Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste vaffel- og paioppskrifter


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg har endelig fått meg vaffeljern. :D Så da jakter jeg på gode oppskrifter som jeg kan gjøre glutenfrie. Fortell meg din beste vaffeloppskrift :D (om den ikke er en familiehemmelighet - vil ikke starte familiekriger). Den trenger ikke være glutenfri i utgangspunktet, jeg kan prøve meg frem med forskjellige typer mel.

Og så fikk jeg plutselig lyst til å prøve å lage pai, jeg tror aldri jeg har spist pai i hele mitt liv, så da er det på tide å prøve. Tenker middagspai. Den må være glutenfri, så trenger ikke paibunnoppskrift i grunnen, men tips til godt fyll og fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget denne spinatpaien flere ganger. Første gangen hadde jeg små bacon biter i, og de andre gangene litt kyllingfiletbiter og en gang grønnsaker. Jeg likte den desidert best med litt(ikke for mye) bacon i. Litt kylling var og godt, men tok for mye noen ganger. Grønnsaker var godt, men de slapp så mye vann, at paien ble litt flytende. Steike de på forhånd og ta av vannet er nok en ide der.

Vaffler er Toro :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til Ane så god ut! Jeg lager en som ligner litt (men vil prøve Ane sin og).

Jeg tiner opp litt frossen spinat.

Deler opp ønsket mengde picnicskinke og blander ilag med spinaten (kan også bruke bacon, eller hva enn man vil).

Forveller litt brokkolibiter som er oppdelt i den størrelsen man vil ha.

Blander ca 3 egg, 150 g ost, 2,5 dl melk, samt krydder (salt, pepper og muskat er det jeg bruker oftest)

I paiformen tar jeg da først brokkoli, så spinat/kjøttmiksen også heller jeg eggemelkemiksen over og blander det lett sammen. Stekes på ca 200 grader i 40 minutter, nederst i ovnen :)

Denne er ganske enkel å variere etter hva man liker og :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SJUKT god på å lage vafler, om jeg skal si det sjøl. :teehe:

Ingredienser:

  • 5 dl mel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 dl sukker
  • 1 beger seterrømme i et litermål
  • Fyll opp til 7 dl med helmelk
  • 2 egg
  • En fingerklype malt kardemomme (kan sløyfes eller byttes ut med kanel)
  • ½ dl smeltet smør

Bland alt det tørre og knekk egga oppi litermålet med rømme og melk. Hell oppi det tørre og bland (du bør ha mixmaster eller kjøkkenmaskin, for røra blir veldig tjukk). Ha oppi smøret til slutt. Kan godt svelle en stund før steiking.

Nam nam!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paifyll;

Grovraspet gulrot, løk, squash, spinat, evt.potet (og annet man måtte like å ha i - bare fantasi og smak setter grenser) Smuldre i fetaost og evt. stekte baconbiter. Bland med noen egg.

Veldig greit å bare bake i form uten pai-bunn også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Var det alt paisnakket mitt her om dagen som gav deg lyst på pai? :lol: )

Jeg har lyst til å forsøke denne, ikke nødvendigvis følge oppskriften til punkt og prikke, men forsøke med tacofyll. :)http://www.godt.no/#!/oppskrift/1660/spicy-tacopai

Ellers så synes jeg at det er godt med fyll som skinke, sopp, bacon, paprika, fetaost etc. :)

Edit: Evt. kunne du jo forsøkt deg på Shepherd's pie? Det er jo godt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Var det alt paisnakket mitt her om dagen som gav deg lyst på pai? :lol: )

Jeg har lyst til å forsøke denne, ikke nødvendigvis følge oppskriften til punkt og prikke, men forsøke med tacofyll. :)http://www.godt.no/#!/oppskrift/1660/spicy-tacopai

Ellers så synes jeg at det er godt med fyll som skinke, sopp, bacon, paprika, fetaost etc. :)

Edit: Evt. kunne du jo forsøkt deg på Shepherd's pie? Det er jo godt. :)

Yep! Alt er din feil. :lol:

Der var den oppskrifa ja, jeg er ikke noe glad i bønner, men ha noe tacofyll kan jo være godt. :D

Shepherdspai ja.

Tusen takk for oppskrifter både på pai og vafler - keep em comming :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SJUKT god på å lage vafler, om jeg skal si det sjøl. :teehe:

 

Ingredienser:

  • 5 dl mel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 dl sukker
  • 1 beger seterrømme i et litermål
  • Fyll opp til 7 dl med helmelk
  • 2  egg
  • En fingerklype malt kardemomme (kan sløyfes eller byttes ut med kanel)
  • ½ dl smeltet smør
Bland alt det tørre og knekk egga oppi litermålet med rømme og melk. Hell oppi det tørre og bland (du bør ha mixmaster eller kjøkkenmaskin, for røra blir veldig tjukk). Ha oppi smøret til slutt. Kan godt svelle en stund før steiking.

