Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær

Artemis
 Share

Recommended Posts

Nei, det synes jeg ikke. Jeg leser et svar om at "det generelt er mye variabel pelslengde" - det er uinteressant. Det interessante er om hvorvidt idealet og de som vinner CERT på utstilling er de som har lengst mulig pels. Men jeg vil anta at slik stemningen er at det neppe blir noe tydeligere svar på dette. Så vi lar den saken "rest" :)

Vel, jeg spurte om brukshundene i gamle dager hadde like lang pels som dagens utst.pulier, og fikk dette svaret:

Gjerne lengre. Snorene ble slitt av når de ble for lange.

Pulien sov ikke i senger eller ble stilt ut i gamle dager, ingen av delene fantes vel på de ungarske steppene.

Grunnen til at man deler snorene er først og fremst for at de skal bli jevne og at de ikke skal bli tykke ytterst og tynne innerst slik at de løsner.

Altså først og fremst av kosmetiske hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 407
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Vel, jeg spurte om brukshundene i gamle dager hadde like lang pels som dagens utst.pulier, og fikk dette svaret:

Gjerne lengre. Snorene ble slitt av når de ble for lange.

Pulien sov ikke i senger eller ble stilt ut i gamle dager, ingen av delene fantes vel på de ungarske steppene.

Grunnen til at man deler snorene er først og fremst for at de skal bli jevne og at de ikke skal bli tykke ytterst og tynne innerst slik at de løsner.

Altså først og fremst av kosmetiske hensyn.

Jo takk, jeg evner å trykke "forrige" og se hva som står der, men takk for det litt unødvendige kopi-arbeidet anyways. Kan gjerne gjenta meg selv og: dette svaret tilfredstiller ikke det jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, jeg evner å trykke "forrige" og se hva som står der, men takk for det litt unødvendige kopi-arbeidet anyways. Kan gjerne gjenta meg selv og: dette svaret tilfredstiller ikke det jeg lurer på :)

Greit nok, det virket bare ikke som vi hadde lest helt de samme innleggene.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg dere spikker fliser på høyt nivå her. Pulien (hvertfall ikke i norge) har ikke "behov" for pelsen sin lenger, men det er jo ikke dermed sagt at den er noe plage for hunden? Basenji i norge fryser, nei den kan ikke oppholde seg i ro utendørs midtvinters her oppe på fjellet uten å fryse. Men for vanlig "hvermanssenhund" så er jo ikke det en nødvendighet heller?

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg dere spikker fliser på høyt nivå her. Pulien (hvertfall ikke i norge) har ikke "behov" for pelsen sin lenger, men det er jo ikke dermed sagt at den er noe plage for hunden? Basenji i norge fryser, nei den kan ikke oppholde seg i ro utendørs midtvinters her oppe på fjellet uten å fryse. Men for vanlig "hvermanssenhund" så er jo ikke det en nødvendighet heller?

Vel, som jeg sier til alle som klager på at andre klager om varmen: når det er kaldt kan jeg i det minste kle på meg. Når jeg er varm kan jeg ikke ta av meg mer enn ned til min nakne hud. Det er vel det det går i. Quote fra "dreadstråden" til mennesker, så var dreadsen for noen så tunge at de skapte hodepine pga stress på nakken. Blir dreads-jakken til disse ungarske rasene gigantisk kan jeg tenke meg vi snakker kilosforskjell hvis man hadde veid hunden før og etter. Hvorvidt dette er til bry for hunden eller ikke vil vi aldri vite, vi kan ikke snakke med de. Men jeg er av den åsikt at så lenge det ikke er behov for noe som har potensiale for å være til bry for en hund, hvorfor skal vi tviholde på det? Da får vi kalle spaden vår for en spade og si vi tviholder på det fordi vi synes det er kult å ha en hund som ser annerledes ut, det er iallefall ikke fordi hunden har et behov for det i dagens norske hundehold.

