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, begge to! @Gro , de har kanskje noe i Bergen eller noe sånt, får se om jeg har råd til et kurs der en gang. Men det er 2-3 timer bare dit, og lommeboka har ikke så veldig god råd til kurs, overnatting, etc akkurat nå ;) 

Går fint å overnatte her ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men retriever jakt er vel stort sett apportering? Jeg har lært Ymse det selv, helt uten kurs og kunnskap :lol: så du kan jo begynne @soelvd fram til lommeboka får mat :P

Jeg begynte med dummy, lærte apport inne. Så etterhvert med fugl inne (noen ble veeldig ivrig..) Ymse er overhode ikke interesert i å hente leker ute så gikk direkte på fugl. La ut synlig i starten, nå gjemmer jeg den godt her og der både i skog og på jorder.

Samme i vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverjakt er litt mer enn at hunden skal finne og apportere vilt eller dummy, det er bare en av øvelsene de må kunne (feltsøk). Jaktarbeid med retriever bygger i mye større grad på samarbeid mellom hund og fører enn annen jakt med fuglehund hvor hundene stort sett jobber selvstendig.

Om man tenker å trene mot jaktprøver, er det i veldig grove trekk tre øvelser hunden må kunne: Markering, dirigering/fremadsending og feltsøk. Under en markering skal hunden selv se apporten falle, og skal finne denne etter egen hukommelse uten hjelp fra fører. Det er ønskelig at hunden søker så lite som mulig, men den skal løpe rett ut i riktig område og raskt lokalisere dummyen, dette skal ikke være et feltsøk. På en dirigering vet ikke hunden hvor dummyen er, og skal dirigeres til riktig sted av fører. Det hunden da må kunne er å sendes rett ut i terrenget og løpe til den finner, eller får annen beskjed av fører, som f.esk stopp og videre dirigering ut til høyre eller venstre. Den siste øvelsen er feltsøk, hvor hunden skal dekke et område og søke opp apportene. Dette skal også i all hovedsak være selvstendig arbeid.

Dette er som sagt en veldig grov oversikt og selv om det er disse øvelsene som utgjør en jaktprøve, er det veldig mye mer hunden må kunne for å gjøre det bra. :) jaktlydighet er kjempeviktig, hunden må kunne gå fot, være stille, holde seg rolig og passiv når annen hund jobber, ha bra stadga osv osv. Jakttrening er veldig, veldig morro i alle fall! :) Om du har mulighet vil jeg anbefale deg å dra å se på en jaktprøve en gang, for å se hvordan det foregår og hvordan øvelsene som inngår ser ut. Veldig lærerikt!

Linker til et par nettsider/blogger med gode treningstips. Det finnes mange flere, så det er bare å søke seg fram.

http://apporteringtillvardagochfest.se/blogg/

www.qrutrokofnorway.blogspot.no

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverjakt er litt mer enn at hunden skal finne og apportere vilt eller dummy, det er bare en av øvelsene de må kunne (feltsøk). Jaktarbeid med retriever bygger i mye større grad på samarbeid mellom hund og fører enn annen jakt med fuglehund hvor hundene stort sett jobber selvstendig.

Om man tenker å trene mot jaktprøver, er det i veldig grove trekk tre øvelser hunden må kunne: Markering, dirigering/fremadsending og feltsøk. Under en markering skal hunden selv se apporten falle, og skal finne denne etter egen hukommelse uten hjelp fra fører. Det er ønskelig at hunden søker så lite som mulig, men den skal løpe rett ut i riktig område og raskt lokalisere dummyen, dette skal ikke være et feltsøk. På en dirigering vet ikke hunden hvor dummyen er, og skal dirigeres til riktig sted av fører. Det hunden da må kunne er å sendes rett ut i terrenget og løpe til den finner, eller får annen beskjed av fører, som f.esk stopp og videre dirigering ut til høyre eller venstre. Den siste øvelsen er feltsøk, hvor hunden skal dekke et område og søke opp apportene. Dette skal også i all hovedsak være selvstendig arbeid.

Dette er som sagt en veldig grov oversikt og selv om det er disse øvelsene som utgjør en jaktprøve, er det veldig mye mer hunden må kunne for å gjøre det bra. :) jaktlydighet er kjempeviktig, hunden må kunne gå fot, være stille, holde seg rolig og passiv når annen hund jobber, ha bra stadga osv osv. Jakttrening er veldig, veldig morro i alle fall! :) Om du har mulighet vil jeg anbefale deg å dra å se på en jaktprøve en gang, for å se hvordan det foregår og hvordan øvelsene som inngår ser ut. Veldig lærerikt!

Linker til et par nettsider/blogger med gode treningstips. Det finnes mange flere, så det er bare å søke seg fram.

http://apporteringtillvardagochfest.se/blogg/

www.qrutrokofnorway.blogspot.no

Høres morsomt ut!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...