Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglehundfolk + mishandling


Gjest
 Share

Recommended Posts

Scenario:

Jeg var innom dyreklinikken i dag for å hente en resept. Jeg ble stående ved resepsjonen en liten stund, mens jeg ventet på en signatur. Mens jeg ventet kom et godt voksent par inn. Det var et fryktelig leven med de…men ikke på hunden, men dem selv. Jeg har pokker ikke sett maken til lobotomert oppførsel mot en hund noen sinne.

Hunden er en vorsteh-unghund. Korthåret. Antakeligvis rundt 14-17 måneder gammel. Kjempenysgjerrig, energisk hund som ikke helt har lært seg å roe seg og samle seg. Forsåvidt kan det hende det er en samlet hund ellers, men det blir jo fryktelig mye sanseinntrykk hos en veterinær som har godbiter, oksepeniser og griseører og leker og hele sjallabaisen tilgjengelig. Pluss en annen hund på benken. Masse spennende.

Kjerringa som holder båndet begynner så å røske tak i ørene på hunden, de myke, lange vorstehørene blir røkket opp så hunden fysisk blir løftet fra bakken og hyler - mens hun GAULER "FOT". Bikkja skjønner selvsagt ingen ting, rister seg når den blir sluppet og forsetter å snuse forventningsfullt rundt. Nå blir bikkja løftet i kinnskinnet og drefset i bakken. Når det heller ikke fungerer bøyer damen seg over hunden og KNURRER?!??! Så hunden kryper sammen. Ikke nok med det, men hun sparker så hunden i låret for å få den til å sette seg - før den til slutt blir lagt med makt ned i bakken og jeg har fått resepten min. Jeg er formelig DRITFORBANNA inni meg, og ser på folkene med de styggeste øynene jeg klarer å ha.

Hvorfor gjorde jeg ikke noe? Problemet var at en stakkars gammel dame stod i resepsjonen og snakket med den andre dyrepleieren mens jeg ventet og observerte. Hun skulle avlive sin hund, og stod og smågråt og pratet om mulighetene for å få veterinær hjem osv. Jeg ønsket ikke å lage en scene (som det utvilsomt hadde blitt hvis jeg sa i fra til disse folkene som åpenbart måtte ha problemer) så jeg visste ikke annet enn å bare se forferdet på folkene. Angrer litt etterpå, men jeg ble veldig lei meg av både den gamle damen som var så lei seg og fortalte hun og hunden skulle en siste gang på hytta til helga - samtidig som denne stakkars unghunden fikk livet sitt ødelagt av noen - unnskyld uttrykket - fette lobotomerte hyshau.

1) Hvorfor reagerer ikke dyrepleierene bak disken? Det stod ei anna ei der som fiklet med noen papirer men som åpenbart måtte både se og høre oppsynet. Har de sett dette så mange ganger før at det er dagligdags?

2) Bør jeg skrive et innlegg i lokalavisa med noe ala "Til det voksne paret som besøkte *********** Onsdag 9 juli midt på dagen, ja dere med en vorsteh unghund. blablablatirade mot de"?

3) Hvorfor blir mine fordommer så ofte bekreftet mot fuglehundfolk, og hvorfor klarer ikke miljøet å snu om på denne groteske behandlingen av dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er ikke lov til å utøve vold mot dyr på den måten der, så det kan du anmelde i ettertid, sikkert anonymt og.

Blir neppe gjort noe med overhodet, men da har du hvertfall gjort noe.

Jeg klarer ikke å forstå meg på noen mennesker. Folk som klarer å oppføre seg slik mot dyr skjønner jeg ikke at har noe godt i seg overhodet for å være ærlig, noe er jo riv ruskende galt oppe i hodene deres som klarer å rettferdiggjøre noe slikt, dag ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å utøve vold mot dyr på den måten der, så det kan du anmelde i ettertid, sikkert anonymt og.

Blir neppe gjort noe med overhodet, men da har du hvertfall gjort noe.

Jeg klarer ikke å forstå meg på noen mennesker. Folk som klarer å oppføre seg slik mot dyr skjønner jeg ikke at har noe godt i seg overhodet for å være ærlig, noe er jo riv ruskende galt oppe i hodene deres som klarer å rettferdiggjøre noe slikt, dag ut og inn.

