Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tur trenger en hund?


Stjernesol
 Share

Recommended Posts

Vi har vært på dressurkurs i hverdagslydighet de siste 6 ukene. På det kurset, og spesielt den kvelden det var mental stimuli som var i fokus, sa de at en hund ikke trenger mer enn tisseturer og maks en times tur på ettermiddagen/kvelden. Selvsagt kan man gå lenger innimellom, hunden er jo gjerne en turkompis, men jevnt over er maks en time bra. Fokuset burde heller være på mye aktivisering i form av balanse, nesearbeid, jobbe for maten, læring. De sa at hunder blir stressa av for mye asfaltturing pga de mange tisseflekkene de må lukte på annenhver meter.

Jeg er selvsagt enig i at det er bra med masse hode/nesearbeid, og at de fleste sikkert kunne vært enda flinkere til å gjøre sånt med hunden. Men jeg vet ikke om jeg er enig i at det burde være MAKS en time tur i hverdagen? De sa at jo mer hunden får, jo mer krever den, og at den vil få problemer med å roe seg etter hvert.

Selv synes jeg det høres litt rart ut. Hva med store, aktive raser og unghunder som trenger å springe av seg litt energi?

Hva mener dere? Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gjennomførbart over tid med en unghund av rasen Border Collie i alle fall. Prøvde oss på en rolig dag i går, siden han bare hektet seg fast i alt med den sårskjermen, og han var litt pussig ellers i tillegg. Så det ble bare to timer med rolig tur. Idag er han helt i hundre og løper overalt, prater og sutrer. Men ser for meg at det kan være nok for de mindre rasene? Regner med at de likevel er utendørs mer enn en time da.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg glad i de gode lange skogsturene der man kan la hunden boltre seg fritt, trene innkalling og gå i ulent terreng.

Jeg har sett effekten av å ikke la hunden gå med nesa i grøfta til enhver tid også - mye mindre stress i hunden!
Så gode turer i nytt miljø, ulent terreng (skog, fjære, gå på berg…), hode- og nesearbeid og lp-trening (eller annen type trening) synes jeg er bedre enn 5 tisseturer ut om dagen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at det kommer an på hva den timen består av. GÅ rolig en time er ikke trim for noen hund. Å sykle/kjøre/trekke en time er derimot fin mosjon. Det blir i hvert fall en mil ut av det, og det bør være OK hverdagstrim for de fleste bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur er jo ikke bare en tur - det er jo av hvor man går, hvor fort man går (får hunden tid til å snuse f eks), om den er i bånd eller løs, om den trekker, kløver osv. En times spasertur i byen gjør mine slitne pga alle inntrykkene de vanligvis ikke får, men det ville ikke vært slitsomt om det var det de fikk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok en god del at jo mer hunden får, jo mer krever den. Men det igjen kommer litt an på hvilken rase det er også. Men maks en time syns jeg var litt merkelig regel å sette. Jeg kan ikke forstå hvorfor lengre enn det skal være noe ille. Det blir for min del feil å sette noe tid for maks man bør gå tur med en hund.

Jeg tenker det kommer an på deg og din hund. Hva ønsker du å gjøre, og hva føler du at hunden din ønsker og krever? Jeg har en liten rase som forsåvidt ikke krever noen ting, men hun får likevel være med på lange turer i skogen og mentaltrening opptil flere ganger i uken :) Det er fordi jeg vil det og hun liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både provoserende og lite innsiktsfullt å uttale seg så dogmatisk som noe så varierende som aktivitetsnivå og hva ulike raser får ut av ulik stimuli. Det føyer seg pent inn i rekka over instruktører som enten ikke evner eller ikke gidder å se at det som kanskje "burde" være normen, ikke er det. (Jeg har feks nylig diskutert følgende påstand med en instruktør: "Hunden din vil alltid være sammen med deg, så det å ha den i hagen eller hundegård er slemt". Ærlig talt!)

For det første er ikke rusleturer i nabolaget hvor alle tisseflekker skal besvares normen for hvordan en ålreit tur arter seg. For det andre er det ikke sånn at alle raser responderer likt på mentalstimuli eller har det samme behovet for det. For det tredje er det for meg helt innlysende at dersom ikke den fysiske biten er på plass, vil heller ikke hodet klare å yte slik en kanskje forventer eller ønsker.

En trekkhund eller en jakthund har ikke samme behov mentale utfordringer enn feks en høyaktiv gjeterhund. Og dersom en skal være redd for å gi hunden sin godt med fysisk aktivitet fordi den da alltid vil kreve mer, vil jeg si det mentaliteten på bikkja det er noe i veien med, ikke treningsformen.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Å bestvare alel tisseflekker har jeg opplevd som stressende å gå tur gjerne lange ahr jeg altid gjort men nektet hunden å besvare hver tisseflekk og da har dem kunnet hatt ro dager og langeturer dager, Ingenting har vært noe problem- MAks en time nei men variasjon i alt en gjør viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo VELDIG an på hunden, mener jeg da. Jeg går minst en time tur med min hver dag, gjerne to. Men aldri langs asfalt da, vi er i skogen. Stakkaren får ikke særlig mye hjernetrim utenom den ene dagen i uka vi trener agility heller, så han burde vel ha vært maks stressa nå i følge instruktøren :P

