Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeklipp


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg har jo altså skaffet meg en puddel, og ønsker å delta på valpeshow og utstillinger etterhvert.

Tenkte det ville gå fint å finne noen som kunne hjelpe med klipp i begynnelsen, men den gang ei.

Jeg har selv aldri klippet en hund, så kunne iallefall tenkt meg å få hjelp første gangen.

Men alle som klipper hund som jeg har snakket med her på sørlandet, klipper kun til hverdags.

Så hva gjør en da?

Prøver selv og håper på det beste..? :no:

Leter også etter klippekurs - foreløpig uten hell.

Noen som har noen tips?

Jeg bor altså i Kristiansand, men har bil, så kan kjøre et stykke eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bad valpen

2. Føn og gre

3. Barber snute, labber og halerot.

4. Klipp litt pels på rumpa, IKKE rør den resterende pelsen og klipp negler - ta også en titt på tennene.

5. Gratulerer - valpen er utstillingsklar!

Stille puddelvalper er null stress, valpen må klippes ca. 4-5 dager før utstilling så pelsen vokser litt ut igjen der den er barbert, og så må den antakeligvis bades kvelden før (for å fluffe opp pelsen igjen og for at den skal være ren). Det er viktig at du børster samtidig som du føner, da dette gjør at klippen i større grad blir jevn og fordi de skal se "fluffy" ut.

Dette kan fint gjøres selv, for på valpeshow dømmer ikke dommer i like stor grad etter klipp og pels som på utstilling for voksne pudler. Jeg har selv klippet og handlet voksen hund bare ved hjelp av enkle instruksjoner og bilder, så dette klarer du også! Tror faktisk ikke det er noen på sørlandet som klipper, men skulle du være på østlandet en gang så viser jeg deg gjerne :)

Tok et bilde fra kennel Montillac, her er en valp i den klippen du ble bedt om å klippe. Her kreves bare litt klipping på rumpa for å få den skråningen. Ta heller for lite enn for mye, du kan garantert få hjelp til å justere litt på klippen av andre puddelfolk når du er på utstilling.

post-1402-0-24527300-1403897551.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en hundefrisør i området og spør om du kan komme til han/henne og lære å bade, klippe og barbere dyret ditt. Det er det beste tipset jeg kan komme med. Been there osv. og det funka for meg. Det tok sin tid å få de "greiene der" inn i ryggmargen. :D

Om du vil så kan du få tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en hundefrisør i området og spør om du kan komme til han/henne og lære å bade, klippe og barbere dyret ditt. Det er det beste tipset jeg kan komme med. Been there osv. og det funka for meg. Det tok sin tid å få de "greiene der" inn i ryggmargen. :D

Om du vil så kan du få tips. :)

Er det jeg har prøvd på :P Men de fleste sier bare "kun hverdagsklipp" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg har prøvd på :P Men de fleste sier bare "kun hverdagsklipp" :)

Ta i mot tilbudet og si ja takk!!! Det er fin lærdom å drive med dette hos noen som kan det og du får lært bading, føning, klipp og barbering grundig også kan du "ta resten derfra." :) Det er ikke gjort på en-to-tre å bli flink og enda lengre tid (og mer kåling) tar det om en skal styre med dette utfra bilder, tegninger og video på YouTube.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Belgerpia

Du skal ikke klippe brystet, og det er kun midt på rompa du skal klippe litt. Google valpeløve så ser du.

Ansiktet barberer du som opodretter har gjort. Også nedover halsen. Bare følg linjene som er der. Potene skal barberes til ca. første tåledd.

Det er bare å øve seg. Jeg klipper ivei på min valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hun har sommerferie i en måned til.

Noen som vet hvor kort en skal klippe på halsen/brystet og på rumpa?

Evnt hvilket skjær?

Guri land for en pels den valpen din har!

Hvor ofte grer du?

Hun ser jo greit nok barbert ut, men hun ble jo levert "looking shabby" - hun burde jo vært klippet til før du fikk henne. Men skitt samma.

Hun skal klippes en god del på rompa, se videon som Tone har lagt ut - den er ganske informativ :)

Min valp er jo nesten samme alder som din (har ikke såååå lang pels enda), men jeg grer jo henne hver dag og bader og blåser henne en gang i uken. Tror det kan være lurt å ha skikkelig pelsstell rutine når de er små så de blir vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grer hver dag jeg også.