Anmeldelser kan ikke lenger gjøres anonymt pga at den som blir anmeldt har rett til å vite av hvem. Men når det er sagt bør man jo kunne stå for sitt ord om man anmelder.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sånn igjen med dette å ikke reagere. Dersom jeg hadde stått i en sånn situasjon hadde jeg blitt helt hjelpesløs - og tenkt "skal, skal ikke?» - for når jeg egentlig veit, og vil si ifra, så bunner det ned til min terskel for å snakke til folk, når det gjelder hund.

Dyrepleierne er kanskje litt der? Samtidig som de ikke skal miste kunder, eller gjøre eierne ille til mote (ja, det høres dust ut, men det er kanskje realiteten?).

Jeg synes i alle fall du ikke skal klandre seg selv, for som du sier så var stemninga der inne en helt annen, med den gamle damen som skulle avilve dyret sitt.. jeg synes det beste du kan gjøre er å skrive innlegg i avisen, og melde fra til klinikken, kanskje også spørre de hvorfor de ikke reagerte.

Uansett forferdelig trist at man tror slik oppførsel overfor unghunden sin har noe som helst for seg… :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ofte at nye folk i miljøene blir lært opp av "de gamle ringrevene" at "slik gjøres det for å få en god jakthund". Men det er stor forskjell på fuglehundfolk. Jeg kjenner slike som du beskriver, og de som "aldri" rører hunden. Jeg tror og håper at det har bedret seg de siste årene. Men langt igjen, det er det med mange.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes bare at det er TRIST for hunden sin del at du ikke bare sa ifra til dem der og da, kjempetrist - det du burde gjort var å dratt frem telefonen, filmet det hun holdt på med diskret, gått bort og bedt om navn og adresse fordi du hadde til hensikt å anmelde vedkommende for misshandling.

Stille og rolig UTEN å lage scene - man må ikke rope for å bli hørt, ofte så fungerer det best å bare rolig forklare at den slags behandling av hunder uakseptabelt.

Nå - i ettertid - for seint. Gjort er gjort og spist er spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig! Rett og slett! Synd på hunder som ender opp hos slike mennesker. :( Jeg ville ha skrevet i avisa, ja også kanskje snakket med klinikken. Kan da vel ikke være greit å gjøre hva som helst inne på en dyreklinikk vel.

I mine øyne virker det som jaktfolk i større grad bruker fysisk avstraffelse i offentligheten mer enn hva jeg ser andre folk gjør Det er ofte jeg har sett folk med settere/fuglehunder, både spraker og tar tak i hundene og rister. Det er sjeldent jeg har sett andre folk gjør det faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mulig jeg ville laget en scene i ettertid med å skrive i avisen/kontakte avisen og fortelle hva som skjedde OG at dyreklinikken godttok det *smile ondskapsfult* Jeg forstår godt at du ikke fikk sagt i fra, men jeg skjønner IKKE hvorfor ikke de to dyrepleierne tok tak i saken, selv om den ene snakket med den eldre damen. De burde være såpass rutinerte og profesjonelle at de får med seg hva som skjer og tar tak i det. Eller godtar de slik oppførsel?

Hmf, det er jo paret som er synderne her, men lot meg provosere av at klinikken ikke gjorde noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dere som mener at et innlegg i avisen er på sin plass?
Hva forventer dere at skal skje?

Hva slags reaksjon forventer dere?

At vedkommende skal hoppe frem og si "næ - vi gjorde ikke det vi".

Sender man innlegg til avisen sånn i ettertid så gjør man det for å lette sin egen dårlige samvittighet fordi man ikke gjorde noe der og da. Det har ingen annen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at et innlegg i avisen er på sin plass?

Hva forventer dere at skal skje?

Hva slags reaksjon forventer dere?

At vedkommende skal hoppe frem og si "næ - vi gjorde ikke det vi".

Sender man innlegg til avisen sånn i ettertid så gjør man det for å lette sin egen dårlige samvittighet fordi man ikke gjorde noe der og da. Det har ingen annen hensikt.

Tja, om man opplyser om at den slags oppførsel mot hund faktisk ikke er lov, så er det jo lov å håpe at andre folk får opp øya og sier i fra om de kommer over noe lignende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at et innlegg i avisen er på sin plass?

Hva forventer dere at skal skje?

Hva slags reaksjon forventer dere?