Det er selektiv avl som skaper unaturlige utseender - helt unødvendig - hos hunder. Det være pels, øyne, korte bein, lange rygger, dårlige kryss, dype brystkasser eller the infamous inntrøkka trynet som noen mennesker av en absurd årsak synes er søtt eller pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som jeg sier til alle som klager på at andre klager om varmen: når det er kaldt kan jeg i det minste kle på meg. Når jeg er varm kan jeg ikke ta av meg mer enn ned til min nakne hud. Det er vel det det går i. Quote fra "dreadstråden" til mennesker, så var dreadsen for noen så tunge at de skapte hodepine pga stress på nakken. Blir dreads-jakken til disse ungarske rasene gigantisk kan jeg tenke meg vi snakker kilosforskjell hvis man hadde veid hunden før og etter. Hvorvidt dette er til bry for hunden eller ikke vil vi aldri vite, vi kan ikke snakke med de. Men jeg er av den åsikt at så lenge det ikke er behov for noe som har potensiale for å være til bry for en hund, hvorfor skal vi tviholde på det? Da får vi kalle spaden vår for en spade og si vi tviholder på det fordi vi synes det er kult å ha en hund som ser annerledes ut, det er iallefall ikke fordi hunden har et behov for det i dagens norske hundehold.

Det er selektiv avl som skaper unaturlige utseender - helt unødvendig - hos hunder. Det være pels, øyne, korte bein, lange rygger, dårlige kryss, dype brystkasser eller the infamous inntrøkka trynet som noen mennesker av en absurd årsak synes er søtt eller pent.

Skal vi slutte med alle hunder som kan finne på å synes varmen er slitsom? eller alle som syns alt under 5+ grader er for kaldt? Hvor setter man den berømmelige grensa? Skal man i sammen slengen forby alle hunder som har over en viss prosent hd? Hva med hudproblemer, allergier osv? Det er jo "helt unødvendig" det også.

Det er jo en gjenganger i hele tråden her - hvor setter man grensa? Pulien kan vise til en rasehistorie hvor den har fungert til sitt bruk i "alle år" med de variasjoner som er naturlige. Det er ikke et "nymotens fenomen" at det er kult med dreads.

Nei, jeg utelukker ikke at dreadsene kan være plagsomme, men skal man sammenligne med mennesker så må man jo slutte med nappehunder også - hvor vondt der det ikke å nappe hår på diverse kroppsdeler hos oss liksom.

Jeg syns det er ganske lagt stykke fra ekstremhundene som EB, pekineser osv. til puli. Skyt meg gjerne, men jeg syns det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Skal vi slutte med alle hunder som kan finne på å synes varmen er slitsom? eller alle som syns alt under 5+ grader er for kaldt? Hvor setter man den berømmelige grensa? Skal man i sammen slengen forby alle hunder som har over en viss prosent hd? Hva med hudproblemer, allergier osv? Det er jo "helt unødvendig" det også.

Det er jo en gjenganger i hele tråden her - hvor setter man grensa? Pulien kan vise til en rasehistorie hvor den har fungert til sitt bruk i "alle år" med de variasjoner som er naturlige. Det er ikke et "nymotens fenomen" at det er kult med dreads.

Nei, jeg utelukker ikke at dreadsene kan være plagsomme, men skal man sammenligne med mennesker så må man jo slutte med nappehunder også - hvor vondt der det ikke å nappe hår på diverse kroppsdeler hos oss liksom.

Jeg syns det er ganske lagt stykke fra ekstremhundene som EB, pekineser osv. til puli. Skyt meg gjerne, men jeg syns det.

Det har vel blitt påpekt også?

Poenget er at all for for ekstremisme (la oss bruke det begrepet) på lang sikt kan medføre alvorlige endringer hos hunder, og hos raser som engelsk bulldog, mops, pekingneser og andre har det gjort irreversible skader.

Pulien er en frisk rase som har blitt ivaretatt godt, men dette evinnelige jaget etter å fronte ekstreme hunder med ekstrem pels i showringen finner jeg å være en uting og litt av årsaken til at ekstrem avl har tatt av - det lønner seg nemlig, og det er der den mentale sykdommen hos hundeeiere får fotfeste. Det er liksom helt greit at bulldogen er så underbitt og har innovernese, den "skal" jo tross alt se sur ut. Pudlene styles tidsmessig mer enn hva eierne selv bruker på egenpleie, og når de vises frem i ringen ser de ut som klovner på fire ben. BIS-finaler på hundeutstillinger er ikke noe mer mentalt påfyll enn hva colosseum-kampene var i fortiden, tyrefekting i Spania eller sirkus for den saks skyld - den eneste forskjellen er bare at dyr ikke direkte skades eller drepes der og da, men at folk trekkes mot ekstreme varianter av underholdning er ikke noe nytt. Problemet er at det alltid går ut over noen, og i dette tilfellet er det hundene.

