Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tur trenger en hund?


Stjernesol
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ja! Vært der, du og? :) Synes kurset var veldig bra sånn ellers, men akkurat dette utsagnet synes jeg ikke noe om.

De har vel litt rykte på seg for sånne meninger :P. Ta til deg det som er fornuftig og overse resten. Jeg har gått kurs der, og kan ikke si jeg er fryktelig imponert over hundekunnskapen til flere av dem, og er ikke overraska over at de er på linje med Rugaas når det kommer til tur :P Men det er helt sikkert mye å lære der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på dressurkurs i hverdagslydighet de siste 6 ukene. På det kurset, og spesielt den kvelden det var mental stimuli som var i fokus, sa de at en hund ikke trenger mer enn tisseturer og maks en times tur på ettermiddagen/kvelden. Selvsagt kan man gå lenger innimellom, hunden er jo gjerne en turkompis, men jevnt over er maks en time bra. Fokuset burde heller være på mye aktivisering i form av balanse, nesearbeid, jobbe for maten, læring. De sa at hunder blir stressa av for mye asfaltturing pga de mange tisseflekkene de må lukte på annenhver meter.

Jeg er selvsagt enig i at det er bra med masse hode/nesearbeid, og at de fleste sikkert kunne vært enda flinkere til å gjøre sånt med hunden. Men jeg vet ikke om jeg er enig i at det burde være MAKS en time tur i hverdagen? De sa at jo mer hunden får, jo mer krever den, og at den vil få problemer med å roe seg etter hvert.

Selv synes jeg det høres litt rart ut. Hva med store, aktive raser og unghunder som trenger å springe av seg litt energi?

Hva mener dere? Kjør debatt.

Jeg kjenner at jeg blir irritert av sånne påstander som du har blitt "utsatt" for på kurs. Det verste er at mange tar sånt bokstavelig og skaper problemer for seg og hunden takket være noen som slenger ut av seg med løse påstander. De vil jo gjøre det beste for hunden sin.

Hadde de noe skriftlig materiale - forskning - som støttet disse påstandene, eller hvor kom den timen fra? Det blir omtrent som når en viss hundetrener bestemmer at alle valper kun tåler 5 minutter tur daglig per måned i alder (=20 minutters tur om dagen for en 4 mnd gammel valp). En del råd skader nok mer enn de gavner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene jeg synes man ser alt for ofte hos erfarne hundefolk er at alt blir så utrolig svart/hvitt. Det taes for lite hensyn til raseforskjeller, men det som ofte blir ignorert totalt er individforskjellene. Jeg sitter her med to stk av samme rase nå, og de er som natt og dag på alle måter, inkludert turgåing.

En av dem elsker tur over alt i verden. Sliter med å få henne til å gå pent i bånd, for hun er i sin egen verden. Stopper for å snuse på en flekk, og så snart vi begynner å gå, så SPRINTER hun til neste interessante tisseflekk, hvor hun bråstopper og snuuuuuuuser. På skogstur løs eller i line så vimser hun frem og tilbake over stien, litt foran, litt bak, litt rundt steinen og gjennom krattet. Det skal utforskes, hun skal rulle i gresset, hoppe i gjørma, drikke fra hver en bekk (og myrhull, noe vi også jobber med...). Uansett hva slags tur hun får, så er hun lykkelig. Dette er hva hun ble skapt for.

Så har vi søstera. Hun går relativt pent i bånd, og hvis vi går 1 time på asfalt så vil hun stoppe og snuse max 5 ganger i løpet av turen. Hun går ikke tur med nesen, hun går tur med blikket. Hun vil aller helst holde høyt tempo hele turen, og virker ganske lei etter 20 minutter. I skogen skal hun løpe og leke. Hvis hun ikke har med søstera, så går hun stort sett bak meg og er ikke så veeeldig hippen på denne turgåinga jeg insisterer på. Hun hadde nok vært mer fornøyd hvis vi satt oss ned midt i sentrum og så på livet.