At vedkommende skal hoppe frem og si "næ - vi gjorde ikke det vi".

 

Sender man innlegg til avisen sånn i ettertid så gjør man det for å lette sin egen dårlige samvittighet fordi man ikke gjorde noe der og da. Det har ingen annen hensikt.

Det har vel mer hensikt enn å ikke gjøre noen ting. Folk kan lese det og gripe inn hvis de ser noe slikt, eller folk som driver på slik kan tenke seg om en gang til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre også et ganske dårlig inntrykk av fuglehundmiljøet- ser mye rykk, napp, skremming, lugging, brøling med mer på treningene i området her... :-( Trist og fullstendig unødvendig. Og når det å påføre hunden smerte under trening fortsatt omtales som den beste metoden, så tenker jeg at noen sitter litt fast "i ulvemors sted."

http://www.efhk.no/Tvangsapport.pdf

(Er det ok å legge ut lenke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg skjønner jeg kan veldig lite om straffbasertemetoder. Jeg var klar over grunnen til at man brukte staff, men ikke at man lurte hunden til å gjøre feil for så å kunne straffe den. Fikk en ekkel følelse i magen av å lese hvordan hunden ble beskrevet som godtroende nok til å gå på lureriet.

Jeg ville sitert, men sitering og klipp og liming fungerer ikke hos meg i det hele tatt. Nederst på side 5 og øverst på side 6. Har ikke lest lenger enn som så, og vet ikke om jeg vil heller. Det blir vel neppe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mulig jeg leser artikkelen med andre øyner, men man snakker korreksjon OG ros. Og korreksjon er så vidt jeg ser bassert på muntlig korreksjon.

Det man også glemmer er at ved bruk av slike metoder så basserer man seg ofte på en 80/20 teori = 80% ros og 20% korreksjon. Noe som faktisk er veldig effektiv om man har timingen inne på begge deler.

Har selv brukt metoden på ett par hunder som annet ikke har fungert, og fått fine apporteringer på hunder som ellers ikke ville ha NOE i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står et sted at man skal trekke hunden etter seg i ett øre (og ja, man kan jo forestille seg tolkninger osv av dette..). Dette er mishandling, det er ulovlig og har ingenting med hundetrening å gjøre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det står et sted at man skal trekke hunden etter seg i ett øre (og ja, man kan jo forestille seg tolkninger osv av dette..). Dette er mishandling, det er ulovlig og har ingenting med hundetrening å gjøre.

Man tolker jo som man vil, men jeg kan også trekke hunden min i øre for å forstyrre den o.l. t.o.m løfte labber, trekke den i halen, klappe den på hode osv osv. Det betyr ikke at jeg verken påfører den smerte eller at jeg skal ha den til å hyle. Men selvsagt, man tolker som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tolker jo som man vil, men jeg kan også trekke hunden min i øre for å forstyrre den o.l. t.o.m løfte labber, trekke den i halen, klappe den på hode osv osv. Det betyr ikke at jeg verken påfører den smerte eller at jeg skal ha den til å hyle. Men selvsagt, man tolker som man vil.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quotet fra s. 7 i dokumentet:

Hold hunden godt inntil deg, si ordet "apport" samtidig som du påfører litt smerte ved å klype hunden i øret med en nærmest usynlig liten trepinne eller lignende. I samme øyeblikk som du klemmer og påfører litt smerte hjelper du bukken raskt inn i munnen på hunden gjenntatte ganger. Benytt de velkjente innlærte ordene "hold og takk" raskt og effektivt. Du vil kjapt oppleve at "hold ordren" etterhvert kan reduseres til mindre gjentagende. Smerten opphører øyeblikkelig når bukken er på plass

Jeg vet ikke hvordan jeg kan lese dette anderledes, enn at de påfører hunden faktiske smerter ved innlæring av apport :icon_confused: Forklar meg gjerne, jeg er åpen for ny lærdom :)

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg vet ikke hvordan jeg kan lese dette anderledes, enn at de påfører hunden faktiske smerter ved innlæring av apport :icon_confused: Forklar meg gjerne, jeg er åpen for ny lærdom

Mulig jeg skummet litt fort over den delen, men den måten jeg har lært og brukt tvangsapport har det ikke vært snakk om usynlige pinner og det der du skriver der er noe annet enn "trekke en hund i øret" det er en litt annen ordlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...