Med det sier jeg heller ikke at mange hunder som frekventerer utstillinger ikke har gode liv med ressursterke eiere som gir dem meningsfulle liv, men andelen hunder som er så sprekkfulle av skavanker, defekter og sykdommer er for mange til at det kan veie opp for de andre litt mer fornuftige fløyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den eneste defekten min hund kan ha, er at pelsen vokser hele dens liv, så lever jeg helt fint med det, kjenner jeg. Jeg sliter mer med allergihunden enn pelshunden. Mentaliteten er langt bedre hos selskapshunden enn den er hos brukshunden.

Det har blitt en diskusjon på barneskolenivå. Kos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic, men det er èn ting jeg sliter med å forstå. Det er dette med at hunder med pels som dekker øynene skal kunne se like godt som en hund som ikke har det.

Jeg er med på at puliens pels funker i ekstremvær, den hadde aldri blitt avlet til å se slik ut om det ikke hadde en funksjon der og da. Men jeg klarer ikke å forstå at hunder som har pels som går over øynene (gjelder mange flere raser enn pulien) kan se like godt som en hund uten. Det er jo ren fysikk - når noe dekker over øynene, så ser du ikke så bra. Øynene til hunden har da ikke en magisk evne som gjør pelsen usynlig?

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic, men det er èn ting jeg sliter med å forstå. Det er dette med at hunder med pels som dekker øynene skal kunne se like godt som en hund som ikke har det.

Jeg er med på at puliens pels funker i ekstremvær, den hadde aldri blitt avlet til å se slik ut om det ikke hadde en funksjon der og da. Men jeg klarer ikke å forstå at hunder som har pels som går over øynene (gjelder mange flere raser enn pulien) kan se like godt som en hund uten. Det er jo ren fysikk - når noe dekker over øynene, så ser du ikke så bra. Øynene til hunden har da ikke en magisk evne som gjør pelsen usynlig?

Selvsagt ser de ikke like godt med pelsen ned i øynene. De som påstår det VIL ikke se realiteten. Men det er selvsagt forskjell på pels og pels også. Min hannhund har så mye pels i hodet at han ser lite dersom han bare subber avgårde uten at jeg har satt opp panneluggen hans. Når han løper derimot, så løfter han hodet og pelsen "blåser" litt vekk fra øynene, men nei - jeg skal overhodet ikke si at han ser like godt med pelsen ned i øynene som når jeg setter den opp.

Noen vil jo hevde at pelsen skal beskytte øyene... bare tøv, selvsagt. Hva med alle de hundene som IKKE har pels i øyenen? De får neppe flere øyeskader enn hunder med pels. Årsaken til at de har pels i hodet er jo bare et resultat av at de har mye pels generelt - det er vanskelig å selektere bort pels på hodet når man selekterer FOR pels på resten av kroppen :). Heldigvis er det lett å gjøre noe med dette - tynnersaks/-kniv, og strikk - og vips ser hunden utmerket :). Det er forøvrig i rasestandarden på min rase tatt inn at de ikke skal ha "overdrevent" mye pels i hodet. Mine forrige briarder har hatt ganske tynn pels i hodet og har ikke hatt problemer med å se selv med pelsen hengende :).

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke dette illustrerende for hva som egentlig er problemet? Denne tråden?
Rase-entusiastene som forsvarer grunnen til at hundene i deres rase har akkurat DE trekkene som andre reagerer på, men som ifølge de som "kan" rasene absolutt ikke kan gjøres noe med fordi det da vil gå utover rasens karakteristika ellers…..
Og trekkene har tydeligvis sine gode grunner som de utenfor rasen ikke forstår.

