Gå til innhold
Hundesonen.no

Murikollens Fidelio «Marve»


Snorken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valpis har vært hos oss noen dager, og da er det kanskje på tide å lage en tråd for han her inne! Som tittelen sier, er dette en labbegutt fra Murikollen! Han er en aktiv liten krabat ute og

Jeg har oppdaget hvor dårlig jeg er til å huske å ta bilder… Jeg som liksom skulle dokumentere valpetida, siden den går så innmari fort Vel, Marve har rukket å bli 11 uker! Han fyller 12 uker i m

Deilig å rulle seg i gresset! søker litt mat på gulvet ca sånn er han inne, hele tiden

Posted Images

  • 1 month later...

Marve har blitt stor gutt! Ved siste veiing var han 20kg blank, så jeg vil tro han har blitt litt større siden det.

Snart er alle tennene ute også, ballesekken (er det lov å si?:P ) vokser seg større for hver dag… Snart har vi ikke valp lengre, men unghund :|:D

Tenkte jeg skulle hive ut en liten bildespam, fineste Marvisen :wub:

Vi har vært mye hos dyrlegen med ørebetennelse, og her ligger han på venterommet

post-12310-0-21808400-1408356140_thumb.j

koser seg i hagen :)

post-12310-0-99539700-1408356150_thumb.j

Dette bildet brukte jeg lang tid på å få til - heldigvis har vi øvd en del på å bli sittende...

post-12310-0-24744800-1408356175_thumb.j

Han eter alt….

post-12310-0-80402700-1408356188_thumb.j

På IKEA

post-12310-0-04245400-1408356201_thumb.j

post-12310-0-35233600-1408356212_thumb.j

Miljøtrening mens sambo mekker på bil

post-12310-0-79318700-1408356223_thumb.j

Og sånn ser han ut akkurat nå! 5 mnd gammel

post-12310-0-21248100-1408356274_thumb.j

:puppeh::D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så söt, jeg ser han har samme pels som min Luna :) Tjukk og go nesten kröllepels på ryggen! :)

Artig å tenke på at han "bare" veier 20 kg, min voksne tispe veier 30 kg, mye som skal falle på plass de neste månedene! Bare vär OBS på det kneet da, "klikk" i kneet kan väre menisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fiiin! <3 Labradorar ser så gode ut, eg får lyst til å strekke armane inn i skjermen og knuseklemme han.

Likte og den lille køya som katten har på veggen, den er sikkert god å ha med "vesle" kvalpen i hus. :P

takk! :D han er en skikkelig going, som elsker å få kos! hahaha, ja den hylla er uvurderlig fin å ha :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så söt, jeg ser han har samme pels som min Luna :) Tjukk og go nesten kröllepels på ryggen! :)

Artig å tenke på at han "bare" veier 20 kg, min voksne tispe veier 30 kg, mye som skal falle på plass de neste månedene! Bare vär OBS på det kneet da, "klikk" i kneet kan väre menisk :)

tusen takk! :ahappy: Han har veldig krøllepels på ryggen - synes nesten det er litt mye, meeeen :P God og tjukk pels ja. Han har nesten ikke valpepels igjen :icon_cry:

Han kommer nok til å bli ganske stor, selv om foreldrene var sånn som labbiser skal se ut, tror jeg han muligens har arvet mer fra linjene lengre bak.. Og proporsjonene er jo tullete enda, så det er som du sier, mye som skal falle på plass enda :)

Jeg var forresten på tur til en kiropraktor sammen med noen kolleger sist uke, og jeg sneik meg til noen spørsmål angående bakparten. Hasene knaser, i tillegg til at kneet ikke er helt bra, det var også et eller annet i ryggen hun ikke helt fikk dreisen på, i tillegg til at han passer (og vagger) en god del.

