Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitt av politihund etter at hun meldte fra om tyveri


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Så enkelt? Greit nok for de notoriske biterne men hva med alle enkelttilfellene?

Det burde være så enkelt for en som har hund som jobb, syns du ikke?

Nei, man kan ikke være 100 % sikker på at en hund ikke biter, men man burde være 99 % sikker, burde man ikke? Det er det jeg forventer av mine hunder, at 1 - det er lite sannsynlig at de ikke biter, eller 2 - at jeg har såpass med hundevett at jeg veit hva som kan trigge f.eks et bitt, og ha vett nok til å skjerme både hund og folk fra sånne situasjoner. Jeg har hund som hobby. Jeg er muligens naiv, men en som har hund som levebrød, kollega, arbeidsredskap og våpen, bør ha såpass med kunnskap om hund at de ser at en hund er så høy i stress at man risikerer en overslagshandling, burde han ikke?

Derav min kommentar om kvalitetssikring av politihunder og førere. Etter et par episoder så kjenner jeg at jeg er veldig nysgjerrig på det. Hva kreves det av hunden, utover det at den åpenbart må være skyhøy i drifter? Hva kreves det av føreren, utover det at den kan trene en hund (til en viss grad?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lurer litt på hvilken "trening" politiet bedriver med disse bikkjene som biter unger og lovlydige sivile? Eller er det kanskje fordi det er in å ha så innmari heite hunder i tjeneste? En god hund

De er to på jobb ... og den ene bør i det minste ha en hjerne som virker

Ved at man holder bikkjedyret i bånd når man slipper det ut?

Guest Kåre Lise

Virkelig? Tror du hunder flest bare biter utav det blå?

Nei ikke nødvendigvis ut av det blå men at det de fleste bittuhell er uforutsette enkelttilfeller er det vel mye som tyder på.

For eksempel er det en kjent sak at barn blir mest bitt. Jeg er så naiv og dum at jeg tror faktisk foreldrene ville forhindret det om de hadde hatt muligheten til å forutse at Fido sku bite "ut av det blå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke nødvendigvis ut av det blå men at det de fleste bittuhell er uforutsette enkelttilfeller er det vel mye som tyder på.

For eksempel er det en kjent sak at barn blir mest bitt. Jeg er så naiv og dum at jeg tror faktisk foreldrene ville forhindret det om de hadde hatt muligheten til å forutse at Fido sku bite "ut av det blå".

Det er forskjell på å ha mulighet til å forhindre å det å i det hele tatt forstå at det er en fare for at det kan skje. Kan man ikke lese hund så er det heller ikke sikkert man får med seg et uhell som venter på å skje og dermed heller ikke mulighet til å forhindre det.

Jeg derimot er naiv nok til å tro (evt håpe) at den gjennomsnitlige hundefører i politiet har litt mer kunnskap enn en gjennomsnitlig familie som "bare" har hund og dermed ikke burde ha problemer med å kjenne sin hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har det med å bite i tide og utide, jeg skjønner ikke helt hvorfor og hvordan det skal være noe annerledes med politihunder.

Ja, i blant. Men som i en viss annen sak så er konsekvensene HELT annerledes for politihunder kontra "vanlige" hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fagleder for hundetjenesten ved Sentrum politistasjon, Harry Møkkelgård, er lei seg for det som har skjedd. Han kan imidlertid ikke garantere for at slike ting ikke kan skje".

De har så sterke drifter. *LOL*. Ikke engang ungene mine tror på dette. De kjenner skarpe tjenestehunder selv. Etter det lille jeg vet, er glefsingen denne skarpe tjenestehunden presterte, direkte diskvalifiserende. Hvordan har den havnet i tjeneste?

Fagleder (!) for hundetjenesten. Holdninger som over, å arbeide for en forståelse i opinionen, at skarpe tjenestehunder "er slik", er en tragedie. Var det rett, ble fører fratatt retten til å ha skarp tjenestehund. Underlig at ikke leder for hundetjenesten sa det.