Disse to er som sagt samme rase, og jeg kan ikke følge samme oppskrift. Den ene ville vært meget ulykkelig hvis hun ikke fikk langturer i blandt, mens den andre blir møkklei av maset hvis jeg insisterer på mer enn 1 tur om dagen. Jeg er veldig glad jeg ikke er førstegangseier som tror blindt på alt jeg har blitt fortalt på valpekurs eller i forskjellige bøker og forum, for da hadde ikke hundene mine fått det livet de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Trude synes 20 min er ok :-) jeg syns dette er veldig rase - og individavhengig.

20 minutter tur?

Seriøst?

En hund skal ha MOSJON, den skal ha MUSKLER, den skal ha KONDISJON - og det skal den ha for å holde seg sunn og frisk, forebygge skader osv.

ALLE hunder fortjener en tur på MINST en time i strekk pr. dag (i tillegg til tisseturer) - sykkelturer, klatreturer, eller lek i krevende terreng kan veie opp for det - men hunder SKAL bli fysisk brukt hver dag. Både for trivsel og sunnhet.

En av de tingene jeg synes man ser alt for ofte hos erfarne hundefolk er at alt blir så utrolig svart/hvitt. Det taes for lite hensyn til raseforskjeller, men det som ofte blir ignorert totalt er individforskjellene. Jeg sitter her med to stk av samme rase nå, og de er som natt og dag på alle måter, inkludert turgåing.

En av dem elsker tur over alt i verden. Sliter med å få henne til å gå pent i bånd, for hun er i sin egen verden. Stopper for å snuse på en flekk, og så snart vi begynner å gå, så SPRINTER hun til neste interessante tisseflekk, hvor hun bråstopper og snuuuuuuuser. På skogstur løs eller i line så vimser hun frem og tilbake over stien, litt foran, litt bak, litt rundt steinen og gjennom krattet. Det skal utforskes, hun skal rulle i gresset, hoppe i gjørma, drikke fra hver en bekk (og myrhull, noe vi også jobber med...). Uansett hva slags tur hun får, så er hun lykkelig. Dette er hva hun ble skapt for.

Så har vi søstera. Hun går relativt pent i bånd, og hvis vi går 1 time på asfalt så vil hun stoppe og snuse max 5 ganger i løpet av turen. Hun går ikke tur med nesen, hun går tur med blikket. Hun vil aller helst holde høyt tempo hele turen, og virker ganske lei etter 20 minutter. I skogen skal hun løpe og leke. Hvis hun ikke har med søstera, så går hun stort sett bak meg og er ikke så veeeldig hippen på denne turgåinga jeg insisterer på. Hun hadde nok vært mer fornøyd hvis vi satt oss ned midt i sentrum og så på livet.

Disse to er som sagt samme rase, og jeg kan ikke følge samme oppskrift. Den ene ville vært meget ulykkelig hvis hun ikke fikk langturer i blandt, mens den andre blir møkklei av maset hvis jeg insisterer på mer enn 1 tur om dagen. Jeg er veldig glad jeg ikke er førstegangseier som tror blindt på alt jeg har blitt fortalt på valpekurs eller i forskjellige bøker og forum, for da hadde ikke hundene mine fått det livet de fortjener.

Det handler om å gjøre det interessant for bikkjene også - og fysisk mosjon skal de ha.

Jeg blir rett og slett helt sjokkert jeg når jeg gang på gang hører at hunden ikke skal ha fysisk aktivitet - det er jo **** ikke rart det er mye skader og dritt på bikkjer - om det er sånn at folk blir frarådet å holde hundene sine i god kondisjon (nei, de får ikke god kondisjon av ti minutter tissetur tre ganger om dagen).

Instruktører som påstår at fysisk aktivitet er ødeleggende for en hund burde fratas retten til å holde kurs.

Hunder SKAL bruke seg fysisk - en times tur er MINIMUM - de skal ha muskler, de skal ha kondisjon - DET forebygger skader og sykdom.

Nei, det er ikke sånn at en hund i god fysisk form er mer krevende enn en slappfisk uten muskler og kondisjon - en hund som får bruke seg fysisk og mentalt er garantert en mye lykkeligere hund.

