Gå til innhold
Hundesonen.no

Urolig i intervaller alene hjemme, Hvordan gå fram med trening?


skilpadde
 Share

Recommended Posts

Utrolig rotete post, vet ikke hvordan jeg skal presentere problemet på en ryddig måte. Skylder på varmen.. :P

Vi har en hann på 9 mnd som egentlig aldri har fungert bra alene hjemme. Vi har tidligere brukt bur, men bestemt oss for å kutte det ut da han klarer å slappe av mye bedre uten. I buret var det også piping/uling i intervaller, men mye oftere og høyere, og han så miserabel ut når vi kom hjem. Der ville han heller ikke ha kong osv.,det vil han i alle fall når han er løs.

Nå har vi starta fra scratch (siden det er sommer og vi har muligheten...) og han har vært hjemme i en time utenfor bur. Jeg er redd for å øke for mye fordi det tross alt er ganske vanskelig å gjerde inn ALT, og jeg vil helst slippe å komme hjem til ødelagt inventar. Han er ingen ødelegger til, men tror han endrer atferden litt når han blir alene, han har såvidt vært bortpå et teppe og det bekymrer meg litt.

Han piper/uler i ca. ett minutt når vi går ut døra, før han roer seg ned. Så er han rolig i kanskje ti minutter, før han er rastløs, kanskje uler litt, legger seg ned igjen.

Vi har vært totalt konsekvente med å gå inn når han ligger og er rolig, men det ser ikke ut til å ha hjulpet. Har prøvd med kong osv., funker helt til den er oppspist. Har prøvd å gå mange ganger ut og inn, har prøvd å gå inn og belønne første gang han roer seg ned osv.

Han ser veldig rolig ut mellom tute-intervallene. Altså at han går og legger seg i sofaen og sover.

Hvordan gå fram med dette? Bare fortsette å dra fra ham over lenger tid, og komme inn når han er rolig? Er sånn tuting noe som kan gi seg når han blir eldre? Begynner å bli litt stressa med tanke på at skolen er rett rundt hjørnet og han snart må være alene i en del mer enn en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna hadde/har noen sånne intervaller når hun er alene. Når vi flytta ble det mye mer av det.

Det var ikke så mye jeg kunne gjøre med problemet, annet enn ha på radioen lavt, adaptil halsbånd og gir en frossen kong før jeg går. Her har tutinga gitt seg. Det ble mindre av de for hver dag, og når jeg sjekker i det siste er det ingenting lengre.

Jeg tror i utgangspunktet at bråket i stor grad var varsling + usikkerhet rundt det å være alene.

Når jeg trente med henne på å være alene hadde vi omtrent ingen fremgang frem til jeg begynte å bruke adaptil halsbåndet på henne, etter ett par dager var det merkbar bedring, siden hun slappa av nok til at treninga nådde inn, og etter virketiden på halsbåndet gikk ut vedvarte effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Uro ved hjemme alene kan være at den er redd for å bli forlatt av flokken eller også en hund som har funent ut at den skal pase på eier. Den får da et stort problem nemlig hvordan kan jeg passe på den som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ihvertfall ikke ville ha gått inn å belønnet og ikke gått fra hunden mer enn en gang pr trening, det skaper nok mye større uro enn å være borte litt lenger en gang. Da ville jeg heller gått ut, gjort det jeg skulle/ventet (alt etter hva dere bruker) og når han er rolig (altså helt rolig, typ sover) gå inn, lat som ingenting (ikke snakk med hunden, ikke ros, ikke godbit), bare gå inn å sett dere i sofaen/gjør dagligdagse ting. At man lager en scene på det ene eller andre viset tror jeg bare forstyrrer mer enn det gjør godt ettersom man da på en måte lager en greie ut av at hunden har vært alene. Det samme når dere går, ikke lag noen scene. Gi hunden kongen eller det dere tenker å gi den og gå.

Om den virker mer rastløs enn stresset så kan dere jo forsøke å trimme hunden godt før dere drar for å se om den sover lengre/tyngre og slapper av bedre om den er god å sliten. Dette vil dere jo ikke trenge å fortsette med for all fremtid, men det kan gi en god start som hjelper dere å bryte vanen han har pr nå.