Jeg mener at såppass fysisk bygde dyr som hunder er, så fortjener de et fysisk aktivt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger også på linja MINST en time, og da helst i skogen, på stranda, på fjellet.... alt annet enn ren asfalttur, egentlig. Og da kommer hodebryet i tillegg. Dvs. trene litt på øvelser fra dressurkurset, og nå agility, eller annet fjas vi finner på. Opplever ofte at hvis han ikke har utfoldet seg litt fysisk først, så er ikke fokuset til å jobbe helt på plass. Han blir litt intens hvis han ikke får brukt kroppen og hodet sitt nok, selv om det går bra med noen dager med mindre aktivitet. Tror han har godt av rolige dager også, men ikke at det er flest av dem,

Men det er MIN hund. Jeg reagerte også på at timen var nærmest skrevet i stein, enten man har chihuahua, terv, terrier eller husky.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både provoserende og lite innsiktsfullt å uttale seg så dogmatisk som noe så varierende som aktivitetsnivå og hva ulike raser får ut av ulik stimuli. Det føyer seg pent inn i rekka over instruktører som enten ikke evner eller ikke gidder å se at det som kanskje "burde" være normen, ikke er det. (Jeg har feks nylig diskutert følgende påstand med en instruktør: "Hunden din vil alltid være sammen med deg, så det å ha den i hagen eller hundegård er slemt". Ærlig talt!)

For det første er ikke rusleturer i nabolaget hvor alle tisseflekker skal besvares normen for hvordan en ålreit tur arter seg. For det andre er det ikke sånn at alle raser responderer likt på mentalstimuli eller har det samme behovet for det. For det tredje er det for meg helt innlysende at dersom ikke den fysiske biten er på plass, vil heller ikke hodet klare å yte slik en kanskje forventer eller ønsker.

En trekkhund eller en jakthund har ikke samme behov mentale utfordringer enn feks en høyaktiv gjeterhund. Og dersom en skal være redd for å gi hunden sin godt med fysisk aktivitet fordi den da alltid vil kreve mer, vil jeg si det mentaliteten på bikkja det er noe i veien med, ikke treningsformen.

Veldig enig. Synd om det skal settes som et maksimum for alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med at om de er vant til mye mosjon kommer de til kreve mye er ikke tilfelle med de to jeg har hatt. Alltid fått veldig mye mosjon stort sett løs men,er jeg syk en dag eller noe er det aldri masing om turer akkkorat de tilpasser seg jo så fint at. Klart ikke trengt så mye turer men,jeg synes faktisk de fortjener det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke avhengig av båndtur for fysisk trening, de har hverandre - men små båndturer er viktig, tenker jeg, for å styrke fellesskap sammen med meg, samt lukte på tisseflekker. Det siste mener jeg faktisk er en stor del av hundens liv. Og selv om de i mine øyne får små båndturer, så får de som minimum 1,5 time pr. dag. Jeg får dårlig samvittighet om jeg gir mindre, og det er en god pekepinn for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har jeg dobbelpost nå? Mobilen og jeg krangler..

Ble trippel :)

Hunder kan godt gå mer enn det som er angitt. Men endel blir bare stresset av å gå o lukte på alle godduftene og da blir det ikke noe godt for hunden. HAr løst sant med at den hunden får ikke lov til å drive på og lukte og lese avisen over alt og ja da har hunden roet seg ned og alle kunne ha en kosetur som varer og rekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min Chihuahua krever ikke stort, men jeg synes nå han fortjener et par timer tur om dagen, likevel. Helst i skogen, og kan han løpe løs/i langline er det topp stemning, og asfalt er bare kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld.. Skal aldri poste fra mobil igjen.

Joda! Bare post du, vi kan rydde opp i mobiltull :=)

Rugaas mente/mener (?) at trening var tull sånn i det store og hele.

En times tur i bånd, hvor hundene må gå pent, syns mine er kjempeslitsomt faktisk, rett og slett fordi de går mest løs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nylig et intervju med Rugaas i hundekjørerbladet (eller hva det nå heter) Konklusjonen hennes var at all hundekjøring var dyremishandling, og de stakkars trekkhundene var så stressede at de nesten døde på seg :pinch:

De hadde sikkert hatt myyye bedre liv om de fikk lukte på blomstene i hagen en halvtime om dagen, og ikke måtte løpe sånn :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg forstår det delvis dersom det er snakk om hunder som klistrer seg opp etter alle vegger og gressflekker mens man går tur og hopper fremover i båndet og beviselig har et høyt stressnivå. Da er ikke lange, monotome gåturer på asfalt nødvendigvis forbundet med bare noe positivt. Når det er sagt så kan jeg ikke se hva som er så himla mye bedre med å gå opp i den nærmeste parken hvor man snuser opp 10 godbiter, trener på sitt og ligg og går hjem igjen. En glad hund har et allsidig og givende liv, både mentalt og fysisk. Jeg har hunder som krever mye på begge fronter, og jeg kan banne på at begge smiler genuint til meg etter en lengre skogstur eller topptur til fjells. Med to hannhunder på tur har jeg vært opptatt av å få inn litt rytme på asfalteringsturer med bånd; vi har 10-15 min med "crazy times" hvor det er lov å markere, snuse og fly i båndet så mye de vil. Etter det er det tur, og da går vi pent i bånd på mitt signal.

At trekk- og sledehunder mishandles ved å gjøre det de er avlet opp for har jeg store vansker med å si meg enig i. Rugaas har mye fornuftig innabords, men dette blir litt skivebom for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...