Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat, årsaken til unormalt hard avføring?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Avføringen til junior er unormalt hard, med skarpe kanter og biter. Han er nå satt på Lactulose, med forbud mot godbiter, i tilfelle dèt er problemet. (Disse små minibeinene på boks) Jeg kan nemlig ikke se at han spiser stein. Veterinæren lurte nesten litt på om han gjør det...

Hun mente v&h inneholder endel væske, og derfor var positivt.

Så googlet jeg litt...og ser at flere som fòrer med v&h har fått problemer med hard avføring på hundene sine...Og siden det ikke er noen åpenbar årsak til denne avføringen, lurer jeg jo på om det er fòret...

Har fòret han på Provit en periode også, uten at avføringen ble noe bedre av det.

Eneste tørrfòret han kan godta å spise i nøden er Orijen, så hvis jeg skal bytte, må det i tilfelle bli det.

Har testet v&h nr 25, nr 33, og varianten med kylling, vom og ris.

Han får fiskeolje i maten hver dag, uten at det ser ut til å hjelpe.

Vi har prøvd flytende parafin, som fungerer flott helt til vi slutter med det.

Og denne Lactulosen...fra jobben min, vet jeg jo at hvis man ikke er flink til å drikke ekstra godt, vil Lactulose ha motsatt effekt..og dyret er ikke spesielt flink til å drikke, synes jeg...så jeg er jo redd at dette bare blir verre hvis han ikke får i seg nok væske.

Noen innspill til om det kan være v&h som gjør at han plages slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er normalt at avføringen blir hard på rått, og gjerne mer på VogH enn med større stykker også, men absolutt ikke som du beskriver med skarpe kanter og biter.

Så hva er bitene, og var det store beinbiter eventuelt i Vom og hundematen du har gitt?

Og når avføringen ikke ble bedre på Provit så har du jo svaret der om at det ikke er VH som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Havainaislove: Hva bitene er vites ikke, men de er harde som stein. Jeg har aldri sett at han har spist stein, så hvis han gjør det, har han en hobby jeg ikke vet om:-)

Det KAN være godbitene, men han får jo ikke godbiter hele tiden heller, så det rimer heller ikke helt.

Han har nesten ikke fått godbiter i det siste, likevel er avføringen like hard.

Det eneste han får regelmessig er jo maten, uten at jeg har sett tydelige beinbiter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Affinity: Kanskje det er maten da, ja...

@Mardina:Joda, at det er hardt er jo greit,men når han plages av det, og det blir som stein er det ikke så behagelig for hunden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig at kjøtt har den virkningen på deres hunder at det ser ut som om hunden har spist noe spisst og hardt noe som stein altså, men å blande vann, olje og ikke minst rene biter av kjøtt hjelper hvertfall på at avføringen ikke blir knusktørr.

Storfevom-varianten gjør heller ikke avføringen så tørr, den er beinfri og fin å veksle mellom eller evt. blande sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (dvs hunden) har også samme erfaring med v&h, så jeg endte opp med å slutte å fore med det. Det ble kjempehardt, og ofte var det som kom ut som om han skulle ha spist bein. Det skulle ikke forundre meg om han fikk hemoroider ... Olje hjalp ikke, og han hadde ikke stoffskifteproblemer heller. Det er sikkert mye brusk og nesten-brusk i v&h, noe som gir kalkaktig konsistens på avføringen, og foret er jo utelukkende animalsk og uten fiber eller annet som gjør avføringen myk. Selv om jeg er positiv til å fore med annet enn tørrfor så stusser jeg litt over en diett som består utelukkende av kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hard avføring er vanlig fra V&H. Det er fordi kroppen trekker ut de fleste næringsstoffene og væsken, så det er lite og hardt det som kommer ut. Dersom det ikke funker og tilsette linfrø og olje som andre har foreslått (har du prøvd laksevarianten forresten?) er det en god ide og delfôre med tørt :)

Jeg (dvs hunden) har også samme erfaring med v&h, så jeg endte opp med å slutte å fore med det. Det ble kjempehardt, og ofte var det som kom ut som om han skulle ha spist bein. Det skulle ikke forundre meg om han fikk hemoroider ... Olje hjalp ikke, og han hadde ikke stoffskifteproblemer heller. Det er sikkert mye brusk og nesten-brusk i v&h, noe som gir kalkaktig konsistens på avføringen, og foret er jo utelukkende animalsk og uten fiber eller annet som gjør avføringen myk. Selv om jeg er positiv til å fore med annet enn tørrfor så stusser jeg litt over en diett som består utelukkende av kjøtt.