Og dere trenger ikke komme helt opp på full dag i treningen, om dere bare får gjennombrudd nå på et par timer så kommer resten av seg selv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Frøkna hadde/har noen sånne intervaller når hun er alene. Når vi flytta ble det mye mer av det.

Det var ikke så mye jeg kunne gjøre med problemet, annet enn ha på radioen lavt, adaptil halsbånd og gir en frossen kong før jeg går. Her har tutinga gitt seg. Det ble mindre av de for hver dag, og når jeg sjekker i det siste er det ingenting lengre.

Jeg tror i utgangspunktet at bråket i stor grad var varsling + usikkerhet rundt det å være alene.

Når jeg trente med henne på å være alene hadde vi omtrent ingen fremgang frem til jeg begynte å bruke adaptil halsbåndet på henne, etter ett par dager var det merkbar bedring, siden hun slappa av nok til at treninga nådde inn, og etter virketiden på halsbåndet gikk ut vedvarte effekten.

Høres ut som vår, egentlig. Har egentlig vært litt skeptisk til om sånne greier faktisk fungerer, men det er kanskje verdt et forsøk, så skal vurdere det! Hvor gammel er hun, forresten? Hadde på en måte håpet at det skulle være en sånn greie som roer seg med alderen...

Jeg tenker at jeg ihvertfall ikke ville ha gått inn å belønnet og ikke gått fra hunden mer enn en gang pr trening, det skaper nok mye større uro enn å være borte litt lenger en gang. Da ville jeg heller gått ut, gjort det jeg skulle/ventet (alt etter hva dere bruker) og når han er rolig (altså helt rolig, typ sover) gå inn, lat som ingenting (ikke snakk med hunden, ikke ros, ikke godbit), bare gå inn å sett dere i sofaen/gjør dagligdagse ting. At man lager en scene på det ene eller andre viset tror jeg bare forstyrrer mer enn det gjør godt ettersom man da på en måte lager en greie ut av at hunden har vært alene. Det samme når dere går, ikke lag noen scene. Gi hunden kongen eller det dere tenker å gi den og gå.

Om den virker mer rastløs enn stresset så kan dere jo forsøke å trimme hunden godt før dere drar for å se om den sover lengre/tyngre og slapper av bedre om den er god å sliten. Dette vil dere jo ikke trenge å fortsette med for all fremtid, men det kan gi en god start som hjelper dere å bryte vanen han har pr nå.

Og dere trenger ikke komme helt opp på full dag i treningen, om dere bare får gjennombrudd nå på et par timer så kommer resten av seg selv. :)

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men vi går aldri inn og ut flere ganger i løpet av. alenetiden, og er veldig nøye på å ignorere når vi kommer inn. Ingen velkomstscener eller noe.

Det er ganske tydelig at hunden plukker opp vibbene våre, var en gang det var noen ting (ikke relatert til hunden) som gjorde oss litt ampre og sinte før vi gikk, og da var han ganske mye mer urolig en ellers da vi var borte...

Har prøvd å gå fra hunden etter tur/aktivitet, men det har egentlig ikke vært noe bedre. Har inntrykk av at han er mer rolig hvis han har vært rolig inne en god stund før vi drar.

I dag hadde han bitt litt på en sofapute mens vi var borte. Ikke sånn heftig rabiat villmannbiting (tok ham opp på video), men mer sånn forsiktig, halvhjerta sutrebiting. Tror jeg skal prøve å legge noe pappgreier til ham neste gang, og se om han kan leke med det i stedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det roer seg med alderen, han er jo mitt i sin "beste" alder nå.

Hva skjer om du ikke legger igjen noe som helst av aktivitetsleker til han? Hvordan er han ellers(når dere er hjemme) rolig/urolig? Mente ikke tur _rett_ før dere går, men tur/trim først også la han få litt tid å roe ned på (time feks, alt ettersom hvor lang tid han trenger på å roe ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du ikke legger igjen noe som helst av aktivitetsleker til han?

Stort sett det samme, egentlig. Han veksler mellom å ligge avslappet et eller annet sted, og å pipe. Eneste forskjellen er at hvis han har noe snacks når vi går, er han for opptatt til å begynne å hyle med en gang jeg går.

