Gå til innhold
Hundesonen.no

Krangel om sengen


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Vi har flyttet i nytt hus, og der har jeg fått et eget hunderom som hundene er på om natten og når de er alene hjemme. Jeg overtok en seng som jeg har satt der, og jeg skal ha kontor der. Hundene ble selvsagt veldig glad i sengen, siden de aldri har fått ligge i en seng før :P

Men, Nitro liker ikke å ligge sammen med Mynte, han er ganske sær på det området. Så han vil bare ligge alene i sengen. Mynte vil selvsagt også ligge i sengen og hun har aldri brydd seg om Nitro sine grenser. Så hun bryter seg frem og Nitro blir sur og bjeffer og knurrer. Hun plager seg på han helt til han går ned av sengen og må ligge på gulvet. ( type slå labber i hodet på han, bite på han, rulle rundt og breie seg)

Jeg har til nå brutt inn og hjulpet Nitro hvis hun plager seg når han ligger der, men vet ikke om det er rett.

MIdt på natta begynner Nitro å bjeffe og styre fordi hun vil opp i sengen eller breier seg i sengen. I natt måtte jeg stå opp å legge Mynte i buret for å få nattefred. Noen mener at hun må ligge i buret om natten for at han skal få fred (hun ligger rolig i buret , men jeg har lyst å ha henne løs)

Hun har lagt i bur om natten helt til vi flyttet hit, og siden da har vi hatt henne løs. Men det er slitsomt å høre på den kjeftingen, og ikke moro å våkne om natta. Nitro vil ha sine grenser i fred, han prøver å si ifra, Mynte bryr seg ikke og ofte ender hun opp i sengen som prinsessa på haugen mens Nitro ligger snurt på gulvet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg til tider syns litt "synd" på Nitro :P

Spørsmålet mitt er: Skal jeg bare la de holde på? Skal jeg fortsette å bryte inn? Er det rett av meg å bare støtte Nitro (tenker at han er eldst og han ikke er noe flink selv å si ifra). Bør jeg bare akseptere at Mynte er mest dominant og vil være mer sjefen og Nitro bare må akseptere det han også?

Ja håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går Det går bra til tider, koselig å se.

Begge må få seng!

Jeg for min del synes at man skal respektere at hunder er forskjellige, jeg. Noen liker og ligge tett inntil hverandre, noen vil ha mer luft. Jeg synes ikke noen er dumme, teite, kørka, dramaqueens, v

Posted Images

Kommer litt an på hvorfor hun gjør som hun gjør? Om hun vil ha sengen - er det vel best med en til hver,men om hun bare skal ha det han har og ender opp med å terrorisere ham fra den ene senga til den andre så er det vel best å dele rommet. Du kjenner henne best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre går det ikke an å dele rommet på noe vis, er ikke så stort også fordi jeg har kontorbord der. 2 senger hadde vel vært det beste :D Men det tar jo litt plass det også. Må da hive ut buret. Kan hende at det blir eneste rettferdige, ellers må jeg hive ut senga og ha dem på gulvet begge to.

Jeg tror hun vil ligge i sengen. Så tror det ville ha fungert med to. Men er sikker på at 1 seng blir favoritten for begge uansett (kanskje den ved vinduet) og da er vi like langt :P hehehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er stor nok i massevis til to hunder. Derfor jeg valgte å ha den der. Men har også en hundeseng på gulvet hvis noen vil ligge der. Men hvem skal jeg "kjefte på" da, Mynte som bøller seg i sengen eller Nitro som er sær og ego og vil ha alt alene? Blir så usikker :P Gjør jeg ingenting vil denne bjeffingen fortsette, for slik har han vært helt siden vi fikk henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det å dytte Nitro til siden, legge Mynte oppi på andre siden og gitt de streng beskjed om at begge skal få plass?
(Det hadde funket på mine, men de deler jo frivillig i utgangspunktet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vell gå an å dele sengen i to på et vis, slik at begge kan ligge der uten at de må ligge oppå hverandre. Jeg ville kjeftet på den som bøller. Om mynte skviser nitro ut av sengen og ikke tar hint så ville jeg gjort som du gjør nå, si fra til henne og støtte nitro. Om han derimot er sær å går ned av sengen omtrent bare hun tenker på å gå oppi så er det ikke synd på han, da velger han selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir som oftest at jeg roper på Nitro siden det er han som bråker. Da går han ofte ned av sengen å legger seg på gulvet. Da tenker vel Mynte: haha Nitro får kjeft OG jeg vinner senga! Juhuu! Seieren er min. *flire*

Njeh, hun tenker vel heller endelig fred og ro. For om Nitro ikke ojjet seg sånn fordi hun kom opp i senga, hadde det aldri blitt noe bråk. Seriøst, den senga er mer enn stor nok til at begge skal kunne breie seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å presse Nitro til å måtte ligge sammen med Mynte når du vet godt han ikke vil det. Ikke alle hunder er så sosiale, men trenger faktisk fred alene.

Mitt forslag er altså buret ut og heller en tilsvarende seng, og slutter ikke Mynte uansett da burde man finne en annen løsning når de da skal være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare jeg som ikke syns "synd" på noen av hundene egentlig? :P

Jeg hadde tuppet de begge hua og ræva ut av sengen for hvergang: en for å være uggen og den andre for å være respektløs.

