Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs viktig?


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Det kommer nok helt an på, hvordan du er som hundeeier (hva du kan, hvor raskt du tar ting, hvem du har rundt deg som kan hjelpe osv) og hva du vil drive med senere. Et valpekurs er jo en plass man kan få gode råd til oppdragelse og trening fra mennesker som har en annen kunnskap og erfaring enn seg selv, hjelp til utfordringer, legge grunnlaget for videre trening om man vil drive med hundesport, tips og triks og sosialisering.

Nødvendig er det derimot ikke, så lenge du vet hva som trengs så greier man seg fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det første valpen deres, så synes jeg det er viktig, ja. Det kan hjelpe dere i gang med treningen av valpen, og dere vil kunne unngå en del vanlig problematikk hvis kurset har ordentlig informasjon om hundespråk og hvordan hunder lærer, samt en instruktør som hjelper dere når dere gjør feil. Jeg ville glatt kjørt noen timer for å komme på kurs (hvis valpen har det ok i bilen, i allefall), men jeg vet ikke om jeg ville gått inn for å reise bort på helgekurs med overnatting.

Selvfølgelig har det blitt mange flotte hunder og hundeeiere helt uten å ha gått på valpekurs, men når jeg tenker på hvor lite min familie egentlig kunne da vi fikk første hunden så skulle jeg ønske at valpekurs hadde vært et alternativ den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Har muligheten å dra til Hammerfest, men blir veldig dyrt å skulle delta på alle kursene :-) eller er det nok å delta på ett par kanskje? Tenker det vil jo være fint å dra til Hammerfest og lære henne se en del biler og slikt uansett, så kan man like greit delta på kurs i samme slengen. Men er det viktig å delta på mange kurs? Eller kun et par i året? Skal på kurs med den andre hunden jeg har i juli og snakka med hun på skøy hundeskole.blir hverdagslydighet og div andre. Hun er på øya helga før jeg henter min nye hund..og når burde man dra på kurs med valpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så føler jeg ikke at valpekurs er så viktig - jeg har grei kontroll på innlæringsbiten - men å være tilstede på kurs er jo bra trening på å være på kurs, tenker jeg. Et valpekurs gir jo ikke all verden av miljøtrening, for man ser jo stort sett det samme miljøet og hundene hver gang (selv om noen kurs har lagt inn aktiviteter som sporkveld, besøk hos veterinæren, trafikkveld, osv), så det må man sørge for selv. Men valpekurs gir veldig god trening i å være på kurs, se andre hunder mens man trener, trene opp konsentrasjonen. Og så er det selvsagt viktig lærdom som formidles :-)

Hvis du ikke har tilgang på valpekurs i nærheten så kan du jo forsøke å samle noen flere med valp og ha ukentlige valpetreff med trening og sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Har muligheten å dra til Hammerfest, men blir veldig dyrt å skulle delta på alle kursene :-) eller er det nok å delta på ett par kanskje? Tenker det vil jo være fint å dra til Hammerfest og lære henne se en del biler og slikt uansett, så kan man like greit delta på kurs i samme slengen. Men er det viktig å delta på mange kurs? Eller kun et par i året? Skal på kurs med den andre hunden jeg har i juli og snakka med hun på skøy hundeskole.blir hverdagslydighet og div andre. Hun er på øya helga før jeg henter min nye hund..og når burde man dra på kurs med valpene?

I Hammerfest er det stort sett helgekurs, dvs at et kurs er en helg. Så da kan du delta på de du har lyst til/lommeboka har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her har vi ingen planer om å gå på valpekurs med, vi har vurdert det men vi fant raskt ut at vi selv ikke trenger det. Vi har hatt hunder i over 30 år og da føler ingen som bor her at vi trenger det.Valpen får møte nabovalpen og de aller fleste han møter på, mennesker får han møte på også, og det i massevis. Busser har han vært på, biler har han sittet i osv.

Men det kommer helt ann på, hvis du føler du vil/trenger det så er det jo sikkert veldig gøy :D Jeg selv hadde veldig lyst men foreldrene mine sa han ikke trengte det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...