Hvordan er han ellers(når dere er hjemme) rolig/urolig? Mente ikke tur _rett_ før dere går, men tur/trim først også la han få litt tid å roe ned på (time feks, alt ettersom hvor lang tid han trenger på å roe ned)

Ja, skjønner. Det har vi prøvd, og han er jo selvfølgelig mindre rastløs, men det er fortsatt tuting. Så om det er en forskjell, så er det på en måte bare en nyanse :/

Når vi er hjemme er han verdens roligste lille hund. Sover eller tasser rundt.. Han pleide å være veldig innpåsliten, men det har gitt seg i løpet av de siste månedene, nå ligger han stort sett og slapper av/leker selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noe av de samme problemene med min hund. Han er rolig/sover litt, uler litt, tasser en runde før han legger seg igjen. Går mellom 15 og 30 min mellom hvert ul i begynnelsen og mellom 30 og 1 time etter en stund, i mellom han er helt chill, snorker og sover. Jeg har ingen aning om hvordan vi skal trene vekk dette så har desverre ingen gode råd å komme med. Jeg bare håper at etterhvert som han får litt mer "erfaring" med å være alene så hjelper det seg, "rolig-intervallene" blir jo bare lengre og lengre.

Vi har brukt Thundershirt da han stressa mye mer når han var yngre og det hadde veldig god effekt, nå gjør det lite fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noe av de samme problemene med min hund. Han er rolig/sover litt, uler litt, tasser en runde før han legger seg igjen. Går mellom 15 og 30 min mellom hvert ul i begynnelsen og mellom 30 og 1 time etter en stund, i mellom han er helt chill, snorker og sover. Jeg har ingen aning om hvordan vi skal trene vekk dette så har desverre ingen gode råd å komme med. Jeg bare håper at etterhvert som han får litt mer "erfaring" med å være alene så hjelper det seg, "rolig-intervallene" blir jo bare lengre og lengre.

Høres veldig ut som samme greia, ja. Men blir de rolige periodene lenger, går det vel i alle fall rette veien :) Er han noe destruktiv da?

Min var 3-4 år, men omplasseringshund. Adaptil halsbånd koster rundt 3-400 kr, har ikke hatt like god effekt med difuseren.

Okei, da er det i alle fall billig nok til å være verdt et forsøk, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om hunden min! Han er nå rett over året og vi har forsøkt SÅ mye – resultatet har alltid vært kjedsomhet og ødeleggelser. Vi forsøkte bur, men han stresset helt enormt da.

Jeg har dessverre ingen tips, vi har forsøkt "alt" bortsett fra slike ting som adaptil og iharmoni og slikt. Nå ser det ut til at vi har funnet noe som kan fungere, da; tilgang til stue, kjøkken og veranda. Hardt regime når vi er hjemme på at han KUN skal røre lovlige ting. Og fokus på at han ikke skal tasse rundt og gjøre masse ting når vi er hjemme – det er greit om han ligger rolig og tygger på et bein, eller om han er på verandaen og leker med bamsen sin, men han skal ikke bite litt på beinet, så grave det ned, så leke med bamsen, så grave opp beinet for å grave det ned et annet sted and so on. Og leker han ikke rolig og "fokusert", skal han ligge i ro og fortrinnsvis sove.

Du har all min medfølelse og jeg håper det løser seg for dere, jeg vet hvor frustrerende det er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag roet han seg IKKE ned i det hele tatt, og gikk til angrep på en sofapute. :no:

Tror jeg må prøve å avgrense et mindre område. Pga. hvordan leiligheten er lagt opp blir det som et større bur, men det er i alle fall nok plass til å røre seg, drikke vann og bytte liggeplass. Tror noe av problemet med bur var at det ble varmt og klamt å ligge på samme sted.

Ekstra stress er det at vi bor i borettslag :hmm: Har jo ikke lyst til å utsette naboene for dette. De er klar over at vi jobber med saken og sier at det går helt fint, men før eller senere bør han jo klare å være i ro, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjalp en del var å trene på å gå å legge seg i senga og bli der. Greit å trene på at hunden er komfortabel med å ligge i senga selv med distraksjoner rundt seg og faktisk slapper av der. Det er bare positivt om hunden får trent på at selv om det skjer noe rundt den kan den selv velge å ligge i ro.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her er veldig flink til å være i ro når den ikke er alene, men noe fast plass har den ikke, så kanskje det hadde vært en idé å ommøblere litt og få inn en liggeplass.