Så da fortsetter vi som før da. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis den eneste defekten min hund kan ha, er at pelsen vokser hele dens liv, så lever jeg helt fint med det, kjenner jeg. Jeg sliter mer med allergihunden enn pelshunden. Mentaliteten er langt bedre hos selskapshunden enn den er hos brukshunden.

Det har blitt en diskusjon på barneskolenivå. Kos dere.

Ingen har vel nevnt at kontinuerlig hårvekst er et problem her?

Du må gjerne merkelappe meddebattanter som idioter, men jeg er nå vitterlig ikke den som stiller ut freaks of nature i showringer, så vi får bare enes om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke dette illustrerende for hva som egentlig er problemet? Denne tråden?

Rase-entusiastene som forsvarer grunnen til at hundene i deres rase har akkurat DE trekkene som andre reagerer på, men som ifølge de som "kan" rasene absolutt ikke kan gjøres noe med fordi det da vil gå utover rasens karakteristika ellers…..

Thank you, spot on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase-entusiastene som forsvarer grunnen til at hundene i deres rase har akkurat DE trekkene som andre regarer på, men som ifølge de som "kan" rasene absolutt ikke kan gjøres noe med fordi det da vil gå utover rasens karakteristika ellers…..

Nå er ikke jeg rase-entusiast på noen flatneseraser, jeg hverken har eller kommer til å få meg en flatnesehund.

Men skal vi se på forsøkene på spark mot f.eks puddelen som er gjort i tråden her, så er det så totalt usaklig at det er nesten ikke verdt å svare på engang. Ja, de har "klovnete klipp" (den mest vanlige utstillingsklippen er løve og ikke kontintental, men hvorfor henge seg opp i bagateller når det finnes trær?), og selv om det virker totalt latterlig for enkelte, så hadde kontinentalklippen en funksjon. Funksjonen kom lenge før utstilling var et tema, men rasehistorikk er uvesentlig i dagens samfunn, ikke sant?

Ja, de har pels som vokser hele tiden, og nei, det ville ikke vært funksjonelt om de var ville, for ja, det ville floket seg og det ville plaget dem. Men de er ikke ville, er de vel? Så man prøver å slå i bordet fordi hundene bruker strikk, så er det så barnslig at det er faktisk ikke verdt å bli provosert av engang. Jeg kan hoste opp flere og bedre grunner mot puddelavl enn de småstikkene som har kommet opp i denne tråden, pels er ikke en av dem. HD-problematikken hos mellomen, emaljeproblemer og sebaceous adenit hos storpuddelen, epilepsi og addison, leg perthes, PL og ymse øyesykdommer (som to varianter av PRA) - DET er et problem i puddelavl, ikke at de har lang pels som vokser og floker seg om de ikke blir stelt.

Om vi førstes skal diskutere puddelpels og hvordan utstilling har påvirket den, så kan vi jo heller snakke om det at man avler frem seint-tørkende pelser, fordi at man skal ha tid til å blåse og rette ut all pelsen før den har tørket av seg selv. Det ville vært svært upraktisk på en vannapporterende hund, at den bruker timesvis på å tørke.

Jeg har ingen problemer med å se utfordringer på egne raser, jeg har ingen problemer med å diskutere det heller, men "klovneklipp" er ikke et raseproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@2ne

Jeg har aldri sagt at klippen er et raseproblem, jeg sier at det symboliserer galskapen i utstillingsverdenen som fint lite annet. Det er veldig lite sammenlignbart med hvordan pudlene styles i dag kontra en nokså enkel klipp for å lette vannarbeid før i tiden. Det er jo nokså annerledes å se på en portugisisk vannhund kontra en puddel, den førstnevnte ser ut til å ha en fornuftig klipp uten for mye dilldalleri.

Det ekstravagante utseendet og den ekstreme klippingen tiltok vel da kongelige skulle ha noe spesielt å vise frem, i en tid da både dverger, spedalske, kjemper og annet ble brukt som underholdning på både slott og sirkus. Fellestrekket er uansett at mennesker skal la seg sjokkere, imponere og bli underholdet av noe som er HELT unaturlig og spesielt.

Klipp en puddel som den skal være, og la pelsen få normal pleie (dvs vask og børst); hvor langt kommer man i utstillingsringen i den farten tro?