V&H er ikke utelukkende kjøtt, selvom det kanskje ser sånn ut. Det er kverna bein og innmat blandet med kjøttet, så det er fullverdig fôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hard avføring er vanlig fra V&H. Det er fordi kroppen trekker ut de fleste næringsstoffene og væsken, så det er lite og hardt det som kommer ut. Dersom det ikke funker og tilsette linfrø og olje som andre har foreslått (har du prøvd laksevarianten forresten?) er det en god ide og delfôre med tørt :)

V&H er ikke utelukkende kjøtt, selvom det kanskje ser sånn ut. Det er kverna bein og innmat blandet med kjøttet, så det er fullverdig fôr.

Ok, jeg mente 100% animalsk. Jeg synes det høres ut som en ufullverdig diett for en alteter, og min erfaring er at det ikke fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lignende problem og fikk tips om kruskakli som ble tilsatt maten, ellers tror jeg linfrø gjør samme nytten.

Mine får også veldig hard avføring av v&h, Aiko i så stor grad at hun må litt tørt i tillegg, alltid. Det kan godt komme ut som nærmest grus, men også veldig harde kanter og biter. Det hjelper å gi litt tørt eller litt kli i tillegg. :)

Jeg er blitt anbefalt klo og kruskakli for å få hardere avføring på Nora mtp analkjertelproblemene. Men dere bruker det med motsatt hensikt??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt anbefalt klo og kruskakli for å få hardere avføring på Nora mtp analkjertelproblemene. Men dere bruker det med motsatt hensikt??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stemmer det, det vil si brukte. nåværende hund har ikke det behovet. Ser også Tulip har tipset om det i en annen tråd http://hundesonen.no/forum/topic/42599-hard-i-magen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Har stort sett gitt nr.25,men har nettopp begynt å gi varianten med kylling,vom og ris,hovedsakelig fordi han er litt rund. Har også gitt nr. 33. Han har fått Orijen i dag,og han ville ha det,så får vi prøve det en periode og se om det hjelper.Trodde han slet med analkjertlene jeg,men det er ikke det som er problemet iflg veterinær. Kan jo virke som at det er foret når så mange andre har tilsvarende opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har stort sett gitt nr.25,men har nettopp begynt å gi varianten med kylling,vom og ris,hovedsakelig fordi han er litt rund. Har også gitt nr. 33. Han har fått Orijen i dag,og han ville ha det,så får vi prøve det en periode og se om det hjelper.Trodde han slet med analkjertlene jeg,men det er ikke det som er problemet iflg veterinær. Kan jo virke som at det er foret når så mange andre har tilsvarende opplevelser.

Min eldste fikk også probelmer med analkjertlene om avføringen var for hard. De tømte seg ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er nok det det ikke gjør. Jeg er kronisk syk og blir bare dårligere, så sjansen for ny hund blir stadig mindre. Men kanskje jeg blir bra nok til å overta en pent brukt kortis en gang. Kanskje.
    • Kommer flere murligheter ❤️ fins ikke bedre enn en kortis
    • Jeg skal kjøpe valp i sommer, og sliter litt med at jeg ikke får i både pose og sekk🤪 - det er snakk om en brukshundrase, og valpen skal helst være egnet til både redning og konkurranse. Nå har det kokt ned til to kull, og når "alt" annet er likt - hva bør jeg gå for? Tispe 1 har 3 på skudd og et kull tidligere der alt er fritt for HD/AD, tispe 2 har 1 på skudd, men i hennes forrige kull hadde halvparten C på hoftene. Hvor mye betyr disse små marginene evt? Tispe 1 d har rundt 10 søsken der én annen har 2 på skudd, tispe 2 har 4 søsken i utlandet der én ser ut til å ha c-hofter og én har 1 på albuene. 
    • Jeg er på en måte glad for at jeg ikke er frisk nok til hund akkurat nå. Korthårs er en av mine svakheter, og hannhund er jo best. Nydelige!
    • Åååh så kjekt!! 😍 Vet han det selv enda eller er det overraskelse? 
×
×
  • Opprett ny...