Nå har vi ordnet et område som kan gjerdes av for at han ikke skal kunne gjøre store ødeleggelser.

Men gjerdene må jo opp hver gang man går, og er kanskje litt vanskelig å late som ingenting da? Det er jo ikke normalt å drive og sette opp gjerder, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så først at det var din tråd nå, @skilpadde ! Jeg som hadde håpet på at hjemmealene-problemet hadde løst seg.

Jeg synes forslaget om en fast plass/seng høres lurt ut, og det er jo mulig som en siste utvei å binde han fast ved senga/liggeplassen i et såpass kort bånd at han får beveget seg bittelitt for å bytte plass/drikke men ikke skader seg. Sånn at dere kan lære han til å ligge rolig mens dere er hjemme, så etterhvert å gå fra han.

Dere har jo prøvd så mye! :-/

Forresten, vi må få til en tur igjen snart! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så først at det var din tråd nå, @skilpadde ! Jeg som hadde håpet på at hjemmealene-problemet hadde løst seg.

Jeg synes forslaget om en fast plass/seng høres lurt ut, og det er jo mulig som en siste utvei å binde han fast ved senga/liggeplassen i et såpass kort bånd at han får beveget seg bittelitt for å bytte plass/drikke men ikke skader seg. Sånn at dere kan lære han til å ligge rolig mens dere er hjemme, så etterhvert å gå fra han.

Dere har jo prøvd så mye! :-/

Forresten, vi må få til en tur igjen snart! :):)

Det med å binde ham ville ha fungert uten problemer mens vi er hjemme.. Men hvis vi drar, biter han over båndet, så bur/stengsel er det eneste som kan holde ham tilbake fysisk. En evt. sengeplass river ham i stykker, så må evt kjøpe en drøss av billige fleecepledd eller noe sånn...

Bør absolutt få til en tur, ja! :)

@ingvildoline : Tror du det gjorde en stor forskjell å gi ham tilgang til større deler av leiligheten?

Det frister å prøve det, men samtidig er det mer som kan potensielt ødelegges... Så nå står vi liksom mellom å gi mer rom eller mindre rom(/bur), og klarer ikke helt å bestemme oss får hva vi skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skilpadde Det var positivt å gå over til å gi han mer rom. Vi begynte "hele greia" med mye rom, men så begynte han å spise på sofaen osv. Derfor gikk vi over til kun soverom. Fungerte en stund, så begynte han å spise på sengen. Forrige gang han var alene lekte han seg med min samboers lommebok, ingenting ble ødelagt, men sånn går det når sambo legger tingene sine på gulvet før han drar hjemmefra (han er temmelig distré). Jeg passer på å rydde og det ser ut som om dette fungerer. Jeg er på jobb nå og hunden er alene med tilgang til stue, kjøkken, soverom og altan. Kan skrive her hvordan det ser ut når jeg kommer hjem, jeg er enda ikke sikker på om dette fungerer eller om det bare er en kort fase med suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skilpadde Det var positivt å gå over til å gi han mer rom. Vi begynte "hele greia" med mye rom, men så begynte han å spise på sofaen osv. Derfor gikk vi over til kun soverom. Fungerte en stund, så begynte han å spise på sengen. Forrige gang han var alene lekte han seg med min samboers lommebok, ingenting ble ødelagt, men sånn går det når sambo legger tingene sine på gulvet før han drar hjemmefra (han er temmelig distré). Jeg passer på å rydde og det ser ut som om dette fungerer. Jeg er på jobb nå og hunden er alene med tilgang til stue, kjøkken, soverom og altan. Kan skrive her hvordan det ser ut når jeg kommer hjem, jeg er enda ikke sikker på om dette fungerer eller om det bare er en kort fase med suksess.