Det hender at jeg ikke går en times tur med mine hunder - eller - jeg gjør jo egentlig ikke det - men jeg går minimum 4-5 kilometer i strekk hver dag - i tillegg sykler jeg ofte samme distanse med bulldoggen og noen kilometer lenger med belgeren. 3-4 ganger for uken. Nå i båndtvangstiden så går belgeren med 4 kilo kløv på hovedturen vår, da går vi først ett par kilometer for å tisse og sånn og så tutler vi på tur med kløven.

Joda - mine hunder blir i båndtvangstiden ganske lei tur-rundene våre - så noen ganger er vi gale og reiser andre steder for å gå tur, bare for å få forandringen.

FYSISK aktivitet er vel så viktig som mental stimuli - blir som med folk, det er langt sunnere å gå en lang tur enn å sitte på ræva å løse kryssord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel problemet er omvendt - det er altfor mange understimulerte hunder rundtomkring. Og understimulerte hunder fører til problemhunder, fordi NOE må de jo gjøre før de blir gal av kjedsomhet.

Men det er jo selvsagt viktig og gi dem riktig form for aktivitet. En times kasting av pinne kan jeg være enig ikke er spesielt gunstig og er for det meste bare stressende for hunden. Men med tanke på hvor mange timer i døgnet hunden sover, døser, er alene og generelt sett gjør ingenting, så synes jeg det er hårreisende at noen anbefaler enda mindre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som støtter seg til sånne utsagn som 20 min evt MAX 1 times tur hver dag er vel kanskje de som vil ha en gyldig grunn for å slippe å bevege seg noe mere selv? Jeg er helt enig i at problemet i dag er vel ikke akkurat at noen beveger seg FOR mye,hverken to eller firbeinte?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg uttaler meg på generelt grunnlag her, bare så det er sagt :-) )

De som støtter seg til sånne utsagn som 20 min evt MAX 1 times tur hver dag er vel kanskje de som vil ha en gyldig grunn for å slippe å bevege seg noe mere selv? Jeg er helt enig i at problemet i dag er vel ikke akkurat at noen beveger seg FOR mye,hverken to eller firbeinte?

Det kan godt være at du har rett i det med å slippe å gå tur selv :-/ Jeg har vært borti noen trenere som kommer med sånne påstander som den TS opplevde, og jeg mistenker de som finner på sånt tull for å trives litt for godt i "ekspert-rollen". Dette faller i kategorien "pipeleker er ikke bra for hunden fordi det gjør hunden stresset (og sannsynligvis så vekker det drapsinstinket den også)". Hvordan kommer de på det? Og hvordan klarer de å formidle det på en troverdig måte? Kanskje de tror på det selv eller har gjentatt det så mange ganger at de tror det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter tur?

Seriøst?

Det gjaldt visst valper.. Om voksne hunder skriver hun på hjemmesiden sin Voksne hunder som ikke direkte skal ha KONDISJON på grunn av jakt, trekk, eller annet krevende arbeid, trenger ikke mer enn ½-1

times mosjon pr. dag.

Altså, en vanlig selskaps-familiehund på 1/2 times tur daglig er OK. Skremmende uttalelse fra en såpass anerkjent hundetrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Begynner jo å skjønne hvorfor jeg fikk beskjed om at hunden min var i god form da jeg var på gratis helsesjekk på vetrinærkontoret som hadde reåpning her.

Jeg nektet for den gode formen for den hadde jeg da ikke klart å hode oppe mente jeg. JEg har hatt kneskade i høst og vinter og hjernerystelse med ettervirkninger i våres, så så veldig mye turer har det da ikke blitt. Skal ikke hunden mosjoneres mer enn det som jeg gjorde med denne da jeg var skadet? Alt for lite etter min mening. Me jeg liker jo å variere turene i lengde og innhold også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må sette noe tidsstempel på ting jeg. Man kan fint få variert og forhåndsvis hard fysisk aktivitet på en time, og man kan få null fysisk aktivitet på en time og vice versa. Jeg tenker at så lenge man gir hunden varierte dager med fysisk mosjon i form av kanskje sykkelturer (langturer og intervallturer), kløvbæring, løping løs i ulendt og krevende terreng, jogging, kjettingtrekk, fjellturer, gåturer osv, så vil hunden få det den trenger og trives med det. Varierte hverdager er viktigere enn et tidsstempel synes jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal virkelig ikke alle hunder ha en sunn kondisjon?