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre - muligens det blir å ta et røntgenbilde bare for å se og sende til kiro så hun kan vurdere det. Jeg synes jo det er så vanskelig, siden han enda er i vekst, noe kiro ikke påpekte… :/

Håper så inderlig det ikke er noe alvorlig. Vi går ikke så mye tur, men holder oss mest i ulent terreng, og myke underlag, så jeg passer på at han ikke sliter så mye på beina med all den vekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søtnos.

tusen takk! :ahappy: Han har veldig krøllepels på ryggen - synes nesten det er litt mye, meeeen :P God og tjukk pels ja. Han har nesten ikke valpepels igjen :icon_cry:

Han kommer nok til å bli ganske stor, selv om foreldrene var sånn som labbiser skal se ut, tror jeg han muligens har arvet mer fra linjene lengre bak.. Og proporsjonene er jo tullete enda, så det er som du sier, mye som skal falle på plass enda :)

Jeg var forresten på tur til en kiropraktor sammen med noen kolleger sist uke, og jeg sneik meg til noen spørsmål angående bakparten. Hasene knaser, i tillegg til at kneet ikke er helt bra, det var også et eller annet i ryggen hun ikke helt fikk dreisen på, i tillegg til at han passer (og vagger) en god del.

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre - muligens det blir å ta et røntgenbilde bare for å se og sende til kiro så hun kan vurdere det. Jeg synes jo det er så vanskelig, siden han enda er i vekst, noe kiro ikke påpekte… :/

Håper så inderlig det ikke er noe alvorlig. Vi går ikke så mye tur, men holder oss mest i ulent terreng, og myke underlag, så jeg passer på at han ikke sliter så mye på beina med all den vekta..

Pelsen går seg til, de skal ikke ha krøllete ruller på ryggen, men det varierer ofte ift røytesyklusen osv.

Passing ville jeg ikke vært bekymret for, det gjør dyr helt naturlig for å spare energi. Rent trav bruker de kun når det er "verdt det", det er nokså energikrevende.

Han er jo i eksplosiv vekst nå, så det er spesielt viktig å ikke overfôre han (hold han slank), og det er bare å mosjonere så lenge du er obs på hans signaler, men unngå mye asfaltgåing, null trappegåing og hopping hit og dit. Håper ulydene blir borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk! :ahappy: Han har veldig krøllepels på ryggen - synes nesten det er litt mye, meeeen :P God og tjukk pels ja. Han har nesten ikke valpepels igjen :icon_cry:

Han kommer nok til å bli ganske stor, selv om foreldrene var sånn som labbiser skal se ut, tror jeg han muligens har arvet mer fra linjene lengre bak.. Og proporsjonene er jo tullete enda, så det er som du sier, mye som skal falle på plass enda :)

Jeg var forresten på tur til en kiropraktor sammen med noen kolleger sist uke, og jeg sneik meg til noen spørsmål angående bakparten. Hasene knaser, i tillegg til at kneet ikke er helt bra, det var også et eller annet i ryggen hun ikke helt fikk dreisen på, i tillegg til at han passer (og vagger) en god del.

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre - muligens det blir å ta et røntgenbilde bare for å se og sende til kiro så hun kan vurdere det. Jeg synes jo det er så vanskelig, siden han enda er i vekst, noe kiro ikke påpekte… :/

Håper så inderlig det ikke er noe alvorlig. Vi går ikke så mye tur, men holder oss mest i ulent terreng, og myke underlag, så jeg passer på at han ikke sliter så mye på beina med all den vekta..

Krölle kröll sejer jag bare.... :lol:

10298902_10154395312365167_6299731436104

Man må ikke tenke for mye på muskler og rygg osv, altså, tenk min kjäre Luna som har gått igjennom et helvet siden 2011 nå...

Det begynte med en brist i haseleddet.... Antakeligvis etter en elvekrysning på sleipe steiner.

Så feilbelastet hun i ca 7 måneder för korsbåndet gikk.

Så ble hun oprerert, TTA-operasjon.

Så gikk hun i 4 måneder, för menisken gikk (det klikka noe helt enormt når hun gikk i trapper).

Så ble hun operert, menisken fjerna og forkalkninger fjerna.

Nå har hun gått i 2 år etter operasjonene og hun er jo stiv både her og der, men hun går og går og går og går :) Så de tåler jo litt, og man må bare trekke rullegardina ned og tenke at alt ikke er et velsmurt maskineri 100% av tiden hverken på menneske eller hund.

Men man skal jo ikke se helt bort fra det heller, greit å finne ut hva som er feil og hva som evt kan gjöres med det. Plutselig forsvinner det og er glemt, hvem vet :D

Bare kos dokker, husk det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søtnos.