All ekstremisme er en uting så lenge hunder skades av det. At man avler på en langsomt tørkende pels er jo svært symptomatisk for denne galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det blir litt feil å henge seg opp i puddel eller puli - som jevnt over er friske raser.
Det som er diskusjonen er vel de rasene som har store helsemessige problemer pga tolkninger av rasestandarden - verken puddel eller puli er i den klassen.

Personlig synes jeg at raseklubbene er nødt til å ta mer ansvar for å utdanne oppdretterne sine. Når en rase er kommet på lista til NKK der man skal ta særlig hensyn til ekstreme rasekarakteristikker er det ikke da på tide at raseklubben tar ansvar og setter igang et arbeid sammen med oppdretterne sine med hvordan de endrer det. For meg virker det som om mange er in denial og nekter å se at det er et problem, istedet for å være konstruktive angående problemene...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulien har snorer foran øynene. Ikke pels..

Se for deg å flette håret ditt og ta noe forover fremfor å ta håret løst forover :)

De ser sikkert bedre med strikk, men de ser fortsatt utmerket. .Hvis ikke hadde det vært utrolig liten vits i å ha de hoppende oppå sauer for å speide.

Jeg begynner skikkelig å slite med å forstå hvorfor Puli ble tema her? Jeg tror faktisk samtlige som uttaler seg om Pulien har hunder med helseissues pga avl, noe Pulien er en av få raser som ikke har, så jeg blir litt oppgitt over nivået her på jeg innrømme.

Jeg trodde diskusjonen var avl og lidelse pga utstilling ?

Vel, Pulien er en av ekstremt få raser (den eneste? ) hvor helsa og opprinnelsen har blitt tatt så mye hensyn til som mulig.

Dette gjør at rasen i dag er svært frisk, det er en stor genpool ( til tross for få hunder), og de er fortsatt særdeles lik de opprinnelige hundene.

Jeg kommer faktisk ikke på en eneste rase som kan si det samme?

Har dere problemer med slik avl så foreslår jeg IKEA hunder for hele gjengen neste gang..

Dette blir for dumt til at jeg gidder kjenner jeg :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Personlig synes jeg at raseklubbene er nødt til å ta mer ansvar for å utdanne oppdretterne sine. Når en rase er kommet på lista til NKK der man skal ta særlig hensyn til ekstreme rasekarakteristikker er det ikke da på tide at raseklubben tar ansvar og setter igang et arbeid sammen med oppdretterne sine med hvordan de endrer det. For meg virker det som om mange er in denial og nekter å se at det er et problem, istedet for å være konstruktive angående problemene...

Raseklubb = oppdrettere som har holdt på i årevis og avlet på nettopp det kritikkverdige eksteriøret. Hvordan tror du man skal få en bulldogoppdretter til å innse at skalleformen er helt feil sett fra et helsemessig perspektiv? Får bulldogen en normal skalle vil den jo ikke se så mutt og bitter ut - noe av hovedkarakteristikkene til en engelsk bulldog i FCIs standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulien har snorer foran øynene. Ikke pels..

Se for deg å flette håret ditt og ta noe forover fremfor å ta håret løst forover :)

De ser sikkert bedre med strikk, men de ser fortsatt utmerket. .Hvis ikke hadde det vært utrolig liten vits i å ha de hoppende oppå sauer for å speide.

Jeg begynner skikkelig å slite med å forstå hvorfor Puli ble tema her? Jeg tror faktisk samtlige som uttaler seg om Pulien har hunder med helseissues pga avl, noe Pulien er en av få raser som ikke har, så jeg blir litt oppgitt over nivået her på jeg innrømme.

Jeg trodde diskusjonen var avl og lidelse pga utstilling ?

Vel, Pulien er en av ekstremt få raser (den eneste? ) hvor helsa og opprinnelsen har blitt tatt så mye hensyn til som mulig.

Dette gjør at rasen i dag er svært frisk, det er en stor genpool ( til tross for få hunder), og de er fortsatt særdeles lik de opprinnelige hundene.

Jeg kommer faktisk ikke på en eneste rase som kan si det samme?