 

Nam nam!

Heeeeelt enig, da blir det tjukke og gode vafler :D

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vafler så syntes jeg det blir godt når man bytter ut melken med et beger rømme og vann, ellers så lager jeg vaffelrøre på slump :P

Eneste paioppskriften jeg har er tacopai (det blir det endring på nå!) :)

Deig: 4 del mel (har ikke prøvd med glutenfri så der må man nesten eksperimentere litt selv)

1ts salt

2ts bakepulver

1 1/2 dl melk

50 g smeltet smør

Bland alt og trykk/kjevle deigen ut i en paiform.

fyll: 1 pakke kjøttdeig, 1 løk, 1 boks mais, 1 pk tacopulver (jeg pleier å bruke "hjemmelaget" tacopulver), 1 boks cream frech, 4 ss majones, 1 ts pepper og revet ost.

Stek kjøttdeig løk og mais, bland i tacopulveret. Ha kjøttfyllet over paideigen. Bland resten av ingrediensene og smør over kjøttfyllet (blir veldig mye, så trenger nok ikke mer en 2/3. Prøv deg litt frem). strø ost over.

Steikes midt i ovnen på 250 grader i 10-15 min. Serveres med en god salat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker grove vafler... bruker da havremel, havregryn, rugmel og litt hvetemel...er dårlig på oppskrifter for jeg pleier å bare blande til røra føles bra ut...blander inn egg, melk, smeltet smør eller flytende margarin, litt salt og bakepulver...viktig å la den stå en halvtimes tid i kjøleskapet å få svelle litt ut.... dette blir gode matpakke vafler istede for brødskive :) Kan skrive mere nøyaktig oppskrift senere når jeg ser i bakeboka mi.... Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai:

Fløte, egg, revet jarlsberg ost, dill, røkalaks, melk.

Pisk egg, fløte og melk til en jevn blanding. Tilsett revet jarlsberg ost og hakket dill. Legg fisken i bunn, fyll over med blandingen.

Kjøper ferig paibrunn i fra tine.

Stek til den er fast i konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme oppskrift som SEC, men ta også en dæsj kanel i, også blander man inn eplemos i røra.

Jeg hater virkelig baksteverk med påtakelig kardemomme i, så jeg pleier alltid å bruke kanel bare i mine vafler. Men så tenkte jeg at jeg ikke skulle være så sær, så jeg prøvde meg fram med noen korn kardemomme, og det funker greit. :P Synes eplemos i røra høres veldig godt ut, men hva gjør det med konsistensen på ferdig vaffel? Innbiller meg at de blir litt seige...?

@Bikipile har en spennende vaffeloppskrift med havregryn og sånt i (iaff spennende for meg som utelukkende lager dessertvafler)!

@Kråka - etterpå skal jeg teste med vann sammen med rømma i stedet for melk, tipper det gjør vaflene enda mer crispy og syrlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittpai inneholder skinke/bacon (eller - hvis man er i luksushumør - begge deler), strimlet paprika, champignon, løk og halve cherrytomater, eller kylling, brokolli, løk, paprika og cherrytomater. Det legges i paiformen, og over helles en blanding av egg og melk, masse krydder, salt og pepper. På toppen raspet jarlsberg. Serveres med salat. Nammis ... Nå fikk jeg lyst på pai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namm - masse gode forslag som frister :D Kjøpt rømme så jeg skal teste rømmevafler i helga, kardemomme er jeg glad i så det vil jeg ha i vaflene mine. :D

Paitestingen får vente til Bonden kommer hjem, om ingen har en ekstremt god kyllingpaioppskrift da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater virkelig baksteverk med påtakelig kardemomme i, så jeg pleier alltid å bruke kanel bare i mine vafler. Men så tenkte jeg at jeg ikke skulle være så sær, så jeg prøvde meg fram med noen korn kardemomme, og det funker greit. :P Synes eplemos i røra høres veldig godt ut, men hva gjør det med konsistensen på ferdig vaffel? Innbiller meg at de blir litt seige...?

Jeg vil ikke si seige, men tyngre blir de, helt klart.... Saftigere er kanskje mer rette ordet? Nå liger jo jeg litt tunge, søte og feite vafler, så... :D. Skal det være usunt så skal det være skikkelig usunt liksom :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste paien i verden er feta- og spinatpaien på Bakefri. Det er en glutenfri kafè nede i Oslo. Kanskje du kan lure oppskriften ut av kokken der? Glutenfrie vafler er ikke gode. Skrik ut hvis du får det til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...