Pelsen går seg til, de skal ikke ha krøllete ruller på ryggen, men det varierer ofte ift røytesyklusen osv.

Passing ville jeg ikke vært bekymret for, det gjør dyr helt naturlig for å spare energi. Rent trav bruker de kun når det er "verdt det", det er nokså energikrevende.

Han er jo i eksplosiv vekst nå, så det er spesielt viktig å ikke overfôre han (hold han slank), og det er bare å mosjonere så lenge du er obs på hans signaler, men unngå mye asfaltgåing, null trappegåing og hopping hit og dit. Håper ulydene blir borte!

Takk for fine råd Bølla! :) Null trappegåing ja - jeg skal prøve. Han hopper også som en idiot noen ganger og dette prøver jeg å begrense og unngå for det der er verdt nå.

Tenkte å fikse et oppstillingsbilde i løpet av morgendagen, så dere kan se hvordan kroppen ser ut, og kanskje komme med en vurdering? Jeg synes jo han er litt for stor, så jeg er grådig på fôret, og påser at han ikke får for mye de dagene vi trener masse. Balansegang…. :P

Hadde det vært opp til Marve, hadde han jo spist hele tiden, så klart :sleep::teehe:

@Kangerlussuaq ja, jeg har fulgt med på Luna´n din, synes det er så fælt når det blir sånn :no:

Jeg synes jo jeg begrenser Marve masse når jeg hører hvordan folk går og går med valpene sine..

Vi koser oss masse, og dette er ikke noe jeg går og tenker på 24/7 heldigvis!

Det skal sies at ulydene har avtatt noe også da - det er ikke like ille som for noen uker siden! Jeg skal fortsatt forhøre med med vetten igjen, som du sier, det skader ikke å sjekke det opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine råd Bølla! :) Null trappegåing ja - jeg skal prøve. Han hopper også som en idiot noen ganger og dette prøver jeg å begrense og unngå for det der er verdt nå.

Tenkte å fikse et oppstillingsbilde i løpet av morgendagen, så dere kan se hvordan kroppen ser ut, og kanskje komme med en vurdering? Jeg synes jo han er litt for stor, så jeg er grådig på fôret, og påser at han ikke får for mye de dagene vi trener masse. Balansegang…. :P

Hadde det vært opp til Marve, hadde han jo spist hele tiden, så klart :sleep::teehe:

En valp trenger masse mosjon den også, du skal absolutt ikke holde han i ro. Mange korte turer er supert, og miljøtrening sliter dem jo ut som fint lite annet...

Labradorer er helt hjerneskadet når det kommer til mat, bare vær litt nøye med at han ikke får for mye. Det er spesielt viktig i disse 2-3 mnd hvor de nesten fordobler kroppsvekten sin. Er vel 4-7 mnd som er den mest utsatte tiden. Du kan bare stå over han og se; det skal være en lett innsving over hoften og fin, opptrukket buklinje. Valpefett er lov, men de skal ikke ha kulemage.. Det blir tungt å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke fått tatt et ordentlig oppstillingsbilde…. får bli i morgen!

Idag har Marve gjort følgende:

klart å hoppe over barnegrinda :|:|:|:|:|:|:|:|:|:|

kommet i spøkelsesalderen :gaah:

I går begynte han å bjeffe til lenestolen (som han også bruker som tyggeleke…), han bjeffet til ringeklokka i dag (det var da han spratt over grinda) og i tillegg måtte det bjeffes og knurres og bustes til hekken i hagen :sleep::ike:

Satser på at det ikke varer alt for lenge. I morgen skal vi på trening - apport, utgangsstilling og sikksakk mellom beina står på tapetet. Vi får se hvordan det blir nå som han ser det for godt å bjeffe på alt som KAN virke skummelt.

akkurat nå ligger han i sofaen og koser seg med beinet sitt.

post-12310-0-91237600-1408818822_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg utålmodig ang ståbilde altså. :)

og kjipern med lyder fra bena. Har du vært hos vet og sjekket?