Har dere problemer med slik avl så foreslår jeg IKEA hunder for hele gjengen neste gang..

Dette blir for dumt til at jeg gidder kjenner jeg :P

Det skjønner jeg, men samtidig så stiller vi (iallfall jeg) spørsmål fordi jeg lurer, ikke fordi jeg er ute etter å "ta" pulien.Jeg liker pulien og synes det er supert å få fakta fra en som faktisk kjenner rasen, i motsetning til meg som bare har sett den på bilder :icon_redface: Akkurat det med snorer foran øynene lurte jeg også på, så det var bra @Tabris spurte :D

Men altså, denne diskusjonen handler om hunder som lider pga utseendet sitt, og siden puli har vært (og er) ytterst funksjonelle gjeterhunder så hører den vel ikke hjemme i denne diskusjonen, selv om jeg synes det er sært at det er snorene som gjør den spesiell og ikke egenskapene (som tidligere var det som gjorde den spesiell). Dette har den dog felles med mange, mange (alle?) andre utstillingsraser.

Så .. poenget mitt var; ikke blir lei deg/fornærmet, vi spør fordi vi lurer og fordi du svarer på en ordentlig måte :) Og for min del kan vi konkludere med at det er på tide å droppe puli som tema i denne diskusjonen.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men samtidig så stiller vi (iallfall jeg) spørsmål fordi jeg lurer, ikke fordi jeg er ute etter å "ta" pulien.Jeg liker pulien og synes det er supert å få fakta fra en som faktisk kjenner rasen, i motsetning til meg som bare har sett den på bilder :icon_redface: Akkurat det med snorer foran øynene lurte jeg også på, så det var bra @Tabris spurte :D

Men altså, denne diskusjonen handler om hunder som lifer pga utseendet sitt, og siden puli har vært (og er) ytterst funksjonelle gjeterhunder så hører den vel ikke hjemme i denne diskusjonen, selv om jeg synes det er sært at det er snorene som gjør den spesiell og ikke egenskapene (som tidligere var det som gjorde den spesiell). Dette har den dog felles med mange, mange (alle?) andre utstillingsraser.

Så .. poenget mitt var; ikke blir lei deg/fornærmet, vi spør fordi vi lurer og fordi du svarer på en ordentlig måte :) Og for min del kan vi konkludere med at det er på tide å droppe puli som tema i denne diskusjonen.

Finnes ikke lei meg, blir bare oppgitt.

Det er en viktig diskusjon som blir totalt ødelagt fordi folk synes snorer er rart liksom...

Ja, det ER rart. Men de lider ikke. Og de er nærmest avhengige av de for IKKE å fryse eller bli for varme for når pelsen ikke er lang nok for de snorene er den latterlig upraktisk på alle måter..Tro det eller ei..

Moving on. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud

Jeg har aldri kritisert pulien som rase eller kommentert at snorer er rart, de snorene har de hatt siden tidenes morgen. Jeg kommenterte simpelthen at pulien ikke trenger å ha snorer som går ned til bakken, men i showringene er det dette hundene skal ha.

Poenget er at de fleste hunder beveger seg bort fra naturen når de skal stilles ut, enten det er puli, puddel eller lhasa apso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud

Jeg har aldri kritisert pulien som rase eller kommentert at snorer er rart, de snorene har de hatt siden tidenes morgen. Jeg kommenterte simpelthen at pulien ikke trenger å ha snorer som går ned til bakken, men i showringene er det dette hundene skal ha.

Poenget er at de fleste hunder beveger seg bort fra naturen når de skal stilles ut, enten det er puli, puddel eller lhasa apso.

Nei, de MÅ ikke ha det og de som har det lider ikke, så hva er poenget med å diskutere det side opp og ned?

På Lillestrøm sist så jeg vel bare en som hadde fotsid og den var fra en oppdretter som stiller MYE ( vunnet på Crufts flere ganger bl.a ) , men som jeg VET har enorm fokus på at hundene skal ha et godt liv.

Til tross for at vårt bruk er skogsmopp, familiemopp, agility mopp og kanskje litt utstillingsmopp var vi særdeles ønsket som valpekjøpere fordi vi kunne gi hunden et aktivt liv.