Når ble det så stressende å være hund at hundene må skjermes mot det?

Mine hunder får nå mellom 2 og 3 timers mosjon hver dag, da med en langtur midt på dagen på ca 1 1/2 time og resten fordelt i en kort tur på morran og en lengre på kvelden.

En lett blanding av kupert terreng, turstier og litt asfalt.

Mulig jeg er egoistisk, men jeg har hund for å være aktiv...

Og jeg har et enkelt hundehold med 4 hunder uten diller eller issues, så noe må jeg jo gjøre rett.

Jeg hadde nok hatt problemer med å gjennomføre et kurs for en trener som slenger ut så bastante påstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:| Khela, som "bare" er selskapshund er overstimulert her hun ligger inntil meg i sofaen og purker - hun først fikk 3km tur med masse løsløping i går, etterfulgt av 6km intervalløping på kvelden, og det samme skal gjentas i dag :| STAKKARS HUND SOM HAR KONDIS! :|

Syns det er horribelt at instruktører anbefaler under 1times tur. Er det bare rusletur er det et minimum i mine øyne, har vi høyere intensitet tenker jeg ikke så mye på tiden, da vi la bak oss 6km på 45 min i går f.eks.

Ang valper så ser jeg an, jeg. Den får hvile når den er sliten eller rekker å bli overtrøtt/høy i stress, ellers tutler vi i dens tempo. Valpene våre er løst med på korte sledeturer (3-4km) fra de er 4-6mnd, alt ettersom valpen, og får ligge i sleden og sove/hvile når de blir slitne og løper løst rundt på gården mange timer av dagen fra de kommer hit, der regulerer de seg selv. Vi begrenser de som ikke klarer det selv fordi de er for ivrige, men ser det da på overstimuli/stress og hvor mye søvn de får ila dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke båndtvang i området ditt? :)

Jo, men med brøytekanter er vi fortsatt ikke til noe skade for vilt siden hun ikke kan gå annet enn midt på veien, ergo ikke noe forskjell med eller uten bånd annet enn at hun kan løpe lenger frem, lenger bak, suse mer, osv. Også var vi i inngjerdet område/hamning av vår gårdsvei når hun løp løst ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia, jeg tror du misforstår mitt innlegg. Jeg reagerer på at mange hundefolk og trenere ikke ser individet, bare rasen, eventuelt bare hund. Eksempelet mitt var for å få frem at selv innenfor en rase er det store forskjeller på behov og ikke minst interesser og personlighet. Jeg synes det er feil å overkjøre hunden helt når det gjelder hva slags aktiviteter man skal holde på med når man er sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på dressurkurs i hverdagslydighet de siste 6 ukene. På det kurset, og spesielt den kvelden det var mental stimuli som var i fokus, sa de at en hund ikke trenger mer enn tisseturer og maks en times tur på ettermiddagen/kvelden. Selvsagt kan man gå lenger innimellom, hunden er jo gjerne en turkompis, men jevnt over er maks en time bra. Fokuset burde heller være på mye aktivisering i form av balanse, nesearbeid, jobbe for maten, læring. De sa at hunder blir stressa av for mye asfaltturing pga de mange tisseflekkene de må lukte på annenhver meter. Jeg er selvsagt enig i at det er bra med masse hode/nesearbeid, og at de fleste sikkert kunne vært enda flinkere til å gjøre sånt med hunden. Men jeg vet ikke om jeg er enig i at det burde være MAKS en time tur i hverdagen? De sa at jo mer hunden får, jo mer krever den, og at den vil få problemer med å roe seg etter hvert. Selv synes jeg det høres litt rart ut. Hva med store, aktive raser og unghunder som trenger å springe av seg litt energi? Hva mener dere? Kjør debatt.