Det skulle bare mangle om hun ikke fikk dekket utgifter og følge til sykehuset. Jeg hadde krevd erstatning i tillegg. Hvis jeg blir bitt av en norsk politihund, anmelder jeg fører og leder for hundetjenesten. Slike ting skal ikke skje. Jeg hadde ikke krevd avlivling for et glefs. Dette er en hund fører ikke hadde kontroll/kontakt med. I utgangspunktet, ville jeg antatt det.

Jeg ville krevd at hunden ble tatt ut av tjeneste. Hvis en skarp tjenestehund oppfatter meg som en trussel, forventer jeg som et minimum, at den stiller seg foran og halser truende. Gjerne flekke tenner, og vise aggressivitet hvis jeg ser uhyre farlig ut. Men ikke bite, nei.

Og det skal jo ganske mye til, før en skarp tjenestehund biter, generelt. Der er de kremhunder. De har rekker på rekker av advarsler og metoder, før de biter uten kommando/blir sendt ut for å holde. Dette er medfødte egenskaper. Politiet skriker stans til rømlingen, som får sjans å legge seg ned. Og unngå å bli bitt.

Kanskje politiet endrer utvelgelse, trenings-, og testmetoder, hvis de blir stilt til ansvar for sin uansvarlighet. Men det virker som de trenger hjelp til både det ene og det andre.

Her er en annen hyggelig sak.

http://www.tb.no/nyheter/kristin-28-bitt-til-blods-av-politihund-1.6751919

Og en til.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skambitt-av-politihund/a/208962/

Slikt må man regne med holdningen, i politiet.

Det må en få en slutt på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å innse at jeg stiller høyere krav til bitehemning og stabil psyke hos en familiehund enn politiet gjør på sine tjenestehunder.

Mitt inntrykk av politihunder begynner å bli det samme som i enkelte bruksmiljøer - man ser ikke psyken for bare drifter.

Drifter, drifter, drifter. Alt som teller.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å innse at jeg stiller høyere krav til bitehemning og stabil psyke hos en familiehund enn politiet gjør på sine tjenestehunder.

Mitt inntrykk av politihunder begynner å bli det samme som i enkelte bruksmiljøer - man ser ikke psyken for bare drifter.

Drifter, drifter, drifter. Alt som teller.

Ja vet du, jeg blir direkte skremt av dette! Det verste er at enkelte folk her på sonen synes å tenke det samme ... Drifter, drifter, drifter. Det er kult det, men i balanserte former. Avlen må jo ta helt av å, "kaktusgutta" (hele gjengen er som bikkjene sine, farlige utenpå, kosebamser inni seg og dramaqueens) vil ha mer, og de får mer, mye mer! De kontrollerer det kanskje, men så var det resten av kullet da, hva med de? Noen faller i hendene på politifolk uten nødvendig erfaring eller kunnskap om den type hund og det er her det blir skummelt. De er åpenbart ikke klar over at det går rundt med ett skarpladd våpen som i utgangspunktet bør ha en sikring, men pga manglende kunnskap/erfaring har de glemt å sette den på.

Dette beviser enda en gang hvor viktig det er med kontroll på denne type hund.

Nei ikke nødvendigvis ut av det blå men at det de fleste bittuhell er uforutsette enkelttilfeller er det vel mye som tyder på.

For eksempel er det en kjent sak at barn blir mest bitt. Jeg er så naiv og dum at jeg tror faktisk foreldrene ville forhindret det om de hadde hatt muligheten til å forutse at Fido sku bite "ut av det blå".

De fleste foreldre har ikke den nødvendige kunnskapen som folk med slike hunder bør ha. Dette bør du vite uansett hvor naiv og og dum du tydeligvis har blitt i det siste, Joachim. Du kan bedre enn dette, ærlig talt, nå virker det som om du snakker i mot bare for å provosere, med andre ord litt trollete.

---

Fikk ikke fikset quoten inn der den hørte hjemme, den hører altså hjemme over Mud sitt innlegg.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De fleste foreldre har ikke den nødvendige kunnskapen som folk med slike hunder bør ha. Dette bør du vite uansett hvor naiv og og dum du tydeligvis har blitt i det siste, Joachim. Du kan bedre enn dette, ærlig talt, nå virker det som om du snakker i mot bare for å provosere, med andre ord litt trollete.