Hyggelig å lese at det begynner å gå seg til for deg! :)

Det verste med å gå fra ham løs leiligheten, for min del, er de vanvittige skrekkscenarioene jeg lager i hodet. Vanskelig å slappe av samtidig som jeg ser for meg at han river ned bokhylla, starter branner osv :wacko:

Jeg posta om samme problemet på en nettside med stort sett amerikanere, og der var det entydige svaret å bruke bur. Rart hvor forskjellige holdninger det kan være, bortsett fra det med bur har de samme folka ganske like holdninger som gjennomsnittssonisen (klikker ruler, cesar suger osv.)

Vi prøver å venne ham til buret nå, men det går merkbart mye treigere å roe seg ned enn utenfor. Samtidig kan jeg føle meg mer trygg hvis han skulle begynne å stresse.

Men får lyst til å prøve utenfor også. Har i alle fall gitt ham en egen skype-konto med autosvar på laptopen min, så jeg kan ringe og se hva som skjer. Var skikkelig skummelt her om dagen, hadde glemt å plugge i laptopen så den gikk tom for strøm og streamen gikk ned, jeg var tre kvarter unna leiligheten med skrekktanker om at han hadde spist opp laptopen eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese at det begynner å gå seg til for deg! :)

Det verste med å gå fra ham løs leiligheten, for min del, er de vanvittige skrekkscenarioene jeg lager i hodet. Vanskelig å slappe av samtidig som jeg ser for meg at han river ned bokhylla, starter branner osv :wacko:

Jeg posta om samme problemet på en nettside med stort sett amerikanere, og der var det entydige svaret å bruke bur. Rart hvor forskjellige holdninger det kan være, bortsett fra det med bur har de samme folka ganske like holdninger som gjennomsnittssonisen (klikker ruler, cesar suger osv.)

Vi prøver å venne ham til buret nå, men det går merkbart mye treigere å roe seg ned enn utenfor. Samtidig kan jeg føle meg mer trygg hvis han skulle begynne å stresse.

Men får lyst til å prøve utenfor også. Har i alle fall gitt ham en egen skype-konto med autosvar på laptopen min, så jeg kan ringe og se hva som skjer. Var skikkelig skummelt her om dagen, hadde glemt å plugge i laptopen så den gikk tom for strøm og streamen gikk ned, jeg var tre kvarter unna leiligheten med skrekktanker om at han hadde spist opp laptopen eller noe :P

Kjenner meg igjen i skrekkscenarioene man ser for seg. Bildene på veggen er revet ned og hunden er revet opp på glass, bare rammen av sofaen står igjen, kjøleskapdøren er åpnet og innholdet oppspist, døren til gangen er garantert åpnet og bikkja er kvalt på en sko... og så videre :lol:

Men hvordan går det med han nå, om han har mye plass tilgjengelig?

Og til det siste avsnittet: HAHA :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg bare prøvd bur. Nå tar jeg en skikkelig tur med ham, også gjør jeg et lite forsøk med løs i leiligheten etterpå for å se om det er noen forskjell!

Han trives forresten på verandaen, men er redd for å ha dører og vinduer åpne pga bråket :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en rask tur ut nå, På 20 min ble det konstant uling og en ødelagt joggesko. Altså har det blitt mye verre :wacko:

Hørte også en nabo snakke irritert om ham når jeg gikk opp, vi har snakket med dem tidligere og forklart at vi forsøker å jobbe med det, men jeg er redd vi blir tvunget til å flytte eller omplassere hunden hvis vi ikke får til det her :( Den kan jo ikke stå og ule hele dagen. De har reglementet på sin side og jeg forstår dem også godt, er en slitsom lyd å høre på. ****.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en rask tur ut nå, På 20 min ble det konstant uling og en ødelagt joggesko. Altså har det blitt mye verre :wacko:

Hørte også en nabo snakke irritert om ham når jeg gikk opp, vi har snakket med dem tidligere og forklart at vi forsøker å jobbe med det, men jeg er redd vi blir tvunget til å flytte eller omplassere hunden hvis vi ikke får til det her :( Den kan jo ikke stå og ule hele dagen. De har reglementet på sin side og jeg forstår dem også godt, er en slitsom lyd å høre på. ****.

Så trasig :( Har dere forsøkt adaptil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...