Har henne på bordet når jeg grer, og hun synes det er helt greit. Protesterte i begynnelsen, men det gikk seg til.

Da jeg fikk henne var hun klippet i ansikt, på labber og området rundt halen.

Har ikke blåst henne, men har kjøpt blåser.

Tar forresten gjerne imot tips til produkter. Hvilke bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg grer hver dag jeg også.

Har henne på bordet når jeg grer, og hun synes det er helt greit. Protesterte i begynnelsen, men det gikk seg til.

Da jeg fikk henne var hun klippet i ansikt, på labber og området rundt halen.

Har ikke blåst henne, men har kjøpt blåser.

Tar forresten gjerne imot tips til produkter. Hvilke bruker du?

Jeg bruker ingen produkter jeg - hun vaskes i grønnsåpe og så bruker jeg pittelitt balsam (av min balsam som pr. i dag er Wella) - utover det - ikke noen ting. Har kun unntaksvis brukt hundesjampo i de noen og tjue årene jeg har hatt hund, grønnsåpe funker gull og inntil noen sier meg at pelsen hennes er skada som følge av det så fortsetter jeg med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Håper det er greit at jeg og slenger inn et spørsmål :)

Hvor lang tid tar det før puddelpelsen vokser igjen sånn ca?

Sånn om man som nybegynner uheldigvis skulle komme til å skamklippe hunden.... :P

Spørs jo hvor skamklippet den er, men det vokser fort - f.eks. så får Malin bølger i ansiktet to uker etter barbering, det vokser senest på rompa og i nakken, men ett hakk hist og her tror jeg vokser ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg og slenger inn et spørsmål :)

Hvor lang tid tar det før puddelpelsen vokser igjen sånn ca?

Sånn om man som nybegynner uheldigvis skulle komme til å skamklippe hunden.... :P

Det er individuelt hvor fort pelsen vokser, noen (som Leah) gror pels som om hun fikk betalt for det, andre igjen bruker litt lenger tid på å få manke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et bilde fra kennel Montillac, her er en valp i den klippen du ble bedt om å klippe. Her kreves bare litt klipping på rumpa for å få den skråningen. Ta heller for lite enn for mye, du kan garantert få hjelp til å justere litt på klippen av andre puddelfolk når du er på utstilling.

attachicon.gifimage.jpg

Denne ser ut som noe jeg kanskje, forhåpentligvis kan klare :P

Sånn skal de klippes :P

http://youtu.be/e8rbg0LRubM

Men denne ser endel vanskeligere ut, for en som aldri har klippet hund.

Men det bildet du har lagt ut puddellover - det er altså en akseptabel klipp for valpeshow 4-6 mnd?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne ser endel vanskeligere ut, for en som aldri har klippet hund.

Men det bildet du har lagt ut puddellover - det er altså en akseptabel klipp for valpeshow 4-6 mnd?

:)

Det er mye som er vanskelig når du ikke har gjort det før :) Om du er så usikker, bør du ta kontakt med noen som kan hjelpe deg, vise deg de første gangene. Hvis ikke så er det utrolig hva du finner på youtube f.eks, her har jeg søkt på poodle puppy grooming.

Der er denne videoen med en 5 1/2 uker gammel valp:

http://youtu.be/rSb9zgoUNe4

Her har du et klipp, der man kan få se resten ved å gå inn på siden deres (det gadd ikke jeg :P )

http://youtu.be/yPXRZ3xAfsw

Her har du en hel liste med grooming-tips :)

Puddeklubben arrangerer både pelsstell- og klippekurs med ujevne mellomrom, så det kan lønne seg å følge med der og evt ta noen kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips 2ne.

Jeg har ringt rundt til alle hundefrisører jeg har funnet i området (og rundt en time kjøring herfra også), men de har sommerferie hele gjengen - og det er jo ikke så rart.

Ettersom valpeshowet er 9. og 10. august, innser jeg derfor at jeg nok må klippe selv.

Følger med på Puddelklubben sine sider, for vil definitivt på pelsstell og klippekurs.

Skal få sett på youtubelinkene ikveld.

Bruker dere forresten kun kam?

Jeg har en puddelkam fra spratts som jeg bruker.

Ser på denne linken om tips til pelsstell av puddel - http://tormaha.com/treningstips/stell-av-hund.html - at det brukes karde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...