Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat, årsaken til unormalt hard avføring?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Jeg fôrer på V&H, og en sjelden gang sliter X'en med å få gjort fra seg - men det virker ikke som om avføringen er hardere enn vanlig, men at den har samlet seg i en større klump enn vanlig i tarmen (vi er hundefolk, vi tåler sånt prat?). Da gir jeg litt ekstra tilbehør i neste måltid, og hun får bæsjet normalt igjen.

Mine får i perioder et ekstra egg og ølgjær over maten for enda finere pels, og da har jeg aldri sett avføringsproblem. Ei heller i perioder vi trener lydighet, så de får godbiter - selv om godbitene er basert på V&H.

Det er nesten et større problem at de nå og da bæsjer ut støv, for det er så himla vanskelig å plukke opp :D Men jeg justerer det også lett med å gi noe som er fett og kan binde avføringen. Kan ikke lufte hund med feiebrett, vøtt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym bæsjer små elgbæsjer som nesten fordufter før de treffer bakken :P Ser ikke ut som om han har noe problem med det. Tuva kan ha litt problemer hvis dem har fått noe bein, da blir hun veldig hard i magen, men det kommer alltid ut etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt anbefalt klo og kruskakli for å få hardere avføring på Nora mtp analkjertelproblemene. Men dere bruker det med motsatt hensikt??

Jeg har bare Aiko som blir "for" hard i magen og som derfor må få tørt i tillegg. Imouto trøkker og står i, men later ikke til å ha ubehag forbundet med det, sånn som søstra som piper og ser betutta på meg og som blei skikkelig dårlig av forstoppelse en gang. Jeg har altså aldri brukt kli sjøl, bare tørrfôr. Kli eller fiber får jo tarmen i gang på mennesker, så jeg har alltid tenkt at det samme er tilfellet på hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu har ikke hatt problemer med det. Men nå får han også tørrfor (blant annet) som godbiter, og noen dager får han så mye at vi reduserer formengden. Så strengt tatt kan jeg egentlig ikke si at jeg utelukkende forer på V&H pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen min fikk feilmerka MUSH når vi var i Sverige på utstilling her, endte på akutten og holdt på å dævve. Etter det tør jeg ikke fore han 100% på rått og er fryktelig forsiktig med jentene også. Hard avføring er ikke til å kimse av, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt fire forskjellige hunder på 100% vom og hundemat uten problemer. De har alle hatt perioder med hard mage, med løs mage, og helt vanlig avføring, men den gjennomsnittlige konsistensen er hardere enn på tørrfor. Type elgbæsj, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han fikk miniklyster i går, og selv om han ikke helt har gitt seg med å studere rumpa si, så virker det å være bedre. Han har fått det tredje måltidet med kun Orijen nå, så skal jeg studere avføringen nøye. Er bare lykkelig for at han i det hele tatt vil ha noe annet enn rått kjøtt, for det er ingen selvfølge.

Han sulter nemlig heller enn å spise tørrfor, men Orijen er visst akseptabelt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som måtte bløte opp fôrkulene til de ble bløte helt i gjennom, så moste hun det og blandet det i maten, da spiste hunden det.

Denne hunden hadde også veldig hard avføring av V&H og var sær når det kom til maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (altså hundene) får også elgbæsjer som smuldrer opp når man tar på de om de kun får V&H. Vi har tørrfor stående framme døgnet rundt som de går og småsnacker av også får de V&H til middag. Da er den fremdeles ganske hard, men myk nok til at analkjertlene blir tømt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Da har jeg fått klarhet i at det faktisk var vom og hundemat som var årsaken til den unormalt harde avføringen med skarpe biter/kanter, som plaget han slik.

På Orijen er avføringen en helt annen, konsistensen er perfekt, ingen problemer med å få den ut.

Det er riktignok mer av den, og han går på do to ganger pr. dag istedenfor en, men han liker fortsatt maten, og virker fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...