Kjedelig å være sau å være enig i alt. Men jeg kan jo gjøre ett forsøk. :)

Havneinspektør angrepet av politihund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det MEST skremmende med den hendelsen er jo at de lette etter en DEMENT 80-åring ....... flaks at den beit en person som satt på en benk og IKKE en stakkars forvirra 80-åring som hadde gått seg bort.

Bare greia om at HUNDEFØRER ikke har evner/kompentanse/kunnskap nok til å skjønne at h*n har en hund som IKKE bør slippes løs i søk etter folk er jo helt hårreisende - vedkommende burde jo få sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å være sau å være enig i alt. Men jeg kan jo gjøre ett forsøk. :)

Havneinspektør angrepet av politihund

Den hunden var kjent som ustabil, og flere sivile hundefolk som bla hadde trent med den ekvipasjen hadde uttalt at hunden burde ut av tjeneste. Noe politiet på sin side ikke så noen grunn til å ta til etterretning. Havneinspetøren som ble bitt var tilfeldigvis en som selv driver bruks på høyt nivå med mer potente hunder enn den politihunden som bet. DET var grunnen til at det gikk så bra som det tross alt gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeekspertene på sonen bør jo tilby sine tjenester bl.a. på Sæter gård slik at de kan lære opp politiets hundeinstruktører og hundeførere i hvordan man skal trene, og bruke en skarp hund i aktiv tjeneste.... :)

Kan ikke du, hundeeksperten, fortelle oss nedlatende, ignorante idiotene hvorfor det er greit at hunder i aktiv tjeneste biter sivile som står rolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeekspertene på sonen bør jo tilby sine tjenester bl.a. på Sæter gård slik at de kan lære opp politiets hundeinstruktører og hundeførere i hvordan man skal trene, og bruke en skarp hund i aktiv tjeneste.... :)

Man trenger faktisk bare ha sunn fornuft for å skjønne at noe begynner å skli ut når det er såpass mange alvorlige bitt fra politihunder på få år.

Det er ikke SÅ mange politihunder som er trent skarpt her til lands, da er det på sin plass å spørre seg hvordan i alle dager det kan ha seg at vi hører om såpass mange angrep på sivile.

Det skal ikke skje.

Politihunder skal være under stålkontroll og de skal være et våpen for å beskytte samfunnet, ikke en trussel for samfunnet.

Men det skjer.

Jada, for ordens skyld - jeg vet at de fleste er under god kontroll og svært samfunnsnyttige.

Men det har brått vært litt mange løse kanoner ute å flydd i det siste, synes du ikke?

Det blir forøvrig en stat jeg ikke ønsker å bo i når sivile ikke kan stille kritiske spørsmål når de i uniform ikke har kontroll på våpnene sine og de skader de som de har sverget på å beskytte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeekspertene på sonen bør jo tilby sine tjenester bl.a. på Sæter gård slik at de kan lære opp politiets hundeinstruktører og hundeførere i hvordan man skal trene, og bruke en skarp hund i aktiv tjeneste.... :)

Vel vel, de fleste av oss vet at våpen skal være sikret hele tiden, hvorfor gjelder ikke det samme for hunden som klassifiseres som skarpt våpen?

Bare så det er sagt, dette er jo ikke noe som gjentar seg ofte, men noen idioter slipper åpenbart igjennom nåløye her og da må det jo tettes enda mer. Skal man ha slike høye hunder som det åpenbart blir mer og mer gildt å ha så følger det også ett vist ansvar. Skjønner ikke at man skal behøve så mange timer i opplæring for å skjønne det. Pratet meg litt bort igjen, dette gjelder så langt i fra alle hundefører, det gjelder ett fåtall som nå sverter flertallet og det er innmari leit. Hundene har godt av å gå hjemme, de har godt av å gå uten munnkurv og fortjener virkelig ett slikt liv. Så da er det så veldig leit at noen ødelegger så mye ved å være ansvarsløs :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeekspertene på sonen bør jo tilby sine tjenester bl.a. på Sæter gård slik at de kan lære opp politiets hundeinstruktører og hundeførere i hvordan man skal trene, og bruke en skarp hund i aktiv tjeneste.... :)

@spot, instruktørene på Sæter har ingen relevans her. Snakker vi om sårhet på vegne av etaten eller?