På det regimet er vel Frost å anse som mishandlet - tre timers tur fordelt på hele dagen, i variert terreng, ofte bestemt av han selv. Noe skog, noe asfalt, noe løs, noe i bånd. Balansetrening, neearbeid og læring faller automatisk innunder enhver tur, igjen i varierende grad. Aldri samme tur to ganger samme dag. Og så trener vi ofte litt lydighet på tur og hjemme. Er det fint vær, er han som regel ute i hagen når vi er hjemme.

Hjemme, inne, krever jeg ro. Og det er veldig sjeldent et problem, for han er jo sliten av inntrykk og er trent på å være rolig inne. Og det å være rolig inne er jo også noe som ofte må trenes inn.

Personlig tror jeg det er viktig med en balanse. At man både dekker et fysisk behov og et mentalt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må sette noe tidsstempel på ting jeg. Man kan fint få variert og forhåndsvis hard fysisk aktivitet på en time, og man kan få null fysisk aktivitet på en time og vice versa. Jeg tenker at så lenge man gir hunden varierte dager med fysisk mosjon i form av kanskje sykkelturer (langturer og intervallturer), kløvbæring, løping løs i ulendt og krevende terreng, jogging, kjettingtrekk, fjellturer, gåturer osv, så vil hunden få det den trenger og trives med det. Varierte hverdager er viktigere enn et tidsstempel synes jeg! :)

Enig! "En time tur" sier jo ingenting.

Her tror vi på variasjon. Jeg har en rase som MÅ få løpe løs, så det gjør vi (på inngjerdet område i båndtvangen, før noen påpeker det) noen ganger i uka. Også går vi tur i bånd på grusvei og på asfalt. Vi bor i byen, så asfalt-turer blir det en del av, men til gjengjeld da med "mye som skjer" og mange inntrykk. Og det er hodebry på hver tur i form av litt lydighetstrening. Også går vi gjerne i skogen, og prøver å være sammen med andre hunder også. Noen ganger blir det joggetur, vi veksler mellom trekking (av meg vha magebelte, siden han er ung enda), og å måtte gå pent i halsbånd. Noen turer er det innafor å lese annenhver avis, andre turer går vi fremover.

Hunden selv er den beste fasit på om det man gjør fungerer eller ikke. Det mener jeg også gjelder valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser mine "tjukke, feite utstillingslabradorer" hvis jeg skulle fulgt TR sine råd ang. mosjonering ! En 4 mndr gammel valp skal bygge muskler, balanse og koordinering, den skal ut i lett terreng og bevege seg, i tillegg til miljøtrening. Og at en voksen hund som ikke skal brukes til spesielle formål , ikke trenger kondisjon, hva i all verden er det for slags pisspreik ? Hunder er jo skapt for å bevege seg og bruke kroppen! Det er farlig med såkalte eksperter som lirer av seg sånt. Noen kan jo finne på å tro på det !

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må sette noe tidsstempel på ting jeg. Man kan fint få variert og forhåndsvis hard fysisk aktivitet på en time, og man kan få null fysisk aktivitet på en time og vice versa. Jeg tenker at så lenge man gir hunden varierte dager med fysisk mosjon i form av kanskje sykkelturer (langturer og intervallturer), kløvbæring, løping løs i ulendt og krevende terreng, jogging, kjettingtrekk, fjellturer, gåturer osv, så vil hunden få det den trenger og trives med det. Varierte hverdager er viktigere enn et tidsstempel synes jeg! :)

Enig i det! Mine hunder er i god fysisk form, har muskler, kondisjon osv. De går omtrent en time løse i skogen hver dag. Da løper de, leker, utforsker osv. De løper ihvertfall 3-4 ganger så langt som vi egentlig går, de har høyt tempo hele tiden, og løper mye fram og tilbake og i sirkler rundt meg. De leker, jakter på hverandre osv.

Det blir mye mindre om man har hundene i bånd og går en time med dem. Da får de ikke leke, ikke løpe, ikke utforske så mye osv. Synes det er viktig at de kan løpe og leke i varierende terreng, løpe mellom busker og trær, vasse litt i et vann, jakte på hverandre, snuse osv. Sånn sett gir en time med frigang mye mer enn en time i bånd.