Skal bare se de begynner gå stille i "dørene aka sengen" når de begge blir tuppet ut hvergang.

Hadde det ikke godt så hadde jeg kastet ut hele sengen, forstyrrelse av nattesøvn er ikke akspetret her i huset samme hvem som "starter" bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å presse Nitro til å måtte ligge sammen med Mynte når du vet godt han ikke vil det. Ikke alle hunder er så sosiale, men trenger faktisk fred alene.

Mitt forslag er altså buret ut og heller en tilsvarende seng, og slutter ikke Mynte uansett da burde man finne en annen løsning når de da skal være alene.

Eh, de er sammen natt og dag på det rommet, da kan de fint dele seng uansett hvor *asosial* Nitro er. . Hadde Nitro ment alvor, så hadde det vært full slosskamp de i mellom, men Mynte driter i gubbinga til Nitro, for den er ikke alvorlig ment, det er bare en konstant manneforkjølelse som hun glatt overser. Med rette.

Han er en gubbe rett og slett og Mynte er teit valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke absolutt alle som vil dele seng med andre... Canariedyret er sånn. Nå lager hun ikke lyd om det ligger noen i senga hennes, da. Bare demonstrerer stille. Og det er greit nok. Det ville aldri falle henne inn å trenge seg på der en annen ligger, og hun forventer at andre viser samme respekt tilbake.. Jeg stemmer for to senger :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Eh, de er sammen natt og dag på det rommet, da kan de fint dele seng uansett hvor *asosial* Nitro er. . Hadde Nitro ment alvor, så hadde det vært full slosskamp de i mellom, men Mynte driter i gubbinga til Nitro, for den er ikke alvorlig ment, det er bare en konstant manneforkjølelse som hun glatt overser. Med rette.

Han er en gubbe rett og slett og Mynte er teit valp.

Ja, han er gubbe og vil være i fred og Mynte er innpåsliten og teit. Det endrer ikke faktum at "gamlegubben" så absolutt fortjener fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er gubbe og vil være i fred og Mynte er innpåsliten og teit. Det endrer ikke faktum at "gamlegubben" så absolutt fortjener fred og ro.

Det er jo han som starter bråket med å ikke ville dele en seng som er mer enn stor nok? Hadde det vært en liten bia el hadde jeg skjønt grumlimga, men en vanlig singelseng er som sagt mer enn stor nok til to greys, de trenger ikke være borti hverandre om de ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte forslaget om å ha seng der buret er, så har de to å velge i mellom :)

Hadde et lignende problem med katta vår og Eine. Katta ville absolutt ligge i hundesenga og da ble Eine liggende på gulvet, for han går bort om katta står der og stirrer på ham. Ingen bjeffing eller bråk her, så vi merket ikke noe. Eine hadde ikke da tilgang til hele leiligheten på natta, men kun gangen og der var det bare hundesenga. Katta på sin side hadde tilgang til hele leiligheten, inkludert sofa og eget kattestativ. Katteterrorist ;)

Løsningen ble å la Eine få tilgang til hele leiligheten han også, sånn at han kunne legge seg i sofaen om han trengte det. Så derfor jeg tenker at ei til seng der buret står nå, så har de to like attraktive eller nesten like attraktive plasser å ligge. Hvis du ikke må ha buret der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er jo han som starter bråket med å ikke ville dele en seng som er mer enn stor nok? Hadde det vært en liten bia el hadde jeg skjønt grumlimga, men en vanlig singelseng er som sagt mer enn stor nok til to greys, de trenger ikke være borti hverandre om de ikke vil.

Men han ønsker rett og slett ikke å dele seng eller vil noen ganger ligge helt alene, og det er det jeg synes skal respekteres, uansett om hunden er sær eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo han som starter bråket med å ikke ville dele en seng som er mer enn stor nok? Hadde det vært en liten bia el hadde jeg skjønt grumlimga, men en vanlig singelseng er som sagt mer enn stor nok til to greys, de trenger ikke være borti hverandre om de ikke vil.

Jeg leser litt annerledes enn deg. Jeg forstår ts slik at mynte åler seg over alt og presser nitro ut av senga, han forsøker å si ifra, men hun bryr seg ikke. Hjelper jo ikke hvor stor senga er om hun absolutt skal ligge oppå å klubbe han i ansiktet med labbene å være terrorist. Å det må det vell være lov å ikke ønske enten man er gammel gubbe eller ikke. Og alle er ikke like flinke til å si ifra på samme måte som ikke alle er like gode på å bry seg om det som blir sagt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke å dele senga i to? Er det ribbebunn, så sett en sperre/plate ol mellom to ribber og ha to mindre madrasser på hver side?

Da kan nitro flytte seg til andre delen om mynte blir travel og begge sidene er like bra?

Om mynte følger etter nitro og legger seg på dem delen han ligger, så regner jeg med det er begrensa hvor mange ganger hun gidder å flytte seg etter?

Eventuelt hver sin grindseng for barn! De en kjempestilige:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...