Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte egentlig å bidra på mnd's EFIT med fly og New York, men med forsinkelse hadde det blitt litt vel mye fly og minimalt med NY, så da vil jeg heller dele noen bilder fra turen vi var på i påsken :)

Vi fløy ned til Aqaba i Jordan.

Flymat
IMG_2318_zps61e8b0d0.jpg

Vi var på båttur med denne mannen:

Monica33_zps8531e092.jpg

Utsikten over Aqaba, med Israel i bakgrunn. Et stykke litt lengre til venstre befinner Egypt seg

Monica41_zps0ca295c5.jpg

Vi ble så med en Beduin ut i Wadi Rum-ørkenen for et døgn

Lawrence's Spring,for de som har hørt om det:

Jon45_zpsdb6fa70c.jpg

Monica76_zps3437cc5e.jpg

Også fikk vi låne et par kameler
Monica100_zps851c1685.jpg

Se så vakkert!

Monica116_zpsb78030e1.jpg

Vi klatret opp for å gå på denne "broen"

Monica184_zps81d35231.jpg

IMG_2387_zps7a8541d9.jpg

Monica280_zps581d5392.jpg

Etter dette døgnet dro vi til Petra:

Jon311_zpsb5e8e1eb.jpg

Monica310_zps4cd6b500.jpg

Monica321_zps6bb36a98.jpg

Jon268_zpsbfcb2448.jpg

Jon230_zps0309acec.jpg

Fordi det er et hundeforum, så her kommer det et bilde av en liten tass som lå utenfor "The Treasury"

Monica322_zps377e4953.jpg

Så tok privatsjåføren vår oss med på en liten guidet tur før vi havnet på hotellet ved Dødehavet (badet selvfølgelig her - må jo kjenne hvordan det er å duppe rundt!)

Monica481_zps8514eccd.jpg

Hotellet ved Dødehavet

IMG_2408_zps4b4dfc36.jpg

Vi tok også turen til ruinene i Jerash

Monica432_zps9a5812c4.jpg

Også var vi en rask tur innom Amman, hovedstaden i Jordan.

Etter dette sa vi farvel til vår guide og sjåfør i Jordan, og satte nesen over grensen til Palestina og Israel. 4 timer tok den passeringen.

*dele opp*

• Like 5
Skrevet

Vi er nå i Jerusalem

Monica499_zps58c32951.jpg

Jon400_zpsd7e7f4b7.jpg

Og så en tur i Bethlehem.

Church of the Nativity
Monica519_zps3e00388b.jpg

Stenen de mener Jesus ble født på

Monica526_zps6badda62.jpg

På muren rundt Palestina

Monica537_zps534891e6.jpg

Tilbake i Jerusalem var det kaos of Pilgrimvandring?

Monica552_zps5a4d7dd1.jpg

Og vi avsluttet runden i Israel med et døgn i Tel Aviv

IMG_2427_zpscae2c233.jpg

Så fløy vi til Istanbul i Tyrkia

Flymat

IMG_2442_zps4751a2a0.jpg

Grand Bazaar finnes det mye rart, og det er også en del butikker som selger krydder

Monica572_zps9926fefd.jpg

Inni Hagia Sophia ser det slik ut:

Monica592_zpsd95fa7c7.jpg

Den Blå Moskee

Monica560_zps02fa5fec.jpg

En gatehund

Monica619_zpsa531c7c5.jpg

På grunn av påskekaos, fullbooket fly og mer kaos så vi heller ikke rakk flyet, ble vi ufrivillig en natt lenger. Og vi havnet ufrivillig på et hotell et stykke fra flyplassen fordi taxisjåføren ga f. i hva vi sa og bare sa "relax relax, 5 min.." mens han fortsatte å kjøre lengre og lengre unna flyplassen.

Og da ble det en siste middag i Tyrkia

IMG_2447_zps7986aa82.jpg

Dette var bare et lite utvalg av bildene fra turen, og vil du se eller høre mer, så sjekk ut FB-siden vår eller sjekk ut bloggen :)

Edit: Jeg må bare få legge til at engelsken antakeligvis ikke er den beste. Men jeg/vi prøver da.

• Like 8
Skrevet

Masse kult, og litt ikke fullt så kult. :) Så ut som en herlig reise ihvertfall!

Det meste var veldig greit, men det er masete folk der, spesielt i Palestina (de kastet seg over deg og prøvde å lure deg for mest mulig penger), også var det denne teite hjemturen da, og bli behandlet som dritt av flyselskapet. Men man blir rik av erfaring da hvertfall :)

Skrevet

OMG jeg er bare litt misunnelig! For en fin tur du har vært på :D

:) Gøy å gjøre noe litt utenom en chartertur også :)

Flotte bilder! Så ut som om dere har hatt en flott tur :)

Veldig også :) Takk :D
  • Like 1
Skrevet

Å, så fantastisk! Har selv vært på rundtur i Israel og det er nok den beste turen jeg noensinne har vært på! Får skikkelig lyst til å dra tilbake når je ser bildene dine :D (De var forresten usedvanlig vakre!)

Skrevet

Wow, for en opplevelse! Det må ha vært helt fantastisk!

Og, ey, et av bildene var vel der den ene Indiana Jones-filmen ble spilt inn. :D

Indiana-Jones-and-the-Last-Crusade.jpg

Skrevet

Fine bilder :D

Takk :)

Å, så fantastisk! Har selv vært på rundtur i Israel og det er nok den beste turen jeg noensinne har vært på! Får skikkelig lyst til å dra tilbake når je ser bildene dine :D (De var forresten usedvanlig vakre!)

Da vil jeg anbefale en tur til Jordan også, og i det minste ta en tur ut i Wadi Rum. For en opplevelse! Petra er også verdt et besøk og ligger ikke lange turen unna :)

Wow, for en opplevelse! Det må ha vært helt fantastisk!

Og, ey, et av bildene var vel der den ene Indiana Jones-filmen ble spilt inn. :D

Det stemmer! :) The Treasury dukker opp i den filmen.

Og ja, det var litt av en opplevelse :)

Skrevet

Herlige bilder man kan drømme seg bort i (særlig når regnet hamrer på ruta her hjemme) :)

• Like 1
  • 1 month later...
Skrevet

Elsker reisebrev! :) Utrolig fine bilder, så helt fantastisk ut! Jeg vil også på ørkentur! :D

Tusen takk for det :) Og ørkentur anbefales altså! Og helst med de lokale :)

Og om du er interessert har vi side på facebook samt blogg.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...