Så sover de et par timer, og Labradoren våkner opp, og spør "hva skal vi gjøre nå", med ivrig blikk. Mens Cane Corsoen har fått sitt den dagen, og dormer bare videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stjernesol
Kommer litt brått på dette, men jeg er en av instruktørene fra kurset du deltok på, og vil bare legge ved en kjapp kommentar fra oss :-)

Vi har aktiviseringskveld fordi vi har hunder av alle sorter. Jamt over er det for lite fokus på mental stimulig og nesearbeid i daglig omgang med hunden, - og raser av foreksempel gjeterhundtyper vil ofte få problemer om de kun får vanlig tur. Noen uansett lengde.

Det vi setter fokus på er daglig god og alsidig aktivsering.

Vi pleier å si at hode- og nesearbeid er en viktig del av hundens hverdag. Det kan selvfølgelig ikke erstatte fysisk mosjon (som hunden også skal ha hver dag), men det er et nyttig verktøy for at hunden skal få en allsidig hverdag.

Det er slettes ikke ikke feil å ta en 5 timers tur med en hund daglig, men det kan bli feil om man trener voldsomt mye i helgene, og kjører skippertak. Man må også være klar over at for eksempel en border collie likevel kan få atferdsproblemer som følge av for ensidig aktivisering (for eksempel kun tur på asfalt).

Jeg vil selvfølgelig beklage på vegne av Trondheim Hundeskole, da det ser ut til at det har oppstått en liten misforståelse i vår formulering rundt fysisk aktivitet gjennom en dag! Det vi ønsker er rett og slett å opplyse hundeeiere om at allsidig ativisering er viktig.

:)

Hundens 5 om dagen inneholder håndtering, bevegelse, balanse, hodearbeid og nesearbeid, og vi tilstreber at dette skal komme klart frem på akkurat denne kurskvelden.

fint at det diskuteres, men syntes det var på sin plass å avklare litt og samtidig beklage at vi har formulert oss på en måte som ikke var tilstrekkelig.

mvh

Lea - Trondheim Hundeskole

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken

Takk for oppklaring!

Jeg er enig i at det nok kom litt uklart frem hva som egentlig mentes, ettersom jeg oppfattet det som at 1 time til vanlig var maks. Det virker jo som alle her egentlig er enige i at det ikke trenger å være noen maksgrense, så lenge man varierer aktiviseringa. Men så er vi jo på et hundeforum, hvor folk flest er litt over snittet opptatt av hund ;)

Jeg har skrevet det før i tråden også, men vil gjerne få frem at jeg syns kurset var bra og nyttig, og at vi har hatt god nytte av lærdommen så langt!

Det jeg reagerte på var at det virket som en maksgrense man heller gjorde unntak fra og at man skulle begrense turinga. Jeg tenker ja takk, begge deler. Gode, lange turer når det passer seg, gjerne i ulendt terreng. Innimellom på asfalt, hvis det er det som passer best den dagen. Og mental stimuli i form av hode og nesearbeid, innlæring osv.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken

Takk for oppklaring!

Jeg er enig i at det nok kom litt uklart frem hva som egentlig mentes, ettersom jeg oppfattet det som at 1 time til vanlig var maks. Det virker jo som alle her egentlig er enige i at det ikke trenger å være noen maksgrense, så lenge man varierer aktiviseringa. Men så er vi jo på et hundeforum, hvor folk flest er litt over snittet opptatt av hund ;)

Jeg har skrevet det før i tråden også, men vil gjerne få frem at jeg syns kurset var bra og nyttig, og at vi har hatt god nytte av lærdommen så langt!

Det jeg reagerte på var at det virket som en maksgrense man heller gjorde unntak fra og at man skulle begrense turinga. Jeg tenker ja takk, begge deler. Gode, lange turer når det passer seg, gjerne i ulendt terreng. Innimellom på asfalt, hvis det er det som passer best den dagen. Og mental stimuli i form av hode og nesearbeid, innlæring osv.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Bare hyggelig! Synes det var litt viktig å få oppklart det ;)

Jeg er helt enig i det du skriver! :)

supert at dere har fått utbytte av kurset! Det setter vi stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...