Det ene utelukker ikke det andre.

Nordens primusmotor i puli ( og den mest anerkjente utstillingsdommeren ) var eier av fortispa til sambo. Han ville veldig gjerne ha oss som forverter igjen til tross for at han vet at det innebærer litt mindre utstilling og litt mer skogsturer enn hos de aller fleste andre eiere av utstillingshunder. For å si det mildt. Valpen her har sovet i telt mer enn de fleste voksne hunder gjør i løpet av et helt liv.. Forrige Pulien var på ukeslange turer i skogen og på utstilling 1 gang. ..

Så til tross for at snorene nå gjerne vokser seg lengre ( av naturlige årsaker stort sett ) er hovedfokuset til selv de mest profilerte dommere og oppdrettere et aktivt lykkelig liv - IKKE fotsid pels.

Man kan hverken skue hunder eller eiere på hårene.

Forøvrig er barndomskameraten min den heldige eier av en liten dvergpuddel som har vunnet en del på utstilling.

Han jobber med hest.

Bikkja er med i stallen, hver dag...

Så lenge bikkja ikke lider , hva er problemet med pels? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der har jeg og lurt på mange ganger, for jeg synes det er så rart når eiere av raser med hår ned i øynene sier de ser like bra som andre raser uten hår i øyet... men det er jo fysisk umulig, de kan jo ikke det... snakk om å stikke hodet ned i sanden liksom. Jeg hadde blitt gal om utsikten min så slik ut hele tiden

(jeg burde definitivt bli illustratør!)

Det er greit, det er jo ikke skadelig, men synes det blir så dumt å late som det ikke er til det minste hinder engang...

Når man har håret ned i øynene får man vel med seg omtrent det samme som de som ikke har det, men det er jo ikke dermed sagt det er behagelig? Jeg synes det er helt greit med langhårshunder, men akkurat det der med å la dem gå med hår nedover øynene forstår jeg bare ikke.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud

Dette blir helt utenfor tema, jeg har sagt gjentatte ganger at pulien er en frisk og fin rase, men så lenge hunden har lang pels/snorer vil du alltid fine pelsfantaster som forbereder dem i ukesvis før de skal vises frem. Jeg er helt sikker på at søstra til mora til broren til tanta osv behandler hundene sine bra, folk gjør stort sett det.

Mitt fokus har vært på å vise frem ekstreme trender, det være seg ekstrem pels, ekstremt eksteriør m.m. Du finner ikke den perfekte, middelmådige hunden på utstillinger - det er de ekstreme variantene som vinner og det er dessverre også det som har ødelagt mange raser og som kommer til å ødelegge enda flere på lang sikt. En ekstrem skalleform er naturligvis mye mer farlig enn en sært klippet hund, men fenomenet er likefullt det samme. Og det er DET jeg vil til livs.

Men mennesker er nå en gang enkle dyr; gi oss brød og sirkus, og vi er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubb = oppdrettere som har holdt på i årevis og avlet på nettopp det kritikkverdige eksteriøret. Hvordan tror du man skal få en bulldogoppdretter til å innse at skalleformen er helt feil sett fra et helsemessig perspektiv? Får bulldogen en normal skalle vil den jo ikke se så mutt og bitter ut - noe av hovedkarakteristikkene til en engelsk bulldog i FCIs standard.

Dette er dommersguiden for raser som man må se ekstra på. Hvis din rase har havnet på denne listen så er det naturlig at det bør tas opp i raseklubben hvordan man kan jobbe for å få hunden av denne listen!

Hvis det er helt uforstående for raseklubben hvorfor deres rase har havnet på denne listen så bør de ta det opp med NKK og NKK kan gi dem en forklaring på hvorfor dette har skjedd.

Det er jo ikke positivt for en rase å være på denne listen - det er en del som er på denne listen med mindre problemer, men de bør alikevel diskuteres og det bør være utviklet strategier for å forsøke å unnvike disse problemene.

Man unngår ikke denne type negativ omtale ved å stikke hue i sanda, fingra i øra og si LALALALALA hver gang noen nevner problemene.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/special-breed-specific-instructions-A8.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider