Gå til innhold
Hundesonen.no

Røket korsbånd uten operasjon


Ozzy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vært hos dyrlegen i dag. Han er optimistisk. Ozzy har lite hevelser i beinet, og han responderte ikke like mye når han fremprovoserte smerte hos han. Han bruker også benet mer og det så dyrlegen. Vi f

Røket helt eller delvis?

Vet ikke om du har funnet denne siden @Ozzy men den virket godt oppdatert med råd og tips til de i samme situasjon som deg. Virker som det er et motsvar til veterinærer som mener at det kun er operasj

Takk :)

Har fått enda et svar, fra en ved Norges Veterinærhøgskole.

" Det er gode muligheter for at en hund på 8 kg kan bli nær haltfri av en korsbåndsruptur uten opererasjon. Men det kan ta litt tid (uker/ måneder) og resultatet kan inkludere noe større grad av sekundærforandringer (forkalkninger) ved kneleddet.

Et godt råd må også relateres til forhold som: Hvor halt er hunden nå en drøy uke etter at skaden oppstod? Og hvor halt er den etter 14 dager med ro og smertestillende? Hva forventer du av hundens fysikk i framtiden? Er det andre skader (menisk-skade) i tillegg til korsbåndskaden? Hva om også korsbåndet på det andre bakbeinet ryker?

Drl. Morten Tanum er en erfaren smådyrveterinær som sikkert har vurdert problemet på en god måte. Jeg tror du ikke blir veldig mye klokere ved å be andre (veterinærer) om deres mening. Som regel blir hunde-eiere bare enda mer usikre når de konsulterer flere veterinærer. Tanum har sett og undersøkt hunden din, han har erfaring og har hørt hva du har å si. Han har også vist ansvar ved å avtale tid for kontroll og ny vurdering.

Lykke til videre.

Beste hilsener
XXXX
Kirurgisk klinikk, Norges veterinærhøgskole "

Ozzy har fått låne buret til bikkjene til Rørlegger'n så selv om han er mye i bur så har han det ikke såå kjipt. Buret er jo stort. Han hinker rundt glad og fornøyd og viser lite tegn til smerte i oppførsel. Har vært et par ganger jeg har vært litt for sen med rimadyl, og da ser jeg det med en gang ved at han ønsker å bite på kneet. Det er kun hvis jeg f.eks gir tabletten en time senere enn jeg hadde planlagt. Så har bare på fast alarm så han får tablettene til fast tid, så slipper de å "gå ut" innen jeg får gitt en ny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det med absolutt ro er noe du må ta alvorlig, det betyr i praksis at hunden skal ligge helt i ro med mindre den skal ut for å tisse eller bæsje. Ikke tasle rundt i huset osv. - den skal være helt i ro.

Har hatt hund med korsbåndsskade, hun ble operert og ble het 100% igjen, men hun satt i bur 23 timer i døgnet de første fjorten dagene, deretter 22,5 time osv. - Og buret var ikke kjempestort, en vari XL og rasen rottweiler, ingen rom for fest i buret, eller å gå rundt.
Det ble presisert veldig fra vet. som opererte - at når han sa "holdes i ro" - så betydde det helt ro, ingen bevegelse overhodet annet enn når hun skulle ut for rehab gåing (og tissing osv.).

For øvrig - om hunden din halter så har den vondt.

Rottisen min gikk med avrevet korsbånd i 8 uker fordi hun bare haltet av og på og hun hadde ikke skuffebevegelse i beinet så det ble vanskelig å stille diagnose. Men hun kunne gå på beinet og var haltefri i perioder. Når hun haltet så var det pga. smerte, og det er den vanlige årsaken til halthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig det @Belgerpia sier om RO.
Han skal IKKE ha så stort bur at han blir hinkende rundt i det, da får han ikke den roen som man er ute etter.

Do turene skal gjøres korte, det skal ikke være tur, bare ut og inn igjen og du må gå i et rolig tempo med han så du er sikker på at det ikke blir noe belastning på han.

Har du fått noe beskjed om når du kan begynne å fysioterapi med han? Det er kjempe bra trening for både beinet og psyken når han skal være så mye i ro som han skal.

Håper beinet ordner seg for han, selv ville jeg nok operert (da er man mer sikker på at beinet blir bra), men nå er ikke det noe valg, så da får vi håpe det gror av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Han virker bedre nå enn for en uke siden og jeg ser fremgang. Prøver å finne på litt med han hvor han ikke må bevege seg, men han kjeder seg jo stakkars. Har time hos dyrlegen om en uke så skal se hva han sier da. Frem til da er det bur, bur, tisse, bur. Bonden her har heldigvis satt ut kuene så vi ser på de litt hver dag. Sånn for å avveksle litt.

Har gått en del runder med meg selv og hvis dette ikke går uten operasjon så avliver jeg han. Kommer ikke til å operere. Utrolig vanskelig beslutting å ta, men nå har jeg tatt den. Det er det jeg mener er best for min hund. Men jeg gir ikke opp uten å ha prøvd først, selv om det er uenigheter om han kan bli frisk eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker bedre nå enn for en uke siden og jeg ser fremgang. Prøver å finne på litt med han hvor han ikke må bevege seg, men han kjeder seg jo stakkars. Har time hos dyrlegen om en uke så skal se hva han sier da. Frem til da er det bur, bur, tisse, bur. Bonden her har heldigvis satt ut kuene så vi ser på de litt hver dag. Sånn for å avveksle litt.

Har gått en del runder med meg selv og hvis dette ikke går uten operasjon så avliver jeg han. Kommer ikke til å operere. Utrolig vanskelig beslutting å ta, men nå har jeg tatt den. Det er det jeg mener er best for min hund. Men jeg gir ikke opp uten å ha prøvd først, selv om det er uenigheter om han kan bli frisk eller ikke.

Ser du bedring allerede nå så har jeg stor tro på at dette ordner seg - krysser alt som kan krysses for det iallefall :console: Prøv å tenk at dette er en liten periode for dere, det er kjedelig både for han og deg men det må til for at han skal få fortsette det fine livet han har med deg :ahappy: Har du tenkt på å kjøpe noe aktiviseringsleker eller noe sånt? Kanskje du kan finne tips til aktivisering på youtube? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos dyrlegen i dag. Han er optimistisk. Ozzy har lite hevelser i beinet, og han responderte ikke like mye når han fremprovoserte smerte hos han. Han bruker også benet mer og det så dyrlegen. Vi fortsetter med Rimadyl i tre uker, før vi kutter de ut og skal tilbake på kontroll om en mnd ca.

Så vi får bare se. Gir Ozzy så god livskvalitet som jeg kan enn så lenge, så krysser jeg fingre og tær for at dette går rette veien. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ozzy har fått litt tilbakefall og har halta mer de siste to ukene. Ikke like mye som i begynnelsen, men mer enn ved forrige kontroll. Vi skal til dyrlegen igjen i morgen.. Jeg håper jeg får med meg hunden min hjem igjen, men har det i bakhodet at idag kanskje kan bli den siste dagen vi har sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzy har operert fem ganger tidligere. Han har hatt mye vondt, han har vært i narkose mange ganger og X antall kontroller, neddoping osv. Jeg har latt han gå igjennom mer enn han burde og jeg kommer ikke til å operere. Hadde det vært 100% sjanse for at han ble frisk og kort rehabilitering så kanskje. Men det er det ikke. Jeg synes ikke det er greit å la han gå igjennom enda en operasjon når han har vært igjennom såpass.

Så ja det er uaktuelt. De har jeg bestemt meg for, og det var en vanskelig beslutning å ta. Men jeg føler det holder med operasjoner for han..

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzy fikk slippe i går. Det var ikke mer å få gjort, vi prøvde, men det gikk ikke.

Verdens beste kompis er borte og han har lagt igjen et stort tomt rom i hjertet mitt. Hodet mitt fungerer ikke lenger og jeg er usikker på hvordan jeg skal klare meg uten han.. Jeg vet det går over, jeg vet det var til hans beste og at han ikke har det vondt mer. Men fy søren så vondt det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist å høre :( Men jeg forstår deg, kanskje ekstra mye siden min egen hund har vært igjennom 2 operasjoner for korsbåndet. Det er ikke lett for hundene, derfor har jeg all verdens sympati for ditt valg. Den vonde gråten, det "slitet" av rekovalisensen, enda mer ro, frustrasjon, smerte og smerte og mer smerte. Det sitter enda i meg, glemmer aldri når jeg overnattet nede i gangen siden bikkja ikke kunne gå i trapper (og du bærer ikke en labrador på 33 kg opp og ned trapper altså) - jeg lå og gråt og hun gråt og det var ganske tungt. Men det ordnet seg jo etter alt det vonde - det skal sies - men hvis bikkja allerede har vært igjennom det. Da er det lov å tenke på livskvalitet.

Nuvel. I'm babbling. Stor klem og medfølelse sendes. Som andre har sagt, det er også litt ekstra leit siden man har vært vant med å høre om Ozzy og han har jo hatt en tilstedeværelse her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...