Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolkning av rett mengde mat til valp


oeka
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg ble plutselig usikker på om jeg gir valpen min feil mengde mat. Kan være jeg bare tuller, men tenker det er verdt å spør.

Se vedlagt bilde.

Min valp er 10 uker, og veier straks 3 kg. Betyr det utifra tabellen at han skal få ca. 63 gram pr. døgn nå, eller skal jeg tolke tabellen utifra hva den vil veie når den er voksen, noe som vil være ca. 8 kg.

Grunnen til jeg stusset er at det står "adult weight" i tabellen, og ble usikker på om jeg skal mate han utifra hvor tung han blir og ikke hvor tung han er.. Igjen, dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg tar ingen sjanse.

Håper på hurtig svar.

mvh

Øyvind

post-13320-0-16155500-1405687282_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det sånn at du skal se på voksen vekt på den øverste linjen. Altså 8kg så skal du gå nedover på tabellen til det antallet mnd hunden er nå. Så sier vi hunden er 3mnd så skal den ha 144gram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble to tråder, men kopierer over svaret mitt her så du får det samlet :) Jeg tenker også som Arielle

Jeg forstår det slik at du skal fore utifra forventet voksenvekt. La oss si at din valp antagelig vil veie 8 kg som voksen og nå er mellom 2 og 3 mnd så ville jeg lagt meg en plass mellom 123(2mnd) og 144g(3 mnd). Uansett så må du huske på at slikt bare er veiledende, det kan være store forskjeller på behov fra individ til individ, så om du starter på det som er veiledningen så må du følge med utviklingen og justere selv om valpen blir tykk eller tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi har hittil gitt han noe mindre, men ser ikke ut som det har vært et problem. Han spiser når han selv ønsker og spiser somregel opp alt iløpet av et døgn. Får i tillegg endel godbiter ved trening. :)

Ser jeg har dobbelpostet, beklager dette. Nybegynner som jeg er finner jeg ikke ut hvordan jeg skal slette tråden som ble feil/dobbelpostet. :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Når det gjelder mat og valper bruker jeg mest skjønn, etter å ha notert anbefalt daglig dose fra fôrprodusent.

Valpene vokser litt ujevnt, og aktiviteten er også varierende. En valp skal ikke være for tynn og absolutt ikke overvektig, men overflødig hud og "litt å gå på" er normalt. Studer buklinjen, studer valpen stående ovenfra - det skal være innsving i midjen og det skal ikke være et spekklag ved palpasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...