Politiet kom med en patruljebil, to betjenter og en hund. Jeg sto ved siden av bilen, på passasjersiden, og forklarte hvor tyvene oppholdt seg. Idet politimannen åpnet bagasjerommet og slapp ut hunden, glefset den tak i meg, forteller hun.

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man så lett lar seg forlede av medienes makt synes jeg er trist, norge har tydelig en veldig mediestyrt sauegenerasjon på gang hvor man tror at hele verdens sannhet fortelles gjennom mediene.

Tror dere virkelig at absolutt alle saker angående hundebitt kommer i avisene? Tror dere virkelig at alle er like mediekåte som f.eks denne damen som ble napset av politihund? Hun sier det jo til og med selv i artikkelen, at hun har akseptert at det var et arbeidsuhell og ikke vil avlive etc etc, men at hun gikk til avisene for at... "politiet må ha kontroll på den, sier hun.".

Mud sier det har vært mange løse kanoner i det siste, jeg undres om Mud jobber i politiet og har tilgang på politiets filer hvor alle rapporter om arbeidsuhell ligger? :)

For å dra en parallell til en bransje som ofte utsettes for medieoppslag: fly. I flybransjen kommer det og går det i bølger medieoppslag for ting som skjer stort sett hver dag i alle flyselskaper. Her for litt siden ble det slått stort opp at Norwegian måtte sikkerhetslande pga sprekker i cockpitvinduene, mens SAS måtte sikkerhetslande dagen etterpå pga sprekker i et passasjervindu. Jammen fikk vi ikke enda en sak et par dager etterpå, hvor enda et Norwegianfly hadde sprekk i et vindu. "Tilfeldigvis" popper disse sakene opp samtidig som Norwegian-streiken var hett tema i avisene. At fly får sprekker i vinduene er omtrent like udramatisk og hverdagslig som at man får steinsprang i ny og ne i egne vinduer, og med så mange flights som opereres per dag så er det statistisk slik at det vil skje ofte. Betyr det at det er ekstra mange dårlige vinduer ute og går i perioden mediene gidder å dekke disse sakene? Nei. Det blir sprekker akkurat like ofte når avisene IKKE skriver om det. Men når avisene skriver om det en kort periode - får et skjevt utvalg til sine observasjoner og tror at "ja nå, nå erre farlige greier på gang"...

Selvsagt, det er ikke hverdagslig eller udramatisk at folk blir bitt av hund - det var ikke det jeg ville fram til heller. Poenget er at man ikke kan dra konklusjoner ut i fra avisoverskrifter - for i alle bedrifter finnes det en rapporteringskultur som jeg tror ikke finnes sidestykke til hvis man går ut av Skandinavia. Hvis man skal avgjøre om hvorvidt noe er for ustabilt eller skaper en potensiell fare for folk må man se på interne rapporter fra ALLE tilfeller (enten det er hunder som biter eller vinduer som sprekker så ofte på fly at de kanskje kommer til å gå helt i stykker en dag og føre til dekompresjon og det er ikke udramatisk eller ufarlig). Og nettopp fordi vi har en god rapporteringskultur i skandinavia (og nå skal jeg ikke gå inn på at det bjørn kjos driver med, angående utfasing av fly, kan ha en negativ effekt på rapporteringskulturen - men nå er det nevnt iallefall) - så kan bedriftene drive egenkontroll. Politiet i Norge har ingen økonomisk gevinst av å gi blanke i hvis det viser seg at de har for dårlig seleksjon og/eller kontroll på sine politihunder, så jeg tror de helt fint klarer å avdekke eventuelle svakheter selv.

Vi har iallefall ingen grunn eller dekning for å sitte å gjøre slike "funn" på et internettforum med kilde i et par artikler fra adresseavisa og vg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mud sier det har vært mange løse kanoner i det siste, jeg undres om Mud jobber i politiet og har tilgang på politiets filer hvor alle rapporter om arbeidsuhell ligger? :)

Hun klarer sikkert å svare for seg selv, men er det ikke ihvertfall tre saker her på Sonen som diskuteres? Man behøver ikke å være politiansatt for å få med seg ting som skjer i den etaten, eller være ansatt i flyselskap for å få med seg ting som skjer i den bransjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klarer sikkert å svare for seg selv, men er det ikke ihvertfall tre saker her på Sonen som diskuteres? Man behøver ikke å være politiansatt for å få med seg ting som skjer i den etaten, eller være ansatt i flyselskap for å få med seg ting som skjer i den bransjen.