det blir ikveld! lover! :D

ja, har forhørt meg med både vet, kiro og oppdretter. Noe sprikende meninger men de ville alle se det an - eventuelt ta et røntgenbilde bare for å se om det er noe ulumskt. Ulydene har avtatt veldig nå, og han traver generelt mer. Vi er veldig flinke til å begrense oss da! :innocent: Og Marve er veldig glad i å gå i skogen, så det gjør vi en god del av i små doser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikveld! lover! :D

ja, har forhørt meg med både vet, kiro og oppdretter. Noe sprikende meninger men de ville alle se det an - eventuelt ta et røntgenbilde bare for å se om det er noe ulumskt. Ulydene har avtatt veldig nå, og han traver generelt mer. Vi er veldig flinke til å begrense oss da! :innocent: Og Marve er veldig glad i å gå i skogen, så det gjør vi en god del av i små doser :)

Gleder meg til bilde. :D Sleng gjerne på vekt og høyde også :drool:

Så bra at lydene har forvunnet litt da. :) Satser på at det fortsetter sånn

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kråka hihi! Tusen takk! :D

@Ane Åh, takk! :D

Jaaa, det er jo en så ekstremt allsidig rase! Jeg er veldig fornøyd med både gemyttet på Marve og aktivitetsbehov. Jeg hadde forberedt meg på den valpe- og unghundtida, men foreløpig synes jeg han er rolig og fin, og akkurat der jeg vil at han skal være :) Anbefales virkelig! :)

------

Det må jeg bare få sagt også, oppdretter er så utrolig trivelig og kunnskapsrik. Jeg er så glad for at jeg valgte å kjøpe valp fra henne. Hun stiller opp og svarer på mine spørsmål og koser seg når hun får oppdateringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lovet…. oppstillingsbilder. Jeg var på nære nippet til å glemme det, så kvaliteten er ikke helt på topp…

Får ta meg sammen å gjøre det i dagslys neste gang.

Så siden bildene ga duste-skygger, vises ikke den faktiske konturen rundt buken. Men den svinger opp altså.

Ikke fått veid siden sist besøk hos vetten, så ca vekt ligger mellom 21-23 kg

Høyde: han når meg til knærne…. :P

post-12310-0-59849900-1409171945_thumb.j

post-12310-0-74740500-1409171953_thumb.j

post-12310-0-80575300-1409171960_thumb.j

Og så, doggie-fashion

post-12310-0-78894600-1409171975_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Marve har rukket å bli hele 6 mnd og 3 uker. Tiden flyr :bye::P

Hjemme-alenetreningen går strålende, han sover for det meste, og det er godt å se! :) Det er vel mer meg det står på, som ikke klarer å øke tiden «raskt» nok.. :P Han er i alle fall veldig trygg, og det er nok for meg!

Vi hadde en solid runde med spøkelsesalder, som jeg tror er over for denne gang. Han kan fortsatt finne på å boffe og buste på småting i mørket, men han er også rask til å oppsøke det!

Tror nok også at han kjenner litt på hormonbølgene (han rir mye i mine øyne…) - så jeg ønsker unghundtiden herved velkommen!

For tiden går vi Rallykurs, og planen er å kunne debutere i kl1 over jul ( :| )så akkurat nå ligger vi litt i hardtrening mot det! :D

post-12310-0-23352600-1412589300_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helighet hvor har babyene våre tatt vegen? Han ser jo så smtt nesten litt sånn voksen ut.:P

Deilig å blir ferdig med spøkelsesalderen da. :) Den er litt sånn kjip. :P Hvor er stevnet du skal stille på?

Og bare ett bilde? Alllt for lite vel!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helighet hvor har babyene våre tatt vegen? Han ser jo så smtt nesten litt sånn voksen ut. :P

Deilig å blir ferdig med spøkelsesalderen da. :) Den er litt sånn kjip. :P Hvor er stevnet du skal stille på?

Og bare ett bilde? Alllt for lite vel!

ja - det er nesten trist! dessuten synes jeg det har blitt ALT for lite valpebilder… :P

Veldig deilig å være ferdig med all den boffinga og bjeffinga på helt dustete ting!

Jeg tenker å stille første stevnet nidaros setter opp på nyåret - krysser fingrene for at Marve er enig :lol:

Har alle bildene på telefonen - får vel krype til korset å overføre de til datamaskinen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...