Gå til innhold
Hundesonen.no

HD røntgen på nytt


Recommended Posts

Det må gå minst seks måneder - og det er på datoen, ikke cirka et halvt år.

Du kan røntge om igjen så mange ganger du vil, men om du klager avlesningen inn til nordisk røntgenpanel, blir den dommen endelig og du får ikke røntge om igjen senere - så jeg anbefaler ikke å klage på unge hunder som fremdeles er i utvikling og kan endre seg til det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Den første avlesningen vil bli stående, men vil bli merket som inaktiv, og den ferskeste vil bli stående som offisiell status. Men husk at det alltid er den ferskeste, ikke den beste.

Edit: slik ser det ut

DFF0027F-8211-41E4-A2DB-E11E43CD4CEE_zps

Men man må se her for å faktisk se at hunden er rerøntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er ok at jeg også spør om noe i tråden :)

Hvor stor sjanse er det for at resultatet endrer seg? Vet det er mange som venter en stund med å røntge hundene, dette er vel på grunn av at hunden skal ha kommet langt i utviklingen. Men om man har røntget hunden når den var veldig ung, si 12 mnd, er det stor sjanse for at resultatet er noe annet når hunden er 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i NKK, kom det inn bilder på en hund som tidligere var avlest med B. Denne ble nå avlest med C.

Eier ringte, frustrert og forbannet, fordi de hadde ønsket seg en A siden noen oppdrettere ikke ville bruke en hannhund med B. Og nå hadde de brått ikke avlshund i det hele tatt lenger.

Siste avlesning teller, uansett.

Til @M&M så vet jeg om flere hunder som er røntgenfotografert med C i ung alder, og senere avleses fri. Jeg har ingen statistikk og prosenter, men jeg vet det skjer. Nå er det jo gjerne primært oppdrettere som røntger om, de hundene som bare er familiehunder lever fint med sin svake grad. Jeg vet også om hunder som røntges om flere ganger, og aldri får endret sin grad. Og vi har eksempelet over.

Men jeg vet at den dagen jeg har en potensiell avlshund som avleses med HD, vil jeg ikke nøle med å røntge om igjen når den er eldre, og kanskje har satt seg mer på plass i skjelettet og har mer muskulatur til å støtte og holde riktig. Når det er sagt, så røntget jeg en diger bernertispe da hun var 13 måneder og fikk A, så det er ingen regel som tilsier at digre, uferdige hunder må avleses med slakke ledd og C.

Albuer, derimot, har jeg enda ikke hørt om noen som blir forbedret.

På begynnelsen av 1990-tallet var det et prosjekt av en student på veterinærhøyskolen, hvor en rekke hunder ble røntgenfotografert fram og bak ved 12 og 18 måneder. Den viste at om det var endring i albuene, så var det forverring av diagnosen, mens flere av de som ble avlest med HD var fri et halvt år etterpå. Derfor er det i dag enkelte som røntger albuene når hunden er 12 måneder, og røntger hoftene mye sneere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar opp igjen denne

Jeg kan lite om HD røntgen men ei venninne av meg mente at det nå var kommet noen nye apparater som hjelper dyrlegen med å få lest av bildene riktig med at det lyser grønt når hunden ligger riktig. Har jo hørt at når man tar bildene ellers så kan hunden ligge skjevt etc Noen som vet noe om dette og om det isåfall stemmer at de nye apparatene gir mer riktig resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...