Jeg synes det er beklagelig at du drar ut alt det som besvarer dine påstander bort fra quoten, så jeg svarer deg nok en gang:

Siden når har man kunnet gjøre relevante observasjoner om verden rundt seg ut i fra avisartikler? Er avisartikler den eneste sanne representasjon av virkelighetens verden?

Og slik jeg har eksemplifisert, i tilfelle noen ikke aksepterer et nei for et nei, så kan man ikke det. Jeg trodde det var åpenbart for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den tredje statsmakt" er et must for demokratiet….

Ingen har sagt vi ikke skal ha disse artiklene, men du med din jobb bør vel være på lang vei enig i at vi ikke kan trekke slutninger om politiets kvalitetsarbeid på bakgrunn av avisartikler. En annen parallell er å tro at det er livsfarlig å opereres på sykehus x eller y fordi pasienter som sender inn klager til pasientklagenemnda plutselig bestemmer seg for å gå til avisene parallellt med klagene. Selv om det statistisk sett i rapporteringsjournalene hverken er flere eller færre klager enn før. Er det da korrekt å avbilde noe som "her er det farlig", når det har vært en stabil og "så god som det kan bli" prestasjon? Shit happens uansett om man vil eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner enkelte av "episodene" godt, uten å involvere avisene. Journalistene har muligens referert feil rase og ikke forstått andre detaljer. Men at hundene var ustabile og meldt som dette i forkant av hendelser sier vel også sitt. Shit happens ikke om man sikrer de våpen man bærer. Og det er stor forskjell på å "glemme" skalpellen i buken på en pasient og få en infeksjon etter en operasjon. Det siste er forventet komplikasjon, det første skal ikke skje. At politiet som ikke sikret våpenet og kirurgen som glemte skalpellen får tyn etterpå syns jeg man må forvente i en åpen stat. Konklusjonene får den enkelte dra selv -og langt fra alle drar samme konklusjon som den du skisserer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er beklagelig at du drar ut alt det som besvarer dine påstander bort fra quoten, så jeg svarer deg nok en gang:

Siden når har man kunnet gjøre relevante observasjoner om verden rundt seg ut i fra avisartikler? Er avisartikler den eneste sanne representasjon av virkelighetens verden?

Og slik jeg har eksemplifisert, i tilfelle noen ikke aksepterer et nei for et nei, så kan man ikke det. Jeg trodde det var åpenbart for alle.

Siden avisene ble oppfunnet har de vel vært rimelig relevante for samfunnets utvikling, har det ikke?

For å dra din sammenligning med flyselskap videre, så bør jeg da nekte å forholde meg til bråket rundt Norwegian siden jeg bare har hørt om det fra media og ikke jobber der selv.

Da har jeg altså ikke relevant informasjon oh grunnlag til å mene noe om hverken den saken, eller noe som helst i samfunnet utenom byggevareindustrien.

Heldigvis kan jeg tenke sjæl...

fakta : det er flere grove bittepisoder med politihunder de siste årene ( jeg har ikke fått telt, kanskje du gidder?)

Fakta: skarptrente tjenestehunder er som våpen å regne.

Dette er ikke noe media har funnet på vil jeg tro... eller tror du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit happens ikke om man sikrer de våpen man bærer. Og det er stor forskjell på å "glemme" skalpellen i buken på en pasient og få en infeksjon etter en operasjon. Det siste er forventet komplikasjon, det første skal ikke skje. At politiet som ikke sikret våpenet og kirurgen som glemte skalpellen får tyn etterpå syns jeg man må forvente i en åpen stat.

Shit happens også selv om man sikrer, ingen er 100% risikofri.

Ingen som er uenig i at "tyn" eventuelt er passende, kommer an på om det er en statistisk uheldig hendelse eller gjentatt mangelfull prestasjon. Sistnevnte har bedriftene selv best grunnlag til å vurdere, det kan vi ikke konkludere om ut